Phd. mucsijozsef
Phd. mucsijozsef
Tartalom
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
tartalom
 
ltogatk
Induls: 2006-01-26
 
kedvenc zenm
 
*cikkek rsok
*cikkek rsok : fakszimile trkpek felhasznlsa az oktatsban

fakszimile trkpek felhasznlsa az oktatsban

mucsi jzsef  2007.06.17. 19:57

A Trtnelemtanri Tovbbkpzs Kisknyvtra sorozatban, melyet az ELTE s a Trtnelmi Trsulat Tanri Tagozata gondoz jelenik meg rvidesen a tanulmnyom. Egy jszer ksrletrl szl,... JJJJJJJ!

A FAKSZIMILE TRKPEK

FELHASZNLSI LEHETSGEI AZ OKTATSBAN

Mivel lehetne mg sznesebb, lmnyszerbb tenni a trtnelem, vagy a trsadalomismereti trgyak oktatst, vetdik fel a pedaggusok krben igen gyakorta? Szinte mindannyian legtbbszr az eddigi, jl bevlt mdszerek varilgatsban, vagy merben j eszkzk bevezetsben ltjuk a megoldst. Felhasznljuk az jabbnl jabb eszkzket, pedaggiai mdszereket, m nem nagyon gondolunk arra, hogy rendelkezsnkre llnak olyan rgi-j eszkzk, mint a fakszimiletrkpek, melyek segtsgvel sok egyni feladat adhat dikjainknak a tanrkra val felkszlsre, a szakkri munka sznestsre, a helytrtneti ismeretek bvtsre, esetenknt egy adott fldrajzi-trtnelmi terlet interdiszciplinris bemutatsra is. Azrt beszlhetnk rgi-j mdszerrl, mert ezek a fakszimile trkpek sajt koruk tudst, vilgszemllett adjk a mai genercinak, s ebben rgiek, az jdonsguk pedig abban lelhet fel, hogy korunk legmodernebb eszkze, az Internet segtsgvel rhetk el, gy azokat bngszgetve s a most hasznlatos trkpekkel sszehasonltva igazi szellemi kalandba vonhatjuk be dikjainkat. Az ELTE msoddiploms trsadalom s llampolgri ismeret szakos hallgati vesznek rszt abban a kutatsban, amely a fakszimile trkpek elemzsre s felhasznlsra jtt ltre az ELTE BTK Trtnelemtanrok Tovbbkpzse Tanszk, a Magyar Trtnelmi Trsulat Tanri Tagozata valamint a Honvdelmi Minisztrium Trkpszeti Kzhaszn Trsasga egyttmkdsnek eredmnyeknt. A kutatcsoport – jelenleg 16 f- munkja szp eredmnyeket produklt, jelenleg 60 darab trkpszelvny feldolgozsa trtnt meg, s a munka folytatdik tovbb, elkszlet alatt van tovbbi 60 db szelvny elemzse. Terveink szerint egy kapcsos kiadvnyt bocstunk a tanrok rendelkezsre, amelyben a kutatk ltal elvgzett elemzsek, tanrai krdsek, feladatok a hallgatknak a tanrai munkn, s egyb mdszertani ajnlsok tallhatk. A kiadvnyt a Honvdelmi Minisztrium Trkpszeti Kzhaszn Trsasg jelenteti meg, amely felhasznlsi megllapodst kttt az Orszgos Szchenyi Knyvtrral a fakszimile trkpek tulajdonosval.

