Mint minden formlis struktrval rendelkez szerve-
zetben, gy az intzmnyekben is kialakulnak az informlis
szervezdsek, amelyek klcsns egymsrahatsban vgzik a
szocializcit, termszetesen ezek a hatsok egyttesen ad-
jk szocializcis szakasz vgn azt a "hivatsos katona
jelltet", aki vlaszt, marad-e a szervezet tagja, vagy
megvlik a honvdsgtl.
A jelensgek lershoz azokat az interjkat hasznl-
tam fel, amelyet nvendkekkel, tanrokkal, neveltisztek-
kel ksztettem, illetve felhasznlom az raltogatsok so-
rn,valamint a sajt praxisban szerzett tapasztalatokat.
1. A nvendkek kzrzete iskoljukban
Fontos megismerni azt, hogy maga az intzmny milyen
rzelmeket, kzrzetet kelt a szocializci alanyaiban,
hiszen ezek segtsgvel lehet igazn megrteni a sznd-
kolt hatsok manifesztldsnak okait, avagy e hatsok el-
maradsnak okait. Segtsgnkre lehet abban, hogy megta-
lljuk azokat a mdszereket is, amelyek segtsgvel az in-
tzmny ltal kzvettett ismeretek, rtkek interioriz-
ldhatnak, s a nvendkek magatartst, viselkedst
meggyzdsen alapulv formlhatjk.
A kzrzetre vonatkoz krdsekre, s azok mirtjre
az albbi tpusos vlaszokat kaptuk:
a."Nagyon jl rzem magam, mert j kapcsolatom ala-
kult ki trsaimmal, a tisztekkel s tanrokkal. Szeretek
itt lenni a kollgiumban, mert jk a felttelek, az iskol-
ban mr kevsb mert tanulni kell.A szakmai dolgokat is
szeretem, gy rzem, sokat fogok tanulni..." (1.szm in-
terjalany.)
b."Jl rzem magam mert korbbi krnyezetemhez kpest
itt lnyegesen jobbak a felttelek. gy ltom, hogyha vala-
ki tanul, akkor klnsebb gondja nem lehet, az iskola me-
gadja azokat az ismereteket, ami a jv plymhoz kell...".
Sokat tanulok trsaimtl is, igyekszem a viselkedsi sza-
blyokat betartani, az elljrkkal korrekt kapcsolatok ki-
alaktsra trekszem.
c. Elvagyok, de kezdetben furcsa s szokatlan volt
itt minden. gy ltom, hogy tanulni nem tl sokat kell, azt
is inkbb csak szakmai trgyakbl. A kollgium j, az tke-
zs ltalban kielgt, a hlszoba tetszik. A kapcsolat a
tanrokkal, tisztekkel esetleges, ha k kezdemnyezik,lt-
rejn. Szabadidben vagy kimenre tvozok, vagy a knyvtr-
ban a hlszobban "ltygk".
d. Nem jl rzem magam, mert tl szigor az iskola, a
fegyelem nagy, llandan rendet kell tartani. Zavar a kte-
lez napirend a ktelez szilencium, az lland ellenrzs.
Legnehezebb a reggeli korai breszt, az rks ltzkds,
a szolglati viszony. Hinyoznak a korbban megszokott ba-
rtok, a csald. Itt is kezdenek kialakulni barti kapcso-
lataim, de az otthoniak nagyon hinyoznak.
e. Nagyon rosszul rzem magam,mert nem szeretem a ka-
tonasgot, nem szeretem azt a szakmt sem amit tanulok. V-
lasztsom tves volt ugyanis nincs rzkem a mszaki dol-
gokhoz sem, s taszt a katonai fegyelem is.
A felsorolt kzrzeti tpusok termszetesen ers le-
egyszerstsek, de ers sszefggst ltszanak mutatni a
plyavlasztsi alfejezetnl bemutatott motvumokkal. El-
mondhat, hogy szinte valamennyi vglet megtallhat, s
ezeknek az llapotoknak megerstshez s /vagy oldshoz
jrulhat hozz csak a szocializcis mechanizmus.
2. Hierarchikus viszonyok a szervezetekben
A hierarchikus viszonyokra az jellemz a katonai
szakkzpiskolban, hogy megtallhatk a formlis s az in-
formlis szervezdsek is.
A formlis viszonyokra a szolglati t rendszere a
jellemz. Az intzmny ln egyszemlyi vezet ll, ltal-
ban kt helyettessel. Kt alrendszer mkdik; az iskola
mint alrendszer, s a kollgiumi alrendszer. Az iskola
szervezetbe tartozik a tantestlet, amely a Kzoktatsi
Trvny szellemben mkdik,ennek tagjai a kollgiumi neve-
ltisztek is. Az osztlyok ln osztlyfnk tisztek ll-
nak, akik legtbbszr egyben az osztly kollgiumi nevel-
tisztjei is. Az osztly nvendkeibl kerlnek ki az "
osztlyels"-k,akik kzvetlen elljri nvendktrsaiknak.
Az osztlyfnkk sajt osztlyaiknak szolglati elljri,
ms osztlyok nvendkeinek feljebbvali, gy valamilyen
mdon valamennyi dik fel parancsadsi joggal rendelkez-
nek.Az oktat tanrok szolglati elljrja az oktatsi
osztlyvezet, aki egyben igazgathelyettes is, a nevel-
tisztek pedig a kollgiumvezet, termszetesen ez is igaz-
gathelyettes beoszts. Az intzmny valamennyi tisztje s
tiszthelyettes dolgozja feljebbvalja a nvendki llo-
mnynak. A kzalkalmazott tanrok is feljebbvali a nven-
dkeknek. Csak a nem tant polgri szemlyek nem llnak
szolglati viszonyban a dikokkal.
Mint lthat, a nvendkeknek az intzmny teljes
felntt llomnya - kivve pl. a takartn, gpr...-,
utastsokat adhat. Termszetesen azt szablyozzk mikor
lehet s kell kzvetlen utastsokat adni, s mikor kell
szolglati elljri vonalra terelni a beavatkozst. Elm-
letileg ez a szablyozottsg,az lland rhats s ellenr-
zs segtheti a szocializci gyorsasgt, eredmnyessgt,
de ugyanakkor lehetsget adhat a klnbz utastsok egy-
ms elleni kijtszsra.
