*cikkek rsok : romafiatalok helyzete az llami nevelotthonokban I. |
romafiatalok helyzete az llami nevelotthonokban I.
Kos A. Mucsi J. 2006.04.03. 20:55
A tanulmnyt a BHKK megrendelsre ksztettk Dr. Kos Anna kollgmmal, arra kerestk a vlaszt, hogyan zajlik a fiatalok szocializcija ezekben az otthonokban. A dolgozatban szerepl felmrst magunk vgeztk, az otthonok munkatrsaival egytt. Ksznjk segtsgket
Integrcis s Fejlesztsi Munkacsoport
Biztonsgpolitikai s Honvdelmi Tmacsoport
ROMA FIATALOK HELYZETE AZ LLAMI NEVELINTZETEKBEN
Dr. Kos Anna
Mucsi Jzsef
Kutats clja, terletei
Jelen vizsglat sorn az llami gyermekotthonokban elhelyezett 11-18 ves fiatalok kpeztk a vizsglat clcsoportjt.
A kutats clja: A kt vre (2001-2003) tervezett kutats sszehasonlt empirikus felmrsekre tmaszkodva vizsglja a slyosan htrnyos helyzet roma etnikumhoz tartoz fiatalok htrnyait a magyar intzmnyrendszer egyes terletein, a felsoroltakon bell a gyermekotthonban elhelyezett 11-18 ves fiatalok krben.
Az 1997. vi XXI. tv. a gyermekek vdelmben megllaptja, hogy a gyermeknek joga van az elltsra, szigoran tilt mindenfle - szrmazs, etnikai hovatartozs – diszkrimincit. Ennlfogva nem rendelkeznk egzakt adatbzissal. Nem tudjuk, hogy a gyermekotthonban nevelked, htrnyos helyzet gyermekek kztt milyen arnyban vannak magyar s kisebbsgi etnikumba tartoz gyerekek.
A kutats elfeltevse, hogy a szegnysg mint a htrnyos helyzetet okoz tnyez nagyobb arnyban van jelen a cignysg krben a kzismert okok miatt. Ugyanakkor nem tudjuk, milyen mrtkben ellenslyozza ezt a helyzetet a roma npessg ugyancsak kzismert csaldi sszetartsa, gyermekszeretete.
Kutatsunk clja, hogy empirikusan – krdves mdszerrel – megvizsglja egy (kt) tipikusnak tekinthet gyermekotthonban a 11-18 ves korosztly halmozottan htrnyos helyzet gyermekek helyzett, a sttusuk kialakulsnak okait; a krdsek irnyulnak a gyermekek identitsnak vizsglatra, az identitsvltsra, a csoportkapcsolatok minsgre, az asszimill tendencik milyensgre; a kzssgben a klnbz identitsok elismersre; valamint arra, hogy ezek a tnyezk hogyan hatnak a kzssg tagjai trsadalomba val beilleszkedsnek perspektvjra.
Mdszertani problmt jelenthet, a gyermekotthonok nem tipikus jellege s a halmazati htrnyok akkumulldsnak rzkelse (szegny krnyezet, rvasg, roma szrmazs). A csoportok heterognek, tbb korosztly, klnbz ellettel kerl egy “csald alak” kzssgbe.
Magyarorszgon 18 000 0-18 ves kor gyermek kap llami gondoskodst. Szrmazs szerinti adatbzis nincs, nem jellemz a gyerekekre a roma identitstudat; van hivatsos roma nevelszli hlzat; ott funkcionl fkppen, ahol a lakossg jelents hnyada vllaltan cigny. Nhny kelet-magyarorszgi teleplsen a lakossg 90 %-a “szemmel lthatan” cigny. Tiszadobon van nll cigny alaptvny roma identitsra nevel programmal. A fvrosi gyermekintzmnyek nem tipikusak, az intzmnyekben 30-35 % a roma.
A kutats az orszg hrom megyjben, Pest megyben, Szabolcs-Szatmr-Bereg megyben, Hajd-Bihar megye hrom otthonban trtnt.
Az intzmnyek a kvetkezk:
Krolyi Istvn Gyermekkzpont Ft
Gyermekotthon Tiszadob
Gyermekotthon Komdi
Gyermekotthon Berettyjfalu
A krdvek kitltsre a megyei nkormnyzati intzmnyek vezeti adtak engedlyt. Valamennyi intzmnyben szvlyes nyitottsggal tallkoztak a kutats vgzi, a krdvek kitltsben segdkeztek a pedaggusok is.
Ismerkeds az intzmnyekkel:
Komdi voda, ltalnos Iskola s Gyermekotthon, Hasznosid Kzpontban a fiatalok hrom ves kortl 24 ves korig vannak elhelyezve, folyik a szocializcijuk. A nyolcadik osztly elvgzse utn a gyerekek kzpiskolban, szakmunkskpzben tanulhatnak tovbb, m ha ehhez nem reznek kell elhivatottsgot, akkor a teleplsen van lehetsgk munkavgzsre. Az idekerlt gyerekek egy rszre jellemz, hogy slyos szocializcis htrnyokkal kszkdnek, tbbnyire csak romul beszlnek. Ezek a gyerekek felzrkztat csoportban, korrekcis nevelsben rszeslnek. Ennek megfelel szint elvgzse utn kerlnek t a kzsg vodiba. Az intzmny vknyvben nem talltunk utalst roma nevelsi program ltre, holott roma szrmazs a lakk ktharmada. (becslt adat morfolgiai jegyek alapjn)
Ft vrosban a Krolyi Gyermekkzpontban 180 gyerek l 21 csaldszer, 8-12 fs, vegyes nem s letkori sszettel csoportban. Kzlk 60 fiatal a krnyez teleplseken vsrolt csaldi hzban, 120 f a gyermekvros terletn lakik. 40 f mr nagykor utgondozott, 80 f tizennyolc v alatti otthonban elhelyezett szemly.
