Phd. mucsijozsef
Phd. mucsijozsef
Tartalom
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
tartalom
 
ltogatk
Induls: 2006-01-26
 
kedvenc zenm
 
*cikkek rsok
*cikkek rsok : A funkcionlis analfabtizmusrl

A funkcionlis analfabtizmusrl

mucsi jzsef  2006.04.03. 21:05

Ez a tanulmny a funkcionlis analfabetizmus tmjval foglalkozik a lingvisztikai szociolgia aspaktusbl. Elhangzott Illyefalvn egy nemzetkzi konferencin, amelynek a tmja a fent vzolt jelensg volt

 

Gondolatok a funkcionlis analfabetizmusrl

(Elhangzott Illyefalvn l996.november 19-n)

 

 

Az emberisg rk dilemmi kz tartozik, vajon az egyes egyedek milyen mdon kpesek rszt venni a trsadalom tevkenysgben, milyen ismeretek, gynevezett kulturlis tkk elsajttsa szksges a rendszerbe trtn integrcihoz, tovbb milyen ismeretekkel kell rendelkeznie az egynnek ahhoz, hogy a trsadalom tevkenysgnek ne csak “elszenvedje “ legyen, hanem abban aktvan vehessen rszt. Legyen kpes felhasznlni a trsadalom nyjtotta felttel rendszert sajt cljai, rdeke megvalstsban, tovbb maga is aktvan legyen kpes befolyst gyakorolni a trsadalom folyamataira. Ennek szellemben a klnbz trsadalmak valamilyen mdon megprbljk trkteni az addig eltelt idszakok felhalmozott kultrjt, ezzel biztostani a trsadalom kontinuitst, s megteremtik a lehetsgt, vagy csak tudomsul veszik azokat a devins kultra formkat, amelyek vgl is a meglv tagadsval magukban hordoztk a trsadalmi innovci lehetsgt, a trsadalmi megjulst is.

A tradicionlis s az innovcis kultra klcsnhatsa egyttesen jellemzik napjaink trsadalmt is, a trsadalom mveltsgnek, az gynevezett kulturlis tknek eloszlsban is megfigyelhetjk azt, hogy annak eloszlsa nem egyenletesen jelenik meg a klnbz trsadalmi csoportokban. Ez az egyenetlen eloszls pedig annak hatrait jelli ki, hogy az adott egyn mennyire kpes lete megvalstsban azokat alkalmazni. Azt, hogy ki milyen mdon rszesedik a kulturlis tkbl alapveten a trsadalmi csoporthoz val tartozsa hatrozza meg. Kzismert, hogy az egyn a szocializci sorn a kulturlis tkt a klnbz intzmnyek kzremkdse eredmnyeknt sajttja el, s hogy ennek struktrja, minsge, tartalma milyen lesz attl fgg mely intzmnynek milyen hatkony a szndkolt szocializcis hatsa, tovbb, hogy ezek a klnbz hatsok milyen struktrban szervezdnek s mennyire interiorizldnak az egyn tudati struktrjba. Nagyon fontos dolog annak ismerete is szmunkra, hogy a mindennapi lete sorn az egynt milyen gyakorta rik olyan hatsok, amelyek mozgstani kpesek ezt az egyszer mr elsajttott tudshalmazt. Ettl fgg ugyan is, hogy az j helyzetekben mennyire kpes aktivizlni meglv ismereteit, illetve a meglv ismereteket mennyire kpes jszeren talaktva felhasznlni. Ebbl lthat, hogy egy id utn az ismeretek nem hasznlt kre az egyn tudatnak olyan bugyrba kerlhet, amelyet nehezen lehet csak aktivizlni.

Nem egyszer teht azok dolga akik definilni kvnjk a “funkcionlis analfabetizmus“-t, meg kvnjk fogalmazni milyen sszetevket kell a kategria alatt rteni, mely terletein a trsadalmi letnek jelenthet az egyn szmra problmt, milyen feladatok azok, amelyeket fel kell vllalni a trsadalomnak annak rdekben, hogy a jelensg ne legyen gtja a trsadalmi rvnyeslsnek, tgabb rtelemben a trsadalmi fejldsnek.

