*cikkek rsok : romafiatalok helyzete az llami nevelotthonokban II. |
romafiatalok helyzete az llami nevelotthonokban II.
Kos A Mucsi J 2006.04.03. 21:00
a tanulmny folytatst itt olvashatja
Az emberek nagy tbbsge rendszerint csaldban n fel s javarszt egsz lett a csald keretei kztt li le. A csald teht olyan kis vagy elsdleges csoport, amelynek tagjai kzvetlen kommunikciban llnak egymssal. Az interakcik a szerepelvrsok szerint alakulnak, amely szerepek tartalmt a mindenkori szkebb s tgabb trsadalmi krnyezet hatrozza meg. Ez a kapcsolat termszetesen az intzetbe kerlssel megszakad, s az interakcik gyakorisga, azok idtartama, s mestersges krnyezetbe kerlse nem elgsges felttel a szocializci szempontjbl.
Jelen krdsnkben kvncsiak voltunk arra, milyen gyakorisggal valsul meg a kapcsolattarts, tovbb sszehasonltsknt arra is kvncsiak voltunk, hogy van-e lnyeges klnbsg a mutatk nagysga s a vllalt etnicits kztt.
A szlk ismerete nem mutat jelents eltrst a romakultrhoz tartozk s a nem romk kztt, br ennl a krdsnl jelents azok szma, akik nem vlaszoltak krdsnkre. A vlasz elmaradsnak oka ismeretlen maradt szmunkra. A vlaszadk kzl a magyarok 74 szzalka ismeri valamelyik s/vagy mindkt szljt, a transzetnikumhoz tartozk esetben ez a szm 88% s a magukat romnak vallk 92 szzalka. Az ismeret a roma npessg fel haladva nvekszik, s taln sszefggeni ltszik a romacsaldoknl mshol mr lert gyermekszeretettel.
Azok arnya, akik nem ismerik szleiket, nem mutatnak lnyeges klnbsget sajt csoporton belli arnyukat tekintve. Ugyangy nincs a vllalt etnikai mutatjban eltrs, a gyerekeiket soha nem ltogatkra vonatkoztatva. Kzel egynegyede esetben a szlkkel val kapcsolat teljesen megsznt. Ennek eredete nem csoporthoztartozs fggvnye, mindenkppen vizsgldsra rdemes.
A ltogats gyakorisgnak mutatja szerint a roma npessg krben 10 szzalkponttal gyakoribb a havi tbbszri kapcsolattarts. Azonban ezek mlysgrl, a ltogatsok sorn megvalsul trtnsekrl nincs informcink. Taln arra enged kvetkeztetni, hogy az identits megerstse az interakcik gyakorisgnak nvekedsvel ersdik. Ez azonban csak hipotetikus elem, mindenkppen msfajta vizsglatot ignyelne.
Ilyen elzmnyek utn kerestnk arra vlasz, vajon az intzeti elhelyezs milyen kzrzetet alakt ki a nevelotthonok lakiban. Kvncsiak voltunk arra milyennek tlik meg helyzetket az otthon, a csaldban tapasztalt krlmnyekhez kpest, mennyire fogadjk el trsaik a megkrdezetteket. rik-e atrocitsok a mindennapi letben a romakultrhoz ktdeket.
Fontos krdsnek tartjuk a romanevelre vonatkoz krdseket, ennek is van identits vonatkozsa, br ktsgtelenl nehezebb az rtelmezse, mint a korbbi krdseknek volt.
