A trsadalmi nyilvnossg szerkezetvltozsnak Habermasi elmlete, mint mdszer a trsadalomismeret tantsban
A kzelmltban egy nemzetkzi trtnsz konferencin az aktulis trtnelemtantsi polmikon tl felvetdtt annak a krdse, mit s hogyan tantson a trtnelemoktats, valamint mit s hogyan tantson a trsadalomismeret oktats a dikoknak. Abban mindannyian egyetrtettnk, hogy miutn kt nll diszciplnrl lvn sz, el kell klnljenek egymstl, m abban is kzs volt a vlemny, hogy egymst felttelezve, egymsra pls nlkl nem llnak ssze a megszerzett ismeretek a dikok tudatban szerves egssz. Elfogadtuk, hogy a kpessgek kialaktsa nem trtnhet meg tnyanyagok oktatsa nlkl, s ez dnten a trtnelem oktats feladata, ezt egsztheti ki a kpessgek fejlesztsvel, a trsadalmi folyamatok, s a jelenkori trsadalmi trtnsek rtelmezsvel a trsadalomismeret. A trsadalomismeret tantrgy keretben lehetsg van arra is, hogy az egyn trsadalmi integrcijhoz szksges napi kszsgek s kpessgek kialaktsa is megtrtnjen. Ennek a tevkenysgnek krvonalazsra vllalkozik dolgozatom, amely a trsadalmak kialakulst a szerz felfogsa szerint egy olyan nyilvnossgi folyamatnak fogja fel, amelynek sorn kialakul a polgri trsadalom, kialakulnak azok a trsadalomszervez elvek, s intzmnyek, amelyeket sszefoglalan gy nevez, hogy trsadalmi nyilvnossg, s annak a szerkezete, amely folyamatosan vltozik.
gy elemzsem mdszerl Jrgen Habermas “A trsadalmi nyilvnossg szerkezetvltsa” cm munkjban vzolt szociolgiai elmleti modellt vlasztottam. Segtsgvel a nyilvnossg vltozsnak rszeknt vizsglhat az a folyamat, amelyben ltrejnnek, kialakulnak s mkdnek a mvelds polgri intzmnyei. Ezen elmlet ltszik szmomra a legalkalmasabbnak arra, hogy a nemzetkzi keretek vltozsnak rszeknt bemutassam a magyarorszgi rendszer kialakulst. Az elmlet segt megrteni, hogy a mvelds, nem szakthat ki a trsadalom nyilvnossgnak szerkezetvltozsbl, tovbb, hogy egyetlen trsadalom sem teheti meg bntetlenl azt, hogy letrjen a nyilvnossg vltozsnak, fejldsnek tjrl, mert ezzel egyrtelmen kiiratkozik a demokratikus trsadalmak sorbl, mint tette haznk is hossz vtizedeken t. Itt nem valamifle determinisztikus helyzetre gondolok, hanem arra, hogy az eurpai trsadalmak tbb-kevsb ugyanakkor rtek el bizonyos fejlettsgi fokozatokat, amelyektl, az Elbtl keletre lv trsadalmak lemaradtak, s ennek kvetkezmnyeit, mint vgzetes lemaradst, napjainkban akarjk behozni, hogy felzrkzhassanak a polgri demokratikus trsadalmak kz. Most a nyilvnossg, a polgri nyilvnossg megteremtse s kibontakoztatsa a magyar trsadalom rszre is az egyik legfontosabb feladat, visszatrni, s/vagy visszatallni a nyugati demokrcik ltal vlasztott tra. A dolgozatban nhny olyan polmival is kiegsztem a Habermasi elmlet keletkezse utn, napjaink nyilvnossgi helyzetre jellemzek. Miutn jelen dolgozat egy kis rsze a disszertcimnak, sok pldval tudnm kiegszteni az elmleti modell hasznlatt, amely esetleg egy ksbbi szmban megvalsthat, ezrt most nhny sszefoglal gondolatot teszek csak kzz.
