*cikkek rsok : AZ LLOMNYCSOPORTOK SZABADIDS KULTRJNAK HATSLEHETSGEI A PROFESSZIONLIS HADSEREG SZERVEZETI KULTRJNAK KITELJESEDSRE |
AZ LLOMNYCSOPORTOK SZABADIDS KULTRJNAK HATSLEHETSGEI A PROFESSZIONLIS HADSEREG SZERVEZETI KULTRJNAK KITELJESEDSRE
mj 2006.06.08. 20:38
innen indul a gondolkodsi folyamat, amely elrehaladva nha mersz kanyarokat vesz, de igyekszem a magam szabta keretek kztt kifejteni a szabadids mvelds rendszerrl sajt kutatsi taoasztalataimat
AZ LLOMNYCSOPORTOK SZABADIDS KULTRJNAK HATSLEHETSGEI A PROFESSZIONLIS HADSEREG SZERVEZETI KULTRJNAK KITELJESEDSRE
(SZINOPSZIS)
"gy tnik szmomra, hogy az a hit, ami mind a mai napig megmaradt a hadseregben, s ami szuvern mdon kormnyozza, nem ms, mint a BECSLET... A becslet sz, mely a politika magas intzi szmra gyakran res kijelents, a katona szmra iszonyatos valsgg vlik; azt, amit az egyik knnyedn vagy ppen hitszegen mond ki, a msik vrvel rja a csatamez porba, s ez az, amirt mindenkinek, mindenek felett tisztelnie kell…”
A becsletes magatartst nem pusztn "erklcsi eszmnyek" vltjk ki, hanem bizonyos knyszer is, amit a kzssg cljai megvalstsrt s mkdsnek biztostsrt tagjaival szemben alkalmaz. A knyszer lehet formlis, teht jogszablyban rgztett szankci s informlis, azaz erklcsi eltls, megvets.
A katonai ernyek tagadsban a liberalizmus elveitl nem fggetlenl, mindenesetre annl a lnyegesen ersebben hat az utbbi fl vszzadban vgbemen trsadalmi vltozsokkal feltartztathatatlanul egytt jr rtkvltozs, melyben a kzssgi rtkek helybe az individualista rtkek lpnek, a trsadalom ugyan megvltozott, de a hbor megmaradt annak a pusztt, brutlis, kegyetlen emberi tevkenysgnek, ami a trtnelem folyamn mindig is volt. Ezt figyelmen kvl hagyni csak gy lehet, ha valaki nem ismeri a katonai szakmt, a hbort s a hadtrtnetet.3
A fenti idzetek bemutatjk azokat a klnlegessgeket, amelyek a katonai hvatst folytatk mindennapjait jellemzik, s azokat a tulajdonsgokat, amelyek a hvats gyakorlshoz szksgesek. Ezek a jellemzk nem pusztn vele szletett kpessgei a katonnak, mert a genetikus kpessgek meglte vlemnynk szerint csak a lehetsgt adjk meg a kpessgek kifejldsnek, annak tartalma s megvalsulsa a szocializci folyamatban kvetkezik be. gy van ez a katonai hvats esetben is. Samuel P. Huntington megfogalmazsa szerint “… Valamely hvatsnak, mint klnleges tpus elhvatottsgnak a megklnbztet vonsa a szaktuds, a felelssg s a testleti jelleg…”. Ennek a hivatstudatnak az elemei egysges egszet alkotva adjk meg azt a minsget, amely szerint a hvatsos katont, mint a hivatsrend alanyt definiljuk. Minden egyes elem kialaktsa tudatos soktnyezs tevkenysget ignyel, amelyben az iskolarendszer kpzs mellett nagy szerepet jtszanak a tudstads ms intzmnyei. Vannak elemek, amelyek csak a szervezet tagjaira rvnyesek, s vannak olyanok, amelyek a trsadalom ms csoportjai esetben is kompatibilisek. Ha a hivatsosok trsadalmi pozcijt meg kvnnnk hatrozni, akkor azt emelhetnnk ki, hogy a trsadalom szerves rszeknt, elklnlt entitst jelent a tisztikar. A trsadalom rszeknt a politikai rendszer egyik alrendszere, cljt, alkalmazst, fegyverzett s alkalmazst a politika hatrozza meg, de az ennek megfelel egysges szervezet kialaktsa vlemnynk szerint olyan szakmai krds, amiben a trsadalom nem szlhat bele. Erre a szaktudsra kszl fel a hvatsos katona elssorban. A msik tnyez az a specilis felelssg, amelyet a fegyveres erszak alkalmazjtl vr el a trsadalom. Ez a felelssg nem ncl, hanem fegyelmezettsgen, magas fok erklcsi rtkeken nyugv megbzhatsg, amely garantlja a felelssgteljes szolgltats megbzhat s szakszer vgzst, amikor, s ahnyszor a trsadalom ezt kri. Szerencsre napjainkban a szolgltats nyjtsa elg ritkn vlik szksgess, de akkorra rendelkezsre kell llni a megfelel sznvonalon. Ez a rendelkezsre lls azonban nem egy passzv kszenlt, hanem egy folyamatos aktv felkszls kell legyen. Enlkl a felelssg nem r semmit. Nagy felelssgtudattal is lehet hatalmas krokat okozni, ha a szaktuds nem ll rendelkezsre. A trsadalomnak az anyagi rfordtsokat erre az aktv rendelkezsre llsra kell biztostani. Ksbb mg az indoklsoknl visszatrnk a magyarzatokra, itt elgedjnk meg azzal, hogy a vilg, a tudomny s a technika, a harci cselekmnyek olyan gyorstempban vltoznak, ami folyamatos felkszlst ignyelnek annak rdekben, hogy a helyzetek, s a kezelskhz szksges tuds szinkronban legyenek. gy rthet a folyamatos kpzs szksgessge. A feladatok vgrehajtsa napjainkra nem csak a szakmai tuds magas fokt ignylik, hanem a harctevkenysgek kiterjedtsge, bonyolultsga s intenzitsnak gyors vltozsai felttlen bizalmat ignyelnek. Ez a bizalom az alapja az eredmnyes vgrehajtsnak, amelynek sorn az egymssal egyttmkdsben tevkenykedk a dntsek meghozatalhoz szksges informcikkal nem rendelkeznek, egymstl trben elklnlnek, mgis felttel nlkl alvetik magukat a parancsnok utastsainak. Ez nem a szankciktl val flelem miatt mkdik, hanem annak a biztos tudsban, hogy a parancsnok szintn rendelkezi a szaktudssal, amelyet egytt vagy azonos iskolban sajttottak el, s fknt rendelkezik azokkal a jellembeli, erklcsi rtkekkel, amelyek a dntst thatjk. Ez a klcsns bizalom, az odatartozs, az azonossg az rtkekben, az elvekben, a magatartsban jelenti azt a klnleges valamit, amit ltalban testleti szellemnek hvunk. Ez nem elssorban a formlis szolidaritson, hanem a mly emberi kapcsolatokon, a szemlyes sorstrsi, vagy bajtrsi rzseken alapul. Ez a rsze nem elssorban az iskolarendszer kpzs hatsra alakul ki, nem csak a formlis, tudatos tevkenysg territriuma, hanem a mindennapi egyttlt, egymsrautaltsg, egyet- s egyttrzsbl fakad mly szolidarits, amelynek kialakulsban katonai letmdnak is rsze van. A szocializci teht pont ezt jelentheti, hogy a katonai kpzintzmnyekben a reszocializci rvn a szemlyisgstruktra rszv vljon a katonai letmd s letvitel prhuzamosan a specilis tuds elsajttsval, mert csak a katonai letmd alkalmas arra, hogy biztostsa az lland rendelkezsre llst, tudsban, hvats tudatban, hogy a ktelezettsgek ne vljanak az egyni boldoguls gtjaiv. A tevkenysge teht a nyilvnossg eltt zajlik, cljnak meghatrozsa, feladatainak meghatrozsa s a mkdsnek anyagi forrsai s azok felhasznlsa a trsadalomra tartozik, a szervezet egyb dolgainak a korltozott nyilvnossg kvetelmnyeinek kell megfelelnie. Hvatsos tagjainak lete is a nyilvnossgban valsul meg, gy mint a trsadalom egyik tagja, de a specilis kpessgeket felttelezve korltozott nyilvnossgot kell biztostani szmra.
