Phd. mucsijozsef
Phd. mucsijozsef
Tartalom
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
tartalom
 
ltogatk
Induls: 2006-01-26
 
kedvenc zenm
 
*cikkek rsok
*cikkek rsok : A trsadalmi nyilvnossg szerkezetvltozsa mint mdszer a trsadalomismeret tantrgy oktatsban

A trsadalmi nyilvnossg szerkezetvltozsa mint mdszer a trsadalomismeret tantrgy oktatsban

mucsi jzsef  2007.06.17. 20:02

Egy rsze a disszertcimnak, amelyet adaptltam a trsadalomismeret trgy oktatshoz. Kiegsztettem nmi mdszertani ajnlssal... JJJJJ!

A trsadalmi nyilvnossg szerkezetvltozsnak Habermasi elmlete, mint mdszer a trsadalomismeret tantsban

 

A kzelmltban egy nemzetkzi trtnsz konferencin az aktulis trtnelemtantsi polmikon tl felvetdtt annak a krdse, mit s hogyan tantson a trtnelemoktats, valamint mit s hogyan tantson a trsadalomismeret oktats a dikoknak. Abban mindannyian egyetrtettnk, hogy miutn kt nll diszciplnrl lvn sz, el kell klnljenek egymstl, m abban is kzs volt a vlemny, hogy egymst felttelezve, egymsra pls nlkl nem llnak ssze a megszerzett ismeretek a dikok tudatban szerves egssz. Elfogadtuk, hogy a kpessgek kialaktsa nem trtnhet meg tnyanyagok oktatsa nlkl, s ez dnten a trtnelem oktats feladata, ezt egsztheti ki a kpessgek fejlesztsvel, a trsadalmi folyamatok, s a jelenkori trsadalmi trtnsek rtelmezsvel a trsadalomismeret. A trsadalomismeret tantrgy keretben lehetsg van arra is, hogy az egyn trsadalmi integrcijhoz szksges napi kszsgek s kpessgek kialaktsa is megtrtnjen. Ennek a tevkenysgnek krvonalazsra vllalkozik dolgozatom, amely a trsadalmak kialakulst a szerz felfogsa szerint egy olyan nyilvnossgi folyamatnak fogja fel, amelynek sorn kialakul a polgri trsadalom, kialakulnak azok a trsadalomszervez elvek, s intzmnyek, amelyeket sszefoglalan gy nevez, hogy trsadalmi nyilvnossg, s annak a szerkezete, amely folyamatosan vltozik.

gy elemzsem mdszerl Jrgen Habermas “A trsadalmi nyilvnossg szerkezetvltsa” cm munkjban vzolt szociolgiai elmleti modellt vlasztottam. Segtsgvel a nyilvnossg vltozsnak rszeknt vizsglhat az a folyamat, amelyben ltrejnnek, kialakulnak s mkdnek a mvelds polgri intzmnyei. Ezen elmlet ltszik szmomra a legalkalmasabbnak arra, hogy a nemzetkzi keretek vltozsnak rszeknt bemutassam a magyarorszgi rendszer kialakulst. Az elmlet segt megrteni, hogy a mvelds, nem szakthat ki a trsadalom nyilvnossgnak szerkezetvltozsbl, tovbb, hogy egyetlen trsadalom sem teheti meg bntetlenl azt, hogy letrjen a nyilvnossg vltozsnak, fejldsnek tjrl, mert ezzel egyrtelmen kiiratkozik a demokratikus trsadalmak sorbl, mint tette haznk is hossz vtizedeken t. Itt nem valamifle determinisztikus helyzetre gondolok, hanem arra, hogy az eurpai trsadalmak tbb-kevsb ugyanakkor rtek el bizonyos fejlettsgi fokozatokat, amelyektl, az Elbtl keletre lv trsadalmak lemaradtak, s ennek kvetkezmnyeit, mint vgzetes lemaradst, napjainkban akarjk behozni, hogy felzrkzhassanak a polgri demokratikus trsadalmak kz. Most a nyilvnossg, a polgri nyilvnossg megteremtse s kibontakoztatsa a magyar trsadalom rszre is az egyik legfontosabb feladat, visszatrni, s/vagy visszatallni a nyugati demokrcik ltal vlasztott tra. A dolgozatban nhny olyan polmival is kiegsztem a Habermasi elmlet keletkezse utn, napjaink nyilvnossgi helyzetre jellemzek. Miutn jelen dolgozat egy kis rsze a disszertcimnak, sok pldval tudnm kiegszteni az elmleti modell hasznlatt, amely esetleg egy ksbbi szmban megvalsthat, ezrt most nhny sszefoglal gondolatot teszek csak kzz.

