funkcionlis analfabtizmusrl mgegyszer
2006.08.29. 19:56
A cikket a SZAKE krsre ksztettem, arra a veszlyre szeretnm felhvni a figyelmet, ami a funkcionlis analfabtizmus miatt veszlyezteti az eredmnyes trsadalmi alkalmazkodst.
Mely csoportok veszlyeztetettek, s megemltem az iskola mint szocializcis intzmny feladatt is.
Gondolatok a funkcionlis analfabetizmusrl
Az j Pedaggiai Szemle 2002. januri szmban Vri Pter s munkatrsai tollbl cikk jelent meg a PISA 2000 (Programme for International Student Assessment) cm nemzetkzi kutats eredmnyeirl, melyet 32 orszg tbb mint ktszzhatvantezer 15 ves tanuljval vgeztek el. Haznkat 4200 f kpviselte. Az OECD ltal szervezett sszehasonlt vizsglat adatai mindnyjunk szmra slyos figyelmeztetseket tartalmaznak. Pldul a matematikt illeten minden korbbi, hasonl kutatsban a legjobbak kz soroltk gyerekeink teljestmnyt, most az tlag alatti szintet rtk el, az olvassban pedig kifejezetten a sereghajtk kztt a helynk a lengyelekkel, a grgkkel s a portuglokkal egy csoportban. (A sor legvgn Mexik s Brazlia tallhat.)
Vigaszt jelenthet, hogy a termszettudomnyos ismeretekben elrtk az tlagos szintet. Az olvassrtst jellemz adatok szerint az OECD orszgok tanulinak tlagosan 10%-a rte el a legmagasabb (5-s szint) teljestmnyt, Magyarorszgon ez csupn a tanulk 5 szzalkrl mondhat el. A mindennapi letben val boldogulshoz szksges 3-as szintet az OECD orszgok dikjainak 60 szzalka teljestette, itthon ez mindssze 52%-nak sikerlt. *(lsd PISA jelents)
Mikzben a nehezen olvask s a funkcionlis analfabtk arnya a legjobban teljest orszgokban (Finnorszg s Korea) 6-7%, addig ez haznkban az rintett korosztly csaknem negyedre (23%) jellemz. (Terestyni Tams nhny vvel korbban a magyar felntt npessg 20-25 szzalkrl vlte a funkcionlis analfabetizmus valamilyen mrtkt.) me kzben csaknem egy vtized telt el, ma sokkal tbben kerlnek a kzp- s felsoktatsba, mint 10-15 vvel korbban, s mi mgis makacsul -gondoskodunk az utnptls-megszervezsrl. A jelensg sajnos jl magyarzhat, hiszen minden hasonl kutats a szli httr (iskolzottsg, beszdstlus, attitdk stb.) meghatroz erejt tartja a legfontosabb fggetlen vltoznak.**(lsd PISA jelents)
A problma az, vajon az egyes egyedek milyen mdon kpesek rszt venni a trsadalom tevkenysgben, milyen ismeretek, gynevezett kulturlis tkk elsajttsa szksges a rendszerbe trtn integrcihoz, tovbb milyen ismeretekkel kell rendelkeznie az egynnek ahhoz, hogy a trsadalom tevkenysgnek ne csak “elszenvedje “ legyen, hanem abban aktvan vehessen rszt. Legyen kpes felhasznlni a trsadalom nyjtotta felttel rendszert sajt cljai, rdeke megvalstsban, tovbb maga is aktvan legyen kpes befolyst gyakorolni a trsadalom folyamataira.
A tradicionlis s az innovcis kultra klcsnhatsa egyttesen jellemzik napjaink trsadalmt, m az gynevezett kulturlis tke esetben is megfigyelhetjk, hogy az nem egyenletesen oszlik el a klnbz trsadalmi csoportokban. Ez az egyenetlen eloszls pedig annak hatrait jelli ki, hogy az adott egyn mennyire kpes lete megvalstsban azokat alkalmazni.