A tudomny ltal leginkbb elfogadott definci szerint “a funkcionlis analfabetizmus” olyan mveltsgi llapot, amelyben az rni olvasni tuds kpessgeinek megszerzett sznvonala egyre kevsb alkalmas arra, hogy j informcikat fogadjon be az egyn, tovbb alkalmas legyen azok kzlsre, az j tuds megszerzsre, feldolgozsra s kezelsre, valamint szemlykzi interakcik lebonyoltsra. Ezt a gondolatmenetet szlesthetjk s ltalnosthatjuk is egyben. Szlesthetjk abban az rtelemben, hogy az egyn egyre nehezebben kpes a trsadalmi integrcira, a trsadalmi folyamatokban val rszvtelre, s ltalnosthatjuk abban az rtelemben, hogy bizonyos trsadalmi csoportok kiszorulhatnak a trsadalmi kommunikci, a trsadalmi rdekrvnyests demokratikus rendszerbl. Az ltalnostst pedig taln gy is rtelmezhetjk, hogy egyre nagyobb trsadalmi csoportok kerlhetnek ebbe a helyzetbe, hiszen mint egyik szerztrsunk rja a Gutenberg galaxisbl rlptnk az informatikai sztrdra. Ebbl kvetkezen jabb s jabb trsadalmi szksgletek jelennek meg, amelyeknek az egyn, a trsadalom egyre szlesebb csoportjai egyre nehezebben felelnek majd meg. Ez pedig hosszabb tvon olyan szubkulturlis csoportok megjelenst induklhatja, amelyekre az lesz a jellemz, hogy sajt csoportkultrjukat, rtkeiket, viselkedsmdjukat fogjk szembelltani a trsadalomban ltalnosan elfogadottakkal, s annak rvnyre jutst akarjk elrni azokkal az eszkzkkel, amelyekkel politikai kultrjuk szerint rendelkeznek.

Mirt nagy ennek a veszlye napjainkban, s miben rejlik veszlyessge? Most, amikor taln csak karnyjtsnyira van az eurpai integrci, a funkcionlis analfabetizmust mint e folyamat egyik fkezje jelenhet meg. A magyar munkaer alacsony ra egyik okaknt azt emltik a gazdasgi szakemberek, hogy nem rendelkeznk a kommunikci, a tuds olyan minsgvel, mint ami a nyugat -eurpai rgi munksaira jellemz. Azt is lltjk, hogy a trtnelmi fejlds sorn lemaradt rgik csak a munkakultra s a trsadalmi let kultrjnak kpessgvel emelkedhetnek fel a megfelel sznvonalra, s nem elgedhetnk meg azzal a sztereotpival, hogy milyen eredmnyekkel, kpessgekkel rendelkeznek tudsaink a vilg szellemi letben, tovbb milyen magas sznvonalon kpez iskolarendszernk, mert ez csak a szakmai kultra terlete. Itt neknk ms elemekre is szksgnk van, mert a trsadalmi letet nem szkthetjk csak a munka vilgra.

A trsadalom egsze csak akkor tartja hasznosnak a trsadalmi vltozst, fejldst, amennyiben szemlyes rintettsgt rzi, azaz sajt sorsnak jobbulsval, pozitv irny vltozsval mri. Ebben az rtelemben csak a pragmatikus elemeket mltnyolja. Teht nem tehetjk meg, hogy bizonyos, - mint korbban mr jeleztem-, egyre szlesebb trsadalmi csoportokat leszortunk az rvnyesls mezsgyjre, a tudsuk funkcionlis hasznlatra nem ksztjk fel ket, s valahol a sztrda mellett gyalog hagyjuk ket, Majakovszkij szerint “ raktk kzt szekerekkel elveszel”.

