Szabadideltlts-mvelds rekreci
mj 2006.06.08. 20:29
A doktori disszertcim egy rsze, egy lehetsges megolds az intzmnyek funkcionlis megfelelsnek
SZABADID ELTLTS- MVELDS-REKRECI
A SZABADID FUNKCII A MAGYAR HONVDSGBEN
(EGY LEHETSGES VLTOZAT)
Ksztette Mucsi Jzsef nyugllomny alezredes doktorandus
A Magyar Honvdsg jelenlegi kulturlis szabadids intzmnyrendszere talaktsra rett, mert egy olyan korbban ugyan eredmnyesen mkd intzmnyrendszert konzervl, amely mr nem konzisztens sem a megvltozott llomnystruktrt, sem a cl- s feladatrendszert, de mg a katonai diszlokcit illeten sem. Ez az intzmny s tevkenysgrendszer ugyan gy nem kveti azokat a civil szfrban bekvetkezett vltozsokat sem, amelyek a mveldsi, de klnsen a szabadids mveldsi tevkenysgeket elssorban szolgltatsknt fogjk fel, amelyeket az llampolgr a szolgltattl vsrol meg, s sajt ignyeinek, fejldsnek rdekben hasznl. Ez a rendszer mg ma is tbbnyire ktosztatan mkdik, elvrja az llami apanzst, de e mellett olyan “npmveli” elgondolsokat folytat, amely szerint csak a npmvelk ismerik a blcsek kvt, s ms ne szljon bele munkjukba. Erre a mecns is Janus arc tmogatsi politikt folytat, tmogatlak, de bevteli ktelezettsget rok el, amivel mgiscsak azt igazolom, nlklem nem mkdhetsz.
Ez a hzd meg, ereszd meg jtk folytatdik lassan kt vtizede klnfle mdosulsokkal, de eredmnyt ez idig nem nagyon tapasztaltunk. Sem a sznvonalban, sem az eredmnyessgben, sem a hatkonysgban, klnsen az llomny minsgnek javulsban az intzmnyrendszer hatsmechanizmusa nem mutathat ki. Elg itt utalnunk egy kutatsi adatra, mely szerint 1996-ban a hvatsos llomny 56% - 88% -a sohasem ltogatta a kulturlis intzmnyrendszernk rendezvnyeit, s azok, akik ltogattk 44%-12 %, azok ltogatsainak cljai kztt vezetnek a barti sszejvetelek, a kulturlis szrakoztat rendezvnyek, a valamilyen vsrlsok, s a sor vgn szerepelnek a szakkrk, nyelvi kurzusok, szakmai tudomnyos rendezvnyek valamit az ismeretterjeszt rendezvnyek. Az ta olyan kutats nem trtnt, amely ezt az lltst cfoln. Ugyan csak hasonl eredmnyt tallunk a 2001. novemberben vgrehajtott kutatsi adatok alapjn. Az llomny 3 %-a rendszeresen, 39%-a nha s 58 %-a sohasem vesz rszt a klubok rendezvnyein. Ha a csaldtagokat, mint ignyjogosultakat is szmtsba vesszk, azok adatai mg kedveztlenebbek, 1 % rendszeresen, 32 % nhnyszor s 67 % sohasem ltgatja az intzmny rendezvnyeit.
Felvetdik a krds, mirt is tmogatja egy alaprendeltetst tekintve nem kulturlis szervezet, a hadsereg, a kultrt, a mveldst? Bizonyosan szmt valamilyen hozadkra, nevezetesen elssorban az lland llomny vonatkozsban, st eltr mrtkben taln mg az ideiglenes tagjai esetben is.
Mit kap ettl az intzmnyrendszertl? Taln nem tvedek nagyot, ha azt mondom szinte semmit. Ugyan a rendszer elfoglaltsgot ad sok embernek, de mint rendszer az alapfunkciinak nem tesz eleget.
A kultra elsajttsa, annak mennyisgi s minsgi szintje hatrozza meg a hadsereg sznvonalt, amely elssorban az lland llomny megnyilvnulsaiban, a trsadalmi nyilvnossgon keresztl vlik a trsadalom szmra is lthatv, a hadsereg szmra pedig hasznos tudss.