Azt, hogy ki milyen mdon rszesedik a kulturlis tkbl alapveten a trsadalmi csoporthoz val tartozsa hatrozza meg. Ebben kimagasl jelentsggel br az oktatsi intzmnyrendszer. Az oktatsi tevkenysg ugyan folyamatosan zajlik, mgis fennmarad Magyarorszgon is, mgha alacsony szinten is, az analfabtizmus, s egyre nvekszik a funkcionlis analfabetizmus. Gondoljunk arra a vizsglatra, amely a magyar dikok szvegrtst vizsglta s nagyon lehangol eredmnyt mutatott.
Nem egyszer azok dolga, akik definilni kvnjk a “funkcionlis analfabetizmus“-t, meg kvnjk fogalmazni milyen sszetevket, kell a kategria alatt rteni, mely terletein a trsadalmi letnek jelenthet az egyn szmra problmt, milyen feladatok azok, amelyeket fel kell vllalni a trsadalomnak annak rdekben, hogy a jelensg ne legyen gtja a trsadalmi rvnyeslsnek, tgabb rtelemben a trsadalmi fejldsnek.
A tudomny ltal leginkbb elfogadott definci szerint “a funkcionlis analfabetizmus” olyan mveltsgi llapot, amelyben az rni, olvasni tuds kpessgeinek megszerzett sznvonala egyre kevsb alkalmas arra, hogy j informcikat fogadjon be az egyn, tovbb alkalmas legyen azok kzlsre, az j tuds megszerzsre, feldolgozsra s kezelsre, valamint szemlykzi interakcik lebonyoltsra. gy vljk, az egyn egyre nehezebben kpes a trsadalmi integrcira, a trsadalmi folyamatokban val rszvtelre, bizonyos trsadalmi csoportok kiszorulhatnak a trsadalmi kommunikci, a trsadalmi rdekrvnyests demokratikus rendszerbl, ezek a csoportok egyre nagyobb mrtkben kerlhetnek ebbe a helyzetbe, hiszen a Gutenberg galaxisbl rlptnk az informatikai szupersztrdra. Ebbl kvetkezen jabb s jabb trsadalmi szksgletek jelentkeznek, amelyeknek az egyn, a trsadalom egyre szlesebb csoportjai egyre nehezebben felelnek majd meg. Ez pedig hosszabb tvon olyan szubkulturlis csoportok megjelenst induklhatja, amelyekre az lesz a jellemz, hogy sajt csoportkultrjukat, rtkeiket, viselkedsmdjukat fogjk szembelltani a trsadalomban ltalnosan elfogadottakkal, s annak rvnyre jutst akarjk elrni azokkal az eszkzkkel, amelyekkel politikai kultrjuk szerint rendelkeznek. Ki ne figyeln egyre nagyobb aggodalommal s/vagy irigysggel a fiatalok mobil s internetthasznlatt, s ne krn szmon a klasszikus olvass kiszorulst. De legynk tekintettel a kultra funkciira, identits s modernits, tradci s innovci, gy egytt.
Ebben a dichotmban kell eredmnyesen elrelpnnk neknk is, az iskolknak is, a pedaggusnak s diknak egyarnt.
Mirt nagy a funkcionlis analfabtizmusa veszlye napjainkban, s miben rejlik e veszlyessg?
A magyar munkaer alacsony ra egyik okaknt azt emltik a gazdasgi szakemberek, hogy nem rendelkeznk a kommunikci, a tuds olyan minsgvel, mint ami a nyugat -eurpai rgi munksaira jellemz.
Azt is lltjk, hogy a trtnelmi fejlds sorn lemaradt rgik csak a munkakultra s a trsadalmi let kultrjnak kpessgvel emelkedhetnek fel a megfelel sznvonalra. Teht nem csak szaktuds, hanem annl sokkal tbb az, amivel a felnvekv genercit tjra kell bocstanunk, a munkakultra magas sznvonalval, ennek rszeknt a funkcionlis megfelels s hasznlat kpessgvel.