A formlis szervezetek ms tpusairl,-mint nevel-
testlet, iskolaszk, diknkormnyzat-, s azok mkdsi
sajtossgairl az els fejezetben mr volt sz, itt ezrt
most azoktl eltekintnk.
Az informlis viszonyok sorn az els amirl szlni
kell az vfolyamok kztti hierarchia. Ez valamennyi okta-
tsi intzmnyben megtallhat, s elg komoly al-, fl-
rendeltsgi viszonyt takar. A magasabb vfolyamok, miutn
mr rgebben tagjai az iskolnak, tbb jogra s megkln-
bztetett bnsmdra tartanak ignyt. Ebben az egyszer
tisztelet mellett megtallhatk durvbb formk is, gymint
parancsolgats, a "csicskztats", esetenknt (a vlt jog
vlt srelme alapjn) a fizikai bntalmazs is. Megfigyel-
het az is, hogy a leglesebb hierarchikus szakadk az els
s a msodik vfolyamok kztt hzdik. Sok esetben ezek
kijtszsra az els vfolyamosok a negyedik vfolyamosok
bartsgt keresik, nknt vllalva mg a "csicskssgot"
is, hogy ezzel vsroljk meg nyugalmukat a zaklatsokkal
szemben. Ezen viszonyoknak a fennmaradsban jelents sze-
repet tulajdontunk a nvendkek ltal adott szolglatok-
nak, amelyek formlis lehetsget teremtenek a"kiszrsok"
rendszernek.
Az informlis szervezdsek tovbbi formi kt nagy
csoportra oszthatk; nevezetesen bizonyos emberi tulajdon-
sgokra,illetve a tudsra plk.
Az emberi tulajdonsgok kztt az albbiak brnak
legnagyobb jelentsggel:
- sajt magval szembeni ignyessg
- normlis viselkeds
- a trsak s/vagy az gy mellett kills
- az illet humora
- embersges,segt trsaival
- nyltsg
- szinte nkritikussg
- fizikai er, trkpessg
- a csoport rdekeinek kpviselete
Az emberi tulajdonsgok alapjn s a tuds elismer-
sn szervezd csoportokra is jellemz, hogy ltrejttkben
a leglnyegesebb tnyez a fizikai kzelsg. Elssorban az
azonos szobban lakk vagy az azonos osztlyban tanulk k-
ztt alakulnak ki ezek a viszonyok, ksbb azonban ezek a
zrt trsulsok kinylhatnak ms csoportok fel is, de a
kapcsolatok alapjt tovbbra is a felsoroltak kpezik.
A tuds, a tanuls s a munkhoz val viszony alapjn
a nvendkek igen komoly tartalm cimkket adnak egymsnak,
ezek a cimkk egyben a vizsglnak jelezhetik az egynek
attitdjeit is a krdses tevkenysgekhez, jellemzkhz.
"A pedl":nagyon sokat tanul, magols tpus,s szere-
ti megmutatni tudst. Legtbbszr nem pejorativ rtelemben
hasznljk, tkrzdik benne elismers is.
"A nyaliz, nylas": mindent megcsinl,amit elvrnak
tle a feljebbvalk. llandan a vezetk krl mozog, kere-
si trsasgukat,s igyekszik megkedveltetni magt. Ilyen az
gynevezett drgldz tpus. A nvendkek ezt a tpust nem
szeretik, a jelzt egyrtelmen pejoratv rtelemben hasz-
nljk.
"A katona":ltalban kemny kills, szolglatban me-
rev, a szablyzatokhoz szigoran ragaszkodik, szinte maga
az l szablyzat. Trsai nem kedvelik, a jelz ersen pe-
joratv rtelm.
"A lgs":amikor csak teheti kitr a munka all.Nha
ezt trsai rovsra teszi, de nem ez a jellemz. A jelzt
ennek megfelelen hasznljk, ha a lgs csoport rdeket
srt tartalma elitl, ha nem akkor tartalma pozitv, szin-
te az elismerssel egyenrtk.
"A doki": mindig mindenrl vlemnye, magyarzata van,
mindent tud, mindenhez hozzszl. A jelz tartalma hol
elismer, hol eltl. Attl fgg,hogy a csoport mit profi-
tl a teljestmnybl.
"A szimulns":ltalban beteget jtszva vonja ki magt
a csoportmunkbl vagy az egyni feladat vgzse all. l-
talban negatv rtelemben hasznlatos jelz.
"A puhny":olyan szemly, aki minden feladat vgzs-
nl a munka nehzsgre, fraszt voltra panaszkodik. Nem
vllalja az erprbkat, helyette srnkozik. ltalban le-
kezel rtelm jelz, enyhe megvetst is tartalmaz.
"A bunk":kifejezst szinte "ktszknt" hasznljk
egy adott viselkedsi megnyilvnulsra. A viselkeds min-
stse mindig a csoport sajt rtkrendjn alapul, s min-
dig elitl, szankcionl jelleg.
A tudshoz kapcsold attitdk megnyilvnulsa a
csoport tagjai kztt nagyon pragmatikus. ltalban szmon-
krsek eltt vagy alatt, egy egy nehezebb feladat megold-
sa sorn felrtkeldik a tuds, de mskor kzmbss v-
lik, esetleg negatv megtls lesz.
Mind a formlis mind az informlis struktrk tr-
ktdnek. A formlis struktra elemeinek trktst a
szablyzatok biztostjk, az informlis elemek pedig a di-
kkultra rszeknt mint szoksok, hagyomnyok lnek to-
vbb. gy vlem, hogy egyes szlssges megnyilvnulstl
eltekintve meg kell hagyni azokat- termszetesen intzm-
nyesteni nem kell-, hiszen jelenlegi llapotukban a dik-
lt szabad mozgsi terept a szabad szfrt jelenthetik a
nvendkeknek az egybknt ersen szablyozott rendszerben.
3. A tr s idstruktrk alakulsa
A tr s idstruktrk meglte s azok felptettsge
behatroljk az ember viselkedst, ugyanis viselkedsnk
javarszt ezeknek a lehetsgei szerint alakulnak.