Ez a katonai letmd azonban nem jelent totlis elklnlst, hanem egy olyan klns elklnlst, melyet a reprezentatv nyilvnossgknt nevez Habermas: “…a kzbirtok nyilvnos, publica; a kt, a piactr kzs hasznlatra nyilvnosan hozzfrhet, loci communes, loci publici. Ezzel a ’kzssel’, amelytl nyelvtrtnetileg egyenes vonal vezet a kzj fel (common wealth, public wealth), ll szemben a ’klns’, a klns arra vonatkozott, aki klns jogokkal, vdettsgekkel s privilgiumokkal volt felruhzva…”.
Amikor teht vizsglat al vonjuk a szabadid szerept a hvatsos katonk mveltsgnek alakulsban, akkor a szerept mindenkppen ennek a “klns kzs”-nek a kialaktsa szempontjbl kell vizsglnunk. Tisztban kell lennnk azzal, hogy a a feladat ennek a klnsnek a ltrehozsa mint szervezet, s ebben a klns kultrban biztonsggal rsztvev egyn kialaktsa. A szakmai kpessgek kialaktsa iskolarendszer kpzst ignyel, az rtkek s a testleti szellem kialaktsban s folyamatos fenntartsban azonban mssal nem helyettesthet feladatai vannak a szabadids mveldsnek. Ez nem a feleslegess vlt id elltygse, hanem a szabadd vlt id olyan kihasznlsa, amely a hadsereg rdekben a cljainak megvalsulst szolglva zajlik. A mai multikulturlis vilgban a lehetsgek a piacon szleskrek, a szabadid szolgltatsainknak ezzel versenyre kell kelljenek, ez jelents anyagiakat ignyel a szervezettl. Ez azonban nem klts, hanem a humnerforrsba trtn befektets, amelynek a megtrlse nem lthat, nem mrhet sem darabra, sem ms lthat mrcvel, csakis az egymsrt rzett felelssg, az egymsrt val odaads minsgn.
Ha ezek a klns kpessgek nem tallhatk meg a hadseregben, ha trzsmagjt kpez hvatsosok nem rendelkeznek ezekkel a klns tulajdonsgokkal, akkor a hadsereg nem lesz ms csak zsoldos hadsereg, s az erszak alkalmazsa, vagy a szerzdses llomny esetben kezelse ugyan szakszer lesz, de a felelssg fog eltnni. Azt gondolom, mindenki elfogadja, hogy Vietnamban a My Lay-i tmegmszrlskor minden szakszeren trtnt, minden tnyez rendelkezsre llt az erszak alkalmazshoz s kezelshez, csak a felelssg, s az erklcsi rtkek hinyoztak a vgrehajtknl.
Teht az elklnls ebben az rtelmezsben indokolt, s ha ezt a teljes letmdbeli elklnlst figyelembe vesszk, tudomsul kell venni a intzmnyeslt elklnlseket, mint reprezentatv nyilvnossg “...a nemes viselkeds kdexhez van ktve.” “… Ez a ksei kzpkorban az udvari ernyrendszerben kristlyosodik ki, az arisztotelszi f ernyek keresztnyiestett formjban, amely a heroikust lovagiass, riv tomptja. Jellemz mdon a fizikai tnyez ezen ernyek egyikben sem veszti el teljesen a jelentsgt - mert az ernyt meg kell testesteni, nyilvnosan kell brzolni. Ez a reprezentci kivlt a lovagi tornnl, a lovagi bajvvs msnl jut rvnyre, trsadalmi sttuszt jelez, a lovagi viselkedsi norma minden r szmra, a kirlytl kezdve egszen az utols flparaszti lovagig kzs norma, nem meghatrozott helyeken s meghatrozott alkalmakkor, mintegy a nyilvnossgon bell orientlja ket, hanem mindig s mindenhol, ahol csak ri jogaik gyakorlsa sorn reprezentlnak. A krnyezet mindig hozztartozik a nyilvnossghoz, s mgis ki van zrva belle.”. Huntington vgig kveti korbban mr idzett mvben a professzionlis hadsereg tisztikara kialakulsnak trtnett, s ez megegyezik Habermas elgondolsval, s magam is osztom ezt a vlemnyt.
Nem vizsglhat msknt a tma, csak abban az rtelemben, ha megfogalmazzuk azokat a kondcikat, amelyek a magyar nll hader ltrejtttl kezdve jellemzik a hvatsos llomny jellemzit, ez pedig a Huntington ltal bemutatott porosz tpust kveti, teht a tiszti hvats jellemzi megfelelnek a porosz tiszt jellemzinek, de az eurpai hadseregek jellemzinek egyarnt. Ez a helyzet jellemzi az tvenes vek kzepig, vgig. Az rtkrend az individulis rtkrenden alapul, amely csak abban az rtelemben kollektv, hogy egy hvats csoportot jellemez. tvenes vektl a kilencvenes vek elejig egy ms tpus rtkrend alakul ki, ahol a szlssges individualista, dzsentrista rtkek mellett eltnik ez a fajta szubjektv individualista felelssg, helybe a kollektv felelssg lp, amely nem elssorban az sszetartozs, hanem a kollektv kiszolgltatottsg, s fggsgen alapul. Termszetesen menet kzben itt is jelents vltozsok llnak be, s valamilyen mdon ersdik az egyn felelssge.
Napjainkban azt kell megfogalmazzuk milyen hvatsos llomnyt akarunk.
Ennek megfelelen kell megalkotni a felkszts intzmnyrendszert, s a megvalstst gy kell megszerveztni.
Szabadid – mvelds
1. Elmleti alapvetsek
Egy szocilis egysgben, amilyen a hadsereg is, brmilyen kicsi legyen is az, a trsadalmi rintkezsek rendkvl sszetettek, gy meghatrozak a trsadalmi viselkeds modelljnek tartalmt, struktrjt s folyamatait illeten. Kis s nagy kzssgek egymstl eltr mdon plnek fel, bels mûkdsk klnbzik. A kis kzssgek esetben elgg korltozott szm npessggel kell szmolnunk, valamint azzal a tnnyel, hogy a rendszer tagjait hromdimenzis ktelk tartja ssze: jl elklnthet kzpontja, illetve egy tbb-kevsb meghatrozhat perifrija van. A legtbb ember ismeri egymst. Az ilyen kzelsg lehetv teszi egyms szocilis htternek, szemlyisgnek, trtnetnek s viselkedsnek aprlkos ismerett. A gazdag szocio-kultrlis kontextus befolysolja azt a mdot, ahogyan a kzssg tagjai a megszokott jelensgeket vagy viselkedsformkat preferlja vagy az attl val eltrseket kezeli. St ez lehetv teszi szmukra, hogy ktetlen bntetsekkel szablyozzk a deviancit, mint jelensget.
A nagy kzssgek mind mennyisgi, mind minsgi szempontbl klnbznek a kis kzssgektl. Az egyik eltrs az, hogy hinyzik a szemlyes, hromdimenzis kapcsolatrendszer. Nem klnthet el egyetlen kzpont, hanem tbb kzpont ltezik, amelyek egyms ellenben versengenek a hatalom, a vezet szerep megszerzsrt. A nagy kzssgek az rtkrendszer kialaktsban, az tletalkotsban nagyobb szabadsgot biztostanak tagjaik szmra. Mg a kisebb kzssgek arnylag kevs szakostott intzmnnyel rendelkeznek, a nagy egysgek szmos ilyen intzmnyt tudhatnak maguknak, s jellemz rjuk az ezektl val fggsg. Ezekben a kzssgekben a legtbb egyn szmra ismeretlen sajt szocilis vilgnak tbbi tagja. Kvetkezskppen nagyon sok trsadalmi kapcsolat (pldul az alkalmazott—alkalmaz, illetve elad—vsrl rintkezse) csak formlis, jl meghatrozott keretek kztt mûkdik, s mindenfle szemlyes tartalomtl mentes. A nagyobb kzssgekre jellemz, hogy leginkbb a hivatalos intzmnyek ltal meghatrozott viselkedsmdot tartjk pldartknek, a deviancihoz val viszonyuk is a hivatalos viszonyulst tkrzi. Kisebb trsadalmi egysgek viszont sajt maguk alaktanak ki n. "jtkszablyokat". Ezeket a kzssg minden tagja ismeri. A falukzssg a szoks s a hagyomny hatereje ltal kitermelt olyan erklcsi szablyokat, amelyek a mindennapi letben is hangslyosan rvnyeslnek.