Habermas elmletvel lehetsgesnek tartom a mvelds szerkezetvltsnak, mint a trsadalmi nyilvnossg egyik fontos elemnek vltozsainak bemutatst is. Habermas szerint a trsadalmi nyilvnossg szerkezete az eurpai kzpkorban a “publikus” s a “privtus” ellenttprosban fejezdtt ki, s br ezek sem viselkedsbeli knyszereket nem jelentettek, sem jogi ktelez erejk nem volt, ugyangy mai rtelemben vett magnlet s nyilvnossg kztti klnbsgekre sem utaltak, mgis jelen voltak a korabeli trsadalmakban. A trsadalmi munka gazdasgi megszervezse termszetes mdon az r hzban trtnt, gy az vlt valamennyi uralmi viszony centrumv. “A nyilvnossgot, mint sajtos, a magnlettl elvlasztott terletet, a ksi kzpkor feudlis trsadalmban nem lehet szociolgiailag, vagyis intzmnyi kritriumok alapjn kimutatni[ ….] . Ez a nyilvnossg reprezentatv nyilvnossg, nem trsadalmi terletknt, nem a nyilvnossg vilgaknt jn ltre, hanem sokkal inkbb sttus ismertetjel”, olvashatjuk a szerztl. A reprezentatv nyilvnossg kifejtse a szemly jelkpeihez: hatalmi jelvnyekhez (fegyverek, jelvnyek, cmerek), habitushoz (ltzet, hajviselet), taglejtsekhez (kszntsi formula, mozdulat), a retorikhoz (a megszlts formja, ltalban a formaszer beszd), - egyszval-, a nemes viselkeds szigor kdexhez van ktve. Ez, a ksei kzpkorban, az udvari ernyrendszerben kristlyosodik ki, az arisztotelszi fernyek, keresztnyiestett formjban, amely a heroikust lovagiass, riv tomptja. Az udvari-lovagi reprezentci nyilvnossga leginkbb az nnepnapokon, s nem a trvnykezs napjain, nem a htkznapokon bontakozott ki teljes pompjban, nem tartozott a politikai kommunikci vilgba. Erre szmos trtnelmi filmet bemutathatunk dikjainknak, de kszthetnk filmmontzsokat, festmnyeket tanulmnyozhatunk, s mzeumltogatsokon gyjthetnk tapasztalatokat. Mint a feudlis tekintly csillog visszfnye az egyn trsadalmi sttust jelzi. A lovagi viselkedsi norma minden r szmra, a kirlytl kezdve az utols flparaszti lovagig kzs normaknt funkcionl, nem meghatrozott helyeken s meghatrozott alkalmakkor, nem csak a nyilvnossgon bell orientlja ket, hanem mindig s mindenhol, ahol csak ri jogaik gyakorlsa sorn reprezentlnak. Ebben a nyilvnossgban a laikusok s a polgrok csak, mint a reprezentci kznsge vesznek rszt. Ebben a korban jelents rendezvnyeket, lovagi tornkat tartanak, ahol az arra mltknak kell bizonytani alkalmassgukat a reprezentcira. Korabeli festmnyeken, de filmekben is megfigyelhetjk a sttushierarchit, a lovagi tornt megtekint kirlyi fensgek emelvnyei, a tornn rsztvev lovagok elklntett vvhelyei, s a bmszkod plebs csoportosulsai. De ez megfigyelhet mg a kzpkori kivgzseken is. Ez a nyilvnossg figyelhet meg a katonk esetben is, ahol a tiszt, egyben a nemes r, a “public soldier”, aki parancsnoklsra szletett s rendelkezik mind ama tulajdonsgokkal, amelyek ehhez szksgeltetnek. Vele szemben jelenik meg a rang nlkli “private soldier”, aki nlklzi a parancsnoki jog klnssgt, csak, mint kznsg vehet rszt ebben a reprezentatv nyilvnossgban. A harci helyzetekben alkalmas arra, hogy szmossgval, tmegvel nyomatkot adjon a nemes r reprezentcijnak, a harcban meghaljon, de csak kivteles esetekben kerlhet sor arra, hogy a “privt soldier”-bl “public soldier”- nemesedjen. Magyar vonatkozsban emlthetjk Kinizsi Plt, aki molnr legnybl vlik nemess, de ez a lehetsg csak keveseknek adatik meg. A barokk korban a nyilvnossg a monarchia, a fejedelem reprezentcijt hvatott szolglni, m rdekes mdosulsokat is megfigyelhetnk. A fejedelmi hatalom pozcijnak vltozst elszr az llamkincstrnak az uralkod magnvagyontl val elklnlse jelzi. Megjelenik a brokrcia, (a hadsereggel s rszben az igazsgszolgltatssal is) s a kzhatalom intzmnyei objektvlldnak, levlnak