kulturális intézmények a humánpolitikai rendszerben
mucsi józsef 2006.04.05. 21:54
Néhány évvel ezelőtt készült tanulmány arra keresi a választ, hogy miként illeszkedhet a kulturális intéményrendszer a humánpolitikába, mit és milyen módon kell teljesíteni a humánfejlesztési célok keretében
A kulturális intézményrendszer beilleszkedési lehetőségei a honvédelmi ágazat humánpolitikai intézményrendszerének tevékenységébe
A honvédelmi ágazatban a takarékos gazdálkodás rendkívüli fontossággal bír. Ennek jegyében az elmúlt kormányzati ciklusban olyan nélkülözhetetlen, de a hadsereget indokolatlanul terhelő feladatokat, mint a helyőrségi művelődés, a kommunikációs feladatok gyakorlati végrehajtása valamint az üdültetés kiemelték a szervezeti rendből, és ezen feladatok végrehajtására közhasznú társaságokat alapított a honvédelmi miniszter. Ennek gyakorlati végrehajtásában magam is részvettem. Teljesen ismeretlen úton haladtunk. Bevallottan az is szerepelt a célok között, hogy a szervezetből kiváló, de ugyan ezekben az intézményekben korábban dolgozó személyek részére biztosítsuk a munkahelyet is. A szervezetek kialakítása során a közhasznú szervezetekről szóló törvény alapján fogalmaztuk meg a feladatokat. Azt is el kell mondanunk, hogy a kiindulási alap az alapító okiratok elkészítésénél az volt, hogy a feladatok közül mindent fogalmazzunk bele, amivel potenciálisan foglalkozni képesek intézményeink. Ezzel reményeink szerint más források is bevonhatók lehettek volna. További nehézséget jelentett a finanszírozás, a támogatás nagyságrendjének megállapítása. Több helyről, a civil szférából segítséget kértünk, amit megkaptunk, mint például a Mikroszkóp Színház Kht-től, ám az eufórikus hangulatban és a végrehajtásra rendelkezésre álló csekély idő miatt nem mélyedtünk el abban a kérdésben, mit mivel érdemes összehasonlítani. Így aztán kialakult egy olyan rendszer, amely folyamatosan problémák halmazát jelentették. Volt egy lestrapált intézményrendszer, elavult felszereléssel, volt egy szinte teljesen bebetonozott létszám, ráadásul a dolgozók zöme nem értett a “vállalkozói tevékenységhez”, sok esetben idegenkedett is tőle, volt egy biztos támogatási összeg, amely a kényelmes léthez elég volt. Ilyen feltételek mellett szerettünk volna a piaci viszonyok között, annak szereplőjeként megjelenni.
Ezeket fejelte meg, hogy az eredeti terveknek megfelelően nem történt meg a szféra finanszírozásának egy év múlva történő felülvizsgálata sem. Még ma sem tudjuk, hogy ki finanszírozza azokat a bevétel kieséseket, amelyeket a nem várt katonai rendezvények, vagy a sorozások, vagy esetleg más “rendelkezésre állások” okoznak.
Tovább bonyolította és még napjainkban is bonyolítja a helyzetet, hogy valamennyi kht sok esetben ugyanazokat a feladatokat dublírozottan végzi, ezzel jelentős pénzforrásokat elpazarolva. Sok más miatt ezért drágák ezek az intézmények. Mit lehet tenni? Hogyan tovább?
Most, e további út-lehetőségére koncentrálva gondolkodtunk több kollégával együtt. Hisszük ugyan is, hogy nem egy ember zsebében van a bölcsek köve, hanem a sok tapasztalat, amellyel együtt rendelkezünk, jobban közelíthet a megoldáshoz.
Valószínűleg nem az egyes területek közvetlen érdekeiből kell kiindulnunk, hiszen a honvédelmi ágazat feladatrendszerét különböző törvények írják elő. Ezek a törvények kötelezettségeket rónak a tárcára, amelyek megvalósítása elkerülhetetlen, nem kikerülhető. A feladatok megvalósítását illetően már szabad kezet kap a tárca arra vonatkozóan, hogy saját szervezettel, vagy megbízással, vagy átruházással oldja meg azokat.