Mivel a jogi s erklcsi normk tekintetben a trsadalomban nincsenek egysges rtkek, a klnbz osztlyok s rtegek kisebb-nagyobb mrtkben klnbz normkat fogadnak el. Ezeknek az rtkkonfliktusoknak a kvetkezmnye az, hogy ugyanaz a viselkeds hol devinsnak minsl, hol nem.
A hadsereg ebben az rtelemben olyan kisebb szocilis egysg, amely a vdelmi funkcik teljestsre jtt ltre, ugyan a nagy szocilis egysgnek a magyar trsadalomnak egy alrendszere, m benne jl elklnthet elemknt funkcionl. A trsadalmi rintkezsek rendkvl sszetettek benne, gy meghatrozak a trsadalmi viselkeds modelljnek tartalmt, struktrjt s folyamatait illeten. Korltozott szm npessge, jelenlegi 35.000 fs ltszma tovbb differencildik, egyik nagy llomnycsoportja a hvatsos llomny, a tisztek s a tiszthelyettesek, msik csoportja a szerzdsesek, akik vagy fegyveresek, vagy civilek, de csak meghatrozott ideig vllalnak szerepet e rendszer mkdsben. A kategrik elklnl jellemzkkel brnak, melyekrl a ksbbiekben rszletesen szlunk.
A hromdimenzis rendszer elklnlten jelentkezik, ugyan is a hader rendelkezik sajt kzponttal, amely szakmai katonai mkdst irnytja, ez a honvd vezrkar, perifrijn a vgrehajt csapatok vannak (ez nem pejoratv jelz, hanem a kzponttl val tvolsgot mutatja). A hvatsos katonk, akik a hadsereg folytonossgnak hordozi, egyrszt szemlyesen ismerik egymst, tudatban vannak a msik szocilis httervel, szemlyisgvel, trtnetnek s viselkedsnek aprlkos rszleteivel, msrszt ismerik azt a specilis kultrt, amely minden katona szemlyisgnek rszv vlik a plyaszocializciban, melynek sorn kialakul a hivatstudat, amely mint klnleges tpus elhivatottsgsg magban foglalja a intellektulis szaktudst, a felelssg rzetet s a testleti szellemet. A szerzdses llomny gy tekinthet, mint aki tmeneti idszakban rszt vesz a hadsereg feladatainak vgrehajtsban, de munkja nem ignyeli az elzekben lert jellemzket.
Ebbl kvetkezen a hivatsgyakorls eltr mdja eltr tudsokat felttelez a hvatsosoktl s a szerzdsesektl. gy mr indokoltt vlik a szervezeti felkszts elvlasztsa is, akr a szervezett iskolarendszer felksztst, akr a szabadid felhasznlst vizsgljuk.
Ez a gazdag szocio-kultrlis kontextus befolysolja azt a mdot, ahogyan a kzssg tagjai a megszokott jelensgeket vagy viselkedsformkat preferljk vagy az attl val eltrseket, kezelik. St ez lehetv teszi szmukra, hogy ktetlen bntetsekkel szablyozzk a deviancit, mint jelensget. A hadsereg ennek megfelelen kialaktja szablyrendszert, amely a katonai etikval egyetemben befolysolja, meghatrozza lett, az eltrseket pedig szankcionlja. Hogy mi tartozik a szankcionland viselkeds krbe, az-az mit minst devins viselkedss a hadsereg, az sokfle tnyez egytthatsnak eredmnye. Azok krt, hogy kikre vonatkoznak ezek a szablyok szintn a hadsereg hatrozza meg.
A kultra elsajttsa, annak mennyisgi s minsgi szintje hatrozza meg a hadsereg sznvonalt, amely elssorban az lland llomny megnyilvnulsaiban, a trsadalmi nyilvnossgon keresztl vlik a trsadalom szmra lthatv, termszetesen ez a nyilvnossg korltozott nyilvnossg.
A kulturlis kpessgek elsajttsa termszetesen anyagi erforrsokat ignyel, s ha azt elfogadjuk, hogy a hadsereg nem nmagrt van, hanem trsadalmi funkcikat teljest, akkor ltnunk kell, hogy a finanszrozst is a trsadalomnak kell vllalnia.
Ha elfogadjuk azt az lltst, hogy a hvats egy letre szl, akkor a tanulsnak is ezt kell kvetnie, mert ellenkez esetben nem egyni meg nem felelsekrl beszlhetnk, hanem egy szervezeti alrendszer alkalmatlansgrl a trsadalom funkcik teljestsre.
Azon nyilvnvalan sokat lehetne vitatkozni, mint ahogy mr ezt msok mr meg is tettk, hogy ez a kultraelsajtts milyen mrtkben s milyen intzmnyi krnyezetben trtnjen. Mi gy vljk, hogy a kultra elsajttsban elsdleges szerepe a szervezett iskolarendszernek van, azonban a felksztst szocilis tanulsknt felfogva, a teljes hadseregi intzmnyrendszer hatsmechanizmust is szmtsba vesszk. Ezzel azt is elrevettjk, hogy a hvatsra val felkszls s a hvatsoss vls szempontjbl egyenrang gensknt kezeljk a szervezeti tanulst s a szabadids tanulst is.
Ha a szabadidrl bizonythat, hogy nem rr id, hanem a szocilis tanuls szempontjbl is hasznosthat id, akkor el kell fogadjuk ezen intzmnyek mkdtetsnek szksgszersgt is. Ha a hadsereg hvatsos tagjait nem csak individuumokknt rtelmezzk, hanem mint a professzionlis brokrcia rsznek, akkor nem tehetnk bizonyos krdseket egyni vlaszts trgyv, mert az a szervezeti kultrt veszlyeztetn. gy szksges a szabadids kultra bizonyos elemeit az letmd rszeknt kezelni, s annak eldntst, hogy melyik idszakban milyen tartalmakrl, milyen szervezeti keretek kztt , milyen mdon megvalsul tevkenysgrl van sz a felels vezetknek kell dnteni.
A kultra ltrehozsa s elsajttsa
Napjaink divat terminus technikusa az lethosszig tart tanuls, ebbl fakadan nhny krds tisztzsra szorul:
Vajon csak napjainkban tanul az ember egsz letben, vagy a korbbi korokban is egsz letben tanult, s napjainkban csak a tartalom, forma s szervezeti s idkeretekben trtnt mdosuls
Kimutathat-e sszefggs az egyn trsadalomba val bekapcsoldsa, alkalmazkodsa, evolcija valamint a tanulsa, megszerzett tudsa kztt? A trsadalmak differencildsa sorn az egyn s a trsadalom sok tudst hoz ltre, halmoz fel, sajtt el. Milyen szerepet tltenek be ezek a felhalmozott objektivcik az egyn a csoport, a mikro- s makrotrsadalom fennmaradsa s ugyanezek evolcija szempontjbl.
Milyen mdon rendezi be maga szmra a vilgot az ember, milyen vlaszokat ad a fizikai, lelki, metafizikai trsadalmi dzsungeleinek kihvsaira. Hogyan tanulja meg a vilgot, hogyan sajttja el a vilgot, s hogyan alkotja azt jra annak rdekben, hogy otthon legyen benne.
Hipotzisnk szerint megllapthat s igazolhat, hogy az ember megmaradsa-fennmaradsa rdekben tanul, illetve tanulsa rvn marad fenn a vilgban, s ugyanezrt a ltrehozott tudst sszegyjti, rendszerezi, s tovbbadhat formban trolja azokat. Ebbl a kincsestrbl, kultrbl adja tovbb a szksges mrtkben s mennyisgben azokat a trsadalom szerepli rszre szervezett s nem szervezettszer formkban, amit szkebb rtelemben oktatsi-tanulsi, tgabb rtelemben szocializcis folyamatnak szoks nevezni. Hogy a tovbbads ne esetleges legyen, ezrt trsadalmi szinten megtervezi a tovbbads tartalmt s formit is, amelynek feladata, - az egyn s a trsadalom rdeke szempontjbl egyarnt – egyrszt az identits kialaktsa, fenntartsa erstse, msrszt az evolci biztostsa. Azon lehetne vitatkozni, hogy az evolcinak lehet-e clja, s ha van akkor ez a tevkenysg az lehetne-e, de ez a dolgozat trgytl messze esik, ezrt ettl trgyalsunk sorn eltekintnk.
