az j szabadid modell
2007.01.10. 23:15
a disszertci befejez fejezete, egy j funkcionlis szabadid modell felvzols
10. Az j szabadidhz modell
A Magyar Honvdsg jelenlegi kulturlis szabadids intzmnyrendszere talaktsra rett, mert egy olyan korbban ugyan eredmnyesen mkd intzmnyrendszert konzervl, amely mr nem konzisztens sem a megvltozott llomnystruktrt, sem a cl- s feladatrendszert, de mg a katonai diszlokcit illeten sem. Ez az intzmny s tevkenysgrendszer ugyan gy nem kveti azokat a civil szfrban bekvetkezett vltozsokat sem, amelyek a mveldsi, de klnsen a szabadids mveldsi tevkenysgeket elssorban szolgltatsknt fogjk fel, amelyeket az llampolgr a szolgltattl vsrol meg, s sajt ignyeinek, fejldsnek rdekben hasznl.
Sem a sznvonalban, sem az eredmnyessgben, sem a hatkonysgban, klnsen az llomny szemlyisgnek kiteljesedsben az intzmnyrendszer hatsmechanizmusa nem vagy csak alig mutathat ki. Elg itt utalnunk egy kutatsi adatra, mely szerint 1996-ban a hvatsos llomny 56% - 88% -a sohasem ltogatta a kulturlis intzmnyrendszernk rendezvnyeit, s azok, akik ltogattk 44%-12 %, azok ltogatsainak cljai kztt vezetnek a barti sszejvetelek, a kulturlis szrakoztat rendezvnyek, a valamilyen vsrlsok, s a sor vgn szerepelnek a szakkrk, nyelvi kurzusok, szakmai tudomnyos rendezvnyek valamit az ismeretterjeszt rendezvnyek. Azta olyan kutats nem trtnt, amely ezt az lltst cfoln. Ugyan csak hasonl eredmnyt tallunk a 2001. novemberben vgrehajtott kutatsi adatok alapjn is. Az llomny 3 %-a rendszeresen, 39%-a nha s 58 %-a sohasem vesz rszt a klubok rendezvnyein. Ha a csaldtagokat, mint ignyjogosultakat is szmtsba vesszk, azok adatai mg kedveztlenebbek, 1 % rendszeresen, 32 % nhnyszor s 67 % sohasem ltgatja az intzmny rendezvnyeit.
Felvetdik a krds, akkor mirt is tmogatja egy alaprendeltetst tekintve nem kulturlis szervezet, a hadsereg, a kultrt, a mveldst? Bizonyosan szmt valamilyen hozadkra, nevezetesen elssorban az lland llomny, a hivatsos tisztek vonatkozsban, st eltr mrtkben taln mg az ideiglenes tagjai esetben is.
A kultra elsajttsa, annak mennyisgi s minsgi szintje hatrozza meg a hadsereg sznvonalt, amely elssorban az lland, jellegad llomnya megnyilvnulsaiban, a trsadalmi nyilvnossgon keresztl vlik a trsadalom szmra is lthatv s hasznoss, a hadsereg szmra pedig az lland llomny szemlyisge kiteljesedsnek szolglatban nyer rtelmet. Mint mr korbban utaltunk r, ezek a kpessgek, kszsgek s gondolkodsi struktrk kpezik az alapjt a katonai szaktuds elsajttsnak, a szemlyisg kiteljesedsnek. Ezeknek az elzetes kpessgeknek az elsajttsa a civil iskolk kpzsben s rszben a szabadidben trtnt, mg a szakmai kpzs mint mr tbbszr is utaltunk r a katonai intzetekben s a gyakorlatban trtnik meg. A kett csak egytt rtelmezhet, m dolgozatunk szempontjbl itt a szabadid lehetsgeinek feltrsra szortkozunk.
A kulturlis kpessgek elsajttsa anyagi erforrsokat ignyel, s ha azt elfogadjuk, hogy a hadsereg nem nmagrt van, hanem trsadalmi funkcikat teljest, akkor ltnunk kell, hogy a finanszrozst is a trsadalomnak kell vllalnia. Teht fogalmazhatunk gy is, hogy a katona funkcionlis megfelelse vagy nem megfelelse nem csak a hadsereg, hanem az adott trsadalom gye s rdeke is. Ebben az rtelemben tmogatja az elklnlt kulturlis szabadids mveldst, ebben az rtelemben fogadja el a civilszfra rszre korltozott hozzfrst, tudomsul veszi, hogy ez adja az rtelmt az elklnlt hadseregi szabadid eltltsi tevkenysgeknek. Szndkosan nem az objektumokra helyezzk a hangslyt, hanem a tevkenysgekre, hiszen a szabadid felhasznlsa brhol trtnhet, annak elssorban a funkcija jelent rtket a hadsereg szmra, amennyiben a fent vzoltaknak megfelel.