Miutn ez a nyilvnossg korltozott nyilvnossg, elsdleges hozadkt a hadseregnek, mint mecnsnak kell hasznostania. n gy gondolom, hogy a hadsereg szabadids mveldsnek ebben az rtelemben van ltjogosultsga, s ennek a tmogatsa, mint a kulturlis tkbe val befektets lehet s kell, legyen a hadsereg rszvtele a kultra tmogatsban.
A kulturlis kpessgek elsajttsa anyagi erforrsokat ignyel, s ha azt elfogadjuk, hogy a hadsereg nem nmagrt van, hanem trsadalmi funkcikat teljest, akkor ltnunk kell, hogy a finanszrozst is a trsadalomnak kell vllalnia. Az-az fogalmazhatunk gy is, hogy a katona funkcionlis megfelelse vagy nem megfelelse nem csak a hadsereg gye, hanem a trsadalom rdeke is, s ebben az rtelemben tmogatja az elklnlt kulturlis szabadids mveldst, ebben az rtelemben elfogadja a korltozott hozzfrst, ms rtelme ugyan is nincs az elklnlt intzmnyrendszernek.
A szabadid felhasznlsa sok tekintetben eltr rtelmezst nyer, attl fggen, hogy milyen clbl veszik a tmt vizsglat al, s ez megnehezti helyzetnket, hiszen gy dolgozatunk knnyen tmadhatv vlik. Ezrt az elejn le kvnjuk szgezni, hogy szinopszisunk nem egy elmleti kutatmunka megllaptsait tartalmazza, hanem azoknak a problmknak a gyjtemnye, amelyekkel a szervezetben a szabadid intzmnyrendszer ki- t- vagy jjalaktst kvnjuk felvzolni. Ennek ellenre elmleti keret, amelynek eldntsvel megkezdhet egy munkafolyamat, amelyben a szabadid intzmnyrendszere nem egy szent tehn, hanem a katonk kulturlis kpessgeinek kialaktsban, formlsban, fejlesztsben rsztvev, ms intzmnyekkel egyttmkd cltudatos rendszerr vlik.
- A szabadid-keret funkci szerinti rtelmezse a katonai szervezet szempontjbl
- A katonai szervezet szempontjbl fontos idkeret
- A katonk alkalmazhatsgnak fenntartshoz, fejlesztshez elsdlegesen felhasznlhat idkeret s tevkenysgek
- Az egyn s a hadsereg rdekben egyarnt hozadkkal br idkeret s tevkenysgek
- Az egyn szmra elsdlegesen, de a katonai szervezet szempontjbl is jelents hozadkkal hasznosul idkeret s tevkenysg (plynmarads, motivcis eszkz, stb.)
- A katonai szervezet szempontjbl kzmbs idkeret, amelynek felhasznlsa nem elsdlegesen befolysolja a szervezeti kvetelmnyeknek trtn megfelelst
- Egyni idtltsek
- Egyni cl posztgradulis felkszls
- Egyni jvedelemszerz, jvedelemkiegszt tevkenysgek
- Szabadid rtelmezse szakmai szempontok alapjn
- A szabadid, mint a katonai szervezet szempontjbl elsdlegesen hasznosul idkeret
- A szabadid, mint a katonai szakmai professzi posztgradulis megszerzsre fordtott szabadid
- A szabadid, mint az llomny rekrecijt magban foglal szabadid
- A szabadid, mint a kikpzsen tli, de szervezett formban eltltend idkeret
- A szabadid, mint a kikpzs hosszabb szneteiben, s/vagy azon tl rendelkezsre ll, de szervezettszer elfoglaltsgot nem tartalmaz idkeret
- A kzssghez tartozs rzst erst, fejleszt, annak fenntartst biztost idkeret
- A szabadid, mint a katonai szervezet szmra kzmbs id
- A szabadid, mint teljes egszben szubjektvan felhasznlhat, nem szervezett idkeret
- A katonai szervezet kompetencijn teljesen kvl es idkeret
- A szabadid-eltlts lehetsges tartalmai ltalban
- Magban foglalja mind a munkaidn tli, kvli, mind a szolglati idben szakaszosan rendelkezsre ll, de a szervezet s az egyn szempontjbl egyarnt hasznosthat, de nem felesleges idt
- Azok az idtltsek, amelyek sorn a katona jelenlegi, vagy a szervezetbl val kilps utni idre szakmai kvalifikcit szerez meg
- Azok az idtltsek, amelyek a szolglati megfelelshez szksges egsz-sg(sic!) llapot megrzst, fejlesztst szolgljk
- Azok az idtltsek, amelyek sorn vgrehajtott tevkenysgek egyarnt szolgljk az 1.1 s az 1.2 feladatok megvalsulst, s mellette cskkentik a katona magra maradottsgt, cltalansgt, a fegyelemsrtsek elkvetsnek kockzatt
- Az a szabadd vlt id, amely a kikpzsek ideje alatt vlik idlegesen inaktvv, de idtartama alapjn a rvidpihenknl hosszabb idintervallum ll rendelkezsre, akr egyni akr csoportos formban
- Olyan szervezett formk, amelyek sorn a szervezeti identits s az nidentits fejlesztse trtnik, amelyek rszben vagy egszben nkntesek, de ignylik a trsadalmi szervezst.