A 100-120 ngyzetmteres laksok, melyek a csoportok kzvetlen lettert adjk, rendelkeznek minden adottsggal, ami az nll letvitel alapjainak elsajttshoz szksges. A gyerekek a mindennapi gyakorlatban tanuljk meg s gyakoroljk az letvezetsi technikkat, szoksokat, normkat. Egy –egy gyermekcsoportban ngy pedaggus, gyermekfelgyel dolgozik, irnytja, szervezi a csoport lett. A csoport gyerekenknt havonta 14.000 Ft-bl biztostja a laks fenntartst, s a gyerekek egyni ignyeit.(ltzkds, tkezs, egyb vsrls.
A gondozott gyerekek, fiatalok Ftra s a krnyez teleplsekre, illetve Budapestre jrnak iskolba. Ezekben az iskolkban gyakran nem tudjk, hogy llami gondozottakrl van sz, hiszen nevelotthoni pedaggus, mint kzvetlen hozztartozja jelenik meg a szli rtekezleteken, rendezvnyeken. Az otthon biztostja szmukra az ignyek szerinti klnkpzst (szakkr, zenei, nyelvi, stb.). A gyermekvros teljesen nyitott a lakk brmikor eltvozhatnak.
Tiszadob a gyermekotthon egy gyerekvrosegysg tagegysge, terletn bels szakkpziskola mkdik, melybe a helybeli s a krnykbeli teleplsek gyerekei is jrnak, ezen kvl van egy hatvan frhelyes kollgium, a tvolabbi teleplsek – fknt nevelszlknl elhelyezett – gyermekei szmra. A gyerekotthonban 133 f van elhelyezve, letkoruk szerint a 14-24 ves csoporthoz tartoznak. A gondozsba vett fiatalok kzel 70 %-a roma.
A tiszadobi gyermekotthonban mkdik roma klub, amely bevallottan a romakultra, szoksok megismertetsvel, a gyerekek identitskialaktst kvnja segteni, s clja a falusi befogad kzssgben, az iskolban az elfogad attitd kialaktsa, erstse. Az igazgat a nevelsi problmk, konfliktusok oldsa rdekben, roma identits vllalsrt alkalmaz roma nevelt (a csaldcsoport “felgyelje” pedaggiai vgzettsg nlkli), de szeretne romolgiai vgzettsg pedaggust alkalmazni.
A vizsglat clkitzsei, hipotzisei
A vizsglat sorn arra kerestnk vlaszt, hogy a nevelotthonokban lak fiatalok krben milyen nagysgban tallhatk roma szrmazsak, tovbb arra is, milyen csaldi krlmnyek kztt ltek az intzetbe kerls eltt, hogyan trtnt az “elszocializcijuk”, milyen kondcikkal kerltek be az intzetekbe. Milyen egyenltlensgekkel rhatk le az intzetben lk.
Kvncsiak voltunk arra is, hogy milyen htrnyokkal jr a roma kulturlis krhz val tartozs, ezrt bizonyos kemny adatok esetben ksrletet tettnk sszehasonltsokra nem roma szrmazs otthonlakkkal. Kvncsiak voltunk arra is, hogy milyen a kzrzete a roma fiataloknak.
Megkrdeztk rzkelnek-e olyan htrnyos megklnbztetst, amely a roma kulturlis krhz tartozsuk miatt ri ket. Vizsgldsunk trgyt kpezte tovbb a kzrzet az intzetben, a bnsmd, az is, hogy htrnyos megklnbztets mennyire jellemz az intzetekben.
Az elszocializci sorn a romakultra elsajttshoz milyen intzmnyek jrulnak hozz, a roma csoporthoz tartozs jelenti-e a nyelv ismerett is.
A csaldbl val kiszakads, mg ha az a lehet leghumnusabb mdon trtnik is, komoly traumt okoz az egyn pszichikumban, kihatssal van a tovbbi sorsra, tovbbi letre.
Az j krnyezetbe kerlst felttelezheten gy li meg, mint megfosztottsgot, de egyben anmis llapotknt is, mert a korbbi kulturlis tuds mr nem elgsges a trsadalmi interakcikban val rszvtelhez, az jak ismerete pedig mg nincs megfelel szinten. A rsztvev ezt nagyon kellemetlen konfliktusknt, konfliktusok sorozataknt li meg, s a meglv tudsa tapasztalata rvn kezeli a konfliktusokat. Minekutna letkorukbl fakadan mg nem ismerik a felnttek kifinomultabb konfliktuskezelsi technikit, gy zmben az erszakkal trtn dntst, a rangsorolst, a ptcselekvst, vagy a kilpst a szerepbl vlasztjk. gy megjelennek krkben a durva magatartsi megnyilvnulsok, a devinsviselkeds klnbz formi, amelyek azutn a kortrscsoportok pubertskorban kitntetett szerepbl fakadan nagyon gyorsan terjednek krkben.
A devins megnyilvnulsok fakadhatnak a korbbi krnyezet hinybl fakad frusztrcibl, annak nyomaszt voltbl, a valamely csoporthoz kttt sztereotpis, vagy eltletes viselkedsbl, a magnybl, a fizikai s szellemi destrukcibl, a sivr rzelmi krnyezetbl.
Felttelezzk, hogy az ilyen tpus cselekmnyek mgtt az elz tnyezk hzdnak meg, s a kivitelezs mdjban lehetsges csak felfedezni kulturlis meghatrozottsgokat, a helyzetek okai rendszerint ltalnos jellegek.
Milyen trsadalmi perspektvk, clok fogalmazdnak meg az intzetben nevelked fiatalok krben?
A romasgrl ltalban a szocializcival sszefgg krdsek vonatkozsban:
Magyarorszgon a romanpessg nagysgrl, a npszmlls hinyossgai miatt, becslt adatok lnak rendelkezsre, ezek szerint a 450.000 (ELAR 1997 adatai) - 800.000 f kztti adatok forognak kzkzen. Egy 1993-as felmrs szerint a minstett roma npessg 9.8 %-a Budapesten, 28,9 %-a a vidki vrosokban, 61,3 %-a a kzsgekben l. Jellemz rjuk az alacsony iskolzottsg, a munkaaktivits, de krkben a szegnysg is az orszgos tlagnl jval magasabb. Lakskrlmnyeik komfortfokozata alacsony sznvonal.