A szabadid felhasznlsa sok tekintetben eltr rtelmezst nyer, attl fggen, hogy milyen clbl vesszk a tmt vizsglat al. Mi a tovbbiakban abban az rtelemben ksztjk el javaslatunkat, hogy a szabadid mr korbban kifejtett rtelmezst krjk szmon tle. A szabadid felfogsunkban azt az idt tekintjk szabadnak, amely mentes a szervezett munkavgzstl, amikor az egyn maga dnti el milyen tevkenysget folytat. Szaktunk azzal a szemllettel is, amely a szabadidt egytmbben elkpzelt, valamifle “szakrlis” idnek fogja fel, ahol az embernek valamit tudatosan kell tennie, ugyan is vlemnynk szerint a funkcionlis rtelemben vett szabadidt nem lehet pusztn csak a munkavgzs befejezse utni idknt rtelmezni, hanem minden olyan idt, amely szabad a munkavgzs ktelezettsge all, szabadidnek kell tartanunk.
gy, s csak ebben az rtelemben vlik rtelmes elgondolss javaslatunk, amely akr egy ideltipikus modellknt is szmtsba jhet. Termszetesnek tartjuk, hogy a szabadid megnevezs magban foglalja azt a felttelezst is, hogy az egyn szabadon vlasztja meg azt, hogy szemlyisge kiteljesedst mely tartalom, forma s mdszer szolglja legjobban, mint ahogy az is termszetes, hogy az egyn azt is maga dnti el szemlyisge kiteljesedsnek irnyt, temt s struktrjt. Ez jelenti az individuum szabad vlasztst, s annak lehetsgt, hogy a szemlyisge kiteljesedsnek kerett a hivatsos tiszti szolglat ktelkben vgzi.
- A szabadid-keret funkci szerinti rtelmezse a katonai szervezet szempontjbl
- A katonai szervezet szempontjbl fontos idkeret
- A katonk alkalmazhatsgnak fenntartshoz, fejlesztshez elsdlegesen felhasznlhat idkeret s tevkenysgek
- Az egyn s a hadsereg rdekben egyarnt hozadkkal br idkeret s tevkenysgek
- Az egyn szmra elsdlegesen, de a katonai szervezet szempontjbl is jelents hozadkkal hasznosul idkeret s tevkenysg (plynmarads, motivcis eszkz, stb.)
- A katonai szervezet szempontjbl kzmbs idkeret, amelynek felhasznlsa nem elsdlegesen befolysolja a szervezeti kvetelmnyeknek trtn megfelelst
- Egyni idtltsek
- Egyni cl posztgradulis felkszls
- Egyni jvedelemszerz, jvedelemkiegszt tevkenysgek
- Szabadid rtelmezse szakmai szempontok alapjn
- A szabadid, mint a katonai szervezet szempontjbl elsdlegesen hasznosul idkeret
- A szabadid, mint a katonai szakmai professzi posztgradulis megszerzsre fordtott szabadid
- A szabadid, mint az llomny rekrecijt magban foglal szabadid
- A szabadid, mint a kikpzsen tli, de szervezett formban eltltend idkeret
- A szabadid, mint a kikpzs hosszabb szneteiben, s/vagy azon tl rendelkezsre ll, de szervezettszer elfoglaltsgot nem tartalmaz idkeret
- A kzssghez tartozs rzst erst, fejleszt, annak fenntartst biztost idkeret
- A szabadid, mint a katonai szervezet szmra kzmbs id
- A szabadid, mint teljes egszben szubjektvan felhasznlhat, nem szervezett idkeret
- A katonai szervezet kompetencijn teljesen kvl es idkeret
- A szabadid-eltlts lehetsges tartalmai ltalban
- Magban foglalja mind a munkaidn tli, kvli, mind a szolglati idben szakaszosan rendelkezsre ll, de a szervezet s az egyn szempontjbl egyarnt hasznosthat, de nem felesleges idt
- Azok az idtltsek, amelyek sorn a katona jelenlegi, vagy a szervezetbl val kilps utni idre szakmai kvalifikcit szerez meg
- Azok az idtltsek, amelyek a szolglati megfelelshez szksges egsz-sg(sic!) llapot megrzst, fejlesztst szolgljk
- Azok az idtltsek, amelyek sorn vgrehajtott tevkenysgek egyarnt szolgljk az 1.1 s az 1.2 feladatok megvalsulst, s mellette cskkentik a katona magra maradottsgt, cltalansgt, a fegyelemsrtsek elkvetsnek kockzatt
- Az a szabadd vlt id, amely a kikpzsek ideje alatt vlik idlegesen inaktvv, de idtartama alapjn a rvidpihenknl hosszabb idintervallum ll rendelkezsre, akr egyni akr csoportos formban
- Olyan szervezett formk, amelyek sorn a szervezeti identits s az nidentits fejlesztse trtnik, amelyek rszben vagy egszben nkntesek, de ignylik a trsadalmi szervezst.