- Rendszerint olyan hosszabb szabadidkeret, amikor a katona idlegesen kilp a katonai szervezet totlis fennhatsga, ellenrzse all, s egyni dntseinek teljes szabadsgval hasznlja fel a szabadidt
- Az a szabadid, amelyet az egyn sajt elgondolsa, rdekldse, rtkrendje szerint szervez, nem ignyli a katonai szervezet segtsgt, br alkalmasint felhasznlja azokat
- A magnszfra kompetencijba tartoz idkeret
- A kategrik sorn alkalmazhat szabadid eltltsi formk
- Olyan szabadid mdszerek s formk, amelyek segtsgvel megvalsulhatnak a III. fejezetben megfogalmazott tartalmak
- Az llomny rszre szervezett, de nkntes rszvtelen alapulnak: nyelvi felkszls, tanfolyamok, kommunikcis felkszls, trningek, informatikai felkszts, tanfolyamok, az iskolarendszeren kvli, de a szakmai professzit nvel felkszlst biztost tanfolyamok, konfliktuskezelsi trningek. Ide sorolandk a szabadegyetemi formk, az ismeretterjeszts, a sportkri-egyesleti tevkenysgek, a tudomnyos tevkenysg, az nkpzkrk, a tvoktatsban rszvtel, a gpjrmvezets felkszlsen val rszvtel. Ebbe a krbe tartoznak a sportols klnbz szakosztlyokban, a szakkpzsben val rszvtel, a civil plyaorientcis felkszls, az letmd s letvezetsi krdsek megoldsra val felkszts, valamint a csaldi letre felkszls, felkszts.
- A szolglati megfelelst szolgl formk, amelyek a rszvtelt szabadidben, nkntesen felttelezik, ilyenek az olvass, az nkpzs, a sportols, a pihens, a rekreci, az egszsgmegrzs, a rehabilitci, az dls, kirnduls, a zene (hallgats s jtk), a tnc, a sznhzi eladson val rszvtel, a buli, s az egyb, akr szervezett akr egynileg megvalstott programok.
- A szabadid, mint az res id ellentte jelentkezik, amelynek sorn az elz 1.1 s az 1.2 formk kztt az egyn sajt elgondolsa szerint vlaszt, annak rdekben, hogy a szabadid megteljen tartalommal, rtelemmel, megsznjn az unatkozs, a cltalansg rzse. Ezek a formk nem csak a szervezet ltal knlt lehetsget jelentik, hanem a krnyezeti felttelek felhasznlst is.
- A kikpzsi, szolglati id alatt gyakran kerlnk olyan llapotba, helyzetbe, amikor vagy a feladat vgrehajtsa, vagy az egyn llapota, vagy az ppen ress vl id lehetv teszi vagy megkveteli a rekrecit, amelyre, a rendelkezsre ll szabadids lehetsgek, s az egyn szocializltsga alapjn trtnik megolds. Hangslyozottan figyelni kell arra, hogy a szabadid, csak akkor szabadid, ha relis az egyn vlasztsi lehetsge, ellenkez esetben az id, csak res id. Ezekre az esetekre vlik szksgess olyan felttelek meglte, amelyek viszonylag rvid id ignybevtelvel, m mgis hasznosan eredmnyesen hasznlhatk fel. Ezek eltltsre leginkbb a kondicionl terem, az uszoda, a szauna, az olvasterem (knyv s sajt), a szmtgpes jtkok, a film (vide s DVD), a relaxcis szoba, a kiscsoportos sportlehetsgek, a trsalg, beszlgetszoba, a lelkigondozs.