Jellemz krkben a szegnysg, amelynek nagysgrl jelenleg nem tudunk hiteles adatot szerepeltetni. Azt mondhatjuk: hogy “… minden, az egyenltlensgek, illetve a szegnysg krdst rint kutats, ezt a szegnyminta is egyrtelmen mutatja, hogy a demogrfiai ismrvek (csaldtpus, gyermekszm, gyermekek letkora), a hztarts felntt tagjainak munkaer-piaci helyzete (aktv felnttek, munkanlklisg) a lakhely (falu, vros), valamint a roma kisebbsghez tartozs meghatroz szerepet jtszik az egyenltlensgek s a szegnysgi kockzat alakulsban…”
A romk helyzetben, letkrlmnyeikben a piaci talakuls slyos ldozatokat kvetelt. Ez a vltozs rintette a roma nem-roma npessget is. Azonban ez a vltozs krkben lnyegesen jelentsebb volt.
v |
Minta |
Nagyon szegny |
Szegny |
Nem szegny |
1998 |
nem roma |
2.3 |
3.3 |
94.4 |
roma |
7.4 |
8.6 |
84.0 |
2000 |
nem roma |
6.1 |
11.3 |
82.6 |
roma |
21.4 |
28.1 |
50.5 |
Mint lthat a vizsglat szerint a roma npessg fele a szegnysg kategriba tartozik.
Termszetesen tudjuk, hogy e tnyezk mellett mg ms tnyezk is hozzjrulhatnak a trsadalmi egyenltlensgi rendszerben val elhelyezkedshez - pldul a kulturlis kzeghez val tartozs -, de egy egszsges trsadalomban, demokrciban ezek a tnyezk nem lehetnek dominnsak. Egy demokratikus rendszerben a kulturlis soksznsg csak sznesti, ersti a trsadalmi integrcit, ellenkez esetben az etnocentrikus gondolkods s ideolgia slyos veszlyt jelenthet a trsadalom integrldsra.
A szociolgiai vizsglatok azt mutatjk, hogy nmagban egyik dimenzi sem mutat elsbbsget, hanem a htrnyos helyzet tbb tnyez egytthatsbl kumulldik, a helyzet kialakulsrt rendszerint ezek az egytthat tnyezk eltr mrtkben felelsek.
Hipotetikusan teht elvetjk azt a sokak ltal vallott nzetet, hogy a trsadalmi etnikai csoporthoz tartozs nmagban meghatrozza a trsadalmi helyzetet.
A magyar trsadalom nyitott trsadalom, azonban a trsadalmi mobilitst az elmlt vtizedben jelentsen tovbb cskkentette, akadlyozta a mlyl szegnysg, s ennek kvetkeztben a szegny csaldokban nevelked gyermekeket sjt, rkld anyagi, kulturlis deficitek.
Ma Magyarorszgon a mobilitsnak kitntetett csatornja az iskolai vgzettsg, a kulturlis tkbl val rszeseds nagysga. A magasabb iskolai vgzettsg megszerzse ezrt fontos az egyn szmra is, hiszen mobilitsi csatornaknt kitntetett helyzetnl fogva mdot s lehetsget biztosthat a trsadalmi felemelkedsre. m legalbb ennyire fontos a trsadalom szmra is az iskolzottsg - mind mennyisgi, mind minsgi struktrjt tekintve -, mert a trsadalom kultrjnak trktse a szocializci gensein keresztl trtnik, s ebben a csald elsdleges szerepe mellett az iskola jtszik mg dnt szerepet. Nlklk nem lehetsges a tudstads.
A makro-, de a mezo-, s mikrotrsadalom fennmaradsnak fontos felttele a kultra megtartsa, annak lte, ezrt nem lehet estleges az trktse, megrzse, fejldse, modernizcija. Ehhez ms szocializcis gensek is hozzjrulnak, a kortrscsoport, a krnyezet, s a krnyk.
Annak rdekben, hogy ez a folyamat, a kultra trktse vgbemenjen, az llam klnbz szablyokat foganatost. Elfogadva a szocializci fontos elmleteit, az eredmnyes szocializci rdekben, a szksges mrtkben elrja azokat a szocializcis tartalmakat, a preferlt rtkeket, normkat, magatartsi rendszereket, amelyeket elsdlegesnek tart, szablyozza a kzvetts intzmnyrendszert, azok mkdsi feltteleit biztostja, a kvetelmnyek nem teljestse miatt pedig szankcikat alkalmaz a trsadalom rdekeinek kiknyszertse cljbl.
A szocializci, a szocilis tanuls clja az, hogy az egynek elsajttsk a trsadalom kultrjt, ezltal rszt vegyenek a trsadalom letben. A szocializci egyben folyamat is, ami alatt az rtend, hogy az egyn szletstl hallig tart, az egyn minden letkori szakaszban elsajttja az adott trsadalmi sttusokat a sttusokhoz adekvt szerepelvrsokat, azokat valamilyen szinten teljesti. Ez lesz az alapja a trsadalmi integrcijnak.
Ezen folyamatban elsajttja a trsadalom tapasztalatrendszert - mint a szban s rsban felhalmozott s tadhat tudst s tapasztalatot, de azokat az ismeretrendszereket is, amelyek trgyiv vltak, objektvldtak. Tovbb elsajttja a trsadalom tevkenysgrendszert, tbbek kztt a magatartsmintkat, a kapcsolatok szablyrendszert, a klnfle dolgokkal, jelensgekkel kapcsolatos belltdsokat, attitdket. Megtrtnik a normarendszer elsajttsa, melynek sorn elsajttdnak azok az elrsok, szablyok, trvnyszersgek, amelyek jogi formulk nlkl is szablyozzk a mindennapi tevkenysget, megtanulja az rtkeket, amelyek szemlyisgben interiorizldnak abban az rtelemben is, hogy ezek olyan dolgok szmra, amelyeket cselekvsei motivlsban kitntetett elnyben rszest, cselekvsei, viselkedse sorn ezek elrsre, megszerzsre trekszik. trktdik az rtkrendszer s velk egytt a szankcirendszer, gyis, mint jutalmak, de gy is, mint bntetsek.
