Phd. mucsijozsef
Phd. mucsijozsef
Tartalom
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
tartalom
 
ltogatk
Induls: 2006-01-26
 
kedvenc zenm
 
*cikkek rsok
*cikkek rsok : katonai kzpiskolsok szocializcija II.

katonai kzpiskolsok szocializcija II.

mucsi jzsef  2006.04.03. 21:20

folytats

Mint minden formlis struktrval rendelkez szerve-

zetben, gy az intzmnyekben is kialakulnak az informlis

szervezdsek, amelyek klcsns egymsrahatsban vgzik a

szocializcit, termszetesen ezek a hatsok egyttesen ad-

jk szocializcis szakasz vgn azt a "hivatsos katona

jelltet", aki vlaszt, marad-e a szervezet tagja, vagy

megvlik a honvdsgtl.

A jelensgek lershoz azokat az interjkat hasznl-

tam fel, amelyet nvendkekkel, tanrokkal, neveltisztek-

kel ksztettem, illetve felhasznlom az raltogatsok so-

rn,valamint a sajt praxisban szerzett tapasztalatokat.

 

 

1. A nvendkek kzrzete iskoljukban

Fontos megismerni azt, hogy maga az intzmny milyen

rzelmeket, kzrzetet kelt a szocializci alanyaiban,

hiszen ezek segtsgvel lehet igazn megrteni a sznd-

kolt hatsok manifesztldsnak okait, avagy e hatsok el-

maradsnak okait. Segtsgnkre lehet abban, hogy megta-

lljuk azokat a mdszereket is, amelyek segtsgvel az in-

tzmny ltal kzvettett ismeretek, rtkek interioriz-

ldhatnak, s a nvendkek magatartst, viselkedst

meggyzdsen alapulv formlhatjk.

A kzrzetre vonatkoz krdsekre, s azok mirtjre

az albbi tpusos vlaszokat kaptuk:

a."Nagyon jl rzem magam, mert j kapcsolatom ala-

kult ki trsaimmal, a tisztekkel s tanrokkal. Szeretek

itt lenni a kollgiumban, mert jk a felttelek, az iskol-

ban mr kevsb mert tanulni kell.A szakmai dolgokat is

szeretem, gy rzem, sokat fogok tanulni..." (1.szm in-

terjalany.)

b."Jl rzem magam mert korbbi krnyezetemhez kpest

itt lnyegesen jobbak a felttelek. gy ltom, hogyha vala-

ki tanul, akkor klnsebb gondja nem lehet, az iskola me-

gadja azokat az ismereteket, ami a jv plymhoz kell...".

Sokat tanulok trsaimtl is, igyekszem a viselkedsi sza-

blyokat betartani, az elljrkkal korrekt kapcsolatok ki-

alaktsra trekszem.

c. Elvagyok, de kezdetben furcsa s szokatlan volt

itt minden. gy ltom, hogy tanulni nem tl sokat kell, azt

is inkbb csak szakmai trgyakbl. A kollgium j, az tke-

zs ltalban kielgt, a hlszoba tetszik. A kapcsolat a

tanrokkal, tisztekkel esetleges, ha k kezdemnyezik,lt-

rejn. Szabadidben vagy kimenre tvozok, vagy a knyvtr-

ban a hlszobban "ltygk".

d. Nem jl rzem magam, mert tl szigor az iskola, a

fegyelem nagy, llandan rendet kell tartani. Zavar a kte-

lez napirend a ktelez szilencium, az lland ellenrzs.

Legnehezebb a reggeli korai breszt, az rks ltzkds,

a szolglati viszony. Hinyoznak a korbban megszokott ba-

rtok, a csald. Itt is kezdenek kialakulni barti kapcso-

lataim, de az otthoniak nagyon hinyoznak.

e. Nagyon rosszul rzem magam,mert nem szeretem a ka-

tonasgot, nem szeretem azt a szakmt sem amit tanulok. V-

lasztsom tves volt ugyanis nincs rzkem a mszaki dol-

gokhoz sem, s taszt a katonai fegyelem is.

A felsorolt kzrzeti tpusok termszetesen ers le-

egyszerstsek, de ers sszefggst ltszanak mutatni a

plyavlasztsi alfejezetnl bemutatott motvumokkal. El-

mondhat, hogy szinte valamennyi vglet megtallhat, s

ezeknek az llapotoknak megerstshez s /vagy oldshoz

jrulhat hozz csak a szocializcis mechanizmus.

 

2. Hierarchikus viszonyok a szervezetekben

A hierarchikus viszonyokra az jellemz a katonai

szakkzpiskolban, hogy megtallhatk a formlis s az in-

formlis szervezdsek is.

A formlis viszonyokra a szolglati t rendszere a

jellemz. Az intzmny ln egyszemlyi vezet ll, ltal-

ban kt helyettessel. Kt alrendszer mkdik; az iskola

mint alrendszer, s a kollgiumi alrendszer. Az iskola

szervezetbe tartozik a tantestlet, amely a Kzoktatsi

Trvny szellemben mkdik,ennek tagjai a kollgiumi neve-

ltisztek is. Az osztlyok ln osztlyfnk tisztek ll-

nak, akik legtbbszr egyben az osztly kollgiumi nevel-

tisztjei is. Az osztly nvendkeibl kerlnek ki az "

osztlyels"-k,akik kzvetlen elljri nvendktrsaiknak.

Az osztlyfnkk sajt osztlyaiknak szolglati elljri,

ms osztlyok nvendkeinek feljebbvali, gy valamilyen

mdon valamennyi dik fel parancsadsi joggal rendelkez-

nek.Az oktat tanrok szolglati elljrja az oktatsi

osztlyvezet, aki egyben igazgathelyettes is, a nevel-

tisztek pedig a kollgiumvezet, termszetesen ez is igaz-

gathelyettes beoszts. Az intzmny valamennyi tisztje s

tiszthelyettes dolgozja feljebbvalja a nvendki llo-

mnynak. A kzalkalmazott tanrok is feljebbvali a nven-

dkeknek. Csak a nem tant polgri szemlyek nem llnak

szolglati viszonyban a dikokkal.