A jl vagy rosszul mkd iskolarendszer feladata lenne elsajtttatni az emberekkel azt a kultrt, amely a trsadalomban funkcionlis megfelelst biztosit az egyn szmra. Vannak azonban - sok ms mellett - olyan diszfunkcionlis elemek ebben az iskola rendszerben, amelyek mg elvileg normlis mkdsk esetn is jelentkezhetnek. Segtsgnkre siethet ennek megrtshez a lingvisztikai szociolgia.

Basil Bernstein rja, hogy a trsadalmi kommunikciban kt fajta kdrendszer hasznlatos. Az elst gy hvja hogy univerzlis kd, amely a kzlsi helyzettl fggetlenl brki szmra rthetv teszik a kommunikcis tartalmakat. Erre a nyelvre szocializl az iskola. A msodik a korltozott kd, amely a beszdhelyzetekhez kttt, a helyzet adta tmpontok nlkl ez a beszd nem vagy nehezen rtelmezhet msok szmra. Erre a nyelvre szocializl a csald ltalban.

Az egyn teht lete nagyobb rszben- fknt ha figyelembe vesszk a gyerekek iskolai verbalitsnak mennyisgt, minsgt is - lthatan a korltozott kdot hasznlja. Ez marad meg a mindennapi reprodukcik szintjn, s a ksbbiekben ez az amit mindennapi kzlsi helyzeteiben hasznl. A trsadalomban val aktv rszvtelhez azonban az ltalnos kd szksgeltetik, amelynek egy rsze megvan az egyn tudatstruktrjban, de nem hasznlatos, ms rszket pedig amelyek trsadalom fejldse sorn szletnek, ksbb kell elsajttania. Teht sokakkal ellenttben n nem azt lltom, hogy nem rendelkezik ezekkel a tudsokkal az egyn, hanem azt hogy ezek a tudsok nagy rsze a tudat struktra rejtett, “pkhls“ helyein helyezkednek el, ebbl kvetkezik, hogy msknt mozgsthatk, ms mdszerekkel aktivizlhatk, le kell porolni ket.

gy teht klnbsget kell tennnk a mr megszerzett, de nem hasznlt ltalnos kdok s a mg megszerzsre vr kdok kezelse kztt. Mg az els a felfrissts a hasznlat, a msik az oktats sorn kerl aktivizlhat llapotba.

Nagyon fontos annak feldertse, hogy milyen motivcikra pthetjk a funkcionlis analfabetizmus megszntetsben az egynek rszvtelt. Termszetesen az egynek sajtos motivcii kpezhetik az alapjt, mert e nlkl nem az egyttmkds elnyerse, hanem ismt valamifle fellrl val rerszakols, - majd mi megmondjuk nektek, mi fontos szmotokra- mdszer sikeredik, s azt mr mindannyian tudjuk ennek mi a neve. Ez diktatra, s teljesen mindegy milyen kntsben jelentkezik, jelenleg esetleg egy jabb kultr misszi rmkpben.

A megoldsra egy rvidebb s egy hosszabb tv cl megfogalmazsa knlkozik. A rvidebb azon ismeretek elhvsra vonatkozik, amelyek mr megvannak. Erre kitn lehetsg knlkozik kommunikcis trningekkel, munka-erpiaci trningekkel, a mdikban hasznlatos nyelvezet kzrthetbb ttelvel, bizonyos informcik felhasznlsnak magyarzataival oldhatk meg. Igaz lehet nmikpp vltoztatva Arany Jnos ars poeticja, a nprl a npnek a np nyelvn. Csak itt most az informcik arra a tudsra vonatkozzanak, amire szksge van az egynnek, tanulja meg hogyan tudja hasznlni azokat, de csak olyan nyelvi kdok segtsgvel kzvettsk az informcit, amely szmra lehetv teszi az elsajttst.

A hosszabb tv cl a fejlds irnyait szem eltt tartva olyan specilis - az andraggia kompetencijba tartoz - ismeretek biztostsa, amelyekkel sajt munkaer-piaci kondciit javthatja az egyn. Itt nem elssorban szakmai kpzsre gondolok, st arra egyltaln nem e tma kapcsn.