A katonai kzpiskolkban a kttt szerkezet tereket
talljuk elssorban. Ebbe a kttt tr fogalomba beletar-
toznak mind a tr anyagi megnyilvnulsai, mind a trben
mozg ember viselkedst irnyt rejtett bels formk.Ezen
jellemzk az raltogatsok sorn, a " rejtett tanterv"
szempontjai segtsgvel vltak lthatv.
A trnek kt elemt klnbztethetjk meg, az iskolt
mint sznteret s a kollgiumot mint sznteret. Az esetek
dnt tbbsgben ezek egy pletben vannak elhelyezve,
csak esetleg egy msik szintjn az pletnek, de azrt ta-
llunk tbbet olyat is ahol klnbz pletben vannak. Az
egy pletben val elhelyezs azt a veszlyt hordhatja ma-
gban, hogy a munkahely s a magnszfra mint tr nem kl-
nl el.gy kialakulhat egy olyan hats, amelynek kvetkez-
tben az egyn ksbb sem tud ezek kztt klnbsget ten-
ni.
Az iskolai tantermek frontlis ravezetsre vannak
berendezve, gy a tanr az osztllyal mint tmbbel foglal-
kozik, a tanr kzponti szerepet tlt be,kzponti helyzet-
ben van. Ez az egyoldal kommunikcinak kedvez, gy az
rn is legnagyobb rszben a tanr a kzl szerepben van.
Ez a " tmbbel" val foglalkozs nagymrtkben kedvez a di-
kok uniformizldsnak is.
A szaktantermek s szakkabinetek, mhelyek kedveznek
leginkbb az egyni foglalkozsnak, a tanr-dik kapcsola-
tok elmlylsnek. Nem vletlen teht, hogy a tanulk a
szakmai foglalkozsokat a kpzs sorn sokkal hatkonyabb-
nak rzik.
A kollgiumi elhelyezsnl a szobk lakinak kiv-
lasztsa mechanikus,legtbbszr a szimptiakapcsolatokat
nem veszik figyelembe, hanem kvetik a formlis szervezd-
seket. A szobk tbbnyire zsfoltak, maga az objektum nem
teszi lehetv az intimszfra megteremtsnek feltteleit.
A berendezsi trgyak uniformizltak, a szekrnyek rendje
egysgesen elrt, minden uniformizlt. A szobk egyni
vagy csoportzlsnek megfelel dekorlsa nem megengedett.
Az egysges rendrl,a rend folyamatos megltrl az ellj-
rk napi szemlvel, a szolglatok napkzben ellenrzsekkel
gyzdnek meg, a normasrtst azonnal korrigljk, szankci-
onljk. Ezek utn nem lehet csodlkoznunk azon, hogy a n-
vendkek nem rzik maguknak sajt krleteiket, inkbb gy-
rajrk, mint otthonlakk.
Mint lthat, az iskolai s a kollgiumi rend is er-
sen kttt, a nvendkek lete llandan nyilvnossg eltt
zajlik. A trstruktrk ilyen mrv szablyozottsga az
uniformizltsg rzst ersiti. Ez taln nmi magyarzatt
adja a nvendkek kzpszersgre val trekvsnek. A ne-
gatv eltrst az tlagtl a szervezet a pozitv eltrst a
csoport szankcionlja,ezrt az egyn stratgija a kzphez
val igazods lehet.
Az intzmnyekben az idstruktra taln a legktt-
tebb. breszttl a takarodig majd minden perc szablyo-
zott. Ez a szablyozottsg szinte megegyezik a felntt if-
jkorban lev sorkatonk napirendjvel. Pontos idbeoszts-
rl gondoskodik a napirend,amelynek betartst s betarta-
tst a szolglatok hivatottak biztostani. Az breszt
reggel 06.00 rakor van,a takarod 22.00 rakor. A kzte
lev idben reggeli torna, tisztlkods, reggeli, tanrk
ltalban napi 6-8, ebd, szilencium, vacsora, majd nmi
szabadid 21.30-tl"takarodra felkszls".Termszetesen
mindez a szolglatok veznyletvel s ktelkben trtnik.
Ltszlag mindenre biztostott az id, csak az nkntessg
hinyzik mgle. Az ilyen mrv leterheltsg s az id sza-
blyozottsga egy-egy alkalommal is fraszt, ht mg egsz
tanvben. Azt hiszem, hogy a Watzlawick ltal megfogalma-
zott "ugyanabbl tbbet" esetvel llunk szemben, nevezete-
sen a szablyozs totalitsval.
Ezek ellenre sem mondhatjuk azt, hogy a napirendi
szablyozottsgnak csak negatv hatsai vannak. Ezt a n-
vendkek a kvetkezkppen ltjk, s fogalmazzk meg a ve-
lk ksztett interjkban:
- azrt j a napirend,mert sok embert egysgesen k-
pes mozgatni, struktrlja a tevkenysgeket,
- kifejleszti az idrzket, s tpllkozsi rendsze-
ressgre szoktat,
- a ktelez tanuls rvn biztostja a msnapi rk-
ra trtn felkszlst,
- rossz,mert nem lehet ilyen mrv megktttsg mel-
lett sajt elkpzels szerint megszervezni az letet,
- nagyon kevs egyni idt biztost,a kimen lehet-
sge is rendkvl kevs,
Termszetesen az egyni vlemnyekben ms sszefgg-
sek is felfedezhetk.
A kttt idstruktra ugyan segt a rendszeres let-
vitel kialaktsban, de annak tlzott mrtke leszoktathat
az id rtknek megbecslsrl, az egyni letvitel meg-
szervezsnek ismeretrl, ksbb esetleg az ignyrl is.
Igaznak tnhet az a katonai monds,amely a honvdsgnl az
idtnyez rtkelst mutatja, nevezetesen:" sietnk, hogy
vrhassunk, s vrunk, hogy siethessnk".
A msik problma az lehet, hogy nincs md az ellazu-
lsra, hiszen ez a kttt forma a veznyls s ellenrzs
segtsgvel lland kszenlti helyzetben tartja az
egynt. Az lland kszenlt elveszi a tervezs s kszl-
ds rmt, elbb vagy utbb fsultt, kzmbss tesz.