s nllsulnak az udvar mindjobban privatizld vilgval szemben. Vgl a rendi-uralmi elemekbl kialakulnak a kzhatalom szervei, a parlament s az igazsgszolgltats, a foglalkozsi-rendi elemekbl pedig, - amennyiben ezek a vrosi korporcikban s bizonyos rendi differencildsokban mr kialakulban vannak -, a polgri trsadalom vilga fejldik ki, amely az llammal a magnautonmia terleteknt kerl szembe. “ A reprezentatv nyilvnossg korltozsa, amely a rendi tekintlynek az uralkod tekintlyn trtn kzvettsvel vgbemegy, teret nyit a kzhatalomnak, amely a modern rtelemben vett nyilvnossggal van kapcsolatban. Ez az lland kzigazgatsban s az lland hadseregben objektivldik; az rintkezsek llandsgnak, amely az ruforgalomban s a hrsszekttetsben valsul meg, (tzsde, sajt) mostantl folyamatos llami tevkenysg felel meg. Ez a nyilvnossg, mint polgri nyilvnossg, lesz a polgri trsadalmak f jellemzje, s azt jelenti, hogy a kz s az llami csak ebben a szk rtelemben szinonim egymssal, nevezetesen a kz a kirlyi udvarral ll szemben, gy korltozza azt, s ennek a korltozsnak lesz az eszkze az llami, amely az appartusban testesl meg. A jelz, mrmint “polgri”, immr nem egy tekintllyel felruhzott szemly reprezentatv udvarra vonatkozik, hanem inkbb a legitim erszakalkalmazs monopliumval felruhzott appartus hatskrk szerint szablyozott mkdsre. A fldesri viszony rendszeti viszonny alakul t, az ennek alrendelt magnszemlyek alkotjk a kzhatalom cmzettjeinek a kznsgt. A polgri trsadalom a felsbbsg ellentteknt jn ltre, a polgri rteg pedig tulajdonkppeni hordozja s megvalstja ennek a nyilvnossgnak. Termszetesen ez nem minden esetben valsul meg ebben a formban, mert ahol az egyeduralkod dnthet, ott nincs lehetsg ennek a folyamatnak az rvnyeslsre, s egyben azt is jelenti, hogy nem jelent meg a polgri nyilvnossg. Gondoljunk a magyar trsadalom llapotra, amelyrl j kpet ad Mikszth a Fekete vros cm knyvben, de ms rk is a korabeli viszonyokat bemutat munkikban. (Vagy rdemes a magyar viszonyokat vizsglni ebbl a nzpontbl az 1948-49es szabadsgharc leverse utni megtorlsokban, de tapasztalhatjuk ugyan ezt 1920-ban, vagy 1948-53 kztt, de az 1956 –57-es vekben is.) Ebben az idszakban jelents vltozsok kvetkeznek be a polgri rtegekben, bizonyos kreik elszegnyedtek, a rgi szakmai rendek szocilisan lesllyedtek (kzmvesek, szatcsok), s ezzel prhuzamosan a nagykereskedk, a bankrok, kiadk, manufaktratulajdonosok belptek a polgrok tanult rendjbe. A trsadalom struktrja megvltozik, s a magnemberek terlete valamint a kzhatalom terletei folyamatosan elvlnak egymstl. A magnemberek terlete a polgri trsadalom, amely tbb jelents elemet foglal magba: az ruforgalmat, a trsadalmi munka terleteit, a kiscsald bels tereit, az irodalmi nyilvnossgot, mg a kzhatalom territriumai: a politikai nyilvnossg, az llam, a rendszet birodalma, lesz. A magnszemlyeknek fenntartott terleten ettl az idszaktl beszlnk kln a magnletrl s kln a nyilvnossgrl, amelyet jl megklnbztethetnk egymstl. A nyilvnossg vltozsa maga utn vonja a nyilvnossg intzmnyeinek a vltozst is. Elsknt Franciaorszgban jelentek meg a polgri szalonok, amelyek sajtos enklvt alkottak. Amg az j polgrsg, az llam s az egyhz vezetsbl rszben ki volt zrva, addig a gazdasgi letben lassanknt minden kulcspozcit megszerez magnak, a nemesi s polgri nagyvilgi dmk szalonjaiban hercegek s grfok, rsok s szatcsok fiai rintkeznek egymssal, rja Habermas. A XVIII. szzad valamennyi jelentsebb alkotja ilyen szalonokban hozza nyilvnossgra gondolatait beszdekben, akadmiai eladsokban, nyilvnos vitkban rleldik a nyilvnossg. Nmetorszgban s hozz hasonlan Magyarorszgon is jellemzen a trsasgi formk (ksbb kaszink) jelennek meg a polgri