- Rendszerint olyan hosszabb szabadidkeret, amikor a katona idlegesen kilp a katonai szervezet totlis fennhatsga, ellenrzse all, s egyni dntseinek teljes szabadsgval hasznlja fel a szabadidt
- Az a szabadid, amelyet az egyn sajt elgondolsa, rdekldse, rtkrendje szerint szervez, nem ignyli a katonai szervezet segtsgt, br alkalmasint felhasznlja azokat
- A magnszfra kompetencijba tartoz idkeret
- A kategrik sorn alkalmazhat szabadid eltltsi formk
- Olyan szabadid mdszerek s formk, amelyek segtsgvel megvalsulhatnak a III. fejezetben megfogalmazott tartalmak
- Az llomny rszre szervezett, de nkntes rszvtelen alapulnak: nyelvi felkszls, tanfolyamok, kommunikcis felkszls, trningek, informatikai felkszts, tanfolyamok, az iskolarendszeren kvli, de a szakmai professzit nvel felkszlst biztost tanfolyamok, konfliktuskezelsi trningek. Ide sorolandk a szabadegyetemi formk, az ismeretterjeszts, a sportkri-egyesleti tevkenysgek, a tudomnyos tevkenysg, az nkpzkrk, a tvoktatsban rszvtel, a gpjrmvezets felkszlsen val rszvtel. Ebbe a krbe tartoznak a sportols klnbz szakosztlyokban, a szakkpzsben val rszvtel, a civil plyaorientcis felkszls, az letmd s letvezetsi krdsek megoldsra val felkszts, valamint a csaldi letre felkszls, felkszts.
- A szolglati megfelelst szolgl formk, amelyek a rszvtelt szabadidben, nkntesen felttelezik, ilyenek az olvass, az nkpzs, a sportols, a pihens, a rekreci, az egszsgmegrzs, a rehabilitci, az dls, kirnduls, a zene (hallgats s jtk), a tnc, a sznhzi eladson val rszvtel, a buli, s az egyb, akr szervezett akr egynileg megvalstott programok.
- A szabadid, mint az res id ellentte jelentkezik, amelynek sorn az elz 1.1 s az 1.2 formk kztt az egyn sajt elgondolsa szerint vlaszt, annak rdekben, hogy a szabadid megteljen tartalommal, rtelemmel, megsznjn az unatkozs, a cltalansg rzse. Ezek a formk nem csak a szervezet ltal knlt lehetsget jelentik, hanem a krnyezeti felttelek felhasznlst is.
- A kikpzsi, szolglati id alatt gyakran kerlnk olyan llapotba, helyzetbe, amikor vagy a feladat vgrehajtsa, vagy az egyn llapota, vagy az ppen ress vl id lehetv teszi vagy megkveteli a rekrecit, amelyre, a rendelkezsre ll szabadids lehetsgek, s az egyn szocializltsga alapjn trtnik megolds. Hangslyozottan figyelni kell arra, hogy a szabadid, csak akkor szabadid, ha relis az egyn vlasztsi lehetsge, ellenkez esetben az id, csak res id. Ezekre az esetekre vlik szksgess olyan felttelek meglte, amelyek viszonylag rvid id ignybevtelvel, m mgis hasznosan eredmnyesen hasznlhatk fel. Ezek eltltsre leginkbb a kondicionl terem, az uszoda, a szauna, az olvasterem (knyv s sajt), a szmtgpes jtkok, a film (vide s DVD), a relaxcis szoba, a kiscsoportos sportlehetsgek, a trsalg, beszlgetszoba, a lelkigondozs.