A szociolgiai kutatsok nagy segtsget nyjtanak annak meghatrozsban, hogy mely trsadalmi csoportok veszlyeztetettek leginkbb a funkcionlis analfabetizmus ltal. Ebbe a krbe tartoznak az alacsony iskolzottsg egynek, a mai fiataloknak kzel csak fele szerez rettsgit, teht az jratermeldsben a fiatal npessg tven szzalka veszlyeztetett (TRKI: Trsadalmi Riport 1996.), de lehet, hogy trsadalmi mretekben ez mg nagyobb arnyt tesz ki. Nagyon veszlyeztetettek a trsadalmi foglalkoztatsi hierarchia alsbb rgiiban dolgozk, az alacsony jvedelmek, akik a tuds megszerzsre nem tudnak kell anyagiakat fordtani. Veszlyeztetettek az idsebb korosztlyhoz tartzk nagy szzalkban, s a trsadalom lecsszott vagy lecsszsban lv rtegei, akik mr a meglv tudsuk reprodukcijra sem vllalkoznak. Hasonl helyzetbe kerlhetnek a munkanlkliek, de a trsadalom perifrijra szorultak is. Ebbl kvetkezik, hogy minek utna a trsadalom nagy hnyada van kitve ennek a kellemetlen hatsnak, az eredmnyes megolds is csak trsadalmi sszefogssal, az llam szerepvllalsval szlethet.

Negatv hatssal a trsadalmi lt valamennyi terletn szmolhatunk, de a legslyosabb problmt mgis a gazdasgi let, a politikai szfra, a trsadalmi nyilvnossg, s a civilszfra terletn okozhat.

A gazdasg terletn ha fennmarad a jelensg tovbbra is a magyar munkaer lertkelst eredmnyezi ms pldul a klfldi munkaerhz kpest. Az j ismeretek befogadshoz nem lesz meg a tudsbeli felttelrendszer, ez pedig nem j a gazdasgi innovcinak sem. Hiszen nem szorul klnsebb bizonytsra, hogy az iskolarendszer nem kpes olyan tuds kzvettsre, amely mindenkor minden helyzetben alkalmas az adott feladatok megoldsra. Szksg van minden helyzetben az alkalmazkodsra, ennek pedig gtja a funkcionlis analfabetikus helyzet

A politikai szfrban az rdekek artikullsnak, megfogalmazsnak problmi mellett megjelenik annak rme, hogy a hatalom s a tmegek nem kpesek egyms zeneteit megrteni, ami feszltsgekhez vezet. Flrertelmezsek, klcsns meg nem rtsek pedig megakadlyozzk a demokrciban nlklzhetetlen prbeszdet, ami slyos kvetkezmnyekkel jrhat.

A trsadalmi nyilvnossg - egy olyan helyzetben ahol a hivatalosan kzvetteni akart informcik a tmegek szmra felfoghatatlanok -, nem mkdik. Nem mkdik azrt sem mert a tmegek rszrl az rdekek artikulcija sem ppen a szalonokban divatos nyelven, esetleg mdon trtnik. Ez kedvezhet annak is, hogy olyan szlssgek uraljk el a nyilvnossgot, amely mr nagyon komoly veszlyeket jelenthet a trsadalom mkdsre.

A civilszfra, amely az emberek klcsnsen vllalt s kialaktott autonmit lvez terlete minden trsadalomban egyik fontos pillre kell legyen a demokrcinak, de az llam a jogszablyok tjn mgis kpes befolysolni ket. Fontos ezekben is a megfelel kultra elsajttsa, hiszen az rvnyesls az egyn rszrl ebben a szfrban is csak ez ltal mkdik.

A megolds esetn teht fontos annak feltrkpezse kikre szmthatunk a vgrehajts sorn.

A legels az llam, a politikai hatalom. Itt megolds az oktats, a mvelds feltteleinek, intzmnyrendszernek kialaktsa s mkdtetse, a szksges korrekcik megvalstsnak biztostsa.

Nagyon fontos bekapcsolni a civil szervezeteket, kulturlis s trsadalmi egyesleteket. Ezzel biztosthat lenne a tuds szelektv, differencilt kzvettse, az egyni rdekeltsgre pl motivcis bzis kialaktsa.