Harmadrszt az lland terhels a fizikai-szellemi
fradtsg llapotba juttat, amely nem kedvez az ismeretek
befogadsnak sem. gy rthetv vlik a szilencium ktele-
z volta ellenre a gyakorta jelentkez felkszletlensg
is.
Vgl a tl merev idstruktra nem veszi figyelembe
az egyni kpessgeket, gy egyeseknek tl sok a rendelke-
zsre ll id, msoknak kevs. Egyesek a flsleges idt
"elltygik", mert rtelmes tevkenysgre ez az id kevs,
msok pedig nem tudnak teljesteni, rkk idzavarban
szenvednek.
Teht azt lthatjuk, hogy mind a tr mind az idst-
ruktra s azok alkalmazsa kedvez a kzpszer fel val
elmozdulsnak, az uniformizldsnak. Ellent mond mindannak
amit ebben az letkorban az individualizci folyamatnak
tartunk. gy a tr s idstruktra funkcionlis mkdse
ers diszfunkcikkal terhelt, taln a disszfunkcionlis ha-
tsa az ersebb a szocializci szempontjbl.
4. Csoportszimblumok
A szimblumok olyan objektivldott kzssgi rz-
sek, rtkek s attitdk, amelyek a csoporthoz tartozs
fontos kellkei. A szimblumok ltal s segtsgvel feje-
zdik ki a kzssghez tartozsunk,mivel annak legltvnyo-
sabb jeleit hordozza. A szimblumok teremtik meg annak a
lehetsgt,hogy kijelljk hatrait az elfogadottaknak s
a kvlllknak vagyis befogadjunk vagy kirekessznk. Ezek
a szimblikk nagyon ers rzelmi tltssel brnak.
A kzpiskolk esetben egyik ilyen szimblum lehet
az iskola nvadja. A Magyar Honvdsg keretn bell mkd
gimnziumoknak van, a szakkzpiskolknak nincs ilyen. A
meglv nvadk a magyar trtnelem katonaalakjai, akik
nagyon tvoli rtkek0t jelentenek a nvendkeknek. A szak-
kzpiskolkban ez a lehetsg is hinyzik, br iskolapl-
dakpet azrt vlaszthatnak, de itt is igaz az elz. gy
az iskolhoz tartozs rzelmi alapjai esetlegesek.
A Magyar Honvdsg jelkpei,mivel a nvendkek szm-
ra nem tltdnek tartalommal s rzelmekkel, csak a nven-
dkek kis hnyadnl jelenthetnek rzelmi azonosulst.
A formaruha, amit a szervezetszer foglalkozsokon
viselnik kell, (ez ltalban naponta vacsorig), ugyan
megklnbzteti a nvendkeket ms trsadalmi csoportoktl,
de ez a klnbzsg sok esetben negatv tartalmat jelent.
Ez a formaruha nem szp, knyelmetlen s nem is divatos. Az
uniformizltsg rzst ersti, jelenti meg ez is. A n-
vendkek ezen uniformizltsg elleni tiltakozsul sajtos
tecnikkkal, (egyni meghkkent frizura, klipszek a fl-
ben, a formaruha szablytalan viselete),vdekeznek, ami ar-
ra enged kvetkeztetni, hogy a puberts-posztpuberts id-
szakban jelentkez msodik dackorszak nem nyomhat el; az
egyn vllalva elljri nemtetszst is ksrletet tesz
identitsnak megteremtsre, induvidumnak megvdsre. A
formaruha hatstalansgt mutatja az is hogy nem vigyznak
r, hamar elnyvik.
Az vfolyam-jelzseknek igazi jelentsge ebben az
sszefggsben nincs. Ezt a nvendkek a kabt ujjn hord-
jk. Ezekben a viszonylag kis ltszm iskolkban szinte
mindenki ismeri egymst, gy az egymshoz val viszony nem
elssorban a jelzseken hanem,az ismertsgen alapul.
Az igazi szimblumok,amelyeket maguknak vallanak,el-
ssorban az letkori sajtossguk, korosztlyuk a polgri
letben elfogadott szimblumai.
gy vljk, hogy a honvdsg ltal fontos szimblumok
j esetben is csak kzmbsek a nvendkek szmra, vlasz-
tott szimblumaikkal nem a hadsereghez hanem elssorban a
kortrscsoportokhoz jelzik hovatartozsukat.Teht nem a
hadseregbe val beolvadst, hanem az attl elklnlst
hangslyozzk velk.
5. Csoportfolyamatok
A neveltisztekkel lefolytatott interjk sorn, il-
letve a nvendkek interjiban vlaszt kerestem a csoport-
folyamatok lezajlsnak mikntjre is.
A katonai kzpiskolai csoportok dinamikja hasonl
sajtossgokat mutat,mint amilyenek ms csoportok esetben
megfigyelhetk, azonban lezajlsuk intenzitsa mgis saj-
tos.
A tallkozsnl valamennyi csoporttag elszr kerl
kapcsolatba trsaival,valamennyien ms s ms rtkrenddel,
szoksokkal s magatartsi-viselkedsi mdokkal rendelkez-
nek.
A csoportkpzds egy idben zajlik a ms csoportok-
kal val interakcikkal, teht azonos idben trtnik a
bels csoportkpzds s a rendszerbe val beilleszkeds.
A bels csoportkpzds gyors s esemnyds, ezt el-
segti a formlis keret, a katonai szervezet ers reszocia-
lizl mechanizmusa. lland ellenrzs mellett tbb ke-
vsb jl krlhatrolt szerepeket kell elsajttani, vi-
szonylag egyrtelm szereptartalmakkal, szerepelvrsokkal
kell azonosulni. A csoporttagok a kzs clt, vagy clokat
az iskolai szervezettl kszen kapjk.
A "mi tudat" kialakulshoz nagyban hozzjrul az l-
land egyttlt a csoporton bell, s a ms csoportok je-
lenlte, amely vonatkoztatsi csoport, s az esetek tbb-
sgben "ellensges csoport" kpben jelennek meg. Ez a
kett egyttesen adja a csoportkpzds legjelentsebb ka-
taliztorait.