- Mkdnek olyan formk s kzssgek, valamint a katonai szervezetek egyvtartozst kifejez alkalmak, nagyrendezvnyek, amelyeken a szervezeti s csoport identits kifejezdse valsul meg, dnten trsadalmi szervezsben, de esetenknt rszben vagy egszben llami tmogatssal. Ezek kztt jelentsek a kiskzssgi, barti sszejvetelek (nvnap, stb.), a fegyvernemek rendezvnyei, a katonai szervezet nnepei, a nylt napok, a kirndulsok, blok, versenyek, bemutatk. Jelents csoportdinamikai szerepk lehet a kzs rszvteleknek kulturlis s sport rendezvnyeken, a nyilvnossgi rendezvnyek, amelyeken a civil trsadalom klnbz csoportjaival mrjk ssze ernket, kpessgnket, a civilszfrval egyttmkdsben megvalsul rendezvnyek vagy a bemutatkozsaink a civilszfra rszre.
- Az egynek teljestkpessgt nagyban befolysol, elssorban a katona komfortrzett, teljestkpessgt, egsz-sgt (sic), jl-ltt(sic) befolysol idkeret, amely hosszsgval s a megszokott krnyezetbl trtn kiszaktottsgval ri el a fenti elvrsokat.
- Ezekkel hosszabb tvollt alatt rhetk el a fenti clok, de mindenkppen szksges a megltk. Ilyenek a szabadsg eltltsi lehetsgek, a belfldi s klfldi dlsi lehetsgek, a trzs, az utazs, a tborozs, a sportols, a nyarals s telels is. De ide tartoznak a hosszabb tvollt alatti, mlyebb rekrecit s kikapcsoldst biztost olvass, a hobbitevkenysgek, az nmvels, az edzsek, a barti egyttltek a kikapcsolds, stb.
- Intzmnyi felttelrendszer
- Olyan intzmnyek kialaktsa fenntartsa s zemeltetse szksges, amelyek az albbi kritriumoknak megfelelnek. A sorrend egyben vlemnynk szerint egyben kritrium hierarchit is jelent.
1.1 Viszonylag rvid idn bell elrhetk, hasznlhatk legyenek az ignybevevk rszre, akr a laktanykban, akr a laktelepen. Ne ignyeljen az oda s visszautazs, valamint a kzlekeds jelents kltsgeket, s idvesztesget, ne vrjon jelents szksglet kielgts ksleltetst.
- Kialaktsuk s felszereltsgk tegye lehetv a vlasztott forma kimagasl megvalstst
- Krnyezeti s ergonmiai kialaktsuk eszkz elltottsguk s felszereltsgk legalbb az tlaglaks komfortjnak megfelel sznvonalon lljanak, vagy mg annl is magasabb sznvonalon.
- Szakszer segdszemlyzet lljon rendelkezsre a tevkenysg segtshez.
- Nyitva tartsa az llomnykategrik szabadid struktrjnak feleljen meg, ha lehet, tegye lehetv a brmikori a hasznlatot.
- Kialaktsuk tegye lehetv a multifunkcis alkalmazst, egyidben s kln-kln, a tevkenysgek egymst zavarsa nlkl.
- Kerlje el a lakkrnyezetben mr mkd intzmnyek s tevkenysgek dublrozst, azok ignybevtelt azonban segtse el.
- Az ignybevehet szolgltatsok rai legyenek az llomny szmra vonzak, a sokoldal kedvezmnyek felknlsval.