Tudjuk azonban azt is, hogy a szocilis tanuls sorn nem ltalban a trsadalom makro viszonyrendszernek trktse, megtanulsa trtnik, hanem mindig egy konkrt mikro trsadalmi kzeg, a csald ltal megszrten tanuljuk azt a kultrt, amelyben a csald l. Mindig a konkrt krnyezet lesz a meghatroz abban, hogy az ltalnos kultra mely elemei kerlnek favorizlt helyzetbe, gy a nemzetisgi, etnikai hovatartozs dnt szerepet jtszik. Fontos hangslyozni, hogy ez nem, mint biolgiai tnyez, hanem mint a szocializci egyik intzmnynek hatsa jelenik meg. A szocializci folyamatban klnbz intzmnyek vesznek rszt, ahol az intzmnyek sokszorosan befolysoljk, mdostjk egyms hatst.
Az intzmnyek kztt kiemelked, alapvet szerepe a csaldnak van. A gyermeket a csaldban rik az els, meghatroz impulzusok, a trsadalmi hatsok, mg ha a csald ltal megszrten is. Ezt folytatjk az oktatsi intzmnyek - a blcsde, az voda s az iskola -, amelyek hatsmechanizmusa a tantervek alapjn szndkolt s tervezett mdon trtnik. Az iskola hatsa azonban a “rejtett tanterv” rvnyeslsvel is jelentsebb vlik. Jelents szerepet jtszik a szocializci folyamatban a kortrscsoport, a ksbbiekben a munkahely, de felttlenl meg kell emltennk a krnyk szerept is.
Mint mr korbban utaltunk r, a szocializci eredmnyessge sem az egyn, sem a trsadalom szempontjbl nem kzmbs, ezrt a trsadalom valamifle mdon rgzti azokat az elvrsokat, amelyek az egyes intzmnyekre hatlyosak, vagy amely intzmnyekre fennhatsgt kiterjeszteni vli, s ezek nem teljestse esetn szankcikkal sjtja azokat.
Ha a csaldot, mint szocializcis intzmnyt tekintjk, a klnbz trvnyek szinte a csald valamennyi funkcijt tfogjk. Kvetelmnyek fogalmazdnak meg a csald biolgiai reprodukcis funkciira, a gazdasgi funkciira, a szocializcis funkcira, az rzelmi s biztonsgi funkcikra egyarnt. Ezek nem teljestse esetn a szankci legtbbszr a csaldbl val kiemels lesz, az llam a csald funkciinak megvalstst maghoz vonja.
Sokfle megolds lehet, gy ezek kztt az egyik megolds az llami nevelintzetekben val elhelyezs. Ez taln kt terleten megbzhatan mkdik, az egyik a biolgiai fiziolgiai gondoskods, valamint a szocializci szndkolt hatsainak szretlen kzvettse, de ms funkcik sok tnyez egyttes hatsa miatt nem teljeslnek. Nem teljeslhetnek taln azrt sem, mert a bekerl alanyok nem “tabula rasa-k”, hanem aktulis szemlyisgek, akiknl a szocializci hatsra kialakult az “aktulis szemlyisg”, aki a korbbi kultrban mozog otthonosan, szmra az jelenti a biztonsgot.
A romagyerekek szocializcija a csaldban zajlik, ahol a hagyomnyoknak nagy szerepk van. A csald kzpontja az anya, a gyerekekkel val kapcsolata mly, benssges. A roma csaldban a kzssg normi az egyttls sorn hatnak a gyermekek fejldsre.
Azt mondhatjuk, hogy a hagyomnyos romacsaldok, romakzssgeken belli szocializcit a nagyfok mozgsszabadsg, fggetlensg, a bizonyos mrtk cselekvsi szabadsg, a szinte mindenfle tilts, bntets s parancs hinya jellemzi. Megfigyelhet tovbb a vgyak, elkpzelsek viszonylag gyors kielgtse, a ksleltets elfogadsnak hinya is.
Kitntetetten szerepel az odaad testvri szeretet, az idsek tisztelete, a csoport norminak betartsa. A nemek kztti kapcsolatokat a nyilvnos trben a klcsns feltn szemrem jellemzi. A csoporthoz val rzelmi s gyakorlati tartozs fontos, a tagokat az ers ktds jellemzi. A serdl fikat s lnyokat kiemelt figyelem ksri.
Teht elmondhat, hogy a roma npessgrl, hogy a szocializcijuk eltr a trsadalom nem roma tagjaitl.
A gyermekvdelmi trvny hatsa
Tudvalev – rja Vgh Katalin 1994-ben – az intzetek tele vannak cignygyerekekkel, mgpedig olyanokkal, akiknek a szlei lnek. Az intzeti elhelyezst, mint egyetlen megoldst alkalmazzk a terleti gyermekvdelmi eladk a csaldi problmk megoldsra.
Ferge Zsuzsa szerint a zavartalan emberi trsadalmi jratermels felttelei nem biztostottak a gyermekek negyednl, harmadnl. Azok a gyerekek, akikrl trsadalmi tapasztalatok alapjn vlhet, hogy nem lesznek j munkaerk vagy llampolgrok, mg annyi trsadalmi segtsget sem kapnak, mint a tbbiek.
A magyar gyermekvdelmi rendszer a csald problminak megoldsra a gyermekek tarts llami gondozsba vtelt preferlta, a trsadalmi normk szerinti szocializci rdekben gtolta a csalddal val kapcsolattartst, a gyerekek tbb szz fs intzmnyekben, gyermekvrosokban nevelkedtek. A gyermekvrost fallal vettk krl a sz eredeti s tvitt rtelmben, tjrs az “intzetis” s a norml vilg kztt csak nagyon szigor felttelekkel volt lehetsges. E gyermekvdelmi rendszernek a kudarca knyszertette ki a modern, gyermek- s csaldvd gondolkodst, trhdtst, mely vgl az 1997 novemberben letbe lpett gyermekvdelmi trvnyben nyerte el jogi formjt, szaktva a korbbi gyermekgyi trvnykezsi hagyomnyokkal.