A kezdeti elkpzelseinket, amely elssorban csak a trtnelmi ismeretek kiegsztst szolgltk volna, menetkzben mdosultak. Rjttnk ugyan is, hogy a trtnelem atlasznl sokkal rszletesebb geogrfiai brzolsok tallhatk a kzpiskolai fldrajz atlaszokban, teht a kettt clszer egytt hasznlni. Msik menet kzben felmerlt javaslat azrt szletett, mert egy-egy adott terlet nagyobb mlysg elemzse elkerlhetetlen a helytrtneti anyagok bngszse kutatsa nlkl, gy valsznleg elkerlnek olyan nprajzi-, zenei-, irodalmi-, mvszeti-, ptszeti informcik, npszoksok, hagyomnyok, jeles napok, amelyek feldolgozsa nagyszer lehetsget jelent a klnbz tudomnyterletek sszekapcsolsban. gy azutn mris egy nagy szellemi kalandnak lehetnk rszesei, ugyanis, amennyiben ez a kiadvny eljut az iskolkba, kivl tansegdlet vlhat belle, elssorban tanri kziknyvknt. A kiadvny mrete terveink szerint B4, a trkpszelvnyek A2 mretben, sszehajtogatva, magas minsgi sznvonalat kpviselve jelenik meg. Kziknyvnk bvthet behelyezett lapok segtsgvel, minden vben kb. 60 szelvny jelenik meg az elemzsekkel, gy egy vben, egyszerre nem terheli agyon az iskolk szerny anyagi lehetsgeit, msrszt a kutats folytatsval a rsztvevk jabb s jabb feldolgozott szelvnyei behelyezhetk bel. Egy-egy szelvny elemzse nem zrul le, mert elfordulhat, hogy ms elemz a kzs tudst jabb szempontokkal, jabb ismeretekkel bvti, ezzel mennyisgben s minsgben is kiteljesedik a ktet. Ezek a csomagok esetleg tanvenknt egyszer jelennnek meg. Az igazi bvtsi lehetsget azonban abban ltom, hogy a hasznl tanrok, dikok rszre akr vente plyzat is hirdethet, amelyben sajt feldolgozsaikat bocstjk a szerkesztk rendelkezsre, s azokkal kiegsztennk a trzsanyagot a benyjtk adatainak feltntetsvel. gy az vek sorn jelents s tudomnyos informcik trhza hozhat ltre, amely egyrszt a hagyomnyos formban, de egy ksbbi szakaszban internetes formban is hozzfrhetv vlhatna. Dolgozatomban egy olyan j ksrletrl szmolok teht be, mint a kutats vezetje, amely mr egy ve zajlik, s Eurpban pratlan, egyedlll munka, de nincs arrl sem informcink, hogy valahol e tmban hasonl ksrlet szletett volna.

A trkpek felhasznlst az oktatsban fontosnak tartjuk, mert gy gondoljuk, hogy egy adott korrl rdekes informcikat szolgltatnak a korban ksztett szelvnyek, sok titkot kiolvashatunk a szelvnyekrl, de kvetkeztethetnk arra a koncepcira is, amelyben a ksztk sajt felfogsa tkrzdik sajt korukrl, sajt orszgukrl, sajt vilgltsukrl is.A trkpek ismerete s a tjkozds egyre inkbb az ltalnos mveltsg rszt kpezi, de fontos s szksges kellke a megnylt vilg, a lervidlt tvolsgok kvetkeztben beindult turizmus s multikulturlis rdeklds kielgtsnek is. A ma embere, - knnyebben mint eldei -, tra kel, ismerkedik a vilg szmos pontjn fellelhet trtnelmi emlkhellyel, tanulmnyozza a korabeli kultrt, a mlt vrosait, ptmnyeit, amelynek fontos kvetelmnye, a mai s a rgi trkpek sszevetsnek, a rgi trkpek olvassnak, rtelmezsnek kpessge is. Ezen praktikus ismeretek mellett, a trkpszetet tekinthetjk gy is, mint a trtnelem segdtudomnya, a trtneti fldrajz forrsa. Tudni kell, hogy a trtnelmi esemnyek helysznei, melyekre a termszeti- fldrajzi krnyezet vgrvnyes hatst gyakorolt s gyakorol ma is az l trtnelem tani. A fldrajzi adottsgok a trtnelem sorn, az skor embertl fogva, st az embereldktl szmtottan meghatroztk az adott helyen lk teljes letfeltteleit. Ennek megfelelen az emberisg, ezen bell az egyes npek fejlds-, gazdasg-, esemny- s politikatrtnete nem tanulmnyozhat a fldrajzi ismeretek feltrsa nlkl. A krnyezetre termszetesen hatst gyakorol a mindenkori trsadalom, s a politika is, hiszen a politika dnti el azoknak a trsadalmi szksgleteknek a megvalstst, amelyek a termszeti krnyezet megvltoztatsval, talaktsval jrnak, amelyek vgzetes kvetkezmnyekkel is jrhatnak, mint Konrd Lorenz rja a Civilizlt emberisg nyolc hallos bne, cm knyvben. “Elterjedt tvhit, hogy a termszet kimerthetetlen. Minden llat-, nvny-, gombafaj – mivel ezek az llnyek a termszet gpezetnek rszt kpezik - alkalmazkodott krnyezethez, amelyhez nem csak lettelen alkotelemek tartoznak, hanem az ott tallhat minden szerves letforma is. Egy bizonyos lettr minden llnye alkalmazkodik egymshoz.[…] Az ember lelki psgnek fenntartshoz a termszet s az emberkz alkotta kultra szpsgei egyarnt szksgesek. A manapsg olyan gyorsan terjed, minden szpsg irnti teljes szellemi vaksg lelki betegsgnek tarthat, s komolyan kell venni, mivel az erklcsileg elvetend, a szpsg irnti rzketlensggel is trsul.” Valsznsthet, hogy ezzel a mdszerrel felkelthet az rdeklds a termszet irnt, a termszet megvltoztatsa rtelmnek keresse irnt, a tudatos krnyezetszemllet irnt is.