- Mkdnek olyan formk s kzssgek, valamint a katonai szervezetek egyvtartozst kifejez alkalmak, nagyrendezvnyek, amelyeken a szervezeti s csoport identits kifejezdse valsul meg, dnten trsadalmi szervezsben, de esetenknt rszben vagy egszben llami tmogatssal. Ezek kztt jelentsek a kiskzssgi, barti sszejvetelek (nvnap, stb.), a fegyvernemek rendezvnyei, a katonai szervezet nnepei, a nylt napok, a kirndulsok, blok, versenyek, bemutatk. Jelents csoportdinamikai szerepk lehet a kzs rszvteleknek kulturlis s sport rendezvnyeken, a nyilvnossgi rendezvnyek, amelyeken a civil trsadalom klnbz csoportjaival mrjk ssze ernket, kpessgnket, a civilszfrval egyttmkdsben megvalsul rendezvnyek vagy a bemutatkozsaink a civilszfra rszre.
- Az egynek teljestkpessgt nagyban befolysol, elssorban a katona komfortrzett, teljestkpessgt, egsz-sgt (sic), jl-ltt(sic) befolysol idkeret, amely hosszsgval s a megszokott krnyezetbl trtn kiszaktottsgval ri el a fenti elvrsokat.
- Ezekkel hosszabb tvollt alatt rhetk el a fenti clok, de mindenkppen szksges a megltk. Ilyenek a szabadsg eltltsi lehetsgek, a belfldi s klfldi dlsi lehetsgek, a trzs, az utazs, a tborozs, a sportols, a nyarals s telels is. De ide tartoznak a hosszabb tvollt alatti, mlyebb rekrecit s kikapcsoldst biztost olvass, a hobbitevkenysgek, az nmvels, az edzsek, a barti egyttltek a kikapcsolds, stb.
- Intzmnyi felttelrendszer
- Olyan intzmnyek kialaktsa fenntartsa s zemeltetse szksges, amelyek az albbi kritriumoknak megfelelnek. A sorrend egyben vlemnynk szerint egyben kritrium hierarchit is jelent.
- Viszonylag rvid idn bell elrhetk, hasznlhatk legyenek az ignybevevk rszre, akr a laktanykban, akr a laktelepen. Ne ignyeljen az oda s visszautazs, valamint a kzlekeds jelents kltsgeket, s idvesztesget, ne vrjon jelents szksglet kielgts ksleltetst.
- Kialaktsuk s felszereltsgk tegye lehetv a vlasztott forma kimagasl megvalstst.
- Krnyezeti s ergonmiai kialaktsuk eszkz elltottsguk s felszereltsgk legalbb az tlaglaks komfortjnak megfelel sznvonalon lljanak, vagy mg annl is magasabb sznvonalon.
- Szakszer segdszemlyzet lljon rendelkezsre a tevkenysg segtshez.
- Nyitva tartsa az llomnykategrik szabadid struktrjnak feleljen meg, ha lehet, tegye lehetv a brmikori a hasznlatot.
- Kialaktsuk tegye lehetv a multifunkcis alkalmazst, egyidben s kln-kln, a tevkenysgek egymst zavarsa nlkl.
- Kerlje el a lakkrnyezetben mr mkd intzmnyek s tevkenysgek dublrozst, azok ignybevtelt azonban segtse el.
- Az ignybevehet szolgltatsok rai legyenek az llomny szmra vonzak, a sokoldal kedvezmnyek felknlsval.