A trvny alapelvknt hatrozza meg a gyermekek mindenek felett ll rdekeit s egyben azt, hogy a gyermeknek elsdlegesen joga van a csaldjban nevelkedni. A trvny alapveten a prevencira helyezi a hangslyt, s ennek rdekben ltrejttek j intzmnyek, a gyermekjlti szolglatok, gymhivatalok, megkezddtt a gyermekvdelmi szakellts rendszernek talakulsa. Ezen intzmnyek feladata a krzishelyzetbe kerlt csaldok segtse, a gyermekek tarts llami gondozsba vtelnek elkerlse.
A tarts llami gondozsba kerlt gyermekek kapcsolatt a csalddal a nevel otthon segt fenntartani – ltogatsi id, utazsi kedvezmnyek; a gyermek hazaltogatst sztnzi. Ugyancsak ezen alapelv szellemben a gyerekeket lehetsg szerint a lakhelykhz legkzelebb es nevel otthonba kell elhelyezni.
A vizsglat krlmnyeirl:
Ma Magyarorszgon 18000 f 0-18 v kztti fiatal rszesl llami gondoskodsban.
1. Megkrdeztnk az llami nevelintzetben l 11-18 vesek kzl 205 ft, akik az orszg ngy intzetben vannak elhelyezve.
2. A megkrdezst “survey” mdszerrel, nkitlts krdvekkel hajtottuk vgre, elkerltk annak lehetsgt, hogy az alacsonyabb letkoraknak segtsnk a krdsek elmagyarzsval.
3. A kivlaszts ltalnos szempontja az volt, hogy klnbz gazdasgi, etnikai krnyezetben mkd gyermekotthonban l gyerekek helyzett vizsgljuk. A fti gyermekotthon nagyvroshoz kzel, ingergazdagabb krnyezetben lv gyermekintzmny. A roma lakossg arnya az orszgos tlagnak megfelel, Szabolcs megyben Borsod utn a legmagasabb a cigny lakossg arnya. Ezrt, br a megllaptsok nem ltalnosthatk, egy ltalnos, rszletes vizsglattal ugyan al nem tmasztott kpet nyertnk, amelynek segtsgvel egy ksbbi kutats problmakreire adhatunk ismereteket.
4. A besorolsnl Merton szerint valamely csoporthoz tartoznak tekintettnk valakit, aki magt annak a npcsoport tagjnak vallja magt, valamilyen fokon elsajttotta a csoport kultrjt valamilyen fokon.
5. Transzetnikai csoporthoz tartoznak tekintettnk mindenkit, aki nem romnak tartja magt, de a rokonaik kztt feltntettek roma szemlyt. Ez bizonyos mrtk mdszertani problmt is felvet, hiszen a roma npessgen bell a rokoni kapcsolatok hatrai sokkal szlesebb, mint a nem roma npessg krben. Nem igazn lehet vlemnynk szerint ezt a helyzetet identitsvltsnak nevezni, hiszen nem mrtk az identits fokt, msrszrl, pedig nem trtnk ki annak vizsglatra, hogy melyik letkorban trtnt a nevelintzetbe trtn bekerls, gy azt sem tudjuk rekonstrulni, hogy szocializci mely fokn lt a szemlyisg.
6. rdekes sszehasonltsi ksrlet lehet az a vletlen, hogy a nem roma s a romasghoz valamilyen fokon ktdk kzel azonos arnyban tallhatk. Vlaszt kaphatunk olyan krdsekre is, mint hogy a klnbzsgek az etnikai vagy ms tnyezkkel korrellnak. Az letutak, a vgyak, a clok a deviancia, a szrmazs vagy a trsadalmi helyzet, a szocializci kvetkezmnye-e?
A minta szociolgiai jellemzse
Vllalt nemzetisg |
f |
% |
letkor |
Korbbi lakhely |
12-14 |
% |
15-18 |
% |
Bp. |
Vros
F/% |
Falu f/% |
Tanya |
Nem jellte |
Magyar |
91 |
45 |
34 |
38 |
41 |
62 |
4 |
38/41 |
42/46 |
2 |
5 |
Transzetnikum |
44 |
22 |
15 |
34 |
24 |
66 |
1 |
25/56 |
15/34 |
3 |
0 |
Roma |
66 |
33 |
29 |
44 |
33 |
56 |
2 |
29/43 |
28/42 |
1 |
6 |
A megkrdezettek 45 % magyarnak, 33 %-a romnak vallotta magt, s 22 % esetben volt szksges a korbban mr jelzett hovatartozsi mutatt alkalmazni. ket besoroltuk a transzetnikum kategria al.
Hogy tovbb knnytsk az elemzst a roma s a transzetnikum kategrikba tartozkat egyttesen, mint a roma kultrhoz valamilyen fokon ktdket emlegetjk. Mint lthat a magyar s a nem magyar mintasokasg ltszma kztt 10 % pontos eltrs tallhat.
Lakhely szerinti klnbsgben sem nagyobb mrtk szrst tallunk, gy azt lthatjuk, hogy a magyarok krben a telepls jellegnek nincs lnyeges befolysol szerepe, krlbell egyenl nagysg csoportjaik szrmaznak vrosi s falusi krnyezetbl. A transzetnikum esetben tbb mint 1/5-el tbben lnek vrosi krnyezetben (56%) mint faluhelyen (34%), ugyanezen mutat a romk krben teljesen megegyez arny 42-43 szzalk.
rdekes eredmnyre vezetne annak vizsglata, vajon a transzetnikum krben a magas vrosi lakhelyszm nem fgg-e ssze a romasg korbbi (1990 eltti, krnyki) munkavllalsi szoksaival, migrcijval. Tbbnyire ismert a “fekete vonat” szindrma, amikor a roma lakossg tvol megszokott krnyezettl vllalt munkt, s gy kiszakadva a korbbi romakzssgek letbl az asszimillds folyamata beindult, esetleg az letmdbeli vltozsok tvolabbi dimenzikba toltk a romakultrtl az egyneket, csaldokat. Az azonossg tudat mr csak a rokoni szlakon vezethet le. A vrosi munkahely, a betelepeds a vrosokba, a munkahely veszts a korbbi segt mechanizmusok nemlte (csald) mind arra utalhatnak, hogy az llami gondozsba kerls a vidkrl elszrmazott szegnyebb csaldok krben - a roma csaldokat is idertve - nagyobb valsznsggel kvetkeznek be.