Mint lthat, a nvendkeknek az intzmny teljes

felntt llomnya - kivve pl. a takartn, gpr...-,

utastsokat adhat. Termszetesen azt szablyozzk mikor

lehet s kell kzvetlen utastsokat adni, s mikor kell

szolglati elljri vonalra terelni a beavatkozst. Elm-

letileg ez a szablyozottsg,az lland rhats s ellenr-

zs segtheti a szocializci gyorsasgt, eredmnyessgt,

de ugyanakkor lehetsget adhat a klnbz utastsok egy-

ms elleni kijtszsra.

A formlis szervezetek ms tpusairl,-mint nevel-

testlet, iskolaszk, diknkormnyzat-, s azok mkdsi

sajtossgairl az els fejezetben mr volt sz, itt ezrt

most azoktl eltekintnk.

Az informlis viszonyok sorn az els amirl szlni

kell az vfolyamok kztti hierarchia. Ez valamennyi okta-

tsi intzmnyben megtallhat, s elg komoly al-, fl-

rendeltsgi viszonyt takar. A magasabb vfolyamok, miutn

mr rgebben tagjai az iskolnak, tbb jogra s megkln-

bztetett bnsmdra tartanak ignyt. Ebben az egyszer

tisztelet mellett megtallhatk durvbb formk is, gymint

parancsolgats, a "csicskztats", esetenknt (a vlt jog

vlt srelme alapjn) a fizikai bntalmazs is. Megfigyel-

het az is, hogy a leglesebb hierarchikus szakadk az els

s a msodik vfolyamok kztt hzdik. Sok esetben ezek

kijtszsra az els vfolyamosok a negyedik vfolyamosok

bartsgt keresik, nknt vllalva mg a "csicskssgot"

is, hogy ezzel vsroljk meg nyugalmukat a zaklatsokkal

szemben. Ezen viszonyoknak a fennmaradsban jelents sze-

repet tulajdontunk a nvendkek ltal adott szolglatok-

nak, amelyek formlis lehetsget teremtenek a"kiszrsok"

rendszernek.

Az informlis szervezdsek tovbbi formi kt nagy

csoportra oszthatk; nevezetesen bizonyos emberi tulajdon-

sgokra,illetve a tudsra plk.

Az emberi tulajdonsgok kztt az albbiak brnak

legnagyobb jelentsggel:

- sajt magval szembeni ignyessg

- normlis viselkeds

- a trsak s/vagy az gy mellett kills

- az illet humora

- embersges,segt trsaival

- nyltsg

- szinte nkritikussg

- fizikai er, trkpessg

- a csoport rdekeinek kpviselete

Az emberi tulajdonsgok alapjn s a tuds elismer-

sn szervezd csoportokra is jellemz, hogy ltrejttkben

a leglnyegesebb tnyez a fizikai kzelsg. Elssorban az

azonos szobban lakk vagy az azonos osztlyban tanulk k-

ztt alakulnak ki ezek a viszonyok, ksbb azonban ezek a

zrt trsulsok kinylhatnak ms csoportok fel is, de a

kapcsolatok alapjt tovbbra is a felsoroltak kpezik.

A tuds, a tanuls s a munkhoz val viszony alapjn

a nvendkek igen komoly tartalm cimkket adnak egymsnak,

ezek a cimkk egyben a vizsglnak jelezhetik az egynek

attitdjeit is a krdses tevkenysgekhez, jellemzkhz.

"A pedl":nagyon sokat tanul, magols tpus,s szere-

ti megmutatni tudst. Legtbbszr nem pejorativ rtelemben

hasznljk, tkrzdik benne elismers is.

"A nyaliz, nylas": mindent megcsinl,amit elvrnak

tle a feljebbvalk. llandan a vezetk krl mozog, kere-

si trsasgukat,s igyekszik megkedveltetni magt. Ilyen az

gynevezett drgldz tpus. A nvendkek ezt a tpust nem

szeretik, a jelzt egyrtelmen pejoratv rtelemben hasz-

nljk.

"A katona":ltalban kemny kills, szolglatban me-

rev, a szablyzatokhoz szigoran ragaszkodik, szinte maga

az l szablyzat. Trsai nem kedvelik, a jelz ersen pe-

joratv rtelm.

"A lgs":amikor csak teheti kitr a munka all.Nha

ezt trsai rovsra teszi, de nem ez a jellemz. A jelzt

ennek megfelelen hasznljk, ha a lgs csoport rdeket

srt tartalma elitl, ha nem akkor tartalma pozitv, szin-

te az elismerssel egyenrtk.

"A doki": mindig mindenrl vlemnye, magyarzata van,

mindent tud, mindenhez hozzszl. A jelz tartalma hol

elismer, hol eltl. Attl fgg,hogy a csoport mit profi-

tl a teljestmnybl.

"A szimulns":ltalban beteget jtszva vonja ki magt

a csoportmunkbl vagy az egyni feladat vgzse all. l-

talban negatv rtelemben hasznlatos jelz.

"A puhny":olyan szemly, aki minden feladat vgzs-

nl a munka nehzsgre, fraszt voltra panaszkodik. Nem

vllalja az erprbkat, helyette srnkozik. ltalban le-

kezel rtelm jelz, enyhe megvetst is tartalmaz.

"A bunk":kifejezst szinte "ktszknt" hasznljk

egy adott viselkedsi megnyilvnulsra. A viselkeds min-

stse mindig a csoport sajt rtkrendjn alapul, s min-

dig elitl, szankcionl jelleg.

A tudshoz kapcsold attitdk megnyilvnulsa a

csoport tagjai kztt nagyon pragmatikus. ltalban szmon-

krsek eltt vagy alatt, egy egy nehezebb feladat megold-

sa sorn felrtkeldik a tuds, de mskor kzmbss v-

lik, esetleg negatv megtls lesz.

Mind a formlis mind az informlis struktrk tr-

ktdnek. A formlis struktra elemeinek trktst a

szablyzatok biztostjk, az informlis elemek pedig a di-

kkultra rszeknt mint szoksok, hagyomnyok lnek to-

vbb. gy vlem, hogy egyes szlssges megnyilvnulstl

eltekintve meg kell hagyni azokat- termszetesen intzm-

nyesteni nem kell-, hiszen jelenlegi llapotukban a dik-

lt szabad mozgsi terept a szabad szfrt jelenthetik a

nvendkeknek az egybknt ersen szablyozott rendszerben.