Habermas elmletvel lehetsgesnek tartom a mvelds szerkezetvltsnak, mint a trsadalmi nyilvnossg egyik fontos elemnek vltozsainak bemutatst is. Habermas szerint a trsadalmi nyilvnossg szerkezete az eurpai kzpkorban a “publikus” s a “privtus” ellenttprosban fejezdtt ki, s br ezek sem viselkedsbeli knyszereket nem jelentettek, sem jogi ktelez erejk nem volt, ugyangy mai rtelemben vett magnlet s nyilvnossg kztti klnbsgekre sem utaltak, mgis jelen voltak a korabeli trsadalmakban. A trsadalmi munka gazdasgi megszervezse termszetes mdon az r hzban trtnt, gy az vlt valamennyi uralmi viszony centrumv. “A nyilvnossgot, mint sajtos, a magnlettl elvlasztott terletet, a ksi kzpkor feudlis trsadalmban nem lehet szociolgiailag, vagyis intzmnyi kritriumok alapjn kimutatni[ ….] . Ez a nyilvnossg reprezentatv nyilvnossg, nem trsadalmi terletknt, nem a nyilvnossg vilgaknt jn ltre, hanem sokkal inkbb sttus ismertetjel”, olvashatjuk a szerztl. A reprezentatv nyilvnossg kifejtse a szemly jelkpeihez: hatalmi jelvnyekhez (fegyverek, jelvnyek, cmerek), habitushoz (ltzet, hajviselet), taglejtsekhez (kszntsi formula, mozdulat), a retorikhoz (a megszlts formja, ltalban a formaszer beszd), - egyszval-, a nemes viselkeds szigor kdexhez van ktve. Ez, a ksei kzpkorban, az udvari ernyrendszerben kristlyosodik ki, az arisztotelszi fernyek, keresztnyiestett formjban, amely a heroikust lovagiass, riv tomptja. Az udvari-lovagi reprezentci nyilvnossga leginkbb az nnepnapokon, s nem a trvnykezs napjain, nem a htkznapokon bontakozott ki teljes pompjban, nem tartozott a politikai kommunikci vilgba. Erre szmos trtnelmi filmet bemutathatunk dikjainknak, de kszthetnk filmmontzsokat, festmnyeket tanulmnyozhatunk, s mzeumltogatsokon gyjthetnk tapasztalatokat. Mint a feudlis tekintly csillog visszfnye az egyn trsadalmi sttust jelzi. A lovagi viselkedsi norma minden r szmra, a kirlytl kezdve az utols flparaszti lovagig kzs normaknt funkcionl, nem meghatrozott helyeken s meghatrozott alkalmakkor, nem csak a nyilvnossgon bell orientlja ket, hanem mindig s mindenhol, ahol csak ri jogaik gyakorlsa sorn reprezentlnak. Ebben a nyilvnossgban a laikusok s a polgrok csak, mint a reprezentci kznsge vesznek rszt. Ebben a korban jelents rendezvnyeket, lovagi tornkat tartanak, ahol az arra mltknak kell bizonytani alkalmassgukat a reprezentcira. Korabeli festmnyeken, de filmekben is megfigyelhetjk a sttushierarchit, a lovagi tornt megtekint kirlyi fensgek emelvnyei, a tornn rsztvev lovagok elklntett vvhelyei, s a bmszkod plebs csoportosulsai. De ez megfigyelhet mg a kzpkori kivgzseken is. Ez a nyilvnossg figyelhet meg a katonk esetben is, ahol a tiszt, egyben a nemes r, a “public soldier”, aki parancsnoklsra szletett s rendelkezik mind ama tulajdonsgokkal, amelyek ehhez szksgeltetnek. Vele szemben jelenik meg a rang nlkli “private soldier”, aki nlklzi a parancsnoki jog klnssgt, csak, mint kznsg vehet rszt ebben a reprezentatv nyilvnossgban. A harci helyzetekben alkalmas arra, hogy szmossgval, tmegvel nyomatkot adjon a nemes r reprezentcijnak, a harcban meghaljon, de csak kivteles esetekben kerlhet sor arra, hogy a “privt soldier”-bl “public soldier”- nemesedjen. Magyar vonatkozsban emlthetjk Kinizsi Plt, aki molnr legnybl vlik nemess, de ez a lehetsg csak keveseknek adatik meg. A barokk korban a nyilvnossg a monarchia, a fejedelem reprezentcijt hvatott szolglni, m rdekes mdosulsokat is megfigyelhetnk. A fejedelmi hatalom pozcijnak vltozst elszr az llamkincstrnak az uralkod magnvagyontl val elklnlse jelzi. Megjelenik a brokrcia, (a hadsereggel s rszben az igazsgszolgltatssal is) s a kzhatalom intzmnyei objektvlldnak, levlnak