Munknk sorn valamennyi elemz arrl is szl, hogy a fakszimile trkpeknek nmagban val felhasznlsa nem hozna olyan eredmnyt, ami jelents pedaggiai hozadkot jelentene. Elengedhetetlennek tartjk, hogy a trkpek hasznlatval prhuzamosan vizsglni szksges a trsadalomtudomnyok s ms tudomnygak szakok kutatsi eredmnyeit, megllaptsait is a vgs kvetkeztetsek levonsa eltt. (fldrajz, nprajz, …) Az ltalnos trtnelmi ismeretek elsajttsn tl, a helytrtnetet is tanulmnyozni szksges, gy plhet egymsra, szervezdhet rendszerr a gyerekek tudsa, s gy vlik koncentrikusan szervezett vilgltss a helyibl kiindul az orszgos szintig eljut tuds. A feldolgozott anyagok ebben a szellemben kszltek, kszlnek, s ezltal alkalmasak egy nll kiadvnyban trtn megjelentetsre, s az oktatsban trtn felhasznlsra. Az sszehasonlt elemzshez fel kell hasznlni mind a kzpiskolai trtnelmi, mind a fldrajzi atlaszt. St, mivel a XVI.-XVII. szzadi trkpek ltalban nem trkpjeleket, hanem rajzos brkat hasznlnak, a kpes trtnelmi atlaszt is rdemes ttanulmnyozni. A mai atlaszok teljesen ms logika szerint plnek fel, mint a rgebbiek, ezrt az sszehasonltshoz a trtnelmi s a fldrajzi atlasznak is tbb trkpt kell felhasznlni, s nem egyet. Egy adott megyt, illetve vrost brzol trkpszelvny esetn rdemes felkeresni a helyi mzeumot, vagy levltrat, ugyanis elfordulhat, hogy ott megtallhat a trkp eredetije, vagy nagytott vltozata. St, szakirodalom is rendelkezsre llhat a trkp elemzshez. A trkp ismeret nemcsak a trtnelem s a fldrajz, hanem a trsadalomismeret, irodalom, etika s a mvszettrtnet oktatshoz is fontos. Az j tpus trtnelmi rettsgi szinte megkveteli a trkpek ismerett. Aki jl tud tjkozdnia trkpen, szinte tanuls nlkl kpes kzepesre megrni az rsbeli rettsgit. Mg az emelt szint szbeli ttelek is gy vannak megfogalmazva, hogy felttelezik a trkpszeti ismereteket. Nyilvnval, hogy az elemzsekhez rdemes ttanulmnyozni a kerettantervi s az rettsgi kvetelmnyek trkphasznlattal kapcsolatos elrsait. Az ltalnos iskolai korosztlynak inkbb jtkosabb, a kzpiskolsoknak inkbb komplexebb, gondolkodtatbb, de minkt esetben kpessgfejleszt feladatokat adni. Az sszehasonlt trkpelemzst az eddigieken tl jl lehet hasznostani tanulmnyi versenyeken, azokra trtn felksztskor, plyamunkk elksztshez, szakkrk mkdshez.

Az elemzsek ltalban tartalmazzk a trkpek bemutatst: mikor kszlt, ha tudhat kik ksztettk, milyen clbl. Mi tallhat a trkpen, mely terleteket brzolja, mennyire hasonlatos a mai brzolsokhoz formailag, alakilag? Melyek azok az elemek, amelyek szinte vltozatlanul szerepelnek a jelenkori kiadsokon, melyek azok az elemek, amelyek a korabeli trkpen szerepeltek, mtrgy, ptmny, termszeti kpzdmny, foly, egyb, a tovbbiakban trgyak, amelyek ma nincsenek meg. Melyek azok a trgyak, amelyek a mai korra jelentsen megvltoztak? A teleplsek helyei, mretk, egymshoz val elhelyezkedse mennyit vltozott? Vltoztak-e a teleplsek szerkezetei, funkcii, milyen j teleplsek jttek ltre, melyek szntek meg? Milyen trgyakat hoztunk ltre napjainkig, amelyek az adott korban nem tallhatk meg. Milyen kvetkeztetst lehet levonni az adott trtnelmi korban lk szemlletre, nmagukra trtn reflexiira az brzols alapjn. Milyen nprajzi, kulturlis, vallsi, mvszeti, nyelvi hagyomnyok lnek a terleten, vannak-e olyan npmvszeti alkotsok, amelyek az adott terleten specilisak, esetleg helytrtneti vonatkozs ismeretek, szoksok, trtnetek, amelyek az adott kzssgek legendriumban fellelhetk, s hitelesen a terlethez kthetk. Termszetesen szksges az informci szakszer dokumentlsa. Abban az esetben, ha nem tallhat minden szempontra adat, azt nem szksges jelezni az elemzsben. Egy esetleges ksbbi kutats mg tallhat rjuk adatot.
Milyen feladatok adhatk a dikoknak az sszehasonlt elemzs sorn? Ezen kvl minden ms, amit az elemzs sorn szrevesznek, fontosnak tartanak. Megfontoland egy trkpszeti feladatgyjtemny sszelltsa is.