Tehát nem szívességről van szó, hanem törvényi kötelezettségek teljesítéséről.
A Magyar Honvédség, amely nem most áll fel, rendelkezik már meglévő állománnyal és tervezi a szervezet utánpótlását. A felvételre kerülőkkel egyértelmű feladata van, csak érvényesítenie kell az érvényes követelményrendszert, és így a követelményeknek megfelelő egyedek kerülhetnek be a szervezetbe. De más a helyzet a már meglévő állományt illetően. Azokat a szolgálatteljesítőket is el kell juttatni olyan szintre, hogy megfeleljenek az érvényben lévő szabályzóknak. Nagy pazarlás lenne eltávolítani őket, hiszen a szervezeti kultúra megmaradása érdekében és a napi ügyek vitelében nélkülözhetetlenek. Mi úgy véljük, hogy a humán erőforrás-gazdálkodás jelenti a meglévő állomány megtartását, továbbképzését, az új állomány felvételét, felkészítését és továbbképzését, valamint a pálya rekrutációját. Ez akkor történik racionálisan, ha az ágazat valamennyi intézménye célirányosan erre koncentrálja erőforrásait. Természetesen magában foglalja a feladatok racionális szegmentálását is. Ebben csak egy szelet, de nem nélkülözhető elem a kulturális intézményrendszer. Valószínűleg a szemléletváltásnak ezekben az intézményekben is be kell következni, mert nem általános művelődési ágensek, hanem a hadsereg által fenntartott és finanszírozott, éppen ezért a hadsereg érdekeinek megfelelő, azt szolgáló intézmények, amelyek a “katona” felkészítéséhez használják a civil szférában használatos alkalmakat, módszereket, művelődési formákat.
Innen máris helyén van a dolog. Abban az értelemben hasznosak a szervezet számára, és csak annyiban, amennyiben képesek hozzájárulni a szervezet tagjai megfeleléséhez. Ha nem akkor nem érdemes beinvesztálni. Tehát, nem önmagukért, hanem a szervezeti célok megvalósításáért létrehozott és működtetett intézmények.
Hogyan foglalható össze az intézmények célrendszere?
- Tevékenység a pálya rekrutációjában
- Tevékenység a belépők felkészítésében
- Tevékenység a pályán lévők szintentartásában
- Tevékenység a pályát elhagyók reintegrációjában, gondoskodásában
E feladatrendszernek a megvalósításáért kell az egész hadseregi intézményredszernek dolgozni, ahol minden ágens – az előképző, a képző és posztgraduális képzést biztosító, a kiképzést, a kulturális tevékenységet, a rekreációt, a regenerációt és a rehabilitációt szolgáló intézmények, sajátos eszköz és módszertani feltételeivel vesz részt. Ha ez nem az előzőekben vázolt célnak alárendelten működik, akkor az csak “szakmai mutatvány”, de a hadsereg, mint szervezet, semmit sem profitál belőle.
A honvédelmi ágazatnak van jelenleg is működő intézményrendszere, amelyet sokan “pénznyelő”-ként aposztrofálnak. Ez is egy vélemény. Úgy véljük, hogy vannak olyan intézmények, amelyeknek a hatása nem mérhető költségvetési évben, sőt még ciklusokban sem. Vannak olyanok, amelyek távlati célokban gondolkodnak, munkájuk csak hosszú távon mérhető. A kulturális, de mondhatjuk nyugodtan az oktatási intézmények is ilyenek. Kellene egy kevéssé hinni a távlati célokban, mert egyik kurzus sem tekintheti működése végét cezúrának. A hatásmechanizmus csak a szocializációban mérhető, és ki merné megmondani, hogy a mai hatások a későbbiekben hogyan manifesztálódnak. Hinni kellene abban, hogy a mostani szándékolt és spontán hatások együttesen valamiféle haszonnal lesznek az ágazat számára. Abban sem lenne haszontalan hinnünk, hogy megfelelő szakemberek (akik most is megvannak) munkájával a céloknak megfelelő tevékenység megvalósul.
Most áttérünk a kulturális intézményrendszer szakmai részvételére a humánpolitikai rendszerben!