A trsadalom egsze azonban csak akkor tartja hasznosnak a trsadalmi vltozst, fejldst, amennyiben szemlyes rintettsgt rzi, azaz sajt sorsnak jobbulsval, pozitv irny vltozsval mri. Ebben az rtelemben csak a pragmatikus elemeket mltnyolja. Teht nem tehetjk meg, hogy bizonyos, - mint korbban mr jeleztem-, egyre szlesebb trsadalmi csoportokat leszortunk az rvnyesls mezsgyjre, a tudsuk funkcionlis hasznlatra nem ksztjk fel ket, s valahol a sztrda mellett gyalog hagyjuk ket, Majakovszkij szerint “ raktk kzt szekerekkel elveszel”.
A jl vagy rosszul mkd iskolarendszer feladata lenne elsajtttatni az emberekkel azt a kultrt, amely a trsadalomban funkcionlis megfelelst biztosit az egyn szmra. Ennek egyik fontos elemre, a kommunikcira koncentrlunk a tovbbiakban.
Basil Bernstein rja, hogy a trsadalmi kommunikciban kt fajta kdrendszer hasznlatos. Az elst gy hvja, hogy univerzlis kd, amely a kzlsi helyzettl fggetlenl brki szmra rthetv teszik a kommunikcis tartalmakat. Erre a nyelvre szocializl az iskola. A msodik a korltozott kd, amely a beszdhelyzetekhez kttt, a helyzet adta tmpontok nlkl ez a beszd nem vagy nehezen rtelmezhet msok szmra. Erre a nyelvre szocializl a csald ltalban.
A trsadalomban val aktv rszvtelhez az ltalnos kd szksgeltetik, amelynek egy rsze megvan az egyn tudatstruktrjban, de nem hasznlatos, ms rszket pedig, amelyek a trsadalom fejldse sorn szletnek, ksbb kell elsajttania. Teht sokakkal ellenttben n nem azt lltom, hogy nem rendelkezik ezekkel a tudsokkal az egyn, hanem azt hogy ezek a tudsok nagy rsze a tudat struktra rejtett, “pkhls“ helyein helyezkednek el, ebbl kvetkezik, hogy msknt mozgsthatk, ms mdszerekkel aktivizlhatk, le kell porolni ket.
gy teht klnbsget kell tennnk a mr megszerzett, de nem hasznlt ltalnos kdok s a mg megszerzsre vr kdok kezelse kztt. Mg az els a felfrissts a hasznlat, a msik az oktats sorn kerl aktivizlhat llapotba.
Nagyon fontos annak feldertse, hogy milyen motivcikra pthetjk a funkcionlis analfabetizmus megszntetsben az egynek rszvtelt, termszetesen az egynek sajtos motivcii ezek.
A megoldsra egy rvidebb s egy hosszabb tv cl megfogalmazsa knlkozik. A rvidebb alatt azon ismeretek elhvst vljk, amelyek mr megvannak. Erre kitn lehetsg knlkozik kommunikcis trningekkel, munka-erpiaci trningekkel, esetleg a mdikban hasznlatos nyelvezet kzrthetbb ttelvel, bizonyos informcik felhasznlsnak magyarzataival oldhatk meg. Igaz lehet nmikpp vltoztatva Arany Jnos ars poeticja, a nprl a npnek a np nyelvn. Csak itt most az informcik arra a tudsra vonatkozzanak, amire szksge van az egynnek, tanulja meg hogyan tudja hasznlni azokat, de csak olyan nyelvi kdok segtsgvel kzvettsk az informcit, amely szmra lehetv teszi az elsajttst.