s nllsulnak az udvar mindjobban privatizld vilgval szemben. Vgl a rendi-uralmi elemekbl kialakulnak a kzhatalom szervei, a parlament s az igazsgszolgltats, a foglalkozsi-rendi elemekbl pedig, - amennyiben ezek a vrosi korporcikban s bizonyos rendi differencildsokban mr kialakulban vannak -, a polgri trsadalom vilga fejldik ki, amely az llammal a magnautonmia terleteknt kerl szembe. “ A reprezentatv nyilvnossg korltozsa, amely a rendi tekintlynek az uralkod tekintlyn trtn kzvettsvel vgbemegy, teret nyit a kzhatalomnak, amely a modern rtelemben vett nyilvnossggal van kapcsolatban. Ez az lland kzigazgatsban s az lland hadseregben objektivldik; az rintkezsek llandsgnak, amely az ruforgalomban s a hrsszekttetsben valsul meg, (tzsde, sajt) mostantl folyamatos llami tevkenysg felel meg. Ez a nyilvnossg, mint polgri nyilvnossg, lesz a polgri trsadalmak f jellemzje, s azt jelenti, hogy a kz s az llami csak ebben a szk rtelemben szinonim egymssal, nevezetesen a kz a kirlyi udvarral ll szemben, gy korltozza azt, s ennek a korltozsnak lesz az eszkze az llami, amely az appartusban testesl meg. A jelz, mrmint “polgri”, immr nem egy tekintllyel felruhzott szemly reprezentatv udvarra vonatkozik, hanem inkbb a legitim erszakalkalmazs monopliumval felruhzott appartus hatskrk szerint szablyozott mkdsre. A fldesri viszony rendszeti viszonny alakul t, az ennek alrendelt magnszemlyek alkotjk a kzhatalom cmzettjeinek a kznsgt. A polgri trsadalom a felsbbsg ellentteknt jn ltre, a polgri rteg pedig tulajdonkppeni hordozja s megvalstja ennek a nyilvnossgnak. Termszetesen ez nem minden esetben valsul meg ebben a formban, mert ahol az egyeduralkod dnthet, ott nincs lehetsg ennek a folyamatnak az rvnyeslsre, s egyben azt is jelenti, hogy nem jelent meg a polgri nyilvnossg. Gondoljunk a magyar trsadalom llapotra, amelyrl j kpet ad Mikszth a Fekete vros cm knyvben, de ms rk is a korabeli viszonyokat bemutat munkikban. (Vagy rdemes a magyar viszonyokat vizsglni ebbl a nzpontbl az 1948-49es szabadsgharc leverse utni megtorlsokban, de tapasztalhatjuk ugyan ezt 1920-ban, vagy 1948-53 kztt, de az 1956 –57-es vekben is.) Ebben az idszakban jelents vltozsok kvetkeznek be a polgri rtegekben, bizonyos kreik elszegnyedtek, a rgi szakmai rendek szocilisan lesllyedtek (kzmvesek, szatcsok), s ezzel prhuzamosan a nagykereskedk, a bankrok, kiadk, manufaktratulajdonosok belptek a polgrok tanult rendjbe. A trsadalom struktrja megvltozik, s a magnemberek terlete valamint a kzhatalom terletei folyamatosan elvlnak egymstl. A magnemberek terlete a polgri trsadalom, amely tbb jelents elemet foglal magba: az ruforgalmat, a trsadalmi munka terleteit, a kiscsald bels tereit, az irodalmi nyilvnossgot, mg a kzhatalom territriumai: a politikai nyilvnossg, az llam, a rendszet birodalma, lesz. A magnszemlyeknek fenntartott terleten ettl az idszaktl beszlnk kln a magnletrl s kln a nyilvnossgrl, amelyet jl megklnbztethetnk egymstl. A nyilvnossg vltozsa maga utn vonja a nyilvnossg intzmnyeinek a vltozst is. Elsknt Franciaorszgban jelentek meg a polgri szalonok, amelyek sajtos enklvt alkottak. Amg az j polgrsg, az llam s az egyhz vezetsbl rszben ki volt zrva, addig a gazdasgi letben lassanknt minden kulcspozcit megszerez magnak, a nemesi s polgri nagyvilgi dmk szalonjaiban hercegek s grfok, rsok s szatcsok fiai rintkeznek egymssal, rja Habermas. A XVIII. szzad valamennyi jelentsebb alkotja ilyen szalonokban hozza nyilvnossgra gondolatait beszdekben, akadmiai eladsokban, nyilvnos vitkban rleldik a nyilvnossg. Nmetorszgban s hozz hasonlan Magyarorszgon is jellemzen a trsasgi formk (ksbb kaszink) jelennek meg a polgri