- Tegyk lehetv az llomnykategrik szmra igny szerint az elklnlst (tiszti s tiszthelyettesi kantinok, klubok, kaszink)
- Funkcionlis helyisgek kialaktsa, ahol nem a helyisgek szma, hanem az elzekben megfogalmazott szempontok rvnyeslnek
- Kabinetek: informatikai, nyelvi,
- Olvasterem: szaklapok, napilapok, szakknyvek, lexikonok, ismeretterjeszt mvek
- Kondicionltermek: ergpek, gyessgi jtkok,
- Szauna s relaxcis termek, pszicholgiai, lelki gondozs termei
- Kzssgi helyisgek, az ntevkenysghez, elmlylst ignyl helyisgek
- Programszervezs
- Az 1.1 pontban megfogalmazottakon kvl
- sportcentrumok, dlsi lehetsgek, rekrecis, rehabilitcis lehetsgek
- A fentebb felsorolt tevkenysgekhez elengedhetelenl szksges szakemberek, szervezk, rendelkezsre llsa
- A funkcik megvalstst szolgl, szles vlasztk eszkzk s berendezsek rendelkezsre llsa
- nllan vagy a honvdsg ltal fenntartott intzmnyek ignybevtelvel megvalsul szabadid eltlts
- Honvdsg ltal valamilyen formban tmogatott lehetsgek biztostsa alanyi jogon, mint a honvdsgi dlk, az dlsi csekk a belfldi s klfldi dlsi tmogats, a belfldi s klfldi cseredls, a kedvezmnyes szllts, a programok rendezvnyek anyagi tmogatsa.
- Nem ignyel, s nem felttelez a szervezet rszrl rdekldst s/vagy tmogatst, az etikai s jogi normk kompetencija al tartoz formk, s mdszerek.
- Szemlyi felttelek
Magban foglalja a fenntartssal, zemeltetssel, mkdtetssel s szabadid szervezssel kapcsolatos munkaer ignyt
- Fenntarti, zemelteti tevkenysg: magban foglalja az intzmnyek takartst, karbantartst, felgyelett, s a programok technikai biztostst. Nem ignyel mveldsszervezi szaktudst, fontos kritrium a tervszer s folyamatos mkdtets.
- Szervezi tevkenysg: olyan mveldsszervezi tevkenysg, amelynek tartalma nem a “npmvels”, hanem a mveldsi lehetsgek, marketingje, a szervezse, alapveten mvelds kzvetts. A rendezvnyeket az nkntessg alapjn az rdekldk szervezik sajt maguknak, az alkalmazott szervez szemly elssorban szolgltatskzvettssel foglalkozik, vagy az egy-egy rendezvnyt szervezknek nyjt szakmai segtsget. A tevkenysg slyt az ntevkenysgre kell thelyezni, a kiszolgls feladata elssorban technikai segtsg. Az intzmnynek nincsenek npmvelsi feladatai, a mvelds s a szabadid tartalmt tttelesen a katonai szakszersg s az egyni ignyek fogalmazzk meg, a katonai szervezet az egyn alkalmazsi feltteleknt r el kvetelmnyeket. A szabadid eltlts forminak megvlasztsaival az egyn dnt tovbbi sorsa fell is, mert a felkszltsg lesz az alkalmazs kritriuma, amelyek rszre rendelkezsre llnak.
- Szakmai tevkenysg: Olyan specilis szaktudst rtnk alatta, amelyet csak egy-egy rendezvny vagy tevkenysg ignyel, s a kls piacrl is biztosthat lland vagy idszakos megbzssal. Ezek vgrehajtsra lland szemlyzet tartsa arnytalan kltsgvesztesget jelentene az elzek rtelmben. Ilyenek a szaktanrok, edzk, trnerek, stb.
- Finanszrozsi krdsek
A III. fejezetben megfogalmazott tartalmak megvalsulsa s hasznostsa rdekben a honvdelmi gazat eltr disztinkcival l a finanszrozs tern. Egyrszt clszer lenne egy fejkvta kialaktsa, amely ltalban biztostan a tevkenysg pnzgyi fedezett, msrszt szksges lenne az ignyjogosultak kijellse is, mert a jelenleg rendelkezsre ll jelents sszeg gy folyik t az intzmnyrendszeren, hogy szinte semmi, vagy csak alig mrhet hozadka van az lland llomny kulturlis kpessgeire. Nem vitatva, hogy egyes csoportok ignybe tudjk venni a feltteleket, de tlnyom tbbsg rszre sem a rendelkezsre lls, sem a vlasztsi lehetsg, sem a hasznlat nem valdi alternatva. Ezrt vltoztats szksges, vlemnynk szerit a mainl kevesebb rfordtssal nagyobb hozadk rhet el, ha megsznik az intzmnyek szinte hisztrikus fetisizlsa, s helyette a szolglatot teljestk rdekeit teljestjk.