Elgedettsg – elfogads
Viszony a nevelkhz
Vllalt
nemzetisg |
Helyzet az otthonihoz visz. |
Trsak ltali elfogadottsg |
Jobb
f/% |
Ugyanolyan. |
Rossz
f/% |
Sokan |
Nhnyan |
Nem |
Magyar |
20/21 |
39 |
11/12 |
49 |
22 |
2 |
Transzetnikum |
14/31 |
22 |
3/6 |
27 |
15 |
0 |
Roma |
20/30 |
30 |
14/21 |
44 |
16 |
3 |
Vllalt nemzetisg |
Atrocitsok |
Romatanrokrl vlemny |
Otthonban |
Iskolban |
Ismer |
Ignyli |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+,- |
Magyar |
- |
- |
- |
- |
20 |
52 |
13 |
35 |
26 |
Transzetnikum |
4 |
28 |
2 |
29 |
17 |
25 |
12 |
12 |
16 |
Roma |
19 |
44 |
11 |
53 |
23 |
42 |
31 |
13 |
20 |
A megkrdezettek vlemnye az otthoni helyzet s a jelenlegi helyzet sszehasonltsa sorn rdekes kvetkeztetsre sarkallhatna bennnket. Mieltt somms megllaptsainkat megtennnk, utalunk arra, hogy a krds maga sem tesz lehetv egyrtelm vlaszt. Nem konkretizltuk ugyanis, mit rtnk “helyzet” alatt, a fizikai trgyi krnyezetet, a csaldi technikai felszereltsget, a kzrzetet, vagy netaln valamennyit egytt. Clszernek ltszik egy ksbbi vizsglat sorn operacionalizlni a kategrit, mert akkor a kvetkeztetseink megbzhatv vlnak. Jelenleg csak azt tudjuk megmondani, milyen a szubjektv kzrzet, anlkl, hogy annak tartalmt ismernnk.
A szegnysggel sjtott csaldokra vonatkoz hipotzisnket ltszik altmasztani, hogy mindhrom vizsglt csoportban magasabb azok arnya, akik helyzetket azonosnak vagy jobbnak tartjk, mint mieltt nevelintzetbe kerltek. A magyar dikok 21 szzalka, a transzetnikum 31 szzalka s a romk 30 szzalka szmolt be emelkedsrl, a vltozatlansgot jelezte a magyarok 77 szzalka, a transzetnikum 63 szzalka s a romk 49 szzalka. gy a sllyedst jelzk adatai, br arnyuk nem jelentktelen, a magyarok egy tizede, a transzetnikum 6 szzalka, s a romk egy tde, rtelmezhetk az elzekben lertak miatt nehzkesen, hiszen az egyenl rzet s az emelkeds rzete abszolt rtelemben is felfoghat szmunkra.
A csoportba trtn beilleszkeds fontos tnyezje a fiatalok szocializcijnak.
Megkrdeztk a fiatalokat arrl is, hogy ”Elfogadnak-e a csoportban a tbbiek”. A fenti tblzat msodik oszlopban talljuk a vlasz megoszlst krdsnkre. A tblzat esetszmot tartalmaz, de clszernek ltszik megvizsglni az esetek szzalkos megoszlst.
Az els lnyeges megllapts, hogy alig mrhet a “nem” vlaszok nagysga. A magyarok krben kt f, s a romk kztt 3 f jelzett elutastst. Azt nem tudjuk pontosan, mi okozta, de felttelezsnk szerint a vlaszadk rviddel a vizsglat lefolytatsa eltt kerlhettek az intzetbe, s mg nem sikerlt a betagozdsuk. Ha a szociometriai vizsglatot is ignybe vennnk, megtudhatnnk, hogy a szkebb krnyezetben is teljes az elutasts, teht perifrira szorultakrl van-e sz, vagy csak egy a vizsglat idejn jelentkezett helyzet okozta rossz kzrzetrl.
A vlaszadk kzl a magyar csoport 73 szzalka azt lltja, hogy sokszoros kapcsolatrendszerben, egy negyede nhny tagot szmll kapcsolatrendszerbe tagoldik; a transzetnikum esetben hromtdket sokan s kttdket nhnyan fogadjk el, a romknl ez a szm 67% illetve 30 %. Nem olvashat ki az sem, hogy az elfogadsnak valamifle etnikai okai lennnek.
Az atrocitsok, mskppen a konfliktusok fontos fokmri a csoportok letnek. A konfliktusokat gy is felfoghatjuk, mint a csoportt vls folyamatnak indiktorait, de gy is, mint a csoport vltozsnak indukl tnyezit. A csoport rettsgt azonban minstik a csoporton belli konfliktusok jellege, az azokra adott vlaszok kivitelezsnek eszkze, mdja is. Nem minden konfliktus torkollik atrocitsba, ami szintn szubjektv minsts.
Sajnos arra nem krdeztnk r mit rt a vlaszad a fogalom alatt, s nem is vizsgltuk csak a roma s a transzetnikum esetben az atrocitsok megltt. Azt mondhatjuk el, hogy a transzetnikum esetben elenysz az atrocitsrl beszmolk szma mindssze 4 f, 28 f, ez hatvanngy szzalk, pedig azt jelezte nem rte atrocits. 12 f nem vlaszolt, ami tbb mint egynegyedk. Valsznnek ltszik, hogy maga a kategria nem ismert a vlaszadk krben. De ennek ellentmondhat a roma vlaszadknl tapasztalt megoszls. Itt ktharmad nem tapasztalt (66%) atrocitst, viszont majd egyharmad beszmol rla. Tovbbi elemzst mindenkppen ignyel.