 

 

3. A tr s idstruktrk alakulsa

A tr s idstruktrk meglte s azok felptettsge

behatroljk az ember viselkedst, ugyanis viselkedsnk

javarszt ezeknek a lehetsgei szerint alakulnak.

A katonai kzpiskolkban a kttt szerkezet tereket

talljuk elssorban. Ebbe a kttt tr fogalomba beletar-

toznak mind a tr anyagi megnyilvnulsai, mind a trben

mozg ember viselkedst irnyt rejtett bels formk.Ezen

jellemzk az raltogatsok sorn, a " rejtett tanterv"

szempontjai segtsgvel vltak lthatv.

A trnek kt elemt klnbztethetjk meg, az iskolt

mint sznteret s a kollgiumot mint sznteret. Az esetek

dnt tbbsgben ezek egy pletben vannak elhelyezve,

csak esetleg egy msik szintjn az pletnek, de azrt ta-

llunk tbbet olyat is ahol klnbz pletben vannak. Az

egy pletben val elhelyezs azt a veszlyt hordhatja ma-

gban, hogy a munkahely s a magnszfra mint tr nem kl-

nl el.gy kialakulhat egy olyan hats, amelynek kvetkez-

tben az egyn ksbb sem tud ezek kztt klnbsget ten-

ni.

Az iskolai tantermek frontlis ravezetsre vannak

berendezve, gy a tanr az osztllyal mint tmbbel foglal-

kozik, a tanr kzponti szerepet tlt be,kzponti helyzet-

ben van. Ez az egyoldal kommunikcinak kedvez, gy az

rn is legnagyobb rszben a tanr a kzl szerepben van.

Ez a " tmbbel" val foglalkozs nagymrtkben kedvez a di-

kok uniformizldsnak is.

A szaktantermek s szakkabinetek, mhelyek kedveznek

leginkbb az egyni foglalkozsnak, a tanr-dik kapcsola-

tok elmlylsnek. Nem vletlen teht, hogy a tanulk a

szakmai foglalkozsokat a kpzs sorn sokkal hatkonyabb-

nak rzik.

A kollgiumi elhelyezsnl a szobk lakinak kiv-

lasztsa mechanikus,legtbbszr a szimptiakapcsolatokat

nem veszik figyelembe, hanem kvetik a formlis szervezd-

seket. A szobk tbbnyire zsfoltak, maga az objektum nem

teszi lehetv az intimszfra megteremtsnek feltteleit.

A berendezsi trgyak uniformizltak, a szekrnyek rendje

egysgesen elrt, minden uniformizlt. A szobk egyni

vagy csoportzlsnek megfelel dekorlsa nem megengedett.

Az egysges rendrl,a rend folyamatos megltrl az ellj-

rk napi szemlvel, a szolglatok napkzben ellenrzsekkel

gyzdnek meg, a normasrtst azonnal korrigljk, szankci-

onljk. Ezek utn nem lehet csodlkoznunk azon, hogy a n-

vendkek nem rzik maguknak sajt krleteiket, inkbb gy-

rajrk, mint otthonlakk.

 

Mint lthat, az iskolai s a kollgiumi rend is er-

sen kttt, a nvendkek lete llandan nyilvnossg eltt

zajlik. A trstruktrk ilyen mrv szablyozottsga az

uniformizltsg rzst ersiti. Ez taln nmi magyarzatt

adja a nvendkek kzpszersgre val trekvsnek. A ne-

gatv eltrst az tlagtl a szervezet a pozitv eltrst a

csoport szankcionlja,ezrt az egyn stratgija a kzphez

val igazods lehet.

Az intzmnyekben az idstruktra taln a legktt-

tebb. breszttl a takarodig majd minden perc szablyo-

zott. Ez a szablyozottsg szinte megegyezik a felntt if-

jkorban lev sorkatonk napirendjvel. Pontos idbeoszts-

rl gondoskodik a napirend,amelynek betartst s betarta-

tst a szolglatok hivatottak biztostani. Az breszt

reggel 06.00 rakor van,a takarod 22.00 rakor. A kzte

lev idben reggeli torna, tisztlkods, reggeli, tanrk

ltalban napi 6-8, ebd, szilencium, vacsora, majd nmi

szabadid 21.30-tl"takarodra felkszls".Termszetesen

mindez a szolglatok veznyletvel s ktelkben trtnik.

Ltszlag mindenre biztostott az id, csak az nkntessg

hinyzik mgle. Az ilyen mrv leterheltsg s az id sza-

blyozottsga egy-egy alkalommal is fraszt, ht mg egsz

tanvben. Azt hiszem, hogy a Watzlawick ltal megfogalma-

zott "ugyanabbl tbbet" esetvel llunk szemben, nevezete-

sen a szablyozs totalitsval.

Ezek ellenre sem mondhatjuk azt, hogy a napirendi

szablyozottsgnak csak negatv hatsai vannak. Ezt a n-

vendkek a kvetkezkppen ltjk, s fogalmazzk meg a ve-

lk ksztett interjkban:

- azrt j a napirend,mert sok embert egysgesen k-

pes mozgatni, struktrlja a tevkenysgeket,

- kifejleszti az idrzket, s tpllkozsi rendsze-

ressgre szoktat,

- a ktelez tanuls rvn biztostja a msnapi rk-

ra trtn felkszlst,

- rossz,mert nem lehet ilyen mrv megktttsg mel-

lett sajt elkpzels szerint megszervezni az letet,

- nagyon kevs egyni idt biztost,a kimen lehet-

sge is rendkvl kevs,

Termszetesen az egyni vlemnyekben ms sszefgg-

sek is felfedezhetk.

A kttt idstruktra ugyan segt a rendszeres let-

vitel kialaktsban, de annak tlzott mrtke leszoktathat

az id rtknek megbecslsrl, az egyni letvitel meg-

szervezsnek ismeretrl, ksbb esetleg az ignyrl is.

Igaznak tnhet az a katonai monds,amely a honvdsgnl az

idtnyez rtkelst mutatja, nevezetesen:" sietnk, hogy

vrhassunk, s vrunk, hogy siethessnk".