A szervezett tudstads cljbl a trsadalom intzmnyeket szervez s mkdtet, ezek lesznek az oktatsi-, nevelsi-, mveldsi-, kulturlis intzmnyek. Valamennyire jellemz hogy ezek formlis szervezetek, de a formlis brokratikus keretek mgtt meghzdik egy informlis szervezds a sajt hatsmechanizmusval, rtkrendjvel s normarendszereivel. Ezek akkor is megvannak, ha errl a formlis szervezetet fenntart nem vesz tudomst, vagy ki kvnja iktatni rendszerbl. A formlis keretek mellett nagy szerepet jtszanak az egyn s a csoportok szksgleteinek, rtkrendjnek, viselkedsnek kialaktsban formlsban, fejlesztsben.
A mkd intzmnyek formavltozsai a trsadalom szksgleteibl vezethetk le, amikor a trsadalomban vltozs kvetkezik be, minden esetben valamifle vltozs kveti a kultra intzmnyeinek cljaiban, funkciiban, szervezetben s mdszereiben is. Ezt a vltozst nem automatikusan kveti az informlis rendszer vltozsa, sok esetben megfigyelhet egy tudatos trsadalmi beavatkozs, amely a kultra vltozshoz vezet, de megfigyelhet a trsadalom als szintjn beindul vltozs, amely majd magval vonja a trsadalmi formlis intzmnyrendszernek vltozst. Robert K. Merton rja egyik helyt, hogy fogyasztsi szoksaink alakulsban jelents szerepe van a kapurnek is. gy a kor kultrjnak hasznlatra rnyomja blyegt az a trsadalmi-trtnelmi kontextus, ahol a kultra ppen akkor megnyilvnul. Hogy mikor melyik fl jtssza a kapur szerept s milyen hatkonyan az szintn a trsadalom szereplinek viszonyrendszerbl vezethet le.Munknk sorn bemutats trgyt kpezik a kultrt szolgl intzmnyek funkciinak egyttese az si kultrk, a civilizci szletsekor, a kzpkorban, az ipari trsadalmak korban, a posztindusztrionlis korban valamint napjainkban megvalsult mdjai is.
Az idk kezdetn az ember a termszet rszeknt teljes lnyvel vesz rszt a termszetben, a termelsben, a tanulsban. Nem vlnak szt ezek a funkcik, gy nincs rtelme a szabadid keressnek. A teljes let a termszet rendjnek alvetetten mkdik. A trtnelmi fejlds sorn azonban a civilizcik kialakulsval fokozatosan kivlik az ember a termszetbl, ltrehozza teleplseit, laksait, templomait s ms intzmnyeit, gy elhatrolva egymstl az dent s a dzsungelt. Megalkotja isteneit, szimblumait, a velk val kapcsolattarts rtusait, elklnti a szent s a profn terleteit; elmleteket alkot eredetre s feladataira a vilgon s arra mi trtnik vele halla utn, megalkotva azt a kulturlis mezt, amelyre az identitst alapozza. Ltrehozza azt a trsas mezt, amely rtelmezsi kerett adja egzisztencilis helyzetnek, az - az megalkotja a trsadalmt. Mindezek egyttesen biztostja fennmaradst s evolcijt. A trsadalmi intzmnyrendszern bell elklnti a klnfle kulturlis intzmnyeit, s a trsadalom egszre vagy csak meghatrozott rszre vonatkozan megszervezi a kultra tadst. Ez lesz az egyik legfontosabb lps, amely napjaink kulturlis rendszernek az elindtja. Az elklnls nem csak a termszetbl val kivlst jelenti, hanem a trsadalmi munkamegoszts kezdeti formit is.
A kzpkorban a differencilds s a nivelllds folytatdik, s a kultra egyre inkbb magas s alacsony kultrv vlik, ez a trsadalom strukturlis megoszlshoz ktdik. Szinte alig van kapcsolat a kett kztt, de a magas kultra dimenzijban a tudatos kultra tads intzmnyrendszere megszervezdik, s nll tnyezv vlik. Egyetemek ltrejtte, s ms intzmnyek megszervezse tapasztalhat. Eurpban elssorban a katolicizmus univerzlis vallss vlsnak ksznheten egysgesl, de ugyan ez megfigyelhet a moszlim kultra terletn is. Megjelennek a hvatsos pedaggusok, akik a kultra terjesztsre ksztettek fel, s ezrt a munkrt a trsadalom javadalmazst biztost szmunkra.
Az jkorban egyre differenciltabb a termels, ehhez egyre differenciltabb tuds, kultra szksgeltetik, amelyre szakosodott intzmnyek ksztenek fel. Ez a fejlds hossz idn keresztl egymssal prhuzamosan fejldik, a konzisztencia megjelense kis ingadozsokat mutat, hol a kultrakzvetts intzmnyrendszernek fejlettsge jr elbbre, vagy a trsadalmi szksgletek napjainkra A trsadalom fejldse, klnsen fejldsi teme, azt eredmnyezi, hogy a kpz intzmnyek struktrja s a trsadalom munkaer szksglete kztti sszhang megbomlik. Megnylik a kpz intzmnyekben a kpzssel jr id hossza is, ami szintn tovbbi bonyodalmat jelent a konzisztens fejlds szempontjbl. Napjainkra a trsadalom rapid vltozsai az emberek s csoportjaik szksgleteinek rapid vltozst is jelentik, amelyek egyben elindti s okozi a munkk rapid vltozsainak is.
Az elmlt szzad folyamn egyrszt a gazdasg ignyei, msrszt a megjelent rdekvdelmi szervezetek kvetelseinek hatsra a szervezetek mkdse adta lehetsgek felhasznlsval sokrt vltozsok kvetkeznek be, amelyek hatsra elklnl a munkaid, a pihens s a szabadid. Napjainkra ez mint relis lehetsg szinte valamennyi munkaterleten megjelenik, valamennyi munkavllal rszre fennll lehetsg. Mindezek kvetkeztben kimondhatjuk, hogy az emberisg nagy tbbsgnl napjainkra a nap egy harmada szabadd vlik, amikor nem az alvs szksgletnek vagy a munka knyszernek engedelmeskedik, hanem minden ktttsgtl szabadd vlik, az az letben, letmdjban megjelenik a szabadid.
Mit tesz a szabadidejben, s mirt teszi azt? Ne felejtsk el, ez a szabadd vlt id azonban nem felesleges id. Izgalmas krds, s dolgozatunk tulajdonkppeni trgya bvik meg mgtte, s alapos kifejtst ignyel.
2. Mi a szabadid, s hogyan, milyen szempontok alapjn hasznlhat fel?
Elsknt azt szksge rgzteni, hogy a tuds, a munkavgzs, vagy ahogy mr korbban is neveztk az evolci sorn mind az egyn mind a trsadalom rszre nlklzhetetlen kritrium, s napjainkra egyre igazabb vlik. Termszetesen itt eltekintnk a futszalagszer termelstl, amelynek a tudsignye alacsony.
Ennek rdekben dolgozatunkban majd meghatrozzuk a tuds fogalmt, klnsen az egyn s a trsadalom szmra hasznos tuds vonatkozsban. Vizsglat al vonjuk a tuds elsajtats folyamatt, annak klnfle megvalsulsait.
Elzetesen mr meglv tapasztalatokra, tnyekre hagyatkozva rgzthetjk, hogy a mind a trsadalom, mind az egyn rszre az alkalmazkodshoz szksges a tuds, amely folytonos vltozsban van, folyamatosan bvl, bonyoldik s differencildik, de ugyan akkor homogenizldik is. Napjainkra klnsen igaz a multikulturalits korban, amikor a sokfle trsadalmi kihvs s kultra keveredse figyelhet meg a vilgban. Termszetesen ez a kulturlis folyamat szoros korrelciban zajlik a trsadalmi let vltozsaival, a trsadalmi munkamegosztssal is. Elegend plda a nemzetkzi szervezetek ltrejtte s mkdse, a “fordizmus” trhdtsa a munkaszervezetekben.
