Phd. mucsijozsef
Phd. mucsijozsef
Tartalom
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
tartalom
 
ltogatk
Induls: 2006-01-26
 
kedvenc zenm
 
*cikkek rsok
*cikkek rsok : funkcionlis analfabtizmusrl mgegyszer

funkcionlis analfabtizmusrl mgegyszer

  2006.08.29. 19:56

A cikket a SZAKE krsre ksztettem, arra a veszlyre szeretnm felhvni a figyelmet, ami a funkcionlis analfabtizmus miatt veszlyezteti az eredmnyes trsadalmi alkalmazkodst. Mely csoportok veszlyeztetettek, s megemltem az iskola mint szocializcis intzmny feladatt is.

 

Gondolatok a funkcionlis analfabetizmusrl

Az j Pedaggiai Szemle 2002. januri szmban Vri Pter s munkatrsai tollbl cikk jelent meg a PISA 2000 (Programme for International Student Assessment) cm nemzetkzi kutats eredmnyeirl, melyet 32 orszg tbb mint ktszzhatvantezer 15 ves tanuljval vgeztek el. Haznkat 4200 f kpviselte. Az OECD ltal szervezett sszehasonlt vizsglat adatai mindnyjunk szmra slyos figyelmeztetseket tartalmaznak. Pldul a matematikt illeten minden korbbi, hasonl kutatsban a legjobbak kz soroltk gyerekeink teljestmnyt, most az tlag alatti szintet rtk el, az olvassban pedig kifejezetten a sereghajtk kztt a helynk a lengyelekkel, a grgkkel s a portuglokkal egy csoportban. (A sor legvgn Mexik s Brazlia tallhat.)

Vigaszt jelenthet, hogy a termszettudomnyos ismeretekben elrtk az tlagos szintet. Az olvassrtst jellemz adatok szerint az OECD orszgok tanulinak tlagosan 10%-a rte el a legmagasabb (5-s szint) teljestmnyt, Magyarorszgon ez csupn a tanulk 5 szzalkrl mondhat el. A mindennapi letben val boldogulshoz szksges 3-as szintet az OECD orszgok dikjainak 60 szzalka teljestette, itthon ez mindssze 52%-nak sikerlt. *(lsd PISA jelents)

Mikzben a nehezen olvask s a funkcionlis analfabtk arnya a legjobban teljest orszgokban (Finnorszg s Korea) 6-7%, addig ez haznkban az rintett korosztly csaknem negyedre (23%) jellemz. (Terestyni Tams nhny vvel korbban a magyar felntt npessg 20-25 szzalkrl vlte a funkcionlis analfabetizmus valamilyen mrtkt.) me kzben csaknem egy vtized telt el, ma sokkal tbben kerlnek a kzp- s felsoktatsba, mint 10-15 vvel korbban, s mi mgis makacsul -gondoskodunk az utnptls-megszervezsrl. A jelensg sajnos jl magyarzhat, hiszen minden hasonl kutats a szli httr (iskolzottsg, beszdstlus, attitdk stb.) meghatroz erejt tartja a legfontosabb fggetlen vltoznak.**(lsd PISA jelents)

A problma az, vajon az egyes egyedek milyen mdon kpesek rszt venni a trsadalom tevkenysgben, milyen ismeretek, gynevezett kulturlis tkk elsajttsa szksges a rendszerbe trtn integrcihoz, tovbb milyen ismeretekkel kell rendelkeznie az egynnek ahhoz, hogy a trsadalom tevkenysgnek ne csak “elszenvedje “ legyen, hanem abban aktvan vehessen rszt. Legyen kpes felhasznlni a trsadalom nyjtotta felttel rendszert sajt cljai, rdeke megvalstsban, tovbb maga is aktvan legyen kpes befolyst gyakorolni a trsadalom folyamataira.