nyilvnossg els kveteiknt, amelyek a ksbbiek sorn titkos vagy nylt egyeslsek bvlnek. Ezekbe viszonylag knny bejutni. Itt a trsadalmi hierarchia korltain tl, a polgrok a trsadalmilag elismert, de politikailag jelentktelen nemesekkel is egyarnt rintkeznek. Ezek a szalonok tendenciaszeren lland vitatkozst szerveznek magnszemlyek kztt, ennl fogva tbb intzmnyeslt kritriumot figyelhetnk meg mkdskben. “Ennek a trsasgi rintkezsnek, a trsadalmi diskurzusnak, nem elfelttele a sttus egyenlsge, a rangok szertartsi rendjvel szemben fellkerekedik az egyenrangak kztti tapintat, az rv tekintlye, a pusztn emberi egyenlsg. A vitatkozs elfelttele olyan terletek problematikuss ttele, amelyek eddig nem minsltek krdsesnek, eddig az egyhz, vagy az llam fenntartotta magnak a krdsrl val megszlals monopliumt, a kultra termkeinek, mint runak a megvitatst. A nyilvnossgi vitban rsztvev kznsg kre elvileg lezratlan, a krdsek hozzfrhetsgkben is ltalnoss vlnak.”. Ezek a kezdeti intzmnyek a fenti elvek alapjn bvlnek, s rik el mai teljessgket. Ezen intzmnyek kz sorolhatjuk a mecnst helyettest kiadk megjelenst a knyvpiacon, a sznhzakat, amelyek a nyilvnossgnak szlnak, megteremtdik az olvas, a zenehallgat s a sznhzi kznsg. A mvszet, a trsadalmi reprezentci all felszabadulva, a szabad vlaszts s az zls trgya lesz. A kpek killtsra kialakulnak a mzeumok, amelyek intzmnyeslnek, a brlatokra, az elmlkedsekre kialakulnak a szakmai folyiratok. A magnemberek okoskodsa a szalonokban, klubokban, olvastrsasgokban nem volt kzvetlenl alvetve a termels s fogyaszts krforgsnak, az letszksglet parancsnak, ellenkezleg volt tisztn irodalmi alakjban is politikai jellege (amely a szubjektivits j tapasztalatainak nrtelmezseknt funkcionl) abban az rtelemben, hogy, akrcsak a grgknl, az letszksglet all trtn emancipcit jelentette. Ez termszetesen nem vonatkozott a trsadalom valamennyi polgrra. Ez a munkaszksglet alli felszabaduls hoz ltre olyan j eszmket, - nevezetesen, a humanitst -, ami a trsadalom polgrainak egyik legfontosabb polgri rtkv nemesedett, s amely ksbb sajnos puszta ideolgiv fokozdott le. gy lesz szerepe a szabadidnek, “m ha a szabadid tovbbra is hozztapad a munkaidhz, mint annak kiegsztse, akkor benne mindig csak a magngyekkel val foglalkozs folytatdhat, s nem alakulhat t a magnemberek egymskzti nyilvnos kommunikcijv. Br a szksgletek elszigetelt kielgtse a nyilvnossg felttelei kzepette tmegesen is vgbemehet, ebbl mg nem jn ltre maga a nyilvnossg. Ha a piac trvnyei, melyek az ruforgalom, s a trsadalmi munka terlete felett uralkodnak, behatolnak abba a szfrba is, amely a magnembereknek, mint kzssgeknek van fenntartva, akkor az okoskods tendenciaszeren fogyasztss alakul t, s a nyilvnos kommunikci teremtette sszetartozs az elszigetelt befogads mindig egyhang aktusaira esik szt.”. Az j letmd modellben a munkaid s a szabadid sztvlsa megtrtnik, s ez indokolja majd a mveldsben a munkhoz ktd s a munkavgzshez nem elsdlegesen szksges mvelds elklnlst is. Ez a sztvls eredmnyezi majd a trsadalomban az oktats s a mvelds sztvlst, s elklnlt intzmnyrendszernek megteremtst. Habermas elrevetti annak lehetsgt, amely napjainkra tnny vlt, mely szerint a kultra rknt funkcionl majd, s a jvedelmek majd lehetv teszik, hogy a kulturlis fogyaszts valban egyni egyhang aktusokkal valsuljon meg. Ez az atomizldott mvelds nem kedvez egy trsadalom letben, mert az egymsrautaltsg a mindennapi tevkenysgek megszervezse, ha Durkheim fogalmval akarnnk lerni, akkor organikus szolidarits szksges felttele a trsadalmi integrcinak. Gondoljunk arra, hogy a modern technikai eszkzk alkalmasak arra, hogy egy filmet, egy felvonulst, egy sznhzi eladst egymagam