 

A msik problma az lehet, hogy nincs md az ellazu-

lsra, hiszen ez a kttt forma a veznyls s ellenrzs

segtsgvel lland kszenlti helyzetben tartja az

egynt. Az lland kszenlt elveszi a tervezs s kszl-

ds rmt, elbb vagy utbb fsultt, kzmbss tesz.

Harmadrszt az lland terhels a fizikai-szellemi

fradtsg llapotba juttat, amely nem kedvez az ismeretek

befogadsnak sem. gy rthetv vlik a szilencium ktele-

z volta ellenre a gyakorta jelentkez felkszletlensg

is.

Vgl a tl merev idstruktra nem veszi figyelembe

az egyni kpessgeket, gy egyeseknek tl sok a rendelke-

zsre ll id, msoknak kevs. Egyesek a flsleges idt

"elltygik", mert rtelmes tevkenysgre ez az id kevs,

msok pedig nem tudnak teljesteni, rkk idzavarban

szenvednek.

Teht azt lthatjuk, hogy mind a tr mind az idst-

ruktra s azok alkalmazsa kedvez a kzpszer fel val

elmozdulsnak, az uniformizldsnak. Ellent mond mindannak

amit ebben az letkorban az individualizci folyamatnak

tartunk. gy a tr s idstruktra funkcionlis mkdse

ers diszfunkcikkal terhelt, taln a disszfunkcionlis ha-

tsa az ersebb a szocializci szempontjbl.

 

 

4. Csoportszimblumok

A szimblumok olyan objektivldott kzssgi rz-

sek, rtkek s attitdk, amelyek a csoporthoz tartozs

fontos kellkei. A szimblumok ltal s segtsgvel feje-

zdik ki a kzssghez tartozsunk,mivel annak legltvnyo-

sabb jeleit hordozza. A szimblumok teremtik meg annak a

lehetsgt,hogy kijelljk hatrait az elfogadottaknak s

a kvlllknak vagyis befogadjunk vagy kirekessznk. Ezek

a szimblikk nagyon ers rzelmi tltssel brnak.

A kzpiskolk esetben egyik ilyen szimblum lehet

az iskola nvadja. A Magyar Honvdsg keretn bell mkd

gimnziumoknak van, a szakkzpiskolknak nincs ilyen. A

meglv nvadk a magyar trtnelem katonaalakjai, akik

nagyon tvoli rtkek0t jelentenek a nvendkeknek. A szak-

kzpiskolkban ez a lehetsg is hinyzik, br iskolapl-

dakpet azrt vlaszthatnak, de itt is igaz az elz. gy

az iskolhoz tartozs rzelmi alapjai esetlegesek.

A Magyar Honvdsg jelkpei,mivel a nvendkek szm-

ra nem tltdnek tartalommal s rzelmekkel, csak a nven-

dkek kis hnyadnl jelenthetnek rzelmi azonosulst.

A formaruha, amit a szervezetszer foglalkozsokon

viselnik kell, (ez ltalban naponta vacsorig), ugyan

megklnbzteti a nvendkeket ms trsadalmi csoportoktl,

de ez a klnbzsg sok esetben negatv tartalmat jelent.

Ez a formaruha nem szp, knyelmetlen s nem is divatos. Az

uniformizltsg rzst ersti, jelenti meg ez is. A n-

vendkek ezen uniformizltsg elleni tiltakozsul sajtos

tecnikkkal, (egyni meghkkent frizura, klipszek a fl-

ben, a formaruha szablytalan viselete),vdekeznek, ami ar-

ra enged kvetkeztetni, hogy a puberts-posztpuberts id-

szakban jelentkez msodik dackorszak nem nyomhat el; az

egyn vllalva elljri nemtetszst is ksrletet tesz

identitsnak megteremtsre, induvidumnak megvdsre. A

formaruha hatstalansgt mutatja az is hogy nem vigyznak

r, hamar elnyvik.

Az vfolyam-jelzseknek igazi jelentsge ebben az

sszefggsben nincs. Ezt a nvendkek a kabt ujjn hord-

jk. Ezekben a viszonylag kis ltszm iskolkban szinte

mindenki ismeri egymst, gy az egymshoz val viszony nem

elssorban a jelzseken hanem,az ismertsgen alapul.

Az igazi szimblumok,amelyeket maguknak vallanak,el-

ssorban az letkori sajtossguk, korosztlyuk a polgri

letben elfogadott szimblumai.

gy vljk, hogy a honvdsg ltal fontos szimblumok

j esetben is csak kzmbsek a nvendkek szmra, vlasz-

tott szimblumaikkal nem a hadsereghez hanem elssorban a

kortrscsoportokhoz jelzik hovatartozsukat.Teht nem a

hadseregbe val beolvadst, hanem az attl elklnlst

hangslyozzk velk.

 

5. Csoportfolyamatok

A neveltisztekkel lefolytatott interjk sorn, il-

letve a nvendkek interjiban vlaszt kerestem a csoport-

folyamatok lezajlsnak mikntjre is.

A katonai kzpiskolai csoportok dinamikja hasonl

sajtossgokat mutat,mint amilyenek ms csoportok esetben

megfigyelhetk, azonban lezajlsuk intenzitsa mgis saj-

tos.

A tallkozsnl valamennyi csoporttag elszr kerl

kapcsolatba trsaival,valamennyien ms s ms rtkrenddel,

szoksokkal s magatartsi-viselkedsi mdokkal rendelkez-

nek.

A csoportkpzds egy idben zajlik a ms csoportok-

kal val interakcikkal, teht azonos idben trtnik a

bels csoportkpzds s a rendszerbe val beilleszkeds.

 

A bels csoportkpzds gyors s esemnyds, ezt el-

segti a formlis keret, a katonai szervezet ers reszocia-

lizl mechanizmusa. lland ellenrzs mellett tbb ke-

vsb jl krlhatrolt szerepeket kell elsajttani, vi-

szonylag egyrtelm szereptartalmakkal, szerepelvrsokkal

kell azonosulni. A csoporttagok a kzs clt, vagy clokat

az iskolai szervezettl kszen kapjk.

A "mi tudat" kialakulshoz nagyban hozzjrul az l-

land egyttlt a csoporton bell, s a ms csoportok je-

lenlte, amely vonatkoztatsi csoport, s az esetek tbb-

sgben "ellensges csoport" kpben jelennek meg. Ez a

kett egyttesen adja a csoportkpzds legjelentsebb ka-

taliztorait.