Ebben az idszakban viszonylag gyakoriak a csoporton
belli konfliktusok. Ezek feloldsa leginkbb a csoportta-
gok korbbi tapasztalataira konfliktuskezelsi technikjra
plve olddnak meg. Gyakoriak a fizikai attrocitsok is
azonban ezek nem komolyak, inkbb egyms prblgatsnak, a
csoporton belli sttusok megszerzsnek ksrletei.
Hamar kialakulnak a presztizsstruktrk, amelyeknek
alapja az els idszakban valamilyen fizikai kpessg, t-
rkpessg, valamint a nyers er. Ez a presztizsstruktra a
csoporton bell szinte vgig megmarad,ksbb azonban kie-
gszl a jellemtulajdonsgokra, a tudsra pl struktrk-
kal. Az utbbiak azonban csak egy-egy ezen kpessget
ignyl szituciban ersdnek fel.
A presztizsstruktrval egytt alakul ki a hatalmi
struktura amely jrszt a presztizsstruktrra pl.
Az antiptia-szimptia kapcsolatok ksbb jnnek lt-
re, elssorban a trbeli kzelsgen alapulnak. A legnagyobb
vltozs ebben a struktrban figyelhet meg, valsznleg
ennek oka az, hogy a szemlyisg bels rtkeinek megisme-
rse hosszabb folyamat illetve maga a szemlyisg is vl-
tozik, s ez a vltozs tkrzdik az rzelmi struktra
dinamizmusban.
A kommunikcis struktra az rzelmi struktra mentn
szervezdik, az els idszakban kizrlag csak sajt cso-
porton bell zajlik, ha eltekintnk a formlis szervezeti
kommunikcitl. Ennek oka valsznleg a ms csoportok el-
lensges csoportknt val azonostsban kereshet.
A csoport beplse a szervezetbe lassan,folyamatosan
trtnik, (s amg a bels csoportkpzds szinte robba-
nsszer), elg hossz idre toldik ki. Felteheten az el-
lenrz- vd mechanizmus az oka, amely hossz idn keresz-
tl szinte izollja az els vfolyam nvendkeit ms cso-
portoktl.
A csoporton belli szerepek is kialakulnak, jl meg-
figyelhetk a konstruktiv s a destruktiv szerepeket betl-
t szemlyisgek. Tapasztalataim szerint nincs igazn ki-
tntetett szerep a kzpiskolai csoportokon bell,, megta-
llhatk a kezdemnyez, vlemnynyilvnt, krdez, in-
formativ, a szablyalkot, az ltalnost, az engedelmes-
ked tpusok; de ugyangy tallkozhatunk az akadkoskod, a
vetlked, a mindentud, s a hrharang tpusakkal is.
Ezek a szerepek elssorban a csoportok bels lett dinami-
zljk,mert a szablyzatok bizonyos szerepeket nem engednek
nyilvnosan mkdni. Vlemnyem szerint pedig ezek tudatos
felhasznlsa segthetn legjobban a szndkolt szocializ-
ci hatsainak manifesztldst, a homogenizlds csk-
kentst, amennyiben a szervezetnek ezek cljai kz tar-
toznak.
A csoportokon belli s a csoportok kzti konfliktu-
sok gyorsan megolddnak. A legnagyobb konfliktust a nven-
dkeknek a szerepelvrsok kzti konfliktusok jelentik.
Egyszerre kell eleget tenni a katonai kzpiskolai ltbl
fakad szerepeinek, a diklt szerepelvrsainak s az
letkori szerepeknek. Ezek feloldsa rszkrl tbbfle
stratgit kvet, elfordul a szerepbl val kilps- le-
morzsolds-; a szerepek kzti rangsorols - fegyelmezett,
de nem tanul-; a szereptvolts - bells valamifle k-
zpszintre; kznyssg, kzmbs viselkeds. Ezen kvl
lehetsges s alkalmazott technika a behdols, a totlis
alvetettsg elfogadsa vagy az agresszv viselkeds is.
gy gondolom teht, hogy amennyire segti a csoport
kialakulst az lland ellenrzs s a folyamatos szerep-
teljests elvrsa, ugyanannyira segti a szerepkonfliktu-
sok felersdst s a szereptvolts kifejldst is.
6. Nvendktpusok mint a szocializci alanyai s ered-
mnyei
Az eddig lertak rzkeltethetik, hogy a szocializ-
ci mechanizmusa eredmnyeknt, amely maga is spontn mdon
az uniformizlds fel hat, mgsem alakulnak ki azonos pa-
ramterekkel rendelkez egyedek. Az egyni jellemzk ugyan
bizonyos elemek esetben elmozdulnak a kzpszint fel, de
mgis sokat riznek meg az egyn korbbi tulajdonsgaibl.
Teht nem minden esetben kvetkezik be az uniformizlds,
sokszor alakulhat ki szablykvet magatarts is. E szles
intervallumban azonban kell elvonatkoztats utn mgis
megksrelhetnk egy tipizlst. A nvendkek tpusai a k-
vetkezk:
a. lmodoz tpus: katona akar lenni, de a szablyok
betartsa nehezen megy. Ez nem akarati tnyezkn mlik,
hanem inkbb bels karakter kvetkezmnye. Sorozatos norma-
srtsk nem szndkos. Trsaik rluk mondjk, hogy " elva-
rzsoltak"
b. Realistk: koravn mdon teljestik a katonai
szerepelvrsokat. Cltudatosan kszlnek a katonai ply-
ra, akarattal, trekv magatartssal akarnak eredmnyt
elrni. Megfigyelhet kt altpusuk, az elsbe tartoznak,a-
kik msokat letiporva,kihasznlva akarnak eredmnyt elrni,
a msikba tartozk mindezt msokat tisztelve s elfogadva
kvnjk megvalstani.
c. Az arany kzputat vlasztk: k az els vben
sodrdk, a msodik vre letisztulnak cljaik, a tananyag-
ban s tevkenysgekben szelektlnak. Rendszerint az lta-
luk vlasztottakal foglalkoznak, a tbbit csak a szksges
s elgsges szintig teljestik.