Kvncsiak voltunk arra milyen jelentsget tulajdontanak az intzetben lakk a roma nevel ltnek. Valamennyi vllalt nemzetisgi besorolshoz tartoz csoport 1/3-a szmolt be arrl, hogy ismer roma nevelt s 2/3-a mondta azt, hogy nem. Nehz kibogozni, vajon azrt mert nincs ilyen, vagy nem rdekli a vlaszadt a lte, de tbb mint valszn, hogy a szmok mgtt a tiszadobi neveltek hzdnak meg. Nem igazn segt eligazodni a helyzet megtlsben a roma tanr szksgessgre vonatkoz krdsnk sem. A magyaroknl az inkbb nem vlemnyek a dominlk, vagy a kzmbssg, de az is figyelemremlt, hogy ennl a krdsnl tapasztaltuk, hogy egytdk nem vlaszolt a krdsre. A transzetnikum kzel ¼-e igen, ¼ nem, s fele szmra kzmbs a roma nevel alkalmazsa. A roma besorols vlaszadk kzel fele ignyeln, tovbbi 30 szzalk szmra kzmbs, s csak 20 szzalk vlekedik elutastan. Megkockztathatjuk azt az lltst, hogy a romakultrhoz valamilyen fokon ktdk krben az odatartozs erssgvel pozitvan korrell a roma nevel ltnek ignylse.
A roma nevelk alkalmazst a neveltek kevss felttelezhet ignyn kvl az intzmnyvezetk elssorban sajt kpzettsgk/rdekldsk okn szorgalmaztk – rszt vettek romolgiai kpzsben vagy figyelemmel ksrik a cigny etnikai kutatsok eredmnyeit.
Ebben az letkorban, ahov megkrdezettek tartoznak, valamilyen fokon kialakul a tovbblps lehetsge, annak megfogalmazsa miv vlhatok, mi legyen az letemmel. Erre a tervezett karrier mobilits vizsglat adhat megfelel vlaszt. Az intragenercis clokra vonatkozan megfogalmazott krdsnkre adott vlaszok elgg elszomort kpet festenek szmunkra
Mobilitsi elgondolsok
Vllalt nemzetisg |
Jelenlegi iskola |
Tervezett iskola |
ks |
lt |
szm |
ki |
lt |
szm |
ki |
egy |
Transzetnikum |
2 |
18 |
17 |
4 |
4 |
17 |
12 |
7 |
Roma |
4 |
39 |
12 |
6 |
10 |
18 |
15 |
16 |
Vllalt nemzetisg |
Mobilits |
Tanulmnyi eredmnyek |
V |
mag |
k |
j |
kz |
els |
elt |
Transzetnikum |
22 |
4 |
0 |
7 |
23 |
6 |
6 |
Roma |
22 |
5 |
3 |
14 |
32 |
9 |
3 |
Jelmagyarzat: ks kisegt iskola egy egyetem k jeles
lt ltalnos iskola v vltozatlan j j
szm szakmunkskpz iskola mag emelkedst tervez kz kzepes
ki kzpiskola els elgsges
elt elgtelen
A vlaszok kzl csak a roma kultrhoz valamilyen fokon ktdk kerltek feldolgozsra. Az adatok azt mutatjk, hogy a jelenlegi helyzet csak reproduklja azt a helyzetet, amelyet a bemutatskor mr lertunk, nevezetesen az apa iskolai helyzetre s foglalkozsra vonatkoztak.
A transzetnikumhoz tartozk tbb mint nyolcvan szzalka a szakmunkskpz iskolai vgzettsgig jutott el, ugyanez a mutat a romk krben 83 szzalk. Taln megnyugtathatja a vizsgldt, hogy a transzetnikai csoportba soroltak kzl 12 f kzpiskolt szeretne elvgezni s 7 f egyetemen kvn tovbbtanulni. A romk kztt ez a szm kzpiskola esetben 15 f s egyetem 16 f.