Ebbl kvetkezik egy olyan krds, vajon kpes-e a trsadalom ennek a bonyolult rendszernek adekvt oktatsi-kpzsi rendszert mkdtetni? A vlasz keressekor nem kvetnk el nagy hibt, ha klnsebb vizsglatok lefolytatsa nlkl azt vlaszoljuk, hogy nem. Bizonytkknt is megllhat a lbn az az lltsunk, amely szerint napjaink trsadalmaira szinte mindegyikre, de a fejlettebbek esetn mindre jellemz a munkanlklisg s a munkaerhiny kzel azonos nagysga, ami ilyen formn elssorban strukturlis munkanlklisg. Tmnkra lefordtva a kulturlis felkszts s a trsadalmi szksgletek elszakadtak egymstl. A kpz intzmnyek brokrcija nem kpes a rugalmas reaglsra, de a tuds rajtuk kvl ms formkban is elsajtthat, s erre kivlan alkalmas az-az intzmnyrendszer, amelyet a szabadids mveldsre hoztak ltre. Ezek az intzmnyek nem elssorban alapkvalifikcit nyjtanak, de az alapkvalifikci mdostst szolgl rendszereket mkdtethetnek.
Erre a trsadalmilag nehezen megoldhat problmra az egyn sokkal gyorsabban reagl, sikeres evolcija rdekben gyorsabban alkalmazkodik, ha rendelkezsre ll megfelel hely ahol tudst korriglja, mg szabadidejt is erre sznja, mert sszefggst lt trsadalmi mobilizcija s a megszerzett tuds kztt.
Kvetkez hipotzisnkkel azt lltjuk, hogy az emberek a tuds megszerzsre fordtjk azt az idt, amely a munkavgzsen s a fiziolgiai szksgletek kielgtsn kvl esik, azt a szabadidt, igaz eltr mennyisgben, formban s tartalommal, amelynek birtokban van. Teht azt felttelezzk, hogy a szabadid egy olyan eszkz, amely a tudsra fordtva konvertibiliss tehet az egyn szmra, amelyet gy a trsadalmi munkamegosztsba val bekapcsoldshoz szksges tudstke megszerzsre fordthat Termszetesen az ehhez szksges bizonytkok kre szles, de Bourdieu francia szociolgus ezt is gondolhatja, amikor a tkk egymsra val tvltst rtelmezi. gy a szabadid alkalmass vlik a kulturlis tke megszerzsre, amely akr gazdasgi akr a politikai, st mg a trsadalmi tkre is konvertlhat lesz a ksbbiekben. Mindenkppen szksges megvizsglnunk a szabadid eltlts mdozatait annak rdekben, hogy nmi adattal altmaszthassuk a szabadids mvelds ilyetn trtn rtelmezst s megjelenst. Ebben a felfogsban azt mondhatjuk, hogy a szabadid jelents szerepet jtszik a posztgradulis kpzsben val rszvtelben, gy mennyisgt, mint strukturltsgt illeten. A szabadidben vgzett tanuls, a tuds elsajtts nem korltozdik csupn a kpzsben val rszvtel felttelre, mert az emberek mg annyi mindent mst is tesznek a szabadd vlt idben, amelyek ugyan nem elsdlegesen, de mgis hozzjrulnak az egynek munkaer-piaci rtknek nvelsben. letmdvizsglat s idmrleg vizsglatok szerint az emberek sok mindent vgeznek a szabadd vlt idejkben:
- Egyszeren csak pihennek, aminek eredmnyeknt ert gyjtenek, regenerldnak
- Olvasnak, informcit gyjtenek, bvtik a tudsukat, mg akkor is, ha ez nem egy strukturlt tanulsi folyamat
- Televzit nznek, s ennek rvn j kultrkkal ismerkednek, bvl multikulturlis ismeretk, szitucik rszeseiv vlnak, amelynek a megoldst elsajttjk, konfliktusok rtelmezshez kapnak mintkat, azok feloldsban rsztvesznek. rtkeket, normkat, magatartsi mintkat sajttanak el, kinylik szmukra a vilg, s az otthonukba jn, mgha ez csak virtulisan trtnik is meg.
- Kirndulnak, s a megszerzett trgyi tuds mellett jra tanuljk mit jelent a termszet rsznek lenni, ismtelten homo-konomikussz vlnak.
- Egyszeren csak jtszanak, amelynek rvn elmeneklhetnek a valdi vilg szortsbl egy ltaluk alkotott vagy vllalt, de szablyozott vilgba, szablyokat teremtenek, szvetsgeket ktnek, egyttmkdnek, korbbi tudsaikat kombinatv mdon j helyzetekre alkalmazzk, versengenek, gyznek s vesztenek, megtanuljk a csoportban val mkds szablyait. Mr egsz pici korban 1-3 ves korban komoly jtkai vannak a gyermekeknek, s 90-100 ves korban is az aggastynoknak, a kutatknak, a tudsoknak. Jtszik a vilg s ezek rvn fejleszti, jra alkotja a valsgot, teremt, hasonlatoss vlhat az istenhez.
- Sznhzba jrnak, megtanuljk a katarzis rzst, az egyttrzs az emptia kpessgeit sajttjk el, a mindennapi ritulk s jtszmk, idtltsek terepeiknt hasznljk, rsztvesznek a trsadalmi szablyok jraalkotsban.
- Templomba jrnak, rtelmezik a bn s bntudat krdseit, vlaszt kapnak a metafizikai s a pszichikai szorongsaik egy rszre, segtsget kapnak a j s a rossz, a helyes s a helytelen krdseire, vallsi s erklcsi problmikra, kzssgi letet lnek.
- Trsadalmi esemnyeken, sszejveteleken vesznek rszt, szocilis egyttmkdsi terepknt hasznos tudsra, kpessgekre, kszsgekre tesznek szert.
- Hobbijaiknak, szenvedlyeiknek hdolnak, ezltal meghatrozott terleteken olyan mly s alapos tuds elsajttsra kpesek, amely kialakthatja az rdekldst, az elmlyls kpessgt, mellette a boldogsghormonok termelsnek is jt tesznek. Valsznleg ezek a megszerzett tudsok nem csak az egyn, hanem a trsadalom evolcijhoz is hozzjrulnak.
- Unatkoznak, de az unatkozs az nem minden esetben kapcsolja ki az ember rdekldst, csak az aktivitsa sznetel ilyenkor leggyakrabban. Ez az id a szemllds, a gondolkods, a fantzils, a tprengs, a lelknkkel trtn prbeszd ideje is. Taln rtelmezhetnnk a cselekvsre val felkszls idszakaknt is, hiszen ha az ember rjn, hogy a jelenlegi idtltse unalmas, rdektelen, azzal mr megindul benne egyfajta hinyrzet, egyfajta ksztets a vltoztatsra. A szocilpszicholgia ezt a felismert hinyrzetet tekinti a szksgletek alapjnak, amelynek megszntetsre az ember mozgstja energiit, azaz cselekszik.
Vajon mg ezek utn is gy gondoljuk, hogy a szabad id az haszontalan id? Mr Lszl egyik knyvnek azt a cmet adta, hogy “mindenki msknt egyforma”, s ezzel arra utalt, hogy az embernek nembeli lnyege a jtk, a cselekvs, s ezt a szabadidben is vgzi, meg a munka sorn is”.
Elrevetthetjk teht, hogy az a szabadidben vgzett tevkenysg, amely hozzjrul a munkaer jratermelshez hasznos az egyn s a trsadalom szmra is, br meg kell jegyezzk, hogy ennek hozadka nem olyan ltvnyos, vagy azonnal rtkelhet mint a munknak illetve az alvsnak a kvetkezmnyei. A munka vgeztvel az ellenrtke a pnz, vagy ms trsadalmakban a cserer, azonnal vagy a tevkenysg befejezst kis ksssel kveti, ha kialudtuk magunkat mr is szebbnek s jobbnak tnik a vilg, mg a munkt is jobb kedvvel vgezzk, de a szabadidben vgzett tevkenysgek esetben nem ilyen egyszer a kplet. Nem tudjuk felmrni a tanuls, az elsajttott ismeretek mennyisgt s minsgt, mert a mrcnk az ms volt. Arra figyeltnk elssorban, hogy mennyire reztk jl magunkat. Ezrt valami ms mrtkegysget kell bevezetnnk. Erre szolglnak az idmrleg vizsglatok, amelybl nagy valsznsggel kvetkeztetseket vonhatunk le a mveltsgbeli gyarapodsunkra. Igaz azonban, hogy a tuds interiorizldsnak nem elssorban az eltlttt idmennyisg fggvnye, de a struktrbl annak tartalmra kvetkeztetseket vonhatunk le, a mennyisgt s minsgt pedig az alkalmazhatsga minsti. A csak szabadid sorn, nem szervezett s nem formalizlt kpzsben szerzett tudsunkat ugyan a brokratikus szervezetek nem ismerhetik el, szmukra a kpzst igazol dokumentumok nlkl csak “kontrok” vagyunk, m ettl fggetlenl az egyn tudsnak vltozsa amennyiben kimutathat, nveli a piaci eslyeit.