- Az objektumok kialaktsa s felszerelse, azok feljtsa, ptlsa, valamint fejlesztse trca kompetencia kell legyen. Elssorban azrt, mert mint az elz rszekben lertuk, a szabadid komplex formban az llomny kulturlis kpessgeinek fejlesztst szolglja, s ha ezt elfogadjuk, akkor azt meg kell fizetni. Ellenkez esetben a rgi csipegets, csepegtets s leoszts rendszert tartjuk fenn a maga gondjaival. Ennek figyelembevtelvel az objektum, vagy ha gy tetszik intzmnyrendszer kialaktst a laktanya korszerstsek keretben, ahol ez ksbb kvetkezik be, ott attl fggetlenl azonnal szksges megkezdeni. Ezek kz tartoznak a kzssgi intzmnyek, dlk, rekrecis s rehabilitcis intzmnyek, mveldsi hzak, kondicionl termek, sportobjektumok. A differencils csak a rehabilitcis intzmnyeknl indokolt, a tbbi intzmnynek multikulturlis intzmnny kell talakulnia. Ez jelents kltsgracionalizlst s szemlyzeti szksglet cskkenst eredmnyez. Br elsre jelents forrst ignyelhet, de hozadka szinte azonnal mrhet az llomny humnkpessgei minsgnek javulsban.
- A III. fejezet 1.1, 1.2, 1.3 s 1.4 pontokban megfogalmazott tevkenysgeket teljes egszben a trca kltsgvetsbl indokolt finanszrozni, mg az 1.1-ban megfogalmazott a kivls utnra trtn felkszlshez valamilyen arnyban a magnszemly is hozzjrul. A rfordts megtrlse a szakmai alkalmassg biztostsban, a katonai szolglat irnti pozitv emocionlis viszony kialakulsban, a mveltsg eredmnyeinek a trsadalmi nyilvnossgban trtn megjelensvel mrhet.
- Olyan kedvezmnyek, hozzjrulsok alanyi jog biztostsa is szksges, amelyek az 1.5 ponthoz vagy a 2.1 s 2.2 pontokhoz kapcsolhatk, s a trvnyi lehetsgek megvannak vagy megteremthetk.
- Egyb elvek
- Azokat az objektumokat s eszkzket, amelyek rendelkezsre llnak a korbbi elveknek megfelelen t lehet csoportostani s azutn az j szisztmnak megfelelen felhasznlni.
- Ahol ilyenek nem tallhatk, ott a meglv de jelenleg ms funkcira hasznlt de feleslegess vlt objektumokbl lehet kialaktani azokat. Erre alkalmasak lehetnek a megresedett gpjrm vagy harckocsi sznek, javtmhelyek. (gondoljunk a volt lovardk tornateremknt trtn mkdtetsre)
- A vrosokban tallhat, a hasznlktl tvol lv objektumoktl clszer megvlni, azokat eladsbl szrmaz bevteleket ilyen mdon visszaforgathatjuk a mveldsi felttelekre. A tovbbiakban is folystand kltsgvetsi tmogatst a szabadid tartalmi feltteleinek fejlesztsre rdemes fordtani. Alaktanyban, vagy kzvetlen kzelben kialaktott intzmnyek kezelst tiszti s/vagy tiszthelyettesi kzssgi nkormnyzatok kezbe adhatjuk, gy a tmogats a tovbbiakban programfinanszrozss vltozik a kzssg rszre biztosthat, vagy a trca ltal kzvetlenl finanszrozhat. A Programok hozadka egyrtelmen mrhet, s bennk harmonizlhatk a szervezeti s a kzssgi clok is.
- Ezeket az intzmnyeket clszer a tovbbiakban kivonni a “Kzmveldsrl, a knyvtrakrl s a kznyjtemnyekrl szl trvny” hatlya all, s korltozott nyilvnossggal mkd intzmnny alakulnak, ezzel biztostva, hogy a kltsgvetsi rfordtsokat csak az ignyjogosultakra hasznlnnk.
- Trlni szksges azonnali hatllyal az intzmnyek bevteli ktelezettsgeit, s meg kell teremteni a kedvez kltsg zemeltetsket, amelyet a katonai szervezetek ellt rendszern lehetne megoldani
- Ki kell dolgozni az j tpus “Szabadid Hzak” szablyzrendszert.
- Integrlni kell ezeket a “Szabadid Hzakat” a katonai szervezetek gazdasgi struktrjba, s ki kell vonni a gazdasgi trvny hatlya all.
Budapest, 2006. jnius 07.
|