Termszetesen, a lertakon kvl mg szmos tlet szletett, amelyeket a kiadvnyban rszletesen bemutatunk, de rsomnak nem clja most az alapos elemzs, ezt az rst inkbb figyelemfelkelt, kedvcsinl rsnak sznom, s biztatom az rdekldket a munknkba trtn bekapcsoldsra.

nknyes vlogats az rn felhasznlhat krdsekbl, mdszertani javaslatokbl:

  1. Hogyan vltozott Magyarorszg orszghatrnak brzolsa a szzadok sorn? Mi lehet az oka ezeknek a vltozsoknak? (pl. trkpszeti ismeretek hinya…)

  2. Milyen jelrendszert hasznltak az alkotk a korabeli trkpeken? Vesd ssze a mai trkpekkel! (egyszerbb jelrendszer, kevesebb informci brzolsa…)

  3. Keress mai vrosokat a korabeli trkpeken!

  4. Milyen cllal kszthettk a korabeli trkpeket? (emlkhelyek, domborzat, esemnyek… bemutatsa)

  5. Hasonltsd ssze az egy korszakbl szrmaz kt trkpet! Milyen vltozsokat veszel szre?

  6. Keresd meg mai vrosaink latin nevt a trkpeken!

  7. Rajzold be korabeli trkpre, a 3 rszre szakadt Magyarorszg rszeit!

  8. Rajzold be a korabeli trkpre a Folyk helyes folysirnyt!

  9. Vaktrkpen jelld a magyar s trk seregek tjt, a fontosabb teleplseket s vrakat!

  10. Klntsd el az 1556-os llapotnak megfelelen a Magyar Kirlysg s a Trk Hdoltsg hatrt!

  11. Mi a szerepe a trkp kzepn szerepl ajnlsnak?

  12. Keress olyan teleplseket a rgi trkpen, amelyek mra eltntek!

  13. Azonostsd be a nmet nyelv elnevezsek alapjn a teleplsek mai nevt!

  14. Mutasd be terepasztalon az 1556-os hadi esemnyeket!

  15. Vaktrkpen jelld a hrom orszgrszt a trk hdoltsg idejbl!

  16. Tagold kzigazgatsi egysgekre! Jelld ezek kzpontjait! Javtsd ki Mercator termszetfldrajzi tvedseit! Mi lehet az oka a tbbnyelv telepls elnevezseknek?

  17. rtelmezd Mercator rajzos brit, s hasonltsd ssze a mai jellsekkel! Mirt rtkes Mercator trkpe? Melyek a hinyossgai?

  18. Mit jelent a fldrajzi, s mit a trtnelmi rtelemben vett Erdly?

  19. A trtnelmi Magyarorszgot brzol trkpbe rajzold be a Mohcs eltti, a XVI. szzad vgi s a mai Erdly hatrait.

  20. A mai Romnia trkpbe rajzold be Erdly hatrait, jelld a magyarok lakta rszeket, s a fontosabb vrosokat! Milyen kvetkeztetseket lehet levonni a tbbnyelv teleplsnevekbl!

A felsorolt krdsek a kutatcsoport munkjbl trtnt szemezgets eredmnyei, amelyeket a szerz vlogatott, a tovbbi anyag kzirat formjban a MTT Tanri Tagozatnl tallhat, mely szervezet a tma tovbbi gondozst is vgzi. Elrhetsgek:

Dr. Szabolcs Ott Magyar Trtnelmi Trsulat Tanri Tagozat Elnk: drszabolcs@ludens.elte.hu

Mucsi Jzsef PhD. jellt Magyar Trtnelmi Trsulat Orszgos Titkr: mucsi.jozsef@chello.hu

Ksrjk figyelemmel a kiadvny alakulst, vegyenek rszt munknkban, s elzetesen jelezzk vlemnyket is a tervezett kiadvnyrl.

Budapest, 2007. 06.16. Mucsi Jzsef PhD jellt

 
Pontos id
 
annodomini
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
linkek
 
Tartalom

MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!