- Tegyk lehetv az llomnykategrik szmra igny szerint az elklnlst (tiszti s tiszthelyettesi kantinok, klubok, kaszink)
- Funkcionlis helyisgek kialaktsa, ahol nem a helyisgek szma, hanem az elzekben megfogalmazott szempontok rvnyeslnek
- Kabinetek: informatikai, nyelvi,
- Olvasterem: szaklapok, napilapok, szakknyvek, lexikonok, ismeretterjeszt mvek
- Kondicionltermek: ergpek, gyessgi jtkok,
- Szauna s relaxcis termek, pszicholgiai, lelki gondozs termei
- Kzssgi helyisgek, az ntevkenysghez, elmlylst ignyl helyisgek
- Programszervezs
- Az 1.1 pontban megfogalmazottakon kvl
- sportcentrumok, dlsi lehetsgek, rekrecis, rehabilitcis lehetsgek
- A fentebb felsorolt tevkenysgekhez elengedhetelenl szksges szakemberek, szervezk, rendelkezsre llsa
- A funkcik megvalstst szolgl, szles vlasztk eszkzk s berendezsek rendelkezsre llsa
- nllan vagy a honvdsg ltal fenntartott intzmnyek ignybevtelvel megvalsul szabadid eltlts
- Honvdsg ltal valamilyen formban tmogatott lehetsgek biztostsa alanyi jogon, mint a honvdsgi dlk, az dlsi csekk a belfldi s klfldi dlsi tmogats, a belfldi s klfldi cseredls, a kedvezmnyes szllts, a programok rendezvnyek anyagi tmogatsa.
- Nem ignyel, s nem felttelez a szervezet rszrl rdekldst s/vagy tmogatst, az etikai s jogi normk kompetencija al tartoz formk, s mdszerek.
- Szemlyi felttelek
Magban foglalja a fenntartssal, zemeltetssel, mkdtetssel s szabadid szervezssel kapcsolatos munkaer ignyt
- Fenntarti, zemelteti tevkenysg: magban foglalja az intzmnyek takartst, karbantartst, felgyelett, s a programok technikai biztostst. Nem ignyel mveldsszervezi szaktudst, fontos kritrium a tervszer s folyamatos mkdtets.
- Szervezi tevkenysg: olyan mveldsszervezi tevkenysg, amelynek tartalma nem a “npmvels”, hanem a mveldsi lehetsgek, marketingje, a szervezse, alapveten mvelds kzvetts. A rendezvnyeket az nkntessg alapjn az rdekldk szervezik sajt maguknak, az alkalmazott szervez szemly elssorban szolgltatskzvettssel foglalkozik, vagy az egy-egy rendezvnyt szervezknek nyjt szakmai segtsget. A tevkenysg slyt az ntevkenysgre kell thelyezni, a kiszolgls feladata elssorban technikai segtsg. Az intzmnynek nincsenek npmvelsi feladatai, a mvelds s a szabadid tartalmt tttelesen a katonai szakszersg s az egyni ignyek fogalmazzk meg, a katonai szervezet az egyn alkalmazsi feltteleknt r el kvetelmnyeket. A szabadid eltlts forminak megvlasztsaival az egyn dnt tovbbi sorsa fell is, mert a felkszltsg lesz az alkalmazs kritriuma, amelyek rszre rendelkezsre llnak.
- Szakmai tevkenysg: Olyan specilis szaktudst rtnk alatta, amelyet csak egy-egy rendezvny vagy tevkenysg ignyel, s a kls piacrl is biztosthat lland vagy idszakos megbzssal. Ezek vgrehajtsra lland szemlyzet tartsa arnytalan kltsgvesztesget jelentene az elzek rtelmben. Ilyenek a szaktanrok, edzk, trnerek, stb.
- Finanszrozsi krdsek
A III. rszben megfogalmazott tartalmak megvalsulsa s hasznostsa rdekben a honvdelmi gazat eltr disztinkcival lhet a finanszrozs tern. Egyrszt clszer lenne egy fejkvta kialaktsa, amely ltalban biztostan a tevkenysg pnzgyi alapjt, msrszt szksges lenne az ignyjogosultak s a funkcik kijellse, amelyek a finanszrozs elvt adnk meg. Ezrt vltoztats szksges, vlemnynk szerint a mainl kevesebb rfordtssal nagyobb hozadk rhet el, ha a felsorolt elveknek megfelelen trtnik a szabadids mvelds talaktsa, mert ekkor elssorban a tiszt szakmai megfelelst szolgl tevkenysgeket finanszrozza a hadsereg, a tbbi finanszrozst rbzza az egynre, a kzssgekre..