otthon nzzem meg, vagy a jtkgpek, az Internet felhasznlsa ezeket a veszlyeket mind magukban hordozhatjk. Ezrt nem teheti ki a trsadalom a szmra szksges, s nlklzhetetlen kzssgi alkalmak rendszeres megvalsulst, a polgrok kzssgpt rendezvnyeit (itt a Tnnies ltal hasznlt Gemeinschaft fogalmat rtve) kizrlagosan a piaci tnyezknek, finanszrozst a piac direkt szablyozsnak. A trsadalmakban Habermas szerint tovbbra is folytatdik a nyilvnos okoskodsra val trekvs. Formlisan gynevezett beszlgetseket szerveznek, s rgtn be is soroljk a felnttoktats alkotrszeknt azokat. Felekezeti akadmik, politikai frumok, irodalmi szervezetek lnek a kommentrt ignyl s megvitathat kultra megbeszlsbl. Rditrsasgok, kiadk, egyesletek virgz mellkipart znek a pdiumvitkkal. Ilyen mdon ltszlag gondosan poljk a vitt, s kiszlestsnek tjba semmilyen korltokat nem lltanak. A vita azonban szrevtlenl, sajtosan megvltozott: maga is fogyasztsi cikk alakjt lttte, gyszlvn az olvasmnyrt, a sznhzrt, a hangversenyrt, s a mzeumrt fizetni kellett s kell, de mg a beszlgetsrt is, melyet arrl folytatunk, amit az ember olvasott, hallott s ltott, s amit alkalmasint csak a beszlgetsben sajttott el. Ma a beszlgetst, mint olyat mg adminisztrljk is. Mestersgszer katedrai dialgusok, pdium vitk, kerekasztal beszlgetsek hangzanak el, a magnemberek okoskodsa a rdiban s a televziban a sztrok msorszmv vlik, lehetv teszik belpdjak szedst, s mg ott is ruformt lt, ahol a gylseken mindenki rszt tud venni. A vita, melyet az “zlet” rszv tettek, formalizldik, az ellenttes llspontok kpviselit eleve ktelezik az elads bizonyos jtkszablyainak betartsra, a dologban val egyetrts messzemenen feleslegess vlik a trsasgi egyetrts kvetkeztben. A krdsfeltevseket az illem krdseiknt hatrozzk meg, az sszetkzsek, melyeket egykor nyilvnos polmiban intztek el, a szemlyes torzsalkodsok szintjre sllyednek le, jvendli Habermas. gy vlhetjk, hogy napjainkra a helyzet mg Habermas kpzelett is tszrnyalta, hiszen ez a fajta nyilvnossg, amely szerintem mr nem igazi polgri nyilvnossg. Napjainkra trsadalom elszakadt azoktl a polgri rtkektl s cloktl, amelyekrl korbban mr szltam, a mdia vette t a virtulis vilg megteremtsnek a szerept, s a polgr pusztn fogyasztv degradldott. Alig van szerepe sajt letnek alaktsban, az lland fogyasztsi knyszertl hajtva lemond arrl is, hogy kzs gyeit trsaival intzze, hogy megtanulja a diskurzust, hogy rdekeirt killjon. A mdia ltal sugallt magatartsok azutn a trsadalom fels rtegeibl leszivrognak a trsadalom als rtegeibe, hiszen, ha az “elit” krben elfogadott, akkor az bizonyra helyes viselkeds gondoljk az alsbb csoportok. gy el egy alacsony rtk s sznvonal trsadalmi kultrhoz, amelyben az oktatsi intzmnyek nem igazn kpesek vltoztatni, a tovbbi szocializcis intzmnyek szintn nem kpesek, vagy inkbb mg tovbb rontanak a helyzeten, erstik ezt az nihilista llapotot. Vgig gondolva Habermas okfejtseit, arra a kvetkeztetsre juthatunk, hogy a kultra egy rsznek ilyen mdon trtn felhasznlsa, valsznleg tcsszhat az egyni kompetencia terletre. Habermas gondolatai mg egy kvetkeztetsre sarkalhatjk a dntshozkat. Abbl az elidegenedsi folyamatbl kiindulva, amelyben a diskurzus kzssget pt erejnek elvesztsre szmthatunk, amelyben eltnik a beszlgetsek eredeti clja, s helyt a pnzszerzs, a mimikri, s ms egyb mdok veszik t, ellenkez hats nlkl a trsadalom szellemi sznvonalnak tovbbi devalvldsra kell kvetkeztetnnk. Ha a kultra szabadids elsajttsa atomizldik, s valljuk be bizonyos formk esetben ez relis valsg, akkor msokat, amelyek viszont a testleti szellemhez, a kzssgi identits kialakulshoz, fenntartshoz s fejldshez hozzjrulnak, preferlni s tmogatni kell a trsadalomnak.