Ezt ltszik ugyanis altmasztani az letkori dimenzi vizsglata is. A vizsglatba bevontak nagyjbl a rendszervltozs krnykn szlettek, gyermekkorukban meghatroz szerepe volt a trsadalomban vgbemen elszegnyedsi folyamatnak, ami azt eredmnyezhette, hogy a csaldok nem voltak kpesek megfelel krlmnyek biztostsra, ezrt a csaldi gondoskodsi krbl kivontk ket. Ekkor vlnak ennek a kohorsznak a szlei tmegesen munkanlkliv, itt lesz szmukra megvalsult trsadalmi valsg a szegnysg, s annak minden ksrjelensge. Olyan csak a mesben van hogy tisztes szegnysg, ez a szegnysg totlis s a szlk nemzedke sem ismerte a megfelel megoldsi mdokat.
Visszatrve a minta megoszlshoz, Tausz Katalink vizsglatt ltszik altmasztani “… a roma kisebbsghez tartozs meghatroz szerepet jtszik az egyenltlensgek s a szegnysgi kockzat alakulsban…” hogy az llami gondozottak kztt szerepl 33%-nyi roma nagysg, s a 22%-nyi transzetnikum besorols a npessgen belli arnyuknak tbbszrse.
Termszetesen itt knny lenne levonni azt a kvetkeztetst, hogy a roma kultrhoz tartozk krben lnyegesen nagyobb a nevelintzetbe kerls kockzata, de ez szerintnk nagyon tvtra vezetne. Szerintnk egyik meghatroz tnyez az lehet, hogy a roma kultrhoz ktdk a szegnysgi dimenziban is nagyobb mrtkben vannak jelen, s ez kszteti szerepvllalsra az llamot, s a nevelintzeti elhelyezst vllalja.
“… a nyelv nemcsak az emberek kztti kls kommunikci eszkze, hanem olyan bels kommunikcis eszkz is, amelyet a gondolkodsban s a vilg reprezentcijban, rendszerezsben s megszervezsben is hasznljuk. Mint egyneknek lehetv teszi, hogy tapasztalatainkat szimbolizljuk, felhalmozzuk s kzztegyk, a csoportoknak s trsadalmaknak pedig lehetv teszi, hogy a felhalmozott tudst az eljvend generciknak tovbbadjk. A nyelv, mint szimblumrendszer az emberi trsadalmi let valamint a trsadalmi s kulturlis fejlds alapvet tnyezje…”
Szocializcis elzmnyek
A szocializcis helyzet lersa segt a szocializci alanyai rtk, norma s magatartsi mintinak krvonalazsban.
Vllalt nemzetisg |
Apa foglalkozsa |
Apa iskolja |
voda |
Iskola kezds |
Romk a krnyezetben |
sm |
Szm |
v. |
e |
8.o |
ki. |
Szmi |
e |
+ |
- |
o. |
m. |
nem |
nh. |
Tbb |
Transzetnikum |
12 |
5 |
1 |
4 |
11 |
2 |
5 |
3 |
32 |
11 |
24 |
19 |
5 |
27 |
11 |
Roma |
23 |
5 |
5 |
11 |
27 |
4 |
8 |
6 |
44 |
20 |
28 |
37 |
4 |
29 |
31 |
Jelmagyarzat: sm segdmunks 8.o 8 ltalnos o otthon
Szm szakmunks ki kzpiskola m mshol
V vllalkoz szmi szakmunkskpz nh nhny
E egyb
A megkrdezettek krben a foglalkozsok alacsonyabb szintjeitl a magasabb szintek fel haladva cskken a ltszm mindkt csoportban. Nagyon magas azok szma, akik nem vlaszoltak a krdsre, ami vagy azt jelenti, hogy nincs tudomsuk az apa foglalkozsrl, vagy azt, hogy az apnak nincs foglalkozsa. Mivel egy msik mutat esetben mindkt csoport magas ltogatsi szoksrl szmolt be, nem felttelezhet, hogy errl nem esett sz egyms kztt, ezrt hajlunk arra, hogy ezt munkanlklisgknt rtelmezzk. A transzetnikum esetben ez kzel tven szzalk, a romknl ez, ha ideszmoljuk az egyb foglalkozst is, szintn 50 szzalk, ami egyes becslt adatok szerint a romk krben a munkanlklisget mutatja.
A jelenlegi munkaer-piaci helyzetet figyelembevve, a helyzet igazoldik az iskolai vgzettsg szerinti megoszls adataival. Itt sem ismerjk az iskolai vgzettsgt a transzetnikum felnek, a romk egyharmadnak. De az iskolai vgzettsg esetben is megfigyelhet a magasabb iskolai vgzettsgtl az alacsonyabb iskolai vgzettsg fel nvekv esetszm.
Azt mondhatjuk, hogy e kt mutat volumene tbb-kevsb megfelel a roma npessgre jellemz ltalnos helyzetnek, teht kockzatos dolog lenne kimondani, hogy a romakultrhoz ktd llami gondozottak intzetbe kerlst kzvetlenl okozhatja a kulturlis szint. Vlemnynk szerint a kulturlis szint, vagyis az iskolzottsg csak kzvetve kapcsoldik a jelensghez. Ha kapcsoldik is, mint a szegnysg elidz oka van jelen, de az iskolzottsg szintje nagyon sok ms, a cignysg krben tapasztalhat tnyez elidzheti.
Fontos azt is megjegyeznnk, hogy egysgesen a transzetnikumhoz s a romasghoz tartozk szocializcija olyan krnyezetben zajlott, ahol nagy szmban voltak romk, teht a kezdeti idszakban az elszocializci nagyon nagy mrtkben azokat az rtkeket, normkat, magatartsi mintkat szocializltk, amelyek a romasgra jellemzk. A szocializci msrszrl azt a biztonsgot jelentette a fiatalok rszre, amelyrl mr korbban beszmoltunk, gy szmukra a krnyezetvlts valsznleg hatalmas traumaknt maradt meg, amely valahol a tudatuk mlyn megtallhat s motivlja viselkedsket.