Ebben az idszakban viszonylag gyakoriak a csoporton

belli konfliktusok. Ezek feloldsa leginkbb a csoportta-

gok korbbi tapasztalataira konfliktuskezelsi technikjra

plve olddnak meg. Gyakoriak a fizikai attrocitsok is

azonban ezek nem komolyak, inkbb egyms prblgatsnak, a

csoporton belli sttusok megszerzsnek ksrletei.

Hamar kialakulnak a presztizsstruktrk, amelyeknek

alapja az els idszakban valamilyen fizikai kpessg, t-

rkpessg, valamint a nyers er. Ez a presztizsstruktra a

csoporton bell szinte vgig megmarad,ksbb azonban kie-

gszl a jellemtulajdonsgokra, a tudsra pl struktrk-

kal. Az utbbiak azonban csak egy-egy ezen kpessget

ignyl szituciban ersdnek fel.

A presztizsstruktrval egytt alakul ki a hatalmi

struktura amely jrszt a presztizsstruktrra pl.

Az antiptia-szimptia kapcsolatok ksbb jnnek lt-

re, elssorban a trbeli kzelsgen alapulnak. A legnagyobb

vltozs ebben a struktrban figyelhet meg, valsznleg

ennek oka az, hogy a szemlyisg bels rtkeinek megisme-

rse hosszabb folyamat illetve maga a szemlyisg is vl-

tozik, s ez a vltozs tkrzdik az rzelmi struktra

dinamizmusban.

A kommunikcis struktra az rzelmi struktra mentn

szervezdik, az els idszakban kizrlag csak sajt cso-

porton bell zajlik, ha eltekintnk a formlis szervezeti

kommunikcitl. Ennek oka valsznleg a ms csoportok el-

lensges csoportknt val azonostsban kereshet.

A csoport beplse a szervezetbe lassan,folyamatosan

trtnik, (s amg a bels csoportkpzds szinte robba-

nsszer), elg hossz idre toldik ki. Felteheten az el-

lenrz- vd mechanizmus az oka, amely hossz idn keresz-

tl szinte izollja az els vfolyam nvendkeit ms cso-

portoktl.

A csoporton belli szerepek is kialakulnak, jl meg-

figyelhetk a konstruktiv s a destruktiv szerepeket betl-

t szemlyisgek. Tapasztalataim szerint nincs igazn ki-

tntetett szerep a kzpiskolai csoportokon bell,, megta-

llhatk a kezdemnyez, vlemnynyilvnt, krdez, in-

formativ, a szablyalkot, az ltalnost, az engedelmes-

ked tpusok; de ugyangy tallkozhatunk az akadkoskod, a

vetlked, a mindentud, s a hrharang tpusakkal is.

Ezek a szerepek elssorban a csoportok bels lett dinami-

zljk,mert a szablyzatok bizonyos szerepeket nem engednek

nyilvnosan mkdni. Vlemnyem szerint pedig ezek tudatos

felhasznlsa segthetn legjobban a szndkolt szocializ-

ci hatsainak manifesztldst, a homogenizlds csk-

kentst, amennyiben a szervezetnek ezek cljai kz tar-

toznak.

A csoportokon belli s a csoportok kzti konfliktu-

sok gyorsan megolddnak. A legnagyobb konfliktust a nven-

dkeknek a szerepelvrsok kzti konfliktusok jelentik.

Egyszerre kell eleget tenni a katonai kzpiskolai ltbl

fakad szerepeinek, a diklt szerepelvrsainak s az

letkori szerepeknek. Ezek feloldsa rszkrl tbbfle

stratgit kvet, elfordul a szerepbl val kilps- le-

morzsolds-; a szerepek kzti rangsorols - fegyelmezett,

de nem tanul-; a szereptvolts - bells valamifle k-

zpszintre; kznyssg, kzmbs viselkeds. Ezen kvl

lehetsges s alkalmazott technika a behdols, a totlis

alvetettsg elfogadsa vagy az agresszv viselkeds is.

gy gondolom teht, hogy amennyire segti a csoport

kialakulst az lland ellenrzs s a folyamatos szerep-

teljests elvrsa, ugyanannyira segti a szerepkonfliktu-

sok felersdst s a szereptvolts kifejldst is.

 

6. Nvendktpusok mint a szocializci alanyai s ered-

mnyei

Az eddig lertak rzkeltethetik, hogy a szocializ-

ci mechanizmusa eredmnyeknt, amely maga is spontn mdon

az uniformizlds fel hat, mgsem alakulnak ki azonos pa-

ramterekkel rendelkez egyedek. Az egyni jellemzk ugyan

bizonyos elemek esetben elmozdulnak a kzpszint fel, de

mgis sokat riznek meg az egyn korbbi tulajdonsgaibl.

Teht nem minden esetben kvetkezik be az uniformizlds,

sokszor alakulhat ki szablykvet magatarts is. E szles

intervallumban azonban kell elvonatkoztats utn mgis

megksrelhetnk egy tipizlst. A nvendkek tpusai a k-

vetkezk:

a. lmodoz tpus: katona akar lenni, de a szablyok

betartsa nehezen megy. Ez nem akarati tnyezkn mlik,

hanem inkbb bels karakter kvetkezmnye. Sorozatos norma-

srtsk nem szndkos. Trsaik rluk mondjk, hogy " elva-

rzsoltak"

b. Realistk: koravn mdon teljestik a katonai

szerepelvrsokat. Cltudatosan kszlnek a katonai ply-

ra, akarattal, trekv magatartssal akarnak eredmnyt

elrni. Megfigyelhet kt altpusuk, az elsbe tartoznak,a-

kik msokat letiporva,kihasznlva akarnak eredmnyt elrni,

a msikba tartozk mindezt msokat tisztelve s elfogadva

kvnjk megvalstani.

c. Az arany kzputat vlasztk: k az els vben

sodrdk, a msodik vre letisztulnak cljaik, a tananyag-

ban s tevkenysgekben szelektlnak. Rendszerint az lta-

luk vlasztottakal foglalkoznak, a tbbit csak a szksges

s elgsges szintig teljestik.