A tradicionlis s az innovcis kultra klcsnhatsa egyttesen jellemzik napjaink trsadalmt, m az gynevezett kulturlis tke esetben is megfigyelhetjk, hogy az nem egyenletesen oszlik el a klnbz trsadalmi csoportokban. Ez az egyenetlen eloszls pedig annak hatrait jelli ki, hogy az adott egyn mennyire kpes lete megvalstsban azokat alkalmazni.

Azt, hogy ki milyen mdon rszesedik a kulturlis tkbl alapveten a trsadalmi csoporthoz val tartozsa hatrozza meg. Ebben kimagasl jelentsggel br az oktatsi intzmnyrendszer. Az oktatsi tevkenysg ugyan folyamatosan zajlik, mgis fennmarad Magyarorszgon is, mgha alacsony szinten is, az analfabtizmus, s egyre nvekszik a funkcionlis analfabetizmus. Gondoljunk arra a vizsglatra, amely a magyar dikok szvegrtst vizsglta s nagyon lehangol eredmnyt mutatott.

Nem egyszer azok dolga, akik definilni kvnjk a “funkcionlis analfabetizmus“-t, meg kvnjk fogalmazni milyen sszetevket, kell a kategria alatt rteni, mely terletein a trsadalmi letnek jelenthet az egyn szmra problmt, milyen feladatok azok, amelyeket fel kell vllalni a trsadalomnak annak rdekben, hogy a jelensg ne legyen gtja a trsadalmi rvnyeslsnek, tgabb rtelemben a trsadalmi fejldsnek.

A tudomny ltal leginkbb elfogadott definci szerint “a funkcionlis analfabetizmus” olyan mveltsgi llapot, amelyben az rni, olvasni tuds kpessgeinek megszerzett sznvonala egyre kevsb alkalmas arra, hogy j informcikat fogadjon be az egyn, tovbb alkalmas legyen azok kzlsre, az j tuds megszerzsre, feldolgozsra s kezelsre, valamint szemlykzi interakcik lebonyoltsra. gy vljk, az egyn egyre nehezebben kpes a trsadalmi integrcira, a trsadalmi folyamatokban val rszvtelre, bizonyos trsadalmi csoportok kiszorulhatnak a trsadalmi kommunikci, a trsadalmi rdekrvnyests demokratikus rendszerbl, ezek a csoportok egyre nagyobb mrtkben kerlhetnek ebbe a helyzetbe, hiszen a Gutenberg galaxisbl rlptnk az informatikai szupersztrdra. Ebbl kvetkezen jabb s jabb trsadalmi szksgletek jelentkeznek, amelyeknek az egyn, a trsadalom egyre szlesebb csoportjai egyre nehezebben felelnek majd meg. Ez pedig hosszabb tvon olyan szubkulturlis csoportok megjelenst induklhatja, amelyekre az lesz a jellemz, hogy sajt csoportkultrjukat, rtkeiket, viselkedsmdjukat fogjk szembelltani a trsadalomban ltalnosan elfogadottakkal, s annak rvnyre jutst akarjk elrni azokkal az eszkzkkel, amelyekkel politikai kultrjuk szerint rendelkeznek. Ki ne figyeln egyre nagyobb aggodalommal s/vagy irigysggel a fiatalok mobil s internetthasznlatt, s ne krn szmon a klasszikus olvass kiszorulst. De legynk tekintettel a kultra funkciira, identits s modernits, tradci s innovci, gy egytt.

Ebben a dichotmban kell eredmnyesen elrelpnnk neknk is, az iskolknak is, a pedaggusnak s diknak egyarnt.

Mirt nagy a funkcionlis analfabtizmusa veszlye napjainkban, s miben rejlik e veszlyessg?

A magyar munkaer alacsony ra egyik okaknt azt emltik a gazdasgi szakemberek, hogy nem rendelkeznk a kommunikci, a tuds olyan minsgvel, mint ami a nyugat -eurpai rgi munksaira jellemz.