A szervezett tanuls sorn az arra felhatalmazottak megmrik, minstik a tudsunkat, de esetnkben, mrmint a szabadidben elsajttott ismeretek esetben ez nem alkalmazhat. Nem szmt hivatalos tudsnak a szabadidben elsajttott tuds, pedig fontossgt az adja, hogy a tuds kvalifikcijnak emelkedshez jelentsen hozzjrul.
Kvetkez hipotzisnk teht az elzekbl levezetve gy szl, hogy a szabadidben elsajttott ismeretek kzl azok amelyek nem posztgradulis keretek kztt sajttdnak el ugyan olyan, vagy hasonlan fontos szerepet tltenek be az egyn alkalmassgban, mint a szervezett krlmnyek kztt megszerzettek. Lehet, vannak bizonytkai annak, hogy az letkor elrehaladtval egyre inkbb erre a mveldsi formra tevdik t a hangsly, tekintve a munkaerpiacon val folyamatos rszvtelt, s a felnttek csaldi ktelessgeinek megltt. Elzetes bizonytsknt segtsgnkre lehet a korbbi evolcis gondolat, s azt mondjuk, hogy ha a vilghoz val alkalmazkods mrtke a megszerzett tuds mennyisge, ami a szervezett kpzs sorn alakul ki, akkor azoknak is meg kell szereznik a tudst, akik a kpzsben nem vesznek rszt. Ha az alkalmazkodsa a felntteknek is tbb- kevsb sikeres, s a munka miatt posztgradulis kpzsben nem vesznek rszt, a tudsukat valahol elsajttottk. Ez csak a szabadidben trtnhetett meg.
Egy tovbbi hipotzisnk arrl szl, hogy a tuds elsajttsa, a szocilis tanuls, mint formlis s informlis rendszer mkdse, s annak eredmnye, jelents rszben a szabadid rvn manifesztldik, nem pusztn az elmleti oktats eredmnye rvn, hanem a trsas helyzetek nyjtotta szocilis percepcik sorn. Itt elssorban gondolunk a korbban mr felsorolt szabadids tevkenysgek intzmnyeslt keretein belli tevkenysgekre, amely mint szocializcis intzmnyeken belli hatsmechanizmus lehet rdekes szmunkra. Ezen bell vizsglni fogjuk:
A csald, mint elsdleges kultrakzvett, tad s szr mechanizmus a maga rtk, norma s magatartsi szablyok tadsval
Az iskola a maga formalizlt oktatsi-nevelsi- szocializcis mechanizmusval, de a rejtett tantermvel egyetemben
A kortrscsoportok, mint az nkntessg s az egyenrangsg terepei
A krnyk, mint inger s kihvs, mint legyzend s legyzhet fl
A tmegkommunikci, mint szocio-kultrlis mdium s virtulis valsg
A trsadalmi szervezetek, mint specilis rtkhordozk, mint a trsadalmi kzlet gyakorlterepei
Politikai s llami intzmnyek, amely a demokrcia gyakorlterepei, a kiszolgltatottsg s a rhats kztti dichotmikkal mint vgpontokkal
Folytatva hipotziseink sort arrl is szlunk, hogy a kt rendszer az intzmnyi s a szabadids kultra szerves egysge adja az “aktulis szemlyisg”-t, aki a trsadalomba bekapcsoldva eredmnyes vagy eredmnytelen letutat fut be. Itt termszetesen nem pusztn a folyamatokban val rszvtelre, hanem annak eredmnyessgre, tovbb az innovciban val rszvtelre is gondolunk. Ez ltal vlik vlemnynk szerint, ugyanis nem csupn rsztvevv, hanem sorsnak s a trsadalomnak tudatos alaktjv, formljv az egyn. Azt is mondhatnnk, hogy egyesekkel megtrtnik az letk, msok rsztveviv, alaktiv vlnak sorsuknak. gy viselkednek, mint a lelncolt elefnt cm mese fszerepl elefntja, aki nem kpes hinni sajt erejben, hanem vgig sajt kondicionlt viselkedsnek foglya marad, a kis karhoz ktve nem prbl szabadulni a fogsgbl. Fontos teht, hogy az ember rendelkezzen szabadidvel, ami az egyni s a trsadalmi szksgleteinek kielgtsn tl lehetsget biztost szmra a kultra elsajttsra, mert ellenkez esetben elfordulhat, hogy az ember lemarad a trsadalomrl. Ttelezzk fel, hogy az elzekben lertak megvalsulnak, s az egyn a knyszeres kultraelsajtts mellett az nkntes kultraelsajtts mestere is lesz, milyen trsadalmi kpessgeket szabadthat fel, milyen kpessgeket llthat az evolci szolglatba. Ez lesz, vagy lehet az evolci motorja, mert a trsadalom annak ellenre, hogy nap mint nap j szksgleteket llt elnk, nem kpes mindegyiket trsadalmi szinten kielgteni, s itt lphet be a szabadid s a szabadids kultra, mint termelsi s mint fogyasztsi tnyez is.
Lesznek majd professzik, amelyekre kpeznek, s lesznek professzik, amelyeket megtanulunk, mert gy rezzk fontosak szmunkra, mint valamely szksgletnk kielgtsre alkalmas tnyez, vagy alkalmass tehet a szksgletek kielgtsre alkalmas javakra trtn transzformls cljra. Gondoljunk csak a kalka intzmnyre a magyar trsadalomban, vagy arra a ma mg Magyarorszgon csak gyermekcipben jr intzmnyre, amelyet “szabadid-tuds bank”-knt nevezhetnk meg. Ebben az intzmnyben az egyn szmra szabadd vlt, de a kzssgben hasznosthat id s a professzik cserje folyik kzvetlen anyagi ellenszolgltats nlkl. Ami elnye az egyben a veszlye is lehet a rendszernek, mert a szolgltats nyjtshoz s a szolgltats cserjhez nem szksgeltetik a maxweberi rtelemben vett, paprokkal igazolt szakkpzettsg. Ltnunk kell azonban tmnk szempontjbl azt is, hogy az gy a banki csere sorn szabadd vlt id akr arra is fordthat, hogy a kpzsi rendben megszerezznk egy j pozci betltshez szksges kvalifikcit. m bizakodhatunk abban, hogy az emberek nem elssorban kalandorsgbl, hanem az intzmny cljainak tiszteletben tartsval, szabadid s tuds cserjre alkalmas, tranzakcis mechanizmusknt kvnjk felhasznlni. gy a korbban lertak miatt mr is ms rtelmet kaphat az lethosszig tart tanuls elmlete, gy is mint rszben szabadids tanuls, amely nem csak kls, hanem bels knyszer is lesz, s valamilyen formban megteremtdik, st koncentrldik is a megvalstshoz szksges szabadid. Ha ez a folyamat sikeresen teljesti kldetst, akkor az emberek szlesebb tmegei szmra vlhat rtkess a szabadid, amely megrdemli az odafigyelst, a clirnyos s cltudatos felhasznlst s kihasznlst is.
- A hadseregrl a katonai hvatsrl, a szakmai profizmusrl
A trsadalmi munkamegoszts ltrehozza a hadseregeket. A trtnelmi trsadalmi fejlds sorn a sereg klnfle talakulson megy vgbe, amely tkrzdik abban a clrendszerben, amirt ltrehozzk, a funkcikban, amelyeket a hadseregeknek teljesteni kell, a feladatokban, a feladatokat vgrehajtk szemlyi sszettelben s a szervezet kialaktsban. gy egyes trtnszek defincija szerint beszlnk az antikkor hadseregeirl, a kzpkor hadseregeirl, a modernkor hadseregeirl. A modernkor hadseregei, amelyek dolgozatunk szempontjbl fontosak lehetnek tmeghadseregek s nkntes hadseregek. Cl, funkci, feladat, szervezet, rsztvevk sszefggseinek bemutatsa rszletesebb kifejtst ignyelne, amire a ksbbiekben visszatrnk.