d. Sodrdk: Rendszerint nincs sem elhatrozott cl-
juk, sem elkpzelsk sem nmagukrl sem a plyrl. Az
esemnyek viszik ket magukkal sem nem lelkesek sem nem me-
gelgedettek, a megelgedettsgket maximum a msokkal val
egyttes lmny adja.
e. Ellenszeglk jellemzje, hogy semmit nem akar-
nak elfogadni, amit a szervezet kpvisel, mert ez a "kato-
nasg", nagyon sok a ktttsg. Ersen negatv eltlettel
vannak a katonai szervezet irnt. Itt is megfigyelhet kt
alcsoport,. Az els a lzad, aki csak nmagnak tartja meg
az eltlett,ez jellemz a kognitv az affektv s a cse-
lekvsi szfrjra, de viselkedsvel nem kvn msokat be-
folysolni. A msodik a destruktiv szemly, aki csoporton
bell llandan hangslyozza nzeteit, igyekszik trsakat,
kvetket toborozni,st igyekszik a csoport rtkhierarchi-
jt is sajt,negatv eltleteinek alrendelni.
Ez a tpusossg tapasztalhat,br a vizsglat sorn
nem kerestk, hogy ezek a tpusok milyen szocilis jellem-
zkkel brk esetben jelentkeznek, milyen trsadalmi jel-
lemzkkel mutatnak asszocicit, pedig ezek ismerete sokat
segthetne a szndkolt hatsok manifesztt vlsban.
7. Torzulsok, patolgik
A szocializci sorn jelentkezhetnek (s jelentkez-
nek is) olyan tnyezk, amelyeket a szervezet nagyobb oda-
figyelssel kizrhatna. Ezek a tnyezk ugyanis ersen
cskkentik a szocializci hatkonysgt. A kvetkezkben
ismertetett patolgik sajt tapasztalataimbl szrmaznak,
illetve az interjk sorn fogalmazdtak meg.
a. A szervezet s az egyn elvrsai a kzpiskol-
val szemben sok mindenben eltrnek. A szervezet az retts-
gizett s katonai jellemzk meghatrozott krvel br
egyneket vr, s ennek rendeli al az alkalmazott mdsze-
reket, mg az egyn rettsgizni szeretne, mg ha ez kato-
nai kzpiskolban trtnik is. E kettssg ellentmonds-
bl fakad, hogy az egyn cljai,vgyai nem kapnak megval-
sulsi lehetsget.
b. Ers ellentmonds szlelhet a szervezet kt cl-
ja kztt is, gymint a kiknyszertett konform viselkeds
s a tanulshoz szksges a diklthez kapcsold nyitott-
sg,kritikai attitd kztt.
c. Az egyn egy olyan letkorban kerl a szervezeti
hierarchiba, amikor legfontosabb vonatkoztatsi csoportjai
a csald s a barti csoport , ez a kapcsolatrendszer a to-
vbbiakban a ritka hazautazsok miatt lazul, felbomlik.
Helyette nem alakulnak ki vagy csak nagyon lassan megfelel
vonatkoztatsi csoportok.
d. Akkor kerl az egyn a totlis szablyozottsg
llapotba, amikor a legersebb az identits kiptsnek
knyszere. Megsznik az intimszfra, az letkori sajtoss-
gokkal ellenttes, vagy sokban nem egyez rtkeket, norm-
kat, magatartsi szablyokat knyszertenek r. Felntt vi-
selkedst vrnak, de teljes egszben gyermekknt kezelik.
Legtbbszr mg sajt lett, tevkenysgt illet krd-
sekbe sincs beleszlsa.
e. A vrhat plyrl kialaktott szmra ismers
"valamilyen" kp szembekerl a valsggal, ez sok esetben
elbizonytalantja, elkedvetlenti, esetleg kzmbss te-
szi. Kilpni nehezen tud, hiszen a szerzdst szlei ktt-
tk s csak k bonthatjk fel. Ez termszetesen kltsg-
visszatrtsi ktelezettsggel jr, ami figyelembe vve a
szlk anyagi helyzett nem jrhat, vagy csak nehezen jr-
hat t.
f. Vgigli tapasztalja a kiszolgltatottsg rz-
st, amely ezekben az intzmnyekben teljes, s a szemlyi-
sg valamennyi szfrjra kiterjed.
g. A szemlyisg megsrtseknt lheti t azt a
szocializcis szndkot, amely a katonai plya irnti "el-
hvatottsgot" clozza. Ennek tartalma azt jelenti, hogy a
szervezet nem elgszik meg a feladatok s szablyok telje-
stsvel, hanem azt kvnja elrni, amit Watzlawick gy
fogalmaz meg,"... azt akarom, hogy te akard..." hogy katona
lgy.
Ezek a patolgik, amennyiben a szervezet nem segt
feloldsukban azt eredmnyezhetik, hogy egyrszt kialakt-
hatjk a grcssen akark tpust, vagy az egynt eltvo-
ltjk a plyrl,msrszt elsegtik a beletrd,kzmbs
egynisg kialakulst, ami nem azonos a szervezet ltal
preferlt,felttlen engedelmessget megvalst tpussal.
III. FEJEZET
BEFEJEZS, KVETKEZTETSEK
1. A katonai kzpiskolk nvendki llomnya szoci-
lis jellemzk alapjn a trsadalom alsbb rgiibl ke-
rlnek ki, elssorban a fizikai munkt vgzk gyermekei k-
zl.
2. Plyavlasztsuk motvciiban nagy valsznsg-
gel legjelentsebb szerepet a plyn megszerezhet anyagi
javak, illetve a csaldok jelenlegi rossz anyagi mutati
miatti knyszer jtszik.
3. A kzpiskolai felvteli sorn trekedni kell a
hadseregi kvetelmnyek szerint vlasztsi szempontok r-
vnyestsre, ellenkez esetben az oktats sznvonala je-
lentsen romolik.
4. A szocializcis mechanizmus ers formlis ele-
mekkel terhelt, cljai s a clokat megvalst mdszerek
ersen uniformizltak, s ezek az uniformizlt szemlyisg
kialakulsnak irnyba hatnak.