d. Sodrdk: Rendszerint nincs sem elhatrozott cl-

juk, sem elkpzelsk sem nmagukrl sem a plyrl. Az

esemnyek viszik ket magukkal sem nem lelkesek sem nem me-

gelgedettek, a megelgedettsgket maximum a msokkal val

egyttes lmny adja.

e. Ellenszeglk jellemzje, hogy semmit nem akar-

nak elfogadni, amit a szervezet kpvisel, mert ez a "kato-

nasg", nagyon sok a ktttsg. Ersen negatv eltlettel

vannak a katonai szervezet irnt. Itt is megfigyelhet kt

alcsoport,. Az els a lzad, aki csak nmagnak tartja meg

az eltlett,ez jellemz a kognitv az affektv s a cse-

lekvsi szfrjra, de viselkedsvel nem kvn msokat be-

folysolni. A msodik a destruktiv szemly, aki csoporton

bell llandan hangslyozza nzeteit, igyekszik trsakat,

kvetket toborozni,st igyekszik a csoport rtkhierarchi-

jt is sajt,negatv eltleteinek alrendelni.

Ez a tpusossg tapasztalhat,br a vizsglat sorn

nem kerestk, hogy ezek a tpusok milyen szocilis jellem-

zkkel brk esetben jelentkeznek, milyen trsadalmi jel-

lemzkkel mutatnak asszocicit, pedig ezek ismerete sokat

segthetne a szndkolt hatsok manifesztt vlsban.

 

 

7. Torzulsok, patolgik

A szocializci sorn jelentkezhetnek (s jelentkez-

nek is) olyan tnyezk, amelyeket a szervezet nagyobb oda-

figyelssel kizrhatna. Ezek a tnyezk ugyanis ersen

cskkentik a szocializci hatkonysgt. A kvetkezkben

ismertetett patolgik sajt tapasztalataimbl szrmaznak,

illetve az interjk sorn fogalmazdtak meg.

a. A szervezet s az egyn elvrsai a kzpiskol-

val szemben sok mindenben eltrnek. A szervezet az retts-

gizett s katonai jellemzk meghatrozott krvel br

egyneket vr, s ennek rendeli al az alkalmazott mdsze-

reket, mg az egyn rettsgizni szeretne, mg ha ez kato-

nai kzpiskolban trtnik is. E kettssg ellentmonds-

bl fakad, hogy az egyn cljai,vgyai nem kapnak megval-

sulsi lehetsget.

b. Ers ellentmonds szlelhet a szervezet kt cl-

ja kztt is, gymint a kiknyszertett konform viselkeds

s a tanulshoz szksges a diklthez kapcsold nyitott-

sg,kritikai attitd kztt.

c. Az egyn egy olyan letkorban kerl a szervezeti

hierarchiba, amikor legfontosabb vonatkoztatsi csoportjai

a csald s a barti csoport , ez a kapcsolatrendszer a to-

vbbiakban a ritka hazautazsok miatt lazul, felbomlik.

Helyette nem alakulnak ki vagy csak nagyon lassan megfelel

vonatkoztatsi csoportok.

d. Akkor kerl az egyn a totlis szablyozottsg

llapotba, amikor a legersebb az identits kiptsnek

knyszere. Megsznik az intimszfra, az letkori sajtoss-

gokkal ellenttes, vagy sokban nem egyez rtkeket, norm-

kat, magatartsi szablyokat knyszertenek r. Felntt vi-

selkedst vrnak, de teljes egszben gyermekknt kezelik.

Legtbbszr mg sajt lett, tevkenysgt illet krd-

sekbe sincs beleszlsa.

e. A vrhat plyrl kialaktott szmra ismers

"valamilyen" kp szembekerl a valsggal, ez sok esetben

elbizonytalantja, elkedvetlenti, esetleg kzmbss te-

szi. Kilpni nehezen tud, hiszen a szerzdst szlei ktt-

tk s csak k bonthatjk fel. Ez termszetesen kltsg-

visszatrtsi ktelezettsggel jr, ami figyelembe vve a

szlk anyagi helyzett nem jrhat, vagy csak nehezen jr-

hat t.

f. Vgigli tapasztalja a kiszolgltatottsg rz-

st, amely ezekben az intzmnyekben teljes, s a szemlyi-

sg valamennyi szfrjra kiterjed.

 

g. A szemlyisg megsrtseknt lheti t azt a

szocializcis szndkot, amely a katonai plya irnti "el-

hvatottsgot" clozza. Ennek tartalma azt jelenti, hogy a

szervezet nem elgszik meg a feladatok s szablyok telje-

stsvel, hanem azt kvnja elrni, amit Watzlawick gy

fogalmaz meg,"... azt akarom, hogy te akard..." hogy katona

lgy.

Ezek a patolgik, amennyiben a szervezet nem segt

feloldsukban azt eredmnyezhetik, hogy egyrszt kialakt-

hatjk a grcssen akark tpust, vagy az egynt eltvo-

ltjk a plyrl,msrszt elsegtik a beletrd,kzmbs

egynisg kialakulst, ami nem azonos a szervezet ltal

preferlt,felttlen engedelmessget megvalst tpussal.

 

 

 

 

III. FEJEZET

BEFEJEZS, KVETKEZTETSEK

 

1. A katonai kzpiskolk nvendki llomnya szoci-

lis jellemzk alapjn a trsadalom alsbb rgiibl ke-

rlnek ki, elssorban a fizikai munkt vgzk gyermekei k-

zl.

2. Plyavlasztsuk motvciiban nagy valsznsg-

gel legjelentsebb szerepet a plyn megszerezhet anyagi

javak, illetve a csaldok jelenlegi rossz anyagi mutati

miatti knyszer jtszik.

3. A kzpiskolai felvteli sorn trekedni kell a

hadseregi kvetelmnyek szerint vlasztsi szempontok r-

vnyestsre, ellenkez esetben az oktats sznvonala je-

lentsen romolik.

4. A szocializcis mechanizmus ers formlis ele-

mekkel terhelt, cljai s a clokat megvalst mdszerek

ersen uniformizltak, s ezek az uniformizlt szemlyisg

kialakulsnak irnyba hatnak.