A hosszabb tv cl a fejlds irnyait szem eltt tartva olyan specilis ismeretek biztostsa, amelyekkel sajt munkaer-piaci kondciit javthatja az egyn. Itt nem elssorban szakmai kpzsre gondolok, hanem az azon tli dolgokra is
A szociolgiai kutatsok nagy segtsget nyjtanak annak meghatrozsban, hogy mely trsadalmi csoportok veszlyeztetettek leginkbb a funkcionlis analfabetizmus ltal. Ebbe a krbe tartoznak az alacsony iskolzottsg egynek, a trsadalmi foglalkoztatsi hierarchia alsbb rgiiban dolgozk, az alacsony jvedelmek, akik a tuds megszerzsre nem tudnak kell anyagiakat fordtani, az alacsony kulturlis erforrssal rendelkez teleplsen lk, az alacsony kulturlis felszereltsg iskolkba jrk. Veszlyeztetettek az idsebb korosztlyhoz tartzk nagy szzalkban, s a trsadalom lecsszott vagy lecsszsban lv rtegei, akik mr a meglv tudsuk reprodukcijra sem vllalkoznak. Hasonl helyzetbe kerlhetnek a munkanlkliek, de a trsadalom perifrijra szorultak is. Ebbl kvetkezik, hogy minek utna a trsadalom nagy hnyada van kitve ennek a kellemetlen hatsnak, az eredmnyes megolds is csak trsadalmi sszefogssal, az llam szerepvllalsval szlethet.
Ebben a szakkpz iskolk is jelents mrtkben rszt kell vegyenek. Erre alkalmas eszkzkkel, szemlyekkel rendelkeznek. Nem clunk itt didaktikai mdszereket bemutatni, hanem arra az egyszer elvre szortkoznnk, hogy a pedaggiai munka eredmnyessgnek legfontosabb mutatja az, mennyit rtettek meg a dikok az ismeretekbl, hov jutottak el, s fknt merre indulnak, vagy indulhatnak el a megszerzett tuds birtokban. Milyen alapokon nyugszik a trsadalmi identitsuk s milyen innovcis tkt sajttottak el. Ez lesz mrcje trsadalmi integrcijuknak, s egyni sikereiknek is.
gy gondoljuk, a funkcionlis analfabtizmus elleni kzdelem clja s rtelme ez lehet.
Rvid sszefoglalsknt elmondhatjuk teht, hogy a funkcionlis analfabtizmus br egyni deviancia, nagysgrendje miatt mgis trsadalmi jelensggel llunk szemben. Mint minden trsadalmi jelensg esetben az egyn itt sem tud megfelel stratgit alkalmazni, mert a jelensg rzkelse csak alkalomszer rszrl, (nem tud kitlteni egy csekket, egy adatlapot, vagy nem tud zembe helyezni egy kszlket hasznlati utasts alapjn) s mert nem rendelkezik azokkal az eszkzkkel sem, amelyekkel a problma kezelhet. Trsadalmi jelensgknt kell azrt is rtelmezzk, mert kvetkezmnyei a trsadalmi let szinte valamennyi szfrjban kros kvetkezmnyekkel jr, aminek hatsai lehet hogy ma mg nem slyosak, de a ksbbiek sorn belthatatlanokk vlhatnak
A konkrt megvalsts sorn pedig felhasznlhatk azok a szociolgiai kutatsok, amelyek szp szmmal tallhatk, az iskolzottsgrl, a tudsrl szl, vagy az letmd tmban megfogalmazottak nagyban tmpontjai lehetnek egy ilyen megismer tevkenysgnek.
ssze kell teht fogni a megismersben, a megoldsi mdok kimunklsban, azok vgrehajtsban a tudomnynak, az llami szerveknek, trsadalmi s civilszervezeteknek, s fel kell ismertetni az egynekkel a tuds fontossgt, a motivcis bzisukban az egyni rdekek fell kzeltve. A sok egyni rdek adja majd az eredmnyt.
Budapest, 2006. augusztus 29.
(DRS. Mucsi Jzsef ) szociolgus
|