Ami minden hadseregben az llandsgot hordozza az a hvatsos tiszti s hivatsos tiszthelyettesi llomnya, a tbbi szerepl, akr a legnysg, akr az alkalmazottak krt illeti vagy sorozott llomny, vagy meghatrozott feladatokra fizetsrt alkalmazott szemly, szakalkalmazott. Termszetes a kategrik tartalma is folyamatosan vltozik, de a jellege, egyik oldalrl az llandsg s a hvats, msik oldalrl az alkalmisg, a szakkpzettsg s a fizetses viszony azonban folyamatosan kimutathat. Nem beszlnk most a sorozott hadseregekrl, amelyekben a rszvtel, ha minden akr helynval, akr tlz ptosztl eltekintve, a rsztvev szmra mgis csak knyszer. Az egyn elhatrozshoz vajmi kevs kze van akr az idpontjnak, akr az idtartamnak, akr a betltend beosztsnak a kivlasztsban, e nlkl pedig igazn nehz az azonosulst elkpzelni.
Az lland kategrikat a hvatsos tiszteket s a tiszthelyetteseket tekintve, akik mr a nevkkel is jelzik, hogy a tevkenysget letcljuknak tekintik, megfigyelhet a klnleges szaktuds, a hivatsrendisg, a felelssg, amelyre felptik letket. Errl a klnlegessgrl bsges informcit kapunk Samuel P. Huntington knyvbl, amelyet az “llam s a katona” cmmel a kett viszonyrl rt.
Az eltrs legszembetnbb klnlegessge a kpzsben is megnyilvnul.
A tisztek esetben a felkszls ltalnos s folyamatos, mondhatni r, hogy egy leten t tart. Kimagasl, st szinte kizrlagosan az elklnlt, katonai ignyeknek megfelel kpz intzmnyekben zajlik, a tudsanyag kiterjed az ltalnos s a szakmai kultra terleteire s tartalmra. A felkszls katonai rsze csak katonai kpz intzmnyekben trtnhet, a szabadids kultraelsajtts csak az ltalnos terleteket rinti, azonban annak minsgben, tartalmban s szintjben jelents szerepe lehet. A tiszteket a fegyveres erszak kezelsre ksztik fel. A hvatsos katona tudsnak elsajttsra ltrehozott intzmnyek finanszrozsa az llam feladata, hiszen ez a tuds nem hasznosthat a trsadalmi let ms terletein. A szervezett intzmnyek mellett a szabadids kultraelsajttsra is kell ldozni, hiszen nem mindegy a trsadalom szmra milyen kp alakul ki a hvatsos llomnyrl, mennyire kpes a hivatsrendisg elklnlt elvrsainak megfelelni.
Napjainkban azt ltjuk, hogy az tszervezs sorn feleslegess vlt llomny tlnyom rsze vagy nem tud mit kezdeni magval, vagy azt a tudst, amit elsajttottak, nem kpesek a piacon is rtket kpvisel rv alaktani. Marad szmukra a biztonsgi rknt kapott fizets, de a krds nyugodtan feltehet, nem tl drga mulatsg ez a trsadalom szmra, hiszen a hvatsra val felkszls komoly anyagi rfordtsokat jelentett, amely tuds most elvsz. Tekintettel arra, hogy a hvatsos katonk tevkenysge nem oszthat gy be, mint egy hivatalnoki munka, az-az nem klnl el egyrtelmen a munkaid s a szabadid, ezrt nagyobb segtsget kell biztostani ahhoz, hogy a hvatsosok a szabadd vlt idt a trsadalom ms tagjaihoz hasonlan hatkonyan s rtelmesen, sajt felkszlsk rdekben kamatoztathassk. Egyre gyakrabban figyelhet meg, hogy az llomny a nem ltez, vagy csak esetleges szabadidejt pontosan letmdja miatt, - ez itt nem pejoratv jelz kvn lenni, hanem annak az llapotnak a rgztse, amelyet a most kivl llomny fejbe hossz veken sulykoltak, nevezetesen a hivatsos katonnak nem munkaideje, hanem feladata van -, nem tudja eredmnyesen felhasznlni. Nem volt szksge r, mert hitt a hivatsrendisgben, az-az az lete vgig tart plya lehetsgben, nem tanulta meg a beosztst, mivel ennek lte s a felhasznlsa sem tartozott, vagy csak korltozottan, sajt szuvern dntsi kompetencijba. A tiszhelyettesek helyzete annyiban eltr a magyar haderben ms szerzdses hadseregekhez viszonytva, hogy itt mg ltezik a hvatsos tiszthelyettes llomnykategria. Ez a specilis kategria egyrszrl a hivatsos elemek nhny vonatkozsban hasonlt a tiszti plyhoz, msrszrl mint egy meghatrozott szaktevkenysg vgzjeknt a szerzdses llomnnyal teszi rokonn a tiszthelyettesi plyt. A plyaalkalmassghoz szksges tudst tekintve azonban azt ltjuk, hogy esetkben a kpzs rendszervel csak a fegyveres erszak alkalmazsra ksztik fel ket.
A szerzdses s a sorllomny valamint a hadsereg alkalmazsban ll polgri szemlyek ideiglenes tnyezknt vannak jelen a magyar vderben. E kt kategria napjainkban tulajdonkppen mr csak egy, mgpedig a szerzdses llomny. A legnysg s a tiszthelyettes kategria a tevkenysg s a kpzettsg jellegben s szintjben klnl el egymstl, a sorllomny a parlament dntsnek megfelelen 2004. v novemberben megsznt. Azt mondhatjuk teht, hogy ez az ideiglenes tmeg jellegt tekintve a honvdsggel szerzdses viszonyban ll szakalkalmazott, akinek nem az elhivatottsgra, hanem meghatrozott felttelek s krlmnyek kztt vgzett szaktudsra s munkjra van szksg. Esetkben az alkalmazs idtartama, a feladatvgzs idtartama munkaidhz kthet, tlmunkavgzsk trvnyileg meghatrozott. Szakmai felksztsk mindaddig nem a trca rdeke, amg a munkaerpiacon a szksges kvalifikcik megvsrolhatk. Felksztsk, amennyiben mg is csak szksgess vlik szakmai felkszt intzmnyekben trtnik. A szabadid s a munkaid elklnl, s a szabadid felhasznlsa nem elssorban a hadsereg rdeke, ezrt annak felhasznlsa nem kpez a hadsereg szmra rtket. A szaktudst mr a szervezetbe val felmrskor mrni kell, ezzel biztostott a megfelel mennyisg s minsg munkaer, az egyb megszerzett tuds ugyan fejleszti a munkaer mveltsgnek sznvonalt, de ez kzvetlenl nem vlik termelerv, msodlagosan esetlegesen, s csak mint egyedi tnyez jelentkezik meg a mindennapokban. Mivel nem jtszik szerepet a haderben nyjtott teljestmnyben, ezrt nem gondoljuk, hogy a hadseregnek ezt finanszrozni kellene. A szerzdses llomny helyzett teht elssorban a munkavllalkra vonatkoz szablyok szerint, a hvatsosok helyzett a hvatsos llomnyra vonatkoz szablyok szerint kell vgezni. Ha a kett viszony sszecsszik, s a szerzdses katonk is mindenben a hvatsosokkal megegyez helyzetben lennnek, lemondunk annak a klnleges viszonynak az elismerstl, amelyet a hvats kvetel a foglalkozst zktl. Ellenkez esetben viszont, ha a szerzdses llomny rszre mindent megadunk, amit a hvatsosok lvezhetnek, olyan mrtk meg nem trl befektetsekre fordtannk sszegeket, amelyek az amgy is szks bdzst flslegesen terhelnnek. A kt llomnycsoportunk van teht a hvatsos s a szerzdses, amely mint lttuk lnyegesen eltr egymstl tudsban, foglalkozsi minsgben, st funkciban feladatkrben. Ilyen mdon a szerzdses llomny szabadids tevkenysge a hadsereg szempontjbl csak annyiban rdekes, hogy meglegyen, s elklnljn a munkavgzstl. A szabadid alkalmas legyen a pihenidvel egytt arra, hogy a munkaer alkalmas legyen naponta a munkavgzsre. Ms elvrst, ignyt, st kompetencit a hadsereg nem tmaszthat a munkavllalval szemben.