5. Az elsajttand ismeretek, kpessgek, jrtass-
gok s kszsgek kre megfelel a katonai plya felttel-
rendszernek, s megfelel a kzoktatsi kvetelmnyeknek
is. A kvetelmnyek teljestsben a kzismereti tartalma-
kat illeten inkbb a kzpszersgre trekvs jellemzi a
nvendkek stratgiit, a katonai tulajdonsgok esetben a
konform, sok esetben a kznys viselkedsi modell alakul
ki.
6. Az oktat nevel llomny meglte, felkszltsge
elgsges felttel a szervezeti clok teljeslshez, azon-
ban ezeknek a feltteleknek a hatst cskkentik azok a
problmk, amelyek a nevelk letkori sajtossgaikbl fa-
kadnak, illetve a pedaggiai tapasztalatok inkonzisztencii
is sok esetben eredmnyeznek hatstalansgot. Ehhez trsul
a neveltisztek nagyfok fluktucija is.
7. Hozzjrul a szocializci hatkonysgnak gyn-
glshez a nagyfok idleterheltsg, amely nem fel meg a
nvendkek letkori sajtossgainak, tovbb szintn nega-
tv hatssal lehet a totlis szablyozottsg s ellenrzs
is, mert nem ad teret az egyni clok s elkpzelsek meg-
valstshoz, kivitelezshez.
8. Az intzmnyek ltal preferlt szimblumok sok
esetben kzmbsek a nvendkek szmra, - nvadk, plda-
kpek, formaruha - sok esetben tasztak. Az egyni tilta-
kozs klnfle mdjainak szankcionlsa nem kzelt ezen
objektvcikhoz, hanem inkbb taszt.
9. A nvendki rdekek artikullsnak nincsenek
igazn mkd frumai, a jelenleg meglvk inkbb formlis
jegyekkel rendelkeznek, felvetseik nincsenek szmottev
hatssal a nvendkok viszonyira.
10. A szocializci legfontosabb gensei az iskolk-
ban a trsak, az osztlycsoportok, amelyek kpesek megte-
remteni azt a bels vilgot, ahov a felnttek nem kpesek
behatolni. A kls vilg fel nyitsuk tbb kevsb for-
mlis, ami a kzpszersgben, az "uniformizlt magatarts-
ban" s a kznyssgben nyer megnyilvnulst. Termszete-
sen ebben az egyes egynek ms magatartst megvalsthat-
nak, esetenknt a fal egyes tanrok, tisztek eltt megnyl-
hat, de a befel zrtsg ms esetekben fennmarad.
sszefoglalva gy vljk, hogy az elzekben felso-
roltak,illetve a dolgozatban lertak egyttesen eredmnye-
zik azt az llapotot, amelyet a dolgozat elejn jeleztnk.
Ahhoz,hogy a szocializci sorn szndkolt hatsok nagyobb
mrtkben manifesztldjanak, msok mellett- melyeknek
vizsglatra ez a dolgozat nem terjedt ki- ezeken a jelen-
sgeken szksges vltoztatni.
Mint a bevezetben is lertuk, a dolgozatban arra
tudtunk vllalkozni, hogy az egyes jelensgek nagysgt, a
jelensgek sszefggseit bemutassuk, de egy mlyebb elem-
zs elvgzshez a dolgozat keretei szknek bizonyulnak.
Szksges szlni arrl is, hogy felttelezheten
ezek a jelensgek valamennyi kzpiskolban megtallhatk,
br az egyes tnyezk slya s azok kombincija vltoz-
hat. Erre azrt hivatkozunk, mert az iskolk esetben ugyan
megegyezik a befogad rendszer, az irnyts mechanizmusa,
a neveltisztek felkszltsge, a nvendki llomny ssze-
ttele is, de a fldrajzi krnyezet, a szocializcis rha-
tsok egyedi kivitelezse mgis eltr.
Vgezetl szeretnnk biztostani azon kollgkat,
akik a terleten dolgoznak, hogy az ltalunk lertak nem
elkeseredett, nem eltl vlemnyt tartalmaznak. Mint a
hipotzisben is jeleztk, s mr tbb frumon beszltnk
rla, az indtott a vizsglatra, hogy megtudjuk, nvendke-
ink mirt nem olyanok,mint amilyennek mi szeretnnk ket
ltni, holott az iskolk normlisan mkdnek. Erre vettk
ignybe a szociolgia vizsglati mdszertant, s kerestk
azokat a tnyezket, amelyek az eltrst okozhatjk. A dol-
gozatban ezt foglaltuk ssze.