Az ágazat tagjaitól jogosan elvárt követelmény, hogy egész-séges (egész-ség itt szándékos az írás, mert az egészség nem a betegség ellentettje, hanem olyan fizikai lelki, egészségügyi kondíció, amely alkalmassá tesz a feladatok megvalósítására!), művelt, szaktudással rendelkező, sportos, elkötelezett, a NATO kompatibilitásnak megfelelő egyén, aki képes és akarja a követelményeket teljesíteni.
Ebben érintettként kell kezelni a hivatásos, szerződéses, tartalékos-szerződéses, nyugállományú (bizonyos kondíciók értelmezése módosulhat), Ktv., ka., (jogszabályoknak megfelelően) állományúakat.
Természetesen vannak feladatok a civil szféra potenciális katonáit illetően is.
Milyen funkciói lehetnek a kulturális intézményeknek?
- Civil személyek számára információ szolgáltatása annak érdekében, hogy katona legyen
- a katona lelki, fizikai, kulturálisszolgáltatásokkal történő ellátása annak érdekében, hogy katona maradjon, megfelelő szervezeti kultúrában jól érezze magát
- a katona felkészítésében való részvétel annak érdekében, hogy fejlődjön a szervezeti képzésen túl is
- segítségnyújtás abban, hogy a katona felkészülhessen a szervezetből történő kiválásra
- összekötő kapocs szerep annak érdekében, hogy a kiválás után is a testület tagjának érezze magát a nyugállományú katona
- közreműködés abban, hogy a társadalom megismerhesse a honvédelmi értékeket, a hadseregről szóló információkat
- kapcsolat épüljön, és folyamatosan meglegyen a civil szférával
A célok megvalósításának alárendelten működhet a kulturális intézményrendszer!
Célszerű a legelején azt tisztán látnunk, hogy a kultúra, a kulturális szolgáltatás nyújtása nem lehet a rentabilitás kérdése! Azt támogatni kell! Az a világon mindenhol támogatásból él meg.
Ennek figyelembevételével tisztázhatjuk azt, hogy milyen célt, vagy célokat lehet az összcélon belül más rendszerekkel együttműködésben megfogalmazni úgy, hogy megfelelő legyen a szegmentáció a feladatok között. (azokakra a specifikumokra gondolunk ,amelyek elvégzésére csak ez a rendszer képes). Melyek lehetnek az intézmények funkciói, és ezek a funkciók milyen feladatrendszerben foglalhatók össze?
Milyen “intézményrenszer”-el valósítható meg? (hol mi, milyen formában működhet?”), ennek megvalósításához milyen pénzügyi feltételek szükségesek? (támogatás, bevétel, ezek aránya?”), milyen anyagi-technikai feltételekkel valósítható meg? (mi van, és mi kell a teljesítéshez?), milyen személyi feltételek szükségesek? (végzettség, szak, gyakorlat?), környezeti feltételek mellett működtetjük őket, milyen szakmai területek milyen formában működhetnek együtt a célok megvalósításában, végül milyen szabályzók szükségesek?
Bizonyára ezzel nem zárható a kérdéskör, de amíg ezek a kérdések nem tisztázódnak, addig azon tűnődni, hogy a központi költségvetési támogatás az előző bázis adathoz képest 80-50-20%, nem a dolgok logikájából fakad. Ha ez így történik, akkor a feladatokat kell csökkenteni, mert, ha a feladatok változatlanul maradnak, akkor az paradoxon.
A fő kérdés ezek után a mit – mennyiért – hogyan.