- Az objektumok kialaktsa s felszerelse, azok feljtsa, ptlsa, valamint fejlesztse trca kompetencia kell legyen. Elssorban azrt, mert mint az elz rszekben lertuk, a szabadid komplex formban az llomny kulturlis kpessgeinek fejlesztst szolglja, s ha ezt elfogadjuk, akkor azt meg kell fizetni. Ennek figyelembevtelvel az objektum, vagy ha gy tetszik intzmnyrendszer kialaktst a laktanya korszerstsek keretben, ahol ez ksbb kvetkezik be, ott attl fggetlenl azonnal szksges megkezdeni. Ezek kz tartoznak a kzssgi intzmnyek, dlk, rekrecis s rehabilitcis intzmnyek, mveldsi hzak, kondicionl termek, sportobjektumok. A differencils csak a rehabilitcis intzmnyeknl indokolt, a tbbi intzmnynek multikulturlis intzmnny clszer talakulnia. Ez jelents kltsgracionalizlst s szemlyzeti szksglet cskkenst eredmnyez. Br elsre jelents forrst ignyelhet, de hozadka szinte azonnal mrhet az llomny humnkpessgei minsgnek javulsban.
- A III. rsz 1.1, 1.2, 1.3 s 1.4 pontokban megfogalmazott tevkenysgeket teljes egszben a trca kltsgvetsbl indokolt finanszrozni, mg az 1.1-ban megfogalmazott a kivls utnra trtn felkszlshez valamilyen arnyban a magnszemly is hozzjrul. A rfordts megtrlse a szakmai alkalmassg biztostsban, a katonai szolglat irnti pozitv emocionlis viszony kialakulsban, a mveltsg eredmnyeinek a trsadalmi nyilvnossgban trtn megjelensvel mrhet.
- Olyan kedvezmnyek, hozzjrulsok alanyi jog biztostsa is szksges, amelyek az 1.5 ponthoz vagy a 2.1 s 2.2 pontokhoz kapcsolhatk, s a trvnyi lehetsgek megvannak vagy megteremthetk.
- Egyb elvek
- Azokat az objektumokat s eszkzket, amelyek rendelkezsre llnak a korbbi elveknek megfelelen t lehet csoportostani, a tisztkzssgek hasznlatba adni, s azutn az j szisztmnak megfelelen felhasznlni.
- Ahol ilyenek nem tallhatk, ott a meglv de jelenleg ms funkcira hasznlt de feleslegess vlt objektumokbl lehet kialaktani azokat. Erre alkalmasak lehetnek a megresedett gpjrm vagy harckocsi sznek, javtmhelyek. (gondoljunk a volt lovardk tornateremknt trtn mkdtetsre)
- A vrosokban tallhat, a hasznlktl tvol lv objektumoktl clszer megvlni, azok eladsbl szrmaz bevteleket clszer visszaforgatni a mveldsi felttelekre. A tovbbiakban is folystand kltsgvetsi tmogatst a szabadid tartalmi feltteleinek fejlesztsre rdemes fordtani. A laktanyban, vagy kzvetlen kzelben kialaktott intzmnyek kezelst tiszti s/vagy tiszthelyettesi kzssgi nkormnyzatok kezbe adhatjuk, gy a tmogats a tovbbiakban programfinanszrozss vltozhat, gy a kzssgek rszre biztosthat a szabadid funkcionlis felhasznlsa, s a korbban megfogalmazott funkcik kzl annak a finanszrozsa, amely a hadsereg szmra fontos, vagy nem kzmbs tevkenysgeket jelenti. A programok hozadka egyrtelmen mrhet, s bennk harmonizlhatk a szervezeti a kzssgi s az egyni clok elkpzelsek, motivcik is.
- Ezeket az intzmnyeket clszer a tovbbiakban kivonni a “Kzmveldsrl, a knyvtrakrl s a kznyjtemnyekrl szl trvny” hatlya all, s korltozott nyilvnossggal mkd intzmnny alakulnak, ezzel biztostva, hogy a kltsgvetsi rfordtsokat csak az ignyjogosultakra hasznlnnk.
- Trlni szksges azonnali hatllyal az intzmnyek bevteli ktelezettsgeit, s meg kell teremteni a kedvez kltsg zemeltetsket, amelyet a katonai szervezetek ellt rendszern keresztl lehetne megoldani, s nagymrtkben szmtani a tiszti kzssgek nfinanszrozsra, a kzssgi let fejlesztst, a szemlyisg kiteljestsre kirt plyzatokon elnyert forrsokra is.
- A tiszti kzssgek bevonsval ltszik clszernek az j tpus “Szabadid Hzak” szablyzrendszernek kidolgozsa, amelyben a kzssgek autonmija lvez primtust.
- Integrlni clszer ezeket a “Szabadid Hzakat” a katonai szervezetek gazdasgi struktrjba, szksgesnek tnik kivonsuk a gazdasgi trvny hatlya all.
|