MELLKLETEK
1.szm mellklet
RTKVLASZTSOK
Milyen fontossgot tulajdontasz a jv hivatsos
katonjnl az albbi tulajdonsgoknak? (Krlek olvasd el
figyelmesen a vlaszokat s az utn egy 7 fokozat skln
osztlyozd a tulajdonsgokat! 1= nagyon kros, 2= kros, 3=
kedveztlen, 4= kzmbs, 5= kedvez, 6= fontos, 7= nlk-
lzhetetlen)
l. Az llam alkotmnyos alapel-
veinek elfogadsa l--2--3--4--5--6--7
2. A magyar np trtnelmnek
ismerete l--2--3--4--5--6--7
3. A nemzetrt rzett felels-
sggel prosul hazaszeretet l--2--3--4--5--6--7
4. A Klpoltikai krdsekben
val tjkozottsg l--2--3--4--5--6--7
5. A belpolitikai krdsekben
val tjkozottsg 1--2--3--4--5--6--7
6. Ideolgiai kzmbssg 1--2--3--4--5--6--7
7. Vallsossg 1--2--3--4--5--6--7
8. Szervez-irnyt kpessg 1--2--3--4--5--6--7
9. Kezdemnyez, helyzetfel-
ismer s megalapozott
dntsi kpessg 1--2--3--4--5--6--7
10. Pedaggiai ismeretek 1--2--3--4--5--6--7
11. Fizikai alkalmassg 1--2--3--4--5--6--7
12. Pszichikai alkalmassg 1--2--3--4--5--6--7
13. Egszsggyi alkalmassg 1--2--3--4--5--6--7
14. Segtkszsg 1--2--3--4--5--6--7
15. Jindulat 1--2--3--4--5--6--7
16. Korrekt tapintatos
magatarts 1--2--3--4--5--6--7
17. Szernysg 1--2--3--4--5--6--7
18. Kzvetlensg 1--2--3--4--5--6--7
19. Megnyer j fellps 1--2--3--4--5--6--7
20. Fegyelmezettsg 1--2--3--4--5--6--7
21. Felttlen engedelmessg 1--2--3--4--5--6--7
22. Magas ltalnos mveltsg 1--2--3--4--5--6--7
intelligencia 1--2--3--4--5--6--7
23. Kultrlt beszdkszsg 1--2--3--4--5--6--7
24. rsbeli kifejezkszsg 1--2--3--4--5--6--7
25. Bajtrsiassg 1--2--3--4--5--6--7
26. Pszichikai trkpessg 1--2--3--4--5--6--7
27. j irnti fogkonysg 1--2--3--4--5--6--7
28. Idegen nyelvek ismerete 1--2--3--4--5--6--7
29. nmveldsi igny 1--2--3--4--5--6--7
30. Agresszivits 1--2--3--4--5--6--7
31. A hatalommal val lnituds 1--2--3--4--5--6--7
32. Tudomnyos eredmnyek irnti 1--2--3--4--5--6--7
rdeklds
1--2--3--4--5--6--7
33. Tudomnyos tevkenysg
34. Npszersg 1--2--3--4--5--6--7
35. nismeret 1--2--3--4--5--6--7
36. nbrlat 1--2--3--4--5--6--7
37. Gyakorlatiassg 1--2--3--4--5--6--7
38. Megbzhatsg 1--2--3--4--5--6--7
39. A katonai plynak egy leten
t tart elktelezettsgknt
val felfogsa 1--2--3--4--5--6--7
40. Magasfok katonai szakmai
kpzettsg 1--2--3--4--5--6--7
41. Kszsgszint szakmai rutin 1--2--3--4--5--6--7
42. j irnti fogkonysg s annak
gyakorlati megvalstsa 1--2--3--4--5--6--7
43. Szakmai nkpzsi igny 1--2--3--4--5--6--7
44. rzelgssg 1--2--3--4--5--6--7
45. Csaldcentrikussg 1--2--3--4--5--6--7
46. Humanizmus 1--2--3--4--5--6--7
47. Politikai kzmbssg 1--2--3--4--5--6--7
48. Trelem 1--2--3--4--5--6--7
49. Ravaszsg 1--2--3--4--5--6--7
50. Humorrzk 1--2--3--4--5--6--7
51. Kapcsolatteremt kpessg 1--2--3--4--5--6--7
52. Szletett tehetsg 1--2--3--4--5--6--7
53. Megalkuvs 1--2--3--4--5--6--7
54. ldozatkszsg 1--2--3--4--5--6--7
55. Makacssg 1--2--3--4--5--6--7
56. Alkalmazkod kpessg 1--2--3--4--5--6--7
57. nteltsg 1--2--3--4--5--6--7
58. Kritikai rzk 1--2--3--4--5--6--7
59. nrzetessg 1--2--3--4--5--6--7
60. Hatalomvgy 1--2--3--4--5--6--7
61. nllsg 1--2--3--4--5--6--7
62. Kockzatvllals 1--2--3--4--5--6--7
63. Konstruktivits 1--2--3--4--5--6--7
64. Kreativits 1--2--3--4--5--6--7
65. Karrierizmus 1--2--3--4--5--6--7
66. Szakmai profizmus 1--2--3--4--5--6--7
2. szm mellklet
INTERJVZLAT A NEVELTISZTEKKEL
1. Milyen jelleg felsoktatsi intzmnyt vgzett, s mi-
kor?
2. Mikor kerlt jelenlegi helyrsgbe, milyen okok miatt
vlasztotta jelenlegi helyrsgt?
3. Mita osztlyfnk, korbban voltak e tapasztalatai az
emberekkel val foglalkozst illeten?
4. Krem mutassa be jelenlegi osztlyt!
5. Krem jellemezze nhny mondatban nvendkeit!
6. Hogyan tudn lerni azt a folyamatot amely az els ta-
llkozstl napjainkig tartott az osztly letben?
7. Milyen jelleg konfliktusok tapasztalhatk a mindennapi
let sorn az n osztlyban, illetve az iskolban ?
8. Milyen technikval voltak kpesek a nvendkek ezeket
kezelni. Milyen jelleg beavatkozst ignyelt ntl ez a
tevkenysg?
9. Milyen jelenleg az vfolyamok helyzete s kapcsolat-
rendszere az iskoln bell?
10. Melyek azok a legfontosabb szempontok, amelyet pedag-
giai munkja sorn leginkbb szksgesnek tart s al-
kalmaz is?
11. Milyennek tli hatst a nvendki llomnyra?
3. szm mellklet
INTERJVZLAT AZ OKTATKKAL
1. Mikor s hol vgezte az egyetemet, milyen szakkpes-
tssel rendelkezik?
2. Milyen motvumok jtszottak szerepet abban, hogy katonai
kzpiskolban vllaljon tanri llst?
3. Hogyan tudn sszefoglalni tanri munkjnak legfonto-
sabb alapcljait?
4. Melyek azok a mdszerek s munkaformk, amelyeket leg-
szvesebben alkalmaz tevkenysge sorn?
5. Milyen mdszereket tart legclravezetbbnek a nvendkek
nevelsben?
6. Milyennek tli a nvendkek szorgalmt, hozzllst a
tanulshoz, a tanulmnyi munkhoz?
7. Megfigyelhet-e krkben valamifle tpusossg a tanuls
a munkavgzs tern?
8. A hrom tevkenysgi formra,- katona, szakember s di-
k -, mennyire kszit fel az iskola az n megtlse
szerint, van e valamilyen klnbsg az egyes terletek
kztt?
9. Milyennek tartja az iskoln foly oktat-nevel munkt?
Ha n lenne illetkes a krdsben vltoztatna-e valamit
a jelenlegi rendszeren?
10. Krem az n ltal oktatott valamelyik osztlyt ltal-
ban s egynenknt is mutassa be, jellemezze ket ta-
nulmnyilag s emberileg is!