Romakultra birtoklsa
Vllalt nemzetisg |
Nyelv |
Tanuls helye |
Hasznlat helye |
Roma kultra |
Igen |
% |
Csald |
Mshol |
Iskola |
Haver |
Igen |
% |
Transzetnikum |
21 |
48 |
7 |
14 |
1 |
16 |
25 |
57 |
Roma |
38 |
58 |
16 |
20 |
9 |
29 |
37 |
56 |
Vllalt nemzetisg |
A tanuls helye |
Otthon |
Iskola |
Szakkr |
Egyb |
Transzetnikum |
11 |
10 |
0 |
0 |
Roma |
25 |
0 |
7 |
1 |
A csoporthoz tartozs egyik fontos ismrve a csoport kultrjnak birtoklsa. A kultra jelenti az egynnek azt a biztonsgot, amely mint ritulk sorozata veszi krl. “A flelem s a szorongs knz lmnye arra kszteti az embereket, hogy szimblumok vdpajzsval, mtoszokkal, hitrendszerekkel s eszmkkel vegyk krl magukat, hogy a zene hangjaival, a szavak rtelmvel, s ha kell angyalokkal tltsk ki a krlttk ttong rt. s mindezzel ltrehozzk, megteremtsk azt, amit sszefoglal nven civilizcinak vagy kultrnak szoktunk nevezni”
A kulturlis hovatartozst ebben az rtelemben vizsgltuk. Krdseinkben arra voltunk kvncsiak, hogy nhny fontos dimenziban, de taln kimagaslan a nyelvhasznlat sorn milyen mrtk annak birtoklsa s honnan szrmazik a nyelvtuds, s van-e kitntetett kre az alkalmazsnak?
Vizsgltuk tovbb azt is, hogy a nyelvtuds milyen sznvonal. Itt csak arra voltunk kvncsiak, hogy az llami gondoskods sorn mennyire marad meg a nyelvtuds. A kzlt adatok esetlegesek, mivel csak annak sszehasonltsra voltunk kpesek, hogy van-e sszefggs az letkor s a nyelvtuds minsge kztt. Azt felttelezzk, hogy az letkor elrehaladsval az intzetben elsorvad a nyelvtuds, mivel hasznlata nem rendszeres. Termszetesen tudjuk, hogy erre csak longitudinlis vizsglat adhatna vlaszt, ezrt lltsunk hipotetikus.
A romanyelvet a romk 58 %-a a transzetnikum 48 %-a beszli, ez jelents 10 szzalkpontos eltrst takar. Azonban ha arra akarnnk magyarzatot tallni, hogy vajon a transzetnikumhoz tartozk mirt sajttottk el a romanyelvet ( ne feledjk, az idetartozs csak a rokoni kapcsolatok alapjn kikvetkeztetett) mondhatnnk, hogy a roma identitstudat sszefgghet azzal, hogy a romakultrbl val kiszakads mennyi idvel ezeltt trtnt meg.
Tovbb sszefgghet azzal is, amirl Csepeli Gyrgy, Piaget nyomn a kvetkezknt r le: “…a nemzeti szocializciban az els szakasz (6-7 v) idejn a gyermek csak szkebb krnyezett, a vrost, a csaldot ismeri, ahol l, az orszg mg jelents nlkli szmra. A msodik szakaszban (8-9 v), a kialakul effektv hovatartozsi elem bzisn mr kognitv elemek vltozatos repertorja bukkan fl. (szlk nemzetsge, nemzetisge, az anyanyelv reflexv tudomsulvtele, szlets helye, a nemzeti zszl szelektv kezelse.) A harmadik szakasz a 10-11 ves korra jellemz, mely a sajt nemzethez fzd rzelmi-gondolati mintt teljessggel hvja el.”
Teht azt mindenesetre rdemes lenne vizsglat trgyv tenni, vajon, a nyelvtudst nem jellk kztt milyen mrtk azok arnya, akik soha sem tanultk, s mekkora hnyaduk az, akik mr nem tudjk. Ugyan gy rdemes lenne vizsglni a roma identits krdst, nevezetesen nem is alakult ki az alacsony letkorban trtnt intzeti elhelyezs miatt, vagy a trl mechanizmusok mkdtek, esetleg egy tudatos tagadsi folyamattal llunk szemben.
A cigny kultra ismerete a transzetnikum krben 10 szzalkponttal magasabb, mint a romanyelv ismerete, a romk krben a kt mutat esetben az eltrs a statisztikai hibahatron bell van.
A romk 56 %-a ismeri a roma kultrt, s ugyanilyen adatokat tapasztaltunk a nyelvhasznlatra vonatkoz krdsre adott vlaszok elemzse sorn is. A transzetnikumhoz tartozk esetben 10%-al kevesebben ismerik a nyelvet, mint amennyien ismerik a romakultrt.
Mindkt csoport esetben a nyelvet kevesebben tanultk a csaldban, mint ms krnyezetben. A romk 53 %-a tanulta idegen krnyezetben, s csak 43 %-a a sajt csaldjban, mg a transzetnikumnl 1/3-uk a csaldban, s 2/3-uk ms krnyezetben sajttotta el a nyelvet. A nyelv birtoklsa esetn megkrdeztk, mit jelent a roma nyelv ismeretnek foka. Itt a megoszls azt mutatja, hogy azok, akik a romanyelv ismeretrl szmoltak be, azok kzl csak mintegy 23 szzalk beszli teljes mrtkben a nyelvet s 77 szzalkuk “kevs szt ismer”. Kiss, ha visszautalunk a korbban lertakra valamifle sszefggs felfedezhet az letkori dimenzi s a nyelvtuds kztt.
Vllalt nemzetisg |
Cigny nyelv ismerete |
Igen
% |
Kevs sz ismerete
% |
Nem
% |
Transzetnikum |
22 |
54 |
24 |
Roma |
4 |
32 |
64 |
Azt ltszanak az adatok altmasztani, hogy egyrszt zmben egymstl tanuls llhat a “mshol tanult” megnevezs alatt, vagy valamilyen szndkolt szocializcis mechanizmus (lsd a tiszadobi szndkokat), erre nem rendelkeznk megbzhat adatokkal. Msrszt az letkor elrehaladtval a tuds foka is cskkenhetett, s ez a feledsi mechanizmus okozza a tapasztaltakat.