nyilvnossg els kveteiknt, amelyek a ksbbiek sorn titkos vagy nylt egyeslsek bvlnek. Ezekbe viszonylag knny bejutni. Itt a trsadalmi hierarchia korltain tl, a polgrok a trsadalmilag elismert, de politikailag jelentktelen nemesekkel is egyarnt rintkeznek. Ezek a szalonok tendenciaszeren lland vitatkozst szerveznek magnszemlyek kztt, ennl fogva tbb intzmnyeslt kritriumot figyelhetnk meg mkdskben. “Ennek a trsasgi rintkezsnek, a trsadalmi diskurzusnak, nem elfelttele a sttus egyenlsge, a rangok szertartsi rendjvel szemben fellkerekedik az egyenrangak kztti tapintat, az rv tekintlye, a pusztn emberi egyenlsg. A vitatkozs elfelttele olyan terletek problematikuss ttele, amelyek eddig nem minsltek krdsesnek, eddig az egyhz, vagy az llam fenntartotta magnak a krdsrl val megszlals monopliumt, a kultra termkeinek, mint runak a megvitatst. A nyilvnossgi vitban rsztvev kznsg kre elvileg lezratlan, a krdsek hozzfrhetsgkben is ltalnoss vlnak.”. Ezek a kezdeti intzmnyek a fenti elvek alapjn bvlnek, s rik el mai teljessgket. Ezen intzmnyek kz sorolhatjuk a mecnst helyettest kiadk megjelenst a knyvpiacon, a sznhzakat, amelyek a nyilvnossgnak szlnak, megteremtdik az olvas, a zenehallgat s a sznhzi kznsg. A mvszet, a trsadalmi reprezentci all felszabadulva, a szabad vlaszts s az zls trgya lesz. A kpek killtsra kialakulnak a mzeumok, amelyek intzmnyeslnek, a brlatokra, az elmlkedsekre kialakulnak a szakmai folyiratok. A magnemberek okoskodsa a szalonokban, klubokban, olvastrsasgokban nem volt kzvetlenl alvetve a termels s fogyaszts krforgsnak, az letszksglet parancsnak, ellenkezleg volt tisztn irodalmi alakjban is politikai jellege (amely a szubjektivits j tapasztalatainak nrtelmezseknt funkcionl) abban az rtelemben, hogy, akrcsak a grgknl, az letszksglet all trtn emancipcit jelentette. Ez termszetesen nem vonatkozott a trsadalom valamennyi polgrra. Ez a munkaszksglet alli felszabaduls hoz ltre olyan j eszmket, - nevezetesen, a humanitst -, ami a trsadalom polgrainak egyik legfontosabb polgri rtkv nemesedett, s amely ksbb sajnos puszta ideolgiv fokozdott le. gy lesz szerepe a szabadidnek, “m ha a szabadid tovbbra is hozztapad a munkaidhz, mint annak kiegsztse, akkor benne mindig csak a magngyekkel val foglalkozs folytatdhat, s nem alakulhat t a magnemberek egymskzti nyilvnos kommunikcijv. Br a szksgletek elszigetelt kielgtse a nyilvnossg felttelei kzepette tmegesen is vgbemehet, ebbl mg nem jn ltre maga a nyilvnossg. Ha a piac trvnyei, melyek az ruforgalom, s a trsadalmi munka terlete felett uralkodnak, behatolnak abba a szfrba is, amely a magnembereknek, mint kzssgeknek van fenntartva, akkor az okoskods tendenciaszeren fogyasztss alakul t, s a nyilvnos kommunikci teremtette sszetartozs az elszigetelt befogads mindig egyhang aktusaira esik szt.”. Az j letmd modellben a munkaid s a szabadid sztvlsa megtrtnik, s ez indokolja majd a mveldsben a munkhoz ktd s a munkavgzshez nem elsdlegesen szksges mvelds elklnlst is. Ez a sztvls eredmnyezi majd a trsadalomban az oktats s a mvelds sztvlst, s elklnlt intzmnyrendszernek megteremtst. Habermas elrevetti annak lehetsgt, amely napjainkra tnny vlt, mely szerint a kultra rknt funkcionl majd, s a jvedelmek majd lehetv teszik, hogy a kulturlis fogyaszts valban egyni egyhang aktusokkal valsuljon meg. Ez az atomizldott mvelds nem kedvez egy trsadalom letben, mert az egymsrautaltsg a mindennapi tevkenysgek megszervezse, ha Durkheim fogalmval akarnnk lerni, akkor organikus szolidarits szksges felttele a trsadalmi integrcinak. Gondoljunk arra, hogy a modern technikai eszkzk alkalmasak arra, hogy egy filmet, egy felvonulst, egy sznhzi eladst egymagam