 

5. Az elsajttand ismeretek, kpessgek, jrtass-

gok s kszsgek kre megfelel a katonai plya felttel-

rendszernek, s megfelel a kzoktatsi kvetelmnyeknek

is. A kvetelmnyek teljestsben a kzismereti tartalma-

kat illeten inkbb a kzpszersgre trekvs jellemzi a

nvendkek stratgiit, a katonai tulajdonsgok esetben a

konform, sok esetben a kznys viselkedsi modell alakul

ki.

6. Az oktat nevel llomny meglte, felkszltsge

elgsges felttel a szervezeti clok teljeslshez, azon-

ban ezeknek a feltteleknek a hatst cskkentik azok a

problmk, amelyek a nevelk letkori sajtossgaikbl fa-

kadnak, illetve a pedaggiai tapasztalatok inkonzisztencii

is sok esetben eredmnyeznek hatstalansgot. Ehhez trsul

a neveltisztek nagyfok fluktucija is.

7. Hozzjrul a szocializci hatkonysgnak gyn-

glshez a nagyfok idleterheltsg, amely nem fel meg a

nvendkek letkori sajtossgainak, tovbb szintn nega-

tv hatssal lehet a totlis szablyozottsg s ellenrzs

is, mert nem ad teret az egyni clok s elkpzelsek meg-

valstshoz, kivitelezshez.

8. Az intzmnyek ltal preferlt szimblumok sok

esetben kzmbsek a nvendkek szmra, - nvadk, plda-

kpek, formaruha - sok esetben tasztak. Az egyni tilta-

kozs klnfle mdjainak szankcionlsa nem kzelt ezen

objektvcikhoz, hanem inkbb taszt.

9. A nvendki rdekek artikullsnak nincsenek

igazn mkd frumai, a jelenleg meglvk inkbb formlis

jegyekkel rendelkeznek, felvetseik nincsenek szmottev

hatssal a nvendkok viszonyira.

10. A szocializci legfontosabb gensei az iskolk-

ban a trsak, az osztlycsoportok, amelyek kpesek megte-

remteni azt a bels vilgot, ahov a felnttek nem kpesek

behatolni. A kls vilg fel nyitsuk tbb kevsb for-

mlis, ami a kzpszersgben, az "uniformizlt magatarts-

ban" s a kznyssgben nyer megnyilvnulst. Termszete-

sen ebben az egyes egynek ms magatartst megvalsthat-

nak, esetenknt a fal egyes tanrok, tisztek eltt megnyl-

hat, de a befel zrtsg ms esetekben fennmarad.

 

sszefoglalva gy vljk, hogy az elzekben felso-

roltak,illetve a dolgozatban lertak egyttesen eredmnye-

zik azt az llapotot, amelyet a dolgozat elejn jeleztnk.

Ahhoz,hogy a szocializci sorn szndkolt hatsok nagyobb

mrtkben manifesztldjanak, msok mellett- melyeknek

vizsglatra ez a dolgozat nem terjedt ki- ezeken a jelen-

sgeken szksges vltoztatni.

Mint a bevezetben is lertuk, a dolgozatban arra

tudtunk vllalkozni, hogy az egyes jelensgek nagysgt, a

jelensgek sszefggseit bemutassuk, de egy mlyebb elem-

zs elvgzshez a dolgozat keretei szknek bizonyulnak.

Szksges szlni arrl is, hogy felttelezheten

ezek a jelensgek valamennyi kzpiskolban megtallhatk,

br az egyes tnyezk slya s azok kombincija vltoz-

hat. Erre azrt hivatkozunk, mert az iskolk esetben ugyan

megegyezik a befogad rendszer, az irnyts mechanizmusa,

a neveltisztek felkszltsge, a nvendki llomny ssze-

ttele is, de a fldrajzi krnyezet, a szocializcis rha-

tsok egyedi kivitelezse mgis eltr.

Vgezetl szeretnnk biztostani azon kollgkat,

akik a terleten dolgoznak, hogy az ltalunk lertak nem

elkeseredett, nem eltl vlemnyt tartalmaznak. Mint a

hipotzisben is jeleztk, s mr tbb frumon beszltnk

rla, az indtott a vizsglatra, hogy megtudjuk, nvendke-

ink mirt nem olyanok,mint amilyennek mi szeretnnk ket

ltni, holott az iskolk normlisan mkdnek. Erre vettk

ignybe a szociolgia vizsglati mdszertant, s kerestk

azokat a tnyezket, amelyek az eltrst okozhatjk. A dol-

gozatban ezt foglaltuk ssze.

 

 

MELLKLETEK

 

1.szm mellklet

RTKVLASZTSOK

Milyen fontossgot tulajdontasz a jv hivatsos

katonjnl az albbi tulajdonsgoknak? (Krlek olvasd el

figyelmesen a vlaszokat s az utn egy 7 fokozat skln

osztlyozd a tulajdonsgokat! 1= nagyon kros, 2= kros, 3=

kedveztlen, 4= kzmbs, 5= kedvez, 6= fontos, 7= nlk-

lzhetetlen)