Azt is lltjk, hogy a trtnelmi fejlds sorn lemaradt rgik csak a munkakultra s a trsadalmi let kultrjnak kpessgvel emelkedhetnek fel a megfelel sznvonalra. Teht nem csak szaktuds, hanem annl sokkal tbb az, amivel a felnvekv genercit tjra kell bocstanunk, a munkakultra magas sznvonalval, ennek rszeknt a funkcionlis megfelels s hasznlat kpessgvel.

A trsadalom egsze azonban csak akkor tartja hasznosnak a trsadalmi vltozst, fejldst, amennyiben szemlyes rintettsgt rzi, azaz sajt sorsnak jobbulsval, pozitv irny vltozsval mri. Ebben az rtelemben csak a pragmatikus elemeket mltnyolja. Teht nem tehetjk meg, hogy bizonyos, - mint korbban mr jeleztem-, egyre szlesebb trsadalmi csoportokat leszortunk az rvnyesls mezsgyjre, a tudsuk funkcionlis hasznlatra nem ksztjk fel ket, s valahol a sztrda mellett gyalog hagyjuk ket, Majakovszkij szerint “ raktk kzt szekerekkel elveszel”.

A jl vagy rosszul mkd iskolarendszer feladata lenne elsajtttatni az emberekkel azt a kultrt, amely a trsadalomban funkcionlis megfelelst biztosit az egyn szmra. Ennek egyik fontos elemre, a kommunikcira koncentrlunk a tovbbiakban.

Basil Bernstein rja, hogy a trsadalmi kommunikciban kt fajta kdrendszer hasznlatos. Az elst gy hvja, hogy univerzlis kd, amely a kzlsi helyzettl fggetlenl brki szmra rthetv teszik a kommunikcis tartalmakat. Erre a nyelvre szocializl az iskola. A msodik a korltozott kd, amely a beszdhelyzetekhez kttt, a helyzet adta tmpontok nlkl ez a beszd nem vagy nehezen rtelmezhet msok szmra. Erre a nyelvre szocializl a csald ltalban.

A trsadalomban val aktv rszvtelhez az ltalnos kd szksgeltetik, amelynek egy rsze megvan az egyn tudatstruktrjban, de nem hasznlatos, ms rszket pedig, amelyek a trsadalom fejldse sorn szletnek, ksbb kell elsajttania. Teht sokakkal ellenttben n nem azt lltom, hogy nem rendelkezik ezekkel a tudsokkal az egyn, hanem azt hogy ezek a tudsok nagy rsze a tudat struktra rejtett, “pkhls“ helyein helyezkednek el, ebbl kvetkezik, hogy msknt mozgsthatk, ms mdszerekkel aktivizlhatk, le kell porolni ket.

gy teht klnbsget kell tennnk a mr megszerzett, de nem hasznlt ltalnos kdok s a mg megszerzsre vr kdok kezelse kztt. Mg az els a felfrissts a hasznlat, a msik az oktats sorn kerl aktivizlhat llapotba.

Nagyon fontos annak feldertse, hogy milyen motivcikra pthetjk a funkcionlis analfabetizmus megszntetsben az egynek rszvtelt, termszetesen az egynek sajtos motivcii ezek.

A megoldsra egy rvidebb s egy hosszabb tv cl megfogalmazsa knlkozik. A rvidebb alatt azon ismeretek elhvst vljk, amelyek mr megvannak. Erre kitn lehetsg knlkozik kommunikcis trningekkel, munka-erpiaci trningekkel, esetleg a mdikban hasznlatos nyelvezet kzrthetbb ttelvel, bizonyos informcik felhasznlsnak magyarzataival oldhatk meg. Igaz lehet nmikpp vltoztatva Arany Jnos ars poeticja, a nprl a npnek a np nyelvn. Csak itt most az informcik arra a tudsra vonatkozzanak, amire szksge van az egynnek, tanulja meg hogyan tudja hasznlni azokat, de csak olyan nyelvi kdok segtsgvel kzvettsk az informcit, amely szmra lehetv teszi az elsajttst.

