4. számú melléklet
INTERJÚVÁZLAT A NÖVENDÉKEKKEL
1. Hogy érzed magad, milyen a közérzeted itt az iskolában?
Miért?
2. Az általános iskola befejezése után hogyan kerültél be
az intézménybe? Honnan szereztél tudomást a lehetőség-
ről? Közvetlenül a végzés után kerültél ide?
3. Volt e valamilyen határozott elképzelésed arról, hogy
milyen lesz a jövőd?
4. Mi volt környezetednek, szüleidnek, barátaidnak vélemé-
nye pályaválasztásodról?
5. Szerinted milyen tulajdonságokkal, jellemzőkkel képessé-
gekkel, ismeretekkel kell rendelkeznie a hivatásos ka-
tonának?
6. Milyennek találod a jelenlegi iskola milyen mértékben
segít neked abban, hogy ilyen katona legyél?
7. Minden iskolának vannak az összes többitől eltérő jel-
legzetességei, gondolom te is tapasztaltál már ilyet. Ha
egy barátodnak kellene bemutatnod ezt az iskolát mit
tartanál fontosnak elmondani neki?
8. Ha az iskolatársaid közül lehetőséged nyílna új osztály-
főnököt választani, választanál e valakit? Miért vá-
lasztanál mást, és milyen szempontokat érvényesítenél a
választás során?
9. Most arra kérlek sorold fel azokat a személyeket, akik-
től utasítást kaphatsz, és azokat neked végre kell haj-
tanod. Kik ezek, és mire utasíthatnak?
10. Szoktak-e konfliktusok támadni köztetek? Ha igen ezek
mi miatt szoktak létrejönni, és kik között fordulnak
elő leggyakrabban?
11. Ha meg kellene határozni helyzetedet az osztályban, az
iskolában, mit mondanál el ezzel kapcsolatosan? Miért
pont ezt a helyzetet foglalod el?
12. Általában minden csoportban kialakulnak egymásról véle-
mények. Ezek valamilyen módon kapcsolódhatnak viselke-
déshez, tanulási szokásokhoz, egyéni jellemzőkhöz. Ta-
pasztalsz-e ilyet a ti iskolátokban, osztályotokban?
Ha igen sorolj fel kérlek néhányat!
13. Mi a véleményed az iskolában uralkodó fegyelemről, na-
pirendről. Milyennek találod őket saját szempontodból,
illetve az iskola szempontjából?
14. Az ember számára általában fontos hogy legyenek baráta-
i. Neked vannak-e barátaid, mióta vagy velük barátság-
ban, mi a barátságotok alapja?
15. Ha az embernek problémája, gondja adódik, segítséget
jelenthet számára, ha meg tudja beszélni valakivel.Ha-
sonló esetben Te kihez fordulnál?
16. Milyennek találod a kollégiumi életet, mi az ami tet-
szik benne és mi az ami nem?
17. Van-e lehetőséged arra, hogy önállóan fogalmazz meg el-
képzeléseket a távoli és a közeli jövődet illetően,
továbbá, hogy ezeket meg is valósítsd?
18. Mi az amin szívesen változtatnál az iskolai és a kollé-
giumi élet területén? Miért?
19. Ha újra választanál, és magad dönthetnél választanád-e
újra a katonai középiskolát?
20. Néhány szót magadról:
-mikor születtél?
-hol laktál általános iskolás korodban?
-szüleiddel együtt éltél-e?
- van-e testvéred, hányan vannak?
- Mi a szüleid foglalkozása (apa, anya )
- Mennyi az egy főre jutó havi jövedelmük?
- a nyolcadik osztályban mennyi volt a tanulmányi átlagod?
- az előző félévben mennyi volt az átlagod?
- van-e katona a családban, a közvetlen rokonságban?
- korábbi lakóhelyeden volt-e honvédségi alakulat?
IRODALOMJEGYZÉK
1. Szabó L. Tamás: A"rejtett tanterv" Magvető BP. 1988
2. Az iskola szociológiai problémái K.J.K. BP.1974
3. Kozma Tamás: A nevelésszociológia alapjai T.K.K. BP.
1977
4. Iskolarendszerünkről (szerk. Csoma György) Kossuth BP.
1980
5. J.P.Forquin: A curriculum-szociológia Nagy Britániában
Szociológiai figyelő 1986/1
6. Somlai Péter: Elméletek a szocializációról
7. Álláspontok a szocializációról (szerk:Somlai Péter) Szo-
ciológiai Füzetek 9.
8. Basil Bernstein: Társadalmi osztály, nyel és szocializá-
ció Valóság 1971/1.
9. Horváth Attila: Gondolatok a tanteremről Mozgó Világ
1981/1.
10. Liskó Ilona: Kudarcok középfokon Oktatáskutató Intézet
BP.1986.
11. Benedek Marcell: A középiskolai tanárság helyzete (in.
Értelmiségszociológiai tanulmányok Kossuth 1981.)
12. Pedagógusok, bérek, érdekek (szerk. Nagy Mária) Educa-
tió 1990.
13. Szabó L. Tamás: A " Rejtett tanterv" Valóság 1982/9.
14. Gubi Mihály: A " Rejtett tanterv" elméletei Világosság
1980/1.
15. Mérei Ferenc : Közösségek rejtett hálózata T.K.K. 1988.
16. Oktatási-nevelési program a Honvéd Szakközépiskolákban,
Gimnáziumokban (kézirat)
17. Szabó Ildikó: Az ember államosítása Tekintet könyvek
1991.
18. John Holt: Iskolai kudarcok Gondolat BP. 1991.
19. Kósáné Ormai Vera: Beilleszkedési nehézségek és az is-
kola T.K.K. BP.1989.
20. Musil: Törless iskolaévei Európa 1980.
21. Ottlik Géza : Iskola a határon Móra 1988.
FORRÁS JEGYZÉK
1. Somlai Péter: Elméletek a szocializációról 6p.
2. Somlai Péter: im. 31p.
3. Watzlawick: Változás 72p. Gondolat 1990.
4. Szabó L. Tamás: A " rejtett tanterv" 190p.
5. Irányelvek az MH. Középfokú nevelési -oktatási intézmé-
nyei SZ.M.SZ.-hez 3p.
6. uo.3p.
7. Max Weber: Gazdaság és társadalom I. 76p. BP.
K.J.K.1987.