otthon nzzem meg, vagy a jtkgpek, az Internet felhasznlsa ezeket a veszlyeket mind magukban hordozhatjk. Ezrt nem teheti ki a trsadalom a szmra szksges, s nlklzhetetlen kzssgi alkalmak rendszeres megvalsulst, a polgrok kzssgpt rendezvnyeit (itt a Tnnies ltal hasznlt Gemeinschaft fogalmat rtve) kizrlagosan a piaci tnyezknek, finanszrozst a piac direkt szablyozsnak. A trsadalmakban Habermas szerint tovbbra is folytatdik a nyilvnos okoskodsra val trekvs. Formlisan gynevezett beszlgetseket szerveznek, s rgtn be is soroljk a felnttoktats alkotrszeknt azokat. Felekezeti akadmik, politikai frumok, irodalmi szervezetek lnek a kommentrt ignyl s megvitathat kultra megbeszlsbl. Rditrsasgok, kiadk, egyesletek virgz mellkipart znek a pdiumvitkkal. Ilyen mdon ltszlag gondosan poljk a vitt, s kiszlestsnek tjba semmilyen korltokat nem lltanak. A vita azonban szrevtlenl, sajtosan megvltozott: maga is fogyasztsi cikk alakjt lttte, gyszlvn az olvasmnyrt, a sznhzrt, a hangversenyrt, s a mzeumrt fizetni kellett s kell, de mg a beszlgetsrt is, melyet arrl folytatunk, amit az ember olvasott, hallott s ltott, s amit alkalmasint csak a beszlgetsben sajttott el. Ma a beszlgetst, mint olyat mg adminisztrljk is. Mestersgszer katedrai dialgusok, pdium vitk, kerekasztal beszlgetsek hangzanak el, a magnemberek okoskodsa a rdiban s a televziban a sztrok msorszmv vlik, lehetv teszik belpdjak szedst, s mg ott is ruformt lt, ahol a gylseken mindenki rszt tud venni. A vita, melyet az “zlet” rszv tettek, formalizldik, az ellenttes llspontok kpviselit eleve ktelezik az elads bizonyos jtkszablyainak betartsra, a dologban val egyetrts messzemenen feleslegess vlik a trsasgi egyetrts kvetkeztben. A krdsfeltevseket az illem krdseiknt hatrozzk meg, az sszetkzsek, melyeket egykor nyilvnos polmiban intztek el, a szemlyes torzsalkodsok szintjre sllyednek le, jvendli Habermas. gy vlhetjk, hogy napjainkra a helyzet mg Habermas kpzelett is tszrnyalta, hiszen ez a fajta nyilvnossg, amely szerintem mr nem igazi polgri nyilvnossg. Napjainkra trsadalom elszakadt azoktl a polgri rtkektl s cloktl, amelyekrl korbban mr szltam, a mdia vette t a virtulis vilg megteremtsnek a szerept, s a polgr pusztn fogyasztv degradldott. Alig van szerepe sajt letnek alaktsban, az lland fogyasztsi knyszertl hajtva lemond arrl is, hogy kzs gyeit trsaival intzze, hogy megtanulja a diskurzust, hogy rdekeirt killjon. A mdia ltal sugallt magatartsok azutn a trsadalom fels rtegeibl leszivrognak a trsadalom als rtegeibe, hiszen, ha az “elit” krben elfogadott, akkor az bizonyra helyes viselkeds gondoljk az alsbb csoportok. gy el egy alacsony rtk s sznvonal trsadalmi kultrhoz, amelyben az oktatsi intzmnyek nem igazn kpesek vltoztatni, a tovbbi szocializcis intzmnyek szintn nem kpesek, vagy inkbb mg tovbb rontanak a helyzeten, erstik ezt az nihilista llapotot. Vgig gondolva Habermas okfejtseit, arra a kvetkeztetsre juthatunk, hogy a kultra egy rsznek ilyen mdon trtn felhasznlsa, valsznleg tcsszhat az egyni kompetencia terletre. Habermas gondolatai mg egy kvetkeztetsre sarkalhatjk a dntshozkat. Abbl az elidegenedsi folyamatbl kiindulva, amelyben a diskurzus kzssget pt erejnek elvesztsre szmthatunk, amelyben eltnik a beszlgetsek eredeti clja, s helyt a pnzszerzs, a mimikri, s ms egyb mdok veszik t, ellenkez hats nlkl a trsadalom szellemi sznvonalnak tovbbi devalvldsra kell kvetkeztetnnk. Ha a kultra szabadids elsajttsa atomizldik, s valljuk be bizonyos formk esetben ez relis valsg, akkor msokat, amelyek viszont a testleti szellemhez, a kzssgi identits kialakulshoz, fenntartshoz s fejldshez hozzjrulnak, preferlni s tmogatni kell a trsadalomnak.