A hosszabb tv cl a fejlds irnyait szem eltt tartva olyan specilis ismeretek biztostsa, amelyekkel sajt munkaer-piaci kondciit javthatja az egyn. Itt nem elssorban szakmai kpzsre gondolok, hanem az azon tli dolgokra is

A szociolgiai kutatsok nagy segtsget nyjtanak annak meghatrozsban, hogy mely trsadalmi csoportok veszlyeztetettek leginkbb a funkcionlis analfabetizmus ltal. Ebbe a krbe tartoznak az alacsony iskolzottsg egynek, a trsadalmi foglalkoztatsi hierarchia alsbb rgiiban dolgozk, az alacsony jvedelmek, akik a tuds megszerzsre nem tudnak kell anyagiakat fordtani, az alacsony kulturlis erforrssal rendelkez teleplsen lk, az alacsony kulturlis felszereltsg iskolkba jrk. Veszlyeztetettek az idsebb korosztlyhoz tartzk nagy szzalkban, s a trsadalom lecsszott vagy lecsszsban lv rtegei, akik mr a meglv tudsuk reprodukcijra sem vllalkoznak. Hasonl helyzetbe kerlhetnek a munkanlkliek, de a trsadalom perifrijra szorultak is. Ebbl kvetkezik, hogy minek utna a trsadalom nagy hnyada van kitve ennek a kellemetlen hatsnak, az eredmnyes megolds is csak trsadalmi sszefogssal, az llam szerepvllalsval szlethet.

Ebben a szakkpz iskolk is jelents mrtkben rszt kell vegyenek. Erre alkalmas eszkzkkel, szemlyekkel rendelkeznek. Nem clunk itt didaktikai mdszereket bemutatni, hanem arra az egyszer elvre szortkoznnk, hogy a pedaggiai munka eredmnyessgnek legfontosabb mutatja az, mennyit rtettek meg a dikok az ismeretekbl, hov jutottak el, s fknt merre indulnak, vagy indulhatnak el a megszerzett tuds birtokban. Milyen alapokon nyugszik a trsadalmi identitsuk s milyen innovcis tkt sajttottak el. Ez lesz mrcje trsadalmi integrcijuknak, s egyni sikereiknek is.

gy gondoljuk, a funkcionlis analfabtizmus elleni kzdelem clja s rtelme ez lehet.

Rvid sszefoglalsknt elmondhatjuk teht, hogy a funkcionlis analfabtizmus br egyni deviancia, nagysgrendje miatt mgis trsadalmi jelensggel llunk szemben. Mint minden trsadalmi jelensg esetben az egyn itt sem tud megfelel stratgit alkalmazni, mert a jelensg rzkelse csak alkalomszer rszrl, (nem tud kitlteni egy csekket, egy adatlapot, vagy nem tud zembe helyezni egy kszlket hasznlati utasts alapjn) s mert nem rendelkezik azokkal az eszkzkkel sem, amelyekkel a problma kezelhet. Trsadalmi jelensgknt kell azrt is rtelmezzk, mert kvetkezmnyei a trsadalmi let szinte valamennyi szfrjban kros kvetkezmnyekkel jr, aminek hatsai lehet hogy ma mg nem slyosak, de a ksbbiek sorn belthatatlanokk vlhatnak

A konkrt megvalsts sorn pedig felhasznlhatk azok a szociolgiai kutatsok, amelyek szp szmmal tallhatk, az iskolzottsgrl, a tudsrl szl, vagy az letmd tmban megfogalmazottak nagyban tmpontjai lehetnek egy ilyen megismer tevkenysgnek.

ssze kell teht fogni a megismersben, a megoldsi mdok kimunklsban, azok vgrehajtsban a tudomnynak, az llami szerveknek, trsadalmi s civilszervezeteknek, s fel kell ismertetni az egynekkel a tuds fontossgt, a motivcis bzisukban az egyni rdekek fell kzeltve. A sok egyni rdek adja majd az eredmnyt.

Budapest, 2006. augusztus 29.

 

(DRS. Mucsi Jzsef ) szociolgus

 
Pontos id
 
annodomini
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
linkek
 
Tartalom

MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!