Van azonban kt olyan csoport is a hvatsos llomnyak kztt, amelyek legjelentsebb klnbsgei a plya zshez szksges tuds mennyisgben minsgben s jellegben, tovbb a foglalkozs mdjban, a foglalkozs hosszban rhet leginkbb tetten. Lnyeges a klnbsg a kpzs kltsgeiben is, s azt lehet mondani, hogy az elklnls viszonylag tartss is vlik. Egyikbl a msikba val tlps elssorban egyni motivci, ami leginkbb a foglalkozsi mobilitsban ragadhat meg. Legalbb is ennek kellene rvnyeslni a katonai hvatsban is, mgpedig az elre s felfel trtn elrehalads formjban. Ez a fajta md az, amely a hadsereg szmra is rentbilis. Nevezetesen csak akkora kltsget fordt r, amely a szervezeti eredmnyessghez szksges. De ugyan ez a mdszer a legalkalmasabb arra is, hogy az egyn a karrierjt megtervezze, s a munkavgzsvel egy idben, a szabadidben megszerezhesse azt a tudst, ami szksges a trsadalmi reintegrci eredmnyes megvalstshoz. A tovbbi tuds megszerzse is ezrt kettvlik, mint ahogy eddig is megvalsult a tiszt s a tiszthelyettes krdsben, de meg kell valsuljon a szabadids tevkenysgben is. Itt is elsdleges kell legyen a hadseregi rdekek megvalsulsa, a hadsereg rdekben trtn hasznossg. Jelents szerepe lesz a “made by self” gondolatnak, mert ez a rendszer msfajta struktrt, tartalmat s formkat ignyel a szabadid felhasznlst illeten is, azok kpezik a hadsereg ltal fenntartottak krt, amelyek hozzjrulnak a szervezeti feladatok teljestshez. Nem a vdelmi szektor kltsgvetsbl finanszrozandk vlemnynk szerint ugyan is azok a szabadids tevkenysgek, amelyek valamilyen okbl kifolylag nem szolglnak kzvetlen hadseregi rdekeket.
Keveset foglakoztunk a hadseregi mveldsi intzmnyekkel, amelyek a kaszin lttl elindulva a mindenkori trsadalmi-politikai helyzetnek megfelelen vgeztk munkjukat, s napjainkra nem csak az eredeti cloktl szakadtak el, de a hvatsosok ltal trtn ltogatottsguk, ignybevtelk is alacsony mrtk. Nagy jindulattal tekinthetnk el attl a beismerstl, hogy napjainkban elssorban pnznyelkknt mkdnek nagy rfordtssal s alacsony hatsfokkal ezek az intzmnyek. Tevkenysgk ugyan jelentsen vltozott, de mg napjainkban sem, vltak sem mveld kzssgekk, sem kulturlis szolgltatkk. Nem lehet korrekt mdon megfogalmazni, milyen rdekekhez kapcsoldik ltk, de a szabadids mvelds korbbam vzolt felfogsa ezek kztt nem szerepelhet. Nem tudtak tllpni a korbbi idszakban rjuk erszakolt s a rendszer lnyegv vlt messianisztikus npmveli kldetsk terhtl sem, s mg ma is inkbb a “szocialista embertpus” kialaktsn fradoznak, semmint az egyni s a kzssgi mveldsi szksgletek kielgtsnek terepv vl szolgltat intzmnny vlson. Ilyen mrtk pazarls nem lehet a hadsereg tovbbi clja. Termszetesen itt nem a szksgessgket vonjuk ktsgbe, st hangslyozzuk a fontossgukat, amit kritizlunk, az, maga a tevkenysg, s annak hasznosulsi mrtke a fenntart hadsereg szmra. Fel kell teht trni azt a szabadids kulturlis rendszert, amely megfelel a hvatsos llomny s a hadsereg kztti klnleges viszony diktlta elvrsoknak, termszetesen a hadsereg primtust elrebocstva, de ebben a feltrsban szlni kell arrl is, hogy a kt kategria, a hvatsos s a szerzdses, tudsszksglete mennyiben azonos s mennyiben klnbz.
Felttelezsnk szerint a tiszti s a tiszthelyettesi hvats betltshez eltr mveltsgi kondcik szksgeltetnek, amelyeket az llomnytblk, a szablyzatok fogalmaznak meg, s a klnbz kpzintzmnyek rendszerben sajtthatk el.
Hipotzisknt megfogalmazzuk a tiszti s a tiszthelyettesi kaszink elklnlsnek szksgessgt az elzekben lert okok miatt. Indokoljk a foglalkozshoz szksges tuds, a tevkenysg jellege, a specilis karrier, a hivatsbeli klnbzsgek is.
A tevkenysgek elemzse elengedhetetlen ezekben a kaszinkban? llspontunk szerint az intzmnyrendszer s a szabadids tudskzvetts egyarnt folyhat, de eltr megrendelssel s finanszrozssal, teht ami a hadsereg rdeke azt a hadsereg finanszrozza, amelyek hozadka elssorban egyni, ott az egyn rszrl trtnjen a megrendels. Olyan profiltisztts is szksges, amelynek segtsgvel elkerlhet az a napjainkban mg fennll helyzet, mely szerint a hadsereg intzmnyrendszere univerzlis mveldsi intzmny, amely csak annyiban tr el a polgri intzmnyektl, hogy itt a kltsgeket a hadsereg llja a kltsgvetsbl. A szolgltatsok rendszerbl azokat ki kell zrni, amelyekre a terleten a civil szfra mr mkdtet intzmnyt, s a finanszrozsbl ki kell iktatni azokat a formkat, amelyek a hadsereg szempontjbl irrelevnsak. Az gy profiltiszttson tesett intzmnyeket mr nyugodtan zrtt tudjuk tenni. Ennek akkor is be kell kvetkeznie, ha egyesek a demokrcia csorbtsnak vlik a dolgot, mert a trsadalmakban az azonossgoknak csak az elklnlsekkel egytt van rtelme. A nyilvnossgnak ebben a szituciban sem azt kellene jelentenie, hogy brki brmikor hasznlhatja ezeket a szolgltatsokat, hanem azt, hogy a hadsereg a rendelkezsre bocstott sszegeket a civilek ltal ellenrizheten ugyan, de a sajt llomnya mveldsre fordtja. Ez pedig csak a zrt intzmnyekben valsthat meg, s csak a korbban lertaknak megfelel mdon, minden msra nem az elklnls mdszere a megolds. A civil intzmnyrendszer ezeknek a nem elklnlten megvalsthat mveldsi ignyeknek alkalmas terepei, s itt a hvatsos llomny is, mint fogyaszt jelenjen meg. Nem clravezet ugyanis egy olyan rendszer mkdtetse, amelynek szolgltatsait, mint fizetsi kompenzcit biztostanak a hadsereg tagjai szmra. Ebben az esetben pontosan a jogosultsg, s mg nagyobb mrtkben a hadsereg rdeke srl, mert a szolgltatst csak az ignybe vevk hasznljk, st k hasznljk fel azokt is, akik erre nem tartanak ignyt, mg a tbbiek kimaradtak belle. Ha az llts igaz, hogy ezek az intzmnyek a hvatsosok mveldst szolgljk, s a mvelds a munkavgzshez szksges kondcik teljeslst segtik el, akkor annak hasznlata nem lehet nkntessg krdse. Ha ez nem igaz, akkor csak pnzkidobs folyik, ezeknek a pnzeknek, illetmnyekben kellene szerepelnik, s nem egy nem mrhet, szmon nem krhet, bizonytalan hatkonysg tevkenysg finanszrozsra az intzmnyek kltsgvetsben. gy gondoljuk ezzel a mdszerrel nem a szabadids mvelds finanszrozsa, hanem az intzmnyek megtartsa valsul meg. Nem hisszk, hogy erre kell fordtani pnzeket. A szlovn vderben ezt a formt mr megvalstottk, s a szbeli vlemnyek alapjn hatkonyan eredmnyesen mkdik. Ha ez a pnzmennyisg brestve lenne, s a plyakvetelmnyekbe beplne az a tuds is, amit a plyn marads s a plyakarrier megvalstshoz szabadidben lehet hozzjutni, akkor az egyn szksgletv vlna a tuds elsajttsa, a tovbbi sorsa fggene tle, teht a tuds hanyagolsa a plyrl val kiiratko
|