Meggyzdsem, hogy az ltalam knlt mdszer felkeltheti a fiatalok rdekldst a trsadalmak irnt, hiszen ebben a szisztmban nem az intzmny megnevezse, vagy ltrejttnek megtrtnte a fontos, hanem annak elsajttsa, hogyan vlt az ember trsadalmiv, hogyan, milyen folyamatok eredmnyeztk a trsadalom intzmnyrendszernek kialakulst.

Bemutathat, hogy az ltalnos s a regionlis folyamatok hogyan kapcsoldnak egymshoz, milyen azonossgok s klnbzsgek jellemzik a multikultrj Eurpt.

Illusztrlhat az egyes intzmnyek kialakulsnak trtnelmi trsadalmi krnyezete, annak jogrendszerben, erklcsi rendszerben trtn megtesteslse.

Egy-egy konkrt trsadalom esetben megmutathatk azok a kulturlis univerzlk, amelyek az adott trsadalomhoz ktdnek (nyelv, valls, mvszet, jog,), s nem csak megmutathatk, hanem vltozsukban, fejldskben brzolhatk. Termszetesen, ha a kulturlis univerzlkat hasznljuk, mivel tudvalv, hogy ezek a fogalmak a kulturlis antropolgia fogalomrendszerbl kerltek t a szociolgiba, s arra szolgltak, hogy klnbz trsadalmakat sszehasonlthatv tegyenek, itt is alkalmazhatk. Ezek a fogalmak ler s nem minst fogalmak, teht fel sem merlhet a veszlye annak, hogy etnocentrikus tudst alaktsunk ki a gyerekek krben.