Meggyzdsem, hogy az ltalam knlt mdszer felkeltheti a fiatalok rdekldst a trsadalmak irnt, hiszen ebben a szisztmban nem az intzmny megnevezse, vagy ltrejttnek megtrtnte a fontos, hanem annak elsajttsa, hogyan vlt az ember trsadalmiv, hogyan, milyen folyamatok eredmnyeztk a trsadalom intzmnyrendszernek kialakulst.
Bemutathat, hogy az ltalnos s a regionlis folyamatok hogyan kapcsoldnak egymshoz, milyen azonossgok s klnbzsgek jellemzik a multikultrj Eurpt.
Illusztrlhat az egyes intzmnyek kialakulsnak trtnelmi trsadalmi krnyezete, annak jogrendszerben, erklcsi rendszerben trtn megtesteslse.
Egy-egy konkrt trsadalom esetben megmutathatk azok a kulturlis univerzlk, amelyek az adott trsadalomhoz ktdnek (nyelv, valls, mvszet, jog,), s nem csak megmutathatk, hanem vltozsukban, fejldskben brzolhatk. Termszetesen, ha a kulturlis univerzlkat hasznljuk, mivel tudvalv, hogy ezek a fogalmak a kulturlis antropolgia fogalomrendszerbl kerltek t a szociolgiba, s arra szolgltak, hogy klnbz trsadalmakat sszehasonlthatv tegyenek, itt is alkalmazhatk. Ezek a fogalmak ler s nem minst fogalmak, teht fel sem merlhet a veszlye annak, hogy etnocentrikus tudst alaktsunk ki a gyerekek krben.
Egyni feladatok adhatk a tanulknak, amely jobban kthet rdekldskhz, mint ha csak a hagyomnyos forrsokbl dolgoznnk. Mindenki maga vlaszthatna az adott korhoz egy-egy terletet (ptszet, zene, irodalom, npszoks, helytrtnet, stb.) amelyet bemutat, a maga vlasztotta eszkzn.
Ezzel a mdszerrel gy alakthatk s sajtttathatk el az llampolgri ktelezettsgek s jogok, hogy rthetv vlnak a mirtek is, amelyek a gyermekek n-llapott leginkbb jellemzik, gymint, spontaneits, kreativits, kvncsisg, rzelmek, valamint azok kifejezse, az irigysg, s a manipulls.
lvezetess, s a gyereke rszre j lmnyek nyjtsval gazdagabb tehetjk a trsadalomismeret tantst, s nem degradljuk a trgyat a trtnelem segdtudomnyv, rosszabb esetben trtnelemrkat, elmaradt tananyagok ptlsra fordthat idv. Arra hasznljuk, aminek a tudomnyt mvelk szntk, az egyn szocializcijt, politikai llampolgrr, st mondhatnnk azt is, hogy tudatos llampolgrr vlst szolgl lehetsgnek. Knnyebben lehet beszlgetni ezen a mdon a trsadalmi jelensgekrl, mint sokfle szentencit, szablyt hasznl rigid oktatssal elrsokkal, szablyokkal, trvnyekkel bombzni a dikokat. Abban lehetnk rdekeltek, hogy megrtse llampolgrsgnak elveit, nem a trvnyekre van szksgk, hanem arra, hogy el tudjk helyezni magukat a trsadalomban, s rtelmezni tudjk trsadalmi sttusaikat s trsadalmi szerepeiket. Szksg esetn gyis szakembertl krnek segtsget, de ha kifejldik a trsadalmi egyttls szablyait elfogad interiorizlt rtkrendjk, normakvet, de a helyzetet adekvt mdon rtelmez s arra adekvt vlaszt adni kpes szemlyisgk, nll bellrl irnytott emberekk neveljk, szocializljuk ket, akkor ez a tantrgy is kpes lesz teljesteni azokat az elvrsokat, amelyrt bekerlt a tantrgyi struktrba.
Budapest, 2007.10.17.
Mucsi Jzsef PhD jellt
szociolgus