Kiss eslytelennek is tnik a szndk, ha a tanulmnyi eredmnyeket is hozzkapcsoljuk a szndkokhoz. A transzetnikumhoz tartozk esetben kzepes vagy annl alacsonyabb tanulmnyi eredmnyrl szmol be a megkrdezettek ngytde, a romk kzel ktharmada. Ismerve az egyetemekre val bekerls lehetsgeit nehezen ugyan de teljeslhetnek ezek az elkpzelsek.
Az eddig lertak alapjn nhny kvetkeztets
- A nevelintzetekbe kerlsnek a szegnysg, a munkanlklisg, a halmozottan htrnyos helyzet nagy valsznsggel az okozja, a roma npessg az ssznpessgen belli arnyhoz kpest nagyobb arnyban van jelen az llami nevel otthonokban, de krlbell ekkora mrtkben tlreprezentlt a htrnyos helyzetet illeten.
- Az erszakos kiszakts nem csak a szemlyisg struktrban, hanem a kulturlis ktds alakulsban is krosan hat. Minl fiatalabb korban kerl tarts gondozsba egy gyermek, a hats annl inkbb az asszimilcit ersti.
- Az intzetben eltlttt vek jelents szerepet jtszanak az identits tudat vltozsban, a romasghoz val ktds elhalvnyulsban.
- A csaldi szocializci szerept ltszlag a kortrs csoport veszi t, azonban az tvtel tnyleg csak szimbolikus rtk. Nem kpes a trsadalmi sttusok s trsadalmi szerepek megtantsban, hiszen hinyoznak a mintk, hinyoznak az ellenszerepek. Azt is meg kell jegyezzk, hogy a szereptartalmak s a szerepelvrsok is a homlyban rejtzkdnek, maga a szocializcis kzeg is homlyos. Ilyen felttelekkel a roma kultra tadsra tett ksrletek (Tiszadob) csak tanult ismeretek lesznek, amelyek a tudat kognitv szfrjba bekerlnek, mg az affektv viszonyok is kialakulhatnak, de kicsi az eslye az interiorizldsnak.
- Az trsadalmi eslyegyenltlensg, amely okozja volt a fiatalok bekerlsnek a nevelintzetekbe, tovbb rkldik, st vlemnynk szerint nmileg tovbb nvekszik. Elmarad, vagy cskken a ltogatsok szma, az alapkzssggel val interakcik szma, intenzitsa gyngl, az intzetben l fiatal lassan kiilleszkedik a szmra korbban a biztonsgot nyjt csoportbl. Krds persze az is, hogy vajon ad-e a nevelintzet annyit, ami a vesztesget kompenzlja.
- A trsadalom s az egynek rdekben is szksges tallni olyan megoldsokat, hogy a gyerekek szocializcija a csaldokban trtnhessen meg, s a csaldbl trtn kiszakts csak olyan esetekben kvetkezzen be, amikor az a vgs helyzetet jelenti. Elvesznek ugyanis azok a kulturlis ktdsek, amelyek az egyn szmra is fontosak, de hozzjrulnak az adott trsadalom kulturlis soksznsge.
- Nem szabad belenyugodni abba, hogy ezek az intzmnyek ltens hatsukat tekintve az asszimilci irnyba hatnak, fontosabb kell legyen a kulturlis identits kialaktsa, ahol mindenki az, aminek vallja magt s ahogyan msok t azonostjk. E szocializci sorn termszetesen az interakcik alkalmasak arra, hogy egyms kultrjt megismerjk, hogy a flelmeinket valamely csoportra kivettsk. A trsadalmi tanuls, a szocializci az egyenrangsgra pl, ennek kell rvnyeslni ezekben a szitucikban is.
Tartalomjegyzk
A kutats clja s terletei 2. oldal
Ismerkeds az intzmnyekkel 3. oldal
A vizsglat clkitzsei, hipotzisei 4. oldal
A romasgrl ltalban, a szocializcival sszefgg krdsek vonatkozsban 5. oldal
A gyermekvdelmi trvny hatsa 8. oldal
A vizsglat krlmnyeirl 8. oldal
A minta szociolgiai jellemzse 9. oldal
Szocializcis elzmnyek 10. oldal
Roma kultra birtoklsa 11. oldal
Kapcsolattarts korbbi krnyezettel 15. oldal
Elgedettsg-elfogads, viszony a nevelkhz 16. oldal
Mobilitsi elgondolsok 18. oldal
Az eddig lertak alapjn nhny kvetkeztets 18. oldal
|