A szakmai konzultáció során az alábbi funkciókra gondoltunk, ami lehet, hogy nem teljes, ám valamiféle kiindulásnak mindenképpen felfogható. A területek felsorolása véleményünk szerint a következőképpen foglalható össze:
- Általános felkészülés érdekében:
- Követelményeknek történő megfelelésben való részvétel
- szervezeti identitás kialakításában részvétel
- képzés-nevelési feladatokban való részvétel
- belső és külső kommunikációban való részvétel
- kultúra közvetítés
- rekreációban való részvétel
- regenerálásban való részvétel
- Civil kapcsolatok érdekében:
- honvédelmi előkészítés
- a társadalom felkészítése honvédelmi feladatokra
- az ifjúság honvédelmi nevelése
- a honvédelmi ágazat imázsának megteremtése, fenntartása, fejlesztése,
- civil kommunikáció
- közvetett kapcsolat államigazgatási, gazdasági, civil szervezetekkel
- közéleti-közszolgálati szerepvállalásban való közreműködés
- egyházakkal való kapcsolatápolás
- katonai-rendvédelmi szervezetekkel való kapcsolatokban való részvétel
- sajtó- és média kapcsolatok
- politikai szervezetekkel való (nem-politikai) együttműködés
- biztonsági szolgálatokkal való együttműködés
- Gondoskodás
- családsegítés
- nyugállományúak ügyeinek rendezése
- gyermekfelügyelet
- szociális gondoskodási feladatokban való részvétel
- jogsegélyszolgálat
- aktív állomány bizonyos járandóságai (szolgáltatások) rendezése
- reaktiválásban részvétel
- reintegrációs feladatok
- hátrányos helyzetben segítségnyújtás
- katonai identitás fenntartása
- Kegyeleti feladatok
- Üdülés
- Pihenés
- Szórakozás
- Piacképesség megőrzése érdekében:
- képzés (minden forma)
- étkeztetés
- rendezvényszervezés
- objektummal való gazdálkodás
- szellemi kapacitás árúba bocsátása
- konferencia szervezés
- turizmus szervezés
- gyógytúrizmus szervezése
- vallási turizmus
- falusi turizmus
- művészeti-kulturális szolgáltatás
- multimédiás szolgáltatás
- sport szolgáltatás
- mentálhigiénés szolgáltatás
- ingatlan bérbeadás
- eseti szolgáltatás
- EU- atlanti csatlakozás
- HM és MH belső szolgáltatás átvállalása térítéssel
- Pályázatok gondozása
- Nyugállományúakkal, civil nyugdíjasokkal való foglalkozás
- Távmunka végzéshez feltételek
- Rendvédelmi szervek szolgáltatásainak kiszolgálása
- Közéleti-közszolgálati feladatok érdekében:
- helyi és regionális munkarendbe való bekapcsolódás
- közéleti és politikai élet a jogszabályokban megengedett módon való részvétel
- társadalmi szervezetek munkájában azok koordinálásában való részvétel
- katonák közéleti szereplésének felkészítésében való észvétel
- állami ünnepek szervezésében kiszolgálásában való részvétel
- feleslegessé vált katonai felszerelések átvétele, azok expediálásának szervezése
- EU- Atlanti tájékoztatásokban való részvétel
- Helyi-regionális rendezvények szervezés
- Részvétel a helyi szociális ellátó rendszerekben (konyha)
- Kisebbségi feladatok ellátása
- Játszóház
- TELE-ház
- Védelmi iroda
Azt gondoljuk, hogy az előzőekben megfogalmazott feladatok vonatkoznak a szellemi, a tárgyi, a testi, és az alkotó kultúra mindegyikére. Ám nem feledhetjük, hogy a honvédség alapfunkciója mi!
Ha van rá mód alkotni is, de főként terjeszteni, bár ez sem pontosan igaz így, mert a hadtudományban keletkezett értékek ugyan úgy a kultúra részei, amelynek a terjesztése nemzeti ügy.
Természetesnek látszik, hogy a további feladatok végzése érdekében a döntéshozóknak azt célszerű tisztázni, hogy a felsorolt feladatok közül melyeket tartják fontosnak, megvalósítandónak. Dönteniük szükséges abban is, hogy a felvállalt feladatokat milyen formában valósítják meg. Ehhez jelenleg van intézményrendszer, ami azonban fejlesztésre szorul vagy szorulhat. Kívánatos a pénzügyi kondíciók tisztázása, mert annak függvényében valósulhat meg az elgondolás a kívánatos szinten. Tisztázni kell, hogy az egyes feladatok végrehajtásában mely intézmények vehetnek részt, és ehhez igazítani a finanszírozási rendszert.
Látható a feladat nem egyszerű, de a döntéseket meg kell hozni, mert a folyamatos támogatáscsökkentés és az eredeti követelményrendszer fenntartása lassú haldoklásra ítéli a rendszert. A bizonytalanság pedig elbátorítaná azokat a munkatársakat is, akik ma még teszik, amit tenniük kell.
MucsiJózsef nyugállományú alezredes
|