Egyni feladatok adhatk a tanulknak, amely jobban kthet rdekldskhz, mint ha csak a hagyomnyos forrsokbl dolgoznnk. Mindenki maga vlaszthatna az adott korhoz egy-egy terletet (ptszet, zene, irodalom, npszoks, helytrtnet, stb.) amelyet bemutat, a maga vlasztotta eszkzn.

Ezzel a mdszerrel gy alakthatk s sajtttathatk el az llampolgri ktelezettsgek s jogok, hogy rthetv vlnak a mirtek is, amelyek a gyermekek n-llapott leginkbb jellemzik, gymint, spontaneits, kreativits, kvncsisg, rzelmek, valamint azok kifejezse, az irigysg, s a manipulls.

lvezetess, s a gyereke rszre j lmnyek nyjtsval gazdagabb tehetjk a trsadalomismeret tantst, s nem degradljuk a trgyat a trtnelem segdtudomnyv, rosszabb esetben trtnelemrkat, elmaradt tananyagok ptlsra fordthat idv. Arra hasznljuk, aminek a tudomnyt mvelk szntk, az egyn szocializcijt, politikai llampolgrr, st mondhatnnk azt is, hogy tudatos llampolgrr vlst szolgl lehetsgnek. Knnyebben lehet beszlgetni ezen a mdon a trsadalmi jelensgekrl, mint sokfle szentencit, szablyt hasznl rigid oktatssal elrsokkal, szablyokkal, trvnyekkel bombzni a dikokat. Abban lehetnk rdekeltek, hogy megrtse llampolgrsgnak elveit, nem a trvnyekre van szksgk, hanem arra, hogy el tudjk helyezni magukat a trsadalomban, s rtelmezni tudjk trsadalmi sttusaikat s trsadalmi szerepeiket. Szksg esetn gyis szakembertl krnek segtsget, de ha kifejldik a trsadalmi egyttls szablyait elfogad interiorizlt rtkrendjk, normakvet, de a helyzetet adekvt mdon rtelmez s arra adekvt vlaszt adni kpes szemlyisgk, nll bellrl irnytott emberekk neveljk, szocializljuk ket, akkor ez a tantrgy is kpes lesz teljesteni azokat az elvrsokat, amelyrt bekerlt a tantrgyi struktrba.

Budapest, 2007.10.17.

Mucsi Jzsef PhD jellt

szociolgus

 
Pontos id
 
annodomini
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
linkek
 
Tartalom

MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!