Nagyon lnyeges elem a tmegkommunikcis csatornk segtsgnek ignybevtele, s felhasznlsa a kulturlis tke terjesztsben, a funkcionlis analfabetizmus felszmolsban. A tmegkommunikcinak szerepe lehetne abban is, hogy ezt az llapotot megfelelen kommuniklja. Annak nyilvnos meghirdetse, hogy most a funkcionlis analfabetizmus ellen harcolunk nagy hiba lenne, mert a funkcionlis analfabtk azt reznk, hogy ket valamirt most a trsadalom megrja, stigmatizlja, s ebbl az elitlend llapotbl val kikecmerkedshez nyjtja a segt mankt. Ennek kommuniklsa nem vezetne a mr korbban leirt egyttmkdshez. Ezrt fontos az egyni rdekekre ptett motivci kialaktsa s kommuniklsa.

Rvid sszefoglalsknt teht azt kell rvnyre juttatni, hogy br egyni deviancirl van sz, nagysg rendje miatt mgis trsadalmi jelensggel llunk szemben. Mint minden trsadalmi jelensg esetben az egyn itt sem tud megfelel stratgit alkalmazni, mert a jelensg rzkelse csak alkalomszer rszrl, s mert nem rendelkezik azokkal az eszkzkkel sem, amelyekkel a problma kezelhet. Trsadalmi jelensgknt kell azrt is rtelmezzk, mert kvetkezmnyei a trsadalmi let szinte valamennyi szfrjban kros kvetkezmnyekkel jr, aminek hatsai lehet hogy ma mg nem slyosak, de a ksbbiek sorn belthatatlanokk vlhatnak. Ha trsadalmi jelensgrl van sz, akkor a trsadalom valamennyi szfrjnak a feladatvllalsa s kzremkdse szksges a jelensg megszntetsben, ezzel differenciltan kezelhetjk a problmt. Miutn a jelensg egyni szinten rtelmezhet azok rszrl, akik elszenvedi a jelzett problmnak, a megoldsban az egyni motivcikra kell pteni, elnyerve ezzel az egynek egyttmkdst.

A konkrt megvalsts sorn pedig felhasznlhatk azok a szociolgiai kutatsok, amelyek szp szmmal tallhatk, br konkrtan a funkcionlis analfabetizmus mrhetsgvel kapcsolatos magyar szakirodalommal mg nem tallkoztam. Az iskolzottsgrl, a tudsrl szl, vagy az letmd tmban megfogalmazottak nagyban tmpontjai lehetnek egy ilyen megismer tevkenysgnek.

Clszer lenne egy konkrtan ezzel a tmval foglalkoz kutats beindtst kezdemnyezni, de a magas kltsgkihatsokon kivl gondolni kell arra is, milyen nehzsget jelentett szmunkra egy definci elfogadsa, s mg ebben is milyen sokfle rtelmezs lehet jelen. Ugyan ilyen nehz lehet egy kutatsi problmasor operacionalizlsa, de a mr eszkzk kivlasztsa is. Ennek tudatban is keresnnk kell a tudomnyos eszkzkkel leirt objektv helyzet lerst, mert e nlkl tevkenysgnk nem a vals helyzet megoldsra vonatkozna, hanem nhny tuds elme sajtos ksrletezsre. Igaz, hogy ennek is lennnek eredmnyei, de azok nem abban az rtelemben lennnek trsadalmiak, ahogyan a jelensg trsadalmi veszlyessgt rtelmeztk.

ssze kell teht fogni a megismersben, a megoldsi mdok kimunklsban, azok vgrehajtsban a tudomnynak, az llami szerveknek, trsadalmi s civilszervezeteknek, s fel kell ismertetni az egynekkel a tuds fontossgt, a motivcis bzisukban az egyni rdekek fell kzeltve. A sok egyni rdek adja majd az eredmnyt.

 Budapest, 1997. mrcius. 10.

 

 

 

 
Pontos id
 
annodomini
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
linkek
 
Tartalom

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168