l. Az llam alkotmnyos alapel-

veinek elfogadsa l--2--3--4--5--6--7

2. A magyar np trtnelmnek

ismerete l--2--3--4--5--6--7

3. A nemzetrt rzett felels-

sggel prosul hazaszeretet l--2--3--4--5--6--7

4. A Klpoltikai krdsekben

val tjkozottsg l--2--3--4--5--6--7

5. A belpolitikai krdsekben

val tjkozottsg 1--2--3--4--5--6--7

6. Ideolgiai kzmbssg 1--2--3--4--5--6--7

7. Vallsossg 1--2--3--4--5--6--7

8. Szervez-irnyt kpessg 1--2--3--4--5--6--7

9. Kezdemnyez, helyzetfel-

ismer s megalapozott

dntsi kpessg 1--2--3--4--5--6--7

10. Pedaggiai ismeretek 1--2--3--4--5--6--7

11. Fizikai alkalmassg 1--2--3--4--5--6--7

12. Pszichikai alkalmassg 1--2--3--4--5--6--7

13. Egszsggyi alkalmassg 1--2--3--4--5--6--7

14. Segtkszsg 1--2--3--4--5--6--7

15. Jindulat 1--2--3--4--5--6--7

16. Korrekt tapintatos

magatarts 1--2--3--4--5--6--7

17. Szernysg 1--2--3--4--5--6--7

18. Kzvetlensg 1--2--3--4--5--6--7

19. Megnyer j fellps 1--2--3--4--5--6--7

20. Fegyelmezettsg 1--2--3--4--5--6--7

21. Felttlen engedelmessg 1--2--3--4--5--6--7

22. Magas ltalnos mveltsg 1--2--3--4--5--6--7

intelligencia 1--2--3--4--5--6--7

23. Kultrlt beszdkszsg 1--2--3--4--5--6--7

24. rsbeli kifejezkszsg 1--2--3--4--5--6--7

25. Bajtrsiassg 1--2--3--4--5--6--7

26. Pszichikai trkpessg 1--2--3--4--5--6--7

27. j irnti fogkonysg 1--2--3--4--5--6--7

28. Idegen nyelvek ismerete 1--2--3--4--5--6--7

29. nmveldsi igny 1--2--3--4--5--6--7

30. Agresszivits 1--2--3--4--5--6--7

31. A hatalommal val lnituds 1--2--3--4--5--6--7

32. Tudomnyos eredmnyek irnti 1--2--3--4--5--6--7

rdeklds

1--2--3--4--5--6--7

33. Tudomnyos tevkenysg

34. Npszersg 1--2--3--4--5--6--7

35. nismeret 1--2--3--4--5--6--7

36. nbrlat 1--2--3--4--5--6--7

37. Gyakorlatiassg 1--2--3--4--5--6--7

38. Megbzhatsg 1--2--3--4--5--6--7

39. A katonai plynak egy leten

t tart elktelezettsgknt

val felfogsa 1--2--3--4--5--6--7

 

40. Magasfok katonai szakmai

kpzettsg 1--2--3--4--5--6--7

41. Kszsgszint szakmai rutin 1--2--3--4--5--6--7

42. j irnti fogkonysg s annak

gyakorlati megvalstsa 1--2--3--4--5--6--7

43. Szakmai nkpzsi igny 1--2--3--4--5--6--7

44. rzelgssg 1--2--3--4--5--6--7

45. Csaldcentrikussg 1--2--3--4--5--6--7

46. Humanizmus 1--2--3--4--5--6--7

47. Politikai kzmbssg 1--2--3--4--5--6--7

48. Trelem 1--2--3--4--5--6--7

49. Ravaszsg 1--2--3--4--5--6--7

50. Humorrzk 1--2--3--4--5--6--7

51. Kapcsolatteremt kpessg 1--2--3--4--5--6--7

52. Szletett tehetsg 1--2--3--4--5--6--7

 

53. Megalkuvs 1--2--3--4--5--6--7

54. ldozatkszsg 1--2--3--4--5--6--7

55. Makacssg 1--2--3--4--5--6--7

56. Alkalmazkod kpessg 1--2--3--4--5--6--7

57. nteltsg 1--2--3--4--5--6--7

58. Kritikai rzk 1--2--3--4--5--6--7

59. nrzetessg 1--2--3--4--5--6--7

60. Hatalomvgy 1--2--3--4--5--6--7

61. nllsg 1--2--3--4--5--6--7

62. Kockzatvllals 1--2--3--4--5--6--7

63. Konstruktivits 1--2--3--4--5--6--7

64. Kreativits 1--2--3--4--5--6--7

65. Karrierizmus 1--2--3--4--5--6--7

66. Szakmai profizmus 1--2--3--4--5--6--7

 

 

 

2. szm mellklet

 

INTERJVZLAT A NEVELTISZTEKKEL

 

1. Milyen jelleg felsoktatsi intzmnyt vgzett, s mi-

kor?

2. Mikor kerlt jelenlegi helyrsgbe, milyen okok miatt

vlasztotta jelenlegi helyrsgt?

3. Mita osztlyfnk, korbban voltak e tapasztalatai az

emberekkel val foglalkozst illeten?

4. Krem mutassa be jelenlegi osztlyt!

5. Krem jellemezze nhny mondatban nvendkeit!

6. Hogyan tudn lerni azt a folyamatot amely az els ta-

llkozstl napjainkig tartott az osztly letben?

7. Milyen jelleg konfliktusok tapasztalhatk a mindennapi

let sorn az n osztlyban, illetve az iskolban ?

 

8. Milyen technikval voltak kpesek a nvendkek ezeket

kezelni. Milyen jelleg beavatkozst ignyelt ntl ez a

tevkenysg?

9. Milyen jelenleg az vfolyamok helyzete s kapcsolat-

rendszere az iskoln bell?

10. Melyek azok a legfontosabb szempontok, amelyet pedag-

giai munkja sorn leginkbb szksgesnek tart s al-

kalmaz is?

11. Milyennek tli hatst a nvendki llomnyra?

 

 

3. szm mellklet

 

INTERJVZLAT AZ OKTATKKAL

1. Mikor s hol vgezte az egyetemet, milyen szakkpes-

tssel rendelkezik?

2. Milyen motvumok jtszottak szerepet abban, hogy katonai

kzpiskolban vllaljon tanri llst?

3. Hogyan tudn sszefoglalni tanri munkjnak legfonto-

sabb alapcljait?

4. Melyek azok a mdszerek s munkaformk, amelyeket leg-

szvesebben alkalmaz tevkenysge sorn?

5. Milyen mdszereket tart legclravezetbbnek a nvendkek

nevelsben?

6. Milyennek tli a nvendkek szorgalmt, hozzllst a

tanulshoz, a tanulmnyi munkhoz?

7. Megfigyelhet-e krkben valamifle tpusossg a tanuls

a munkavgzs tern?

 

8. A hrom tevkenysgi formra,- katona, szakember s di-

k -, mennyire kszit fel az iskola az n megtlse

szerint, van e valamilyen klnbsg az egyes terletek

kztt?

9. Milyennek tartja az iskoln foly oktat-nevel munkt?

Ha n lenne illetkes a krdsben vltoztatna-e valamit

a jelenlegi rendszeren?

10. Krem az n ltal oktatott valamelyik osztlyt ltal-

ban s egynenknt is mutassa be, jellemezze ket ta-

nulmnyilag s emberileg is!

 

 

 

 
Pontos id
 
annodomini
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
linkek
 
Tartalom

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168