Arra azonban bizonyt tnyezk nem llnak rendelkezsre, hogy mi okozza a jelensget. Megint csak a szakirodalom megllaptsait tudjuk citlni, “… nincs a szocializcinak olyan megnyilvnulsa, amely ne lenne krnyezetfgg, m klnbsget kell tenni a krnyezet min sui generis szocializcis gens s ama teljes egszben kulturlisan mintzott ingerkrnyezet kztt, mely egyltaln lehetsget nyjt a hovatartozssal kapcsolatos rzelmi s gondolati reakcik llandstsra s mkdsre.”
A nyelv tudsa nem sokuk esetben jelentkezik megbzhat nyelvismeretknt, inkbb egy az letkori csoportnak megfelel kommunikcis rendszernek, amelyekbe keverednek a roma elemek is.
Ezt ersti, hogy a romanyelvet beszlk mindkt csoportjban elenysz azok szma, akik a csaldban is beszlnek cignyul, a transzetnikumhoz tartozk kzl mindssze 1 f jellte, a romk esetben is csak egynegyedk. A nyelvhasznlat kitntetett terepe a haveri kr, a transzetnikumhoz tartozk krben ez 64 %, a romk krben 77 szzalk. Megkockztathat az az llts, termszetesen annak elrebocstsval, hogy ez tovbbi vizsglatot s bizonytst ignyel, hogy a roma nyelv s romakultra szocializcijban a csaldi szocializci szerept tvette a kortrs csoport. A csald - a gyermek kiemelse folytn - mr nem szocializl a roma kultrra, az iskola s a nevelotthon pedig, nem szerepelteti tevkenysgben, st elssorban a tbbsgi kultra elemeit szerepelteti elsrenden, gy azok a szksgletek, amelyek a romakultrhoz ktdnek csak a kortrscsoporton keresztl hatnak. Nagy valsznsggel ezrt csak felsznes a megnyilvnulsa, gy nem tudatosult, nem szerveslt viszonyrl beszlhetnk.
A cigny kultrra vonatkoztatott krds “Ismersz-e cigny mesket, nekeket?”, a romk kzel 70 %-a azt jelezte, hogy a csaldban tanulta, mg a transzetnikum ugyan olyan mrtkben jelezte a csaldot s az iskolt. A romk esetben megjelent a szakkr is, mint helyszn, de ez kitntetetten csak egy intzmnyre jellemz. Itt nem tudjuk, hogy milyen szerepe van, hiszen a felttelezheten kzel hasonl szocializcit alapulvve, ez az gens a transzetnikum esetben nincs jelen.
Azt mondhatjuk teht el, hogy a roma identitshoz szksges kulturlis elemek megjelennek ugyan a vizsglt csoportokban, azonban azok nem ersek, vagy legalbbis nem, mint rtk jelenik meg, a kt fontos gens birtoklsa gymint nyelv s kultra az alsbb korcsoportokban jellemzbb, mint a magasabbakban.
A szocializcis gensek kzl a csald szerepe ersen korltozdik, mint vonatkoztatsi csoport jhet szmtsba, br ilyen szerepe is az letkor elrehaladsval gyengl. Nagy valsznsggel a kortrs csoport lp be helybe, azonban ezek a kortrs csoportok a cigny kultra csak kisebb rszt birtokoljk, taln jelentktelenebb rszt. Ezltal a nevelintzetben felnvk etnikai tudata ersen elmagyarosodik, csak felsznes s lnyegtelen elemekre korltozdik, a nyelvi kommunikci is inkbb a szleng, mint a romanyelv elsajttsa fel hajlik, a roma kulturlis kzegben trtn rszvtelhez nem elgsges.
A mestersges krnyezet nem, vagy csak alig tesz valamit az egszsges nemzettudat kialaktsa rdekben, st a megelz idszakokban az asszimilci erstsben volt rdekelt (lsd felzrkztat program). Ez az t azonban nagyon kedvez a Durkheim ltal hasznlt anmis viselkeds kialakulsnak, amelyhez a devins viselkedsi formk kapcsolhatk.
A sajt (roma) kultra nem elgsges a sajt csoporthoz val ktdshez, a tbbsgi kultra nem mindenben vonz szmukra, lsd elszocializci hatsa, gy az intzetbl trtn kikerls utn nem elgsges sem az ismeretek szintjn, sem a viselkeds szablyozsnak szintjn szmukra a trsadalomba val bekapcsoldshoz.
Kint is vagyok, meg bent is vagyok a cignysgban. Benn, mert a megmaradt kapcsolatok odaktnek, de kint, mert sem a kogncik sem az emcik nem elg szorosak a bentmaradshoz. Az egyn billeg helyzetbe kerl, viszonytsai elbizonytalanodnak, de a konformits rzse ersen mkdik, amelynek sorn azok az rtkek lesznek viselkedsnek szablyozi, amelyeket nem pontosan ismer, s ennek kvetkeztben nem pltek ki vele kapcsolatban a szemlyisgben szablyz rendszerek.
Mindenesetre a csald, mint konkrt, s mint vonatkoztatsi csoport nem kpes az egyn szmra megfelel segtsget nyjtani, nem kpes rszt venni a szemlyisg alaktsban, vagy a gondozsbl kikerltek esetben a beilleszkeds segtsben.
Ezt a folyamatot ltszanak igazolni azok az adatok, amelyeket a ”kapcsolattarts a korbbi krnyezettel” nven foglaltunk ssze.
Kapcsolattarts korbbi krnyezettel
Vllalt nemzetisg |
Szlk ismerete |
Szlk ltogatsi szoksai |
Ismeri mind-kettt |
Ismeri egyiket |
Nem ismeri |
Havonta tbbszr |
Havonta egyszer |
Ritkbban |
Soha |
Magyar |
60/66 |
8/8 |
9/9 |
24/26 |
12 |
16 |
20/22 |
Transzetnikum |
31/70 |
8/18 |
4/9 |
11/25 |
3 |
15 |
10/22 |
Roma |
47/71 |
| | |