kultra-deviancia-etnocentrikus tuds
2006.02.20. 22:54
Napjaink egyre ersd tendencijra szerettem volna rmutatni a deviancik s az etnocentrizmus veszlyeire az egyeslt s egysgesl Eurpban. Azokra a tnyezkre, amelyekre ha nem vigyzunk, tovbbra is mrgezik a trsadalmi egyttlst, s nem kvnatos megoldsokat csalhat el, amelyeket jobb lenne elkerlni a XXI. szzadban, tl sok elfordult a XX. szzadban.
TRSADALOM-KULTRA-MSSG-DEVIANCIA A NEMZETI TUDAT S AZ ETNOCENTRIZMUS
(SSZEFGGSESEK S RTELMEZSEK)
Valahnyszor a cmben szerepl fogalmakba akadunk, mindig nehzsget jelent valamifle elfogadhat vlaszt krelni rjuk. A devins jelensgekrl vallott vlemnyeinket illeten is tbbfle nzpont tallhat minden esetben a trsadalomban. Ezek a nzetek sok esetben megosztjk a kzvlemnyt, s nehz megfelel llspontot kialaktani, hiszen a vlemnyek az esetek nagy tbbsgben nem rendelkeznek tudomnyosan megalapozott ismeretekkel. Egyesek elnz, megrt attitddel kezelik a jelensgkrt, azt hangslyozva, hogy legynk trelmesek, megrtk, a trsadalomban mindig is voltak hasonl jelensgek, s lm ma is ltezik az emberisg, teht nincs szksg pnikra. Ellenben msok megkongatjk a vszharangokat, elveszett genercikrl, fknt ifjsgrl szlnak, nemzethallrl vizionlnak, gyorsan felelsket krelnak, mgpedig most, itt, azonnal, megoldsknt a legkemnyebb drki szigort kvetelik, mg akr a hallbntets visszalltst is.
A nemzeti tudat, nemzeti rzlet esetben vagy a tudomnyos igny magyarzatok homlyostjk el a nemzeti rzelmeket, vagy a nemzeti rzlet feszt ftylat a tnyekkel igazolt s racionalitson alapul tudomnyosan igazolt jelensgek kre el. Csepeli Gyrgy tallan adja a “nemzet ltal homlyosan” llapot megjellst erre a helyzetre, hiszen ms aspektusbl ugyan de mindkett cskkenti a nemzeti rzs funkcijnak teljeslst, s mindkt llapot alkalmas a trsadalom tagjai kztti megrts cskkentsre, amely akr a klcsns kirekesztsi szndkig is eljuthat.
Mint ksbb ltni fogjuk, mindkt kzeltsmdnak meg van a szerepe a trsadalom letben, de mint annyi ms esetben a tlzott lelkeseds is, de ugyan gy az rzelmektl mentes tudomnyos igazols is szmtalan veszlyt rejt magban.
Igyekszem bemutatsi rtelmezsi lehetsget knlni a cmben felvzolt logikt kvetve, s remlem olvasimnak is sikerl az okfejts kapcsn ugyan ez. Nem emltek pldkat, mert sajnos akkor knnyen politikai terepre tvedhetnk, ami nem lehet a clunk, s a behelyettestseket tanult kollgim sajt viszonyaiknak, vrmrskletknek megfelelen, gy is megteszik.
Trsadalom ilyen cmsz a szociolgiai sztrban nem tallhat, m nem biztos, hogy azrt, mert nem hatrozhat meg egyrtelmen mit takar, hanem nagyobb valsznsggel annak okn, hogy valamennyi deffinici-ksrlet foglya lenne annak, hogy mit kvn brzolni az emberek viszonyrendszerbl. m a klnbz szociolgiai irnyzatok ltal rgztetten a trsadalom attribtuma mg is csak megragadhat, nevezetesen, mint az emberi egyttlst lehetv tev cselekvsek sszefgg rendszere, amely alkalmas az egyni s kzssgi szksgletek kielgtsre, viszonylag tarts s rendezett egyttmkds, amelyet a kultra tart egyben. A politikai uralom egy adott rsznek alvetett, klnll terleten l, a krltte lktl eltr identits emberek csoportja
Valamennyi elem a definciban fontos, m tmnk szempontjbl kettvel kvnunk foglalkozni, a kultrval, s a politikai uralom egy adott rsznek alvetett, klnll terleten l, a krltte lktl eltr identits emberek csoportjval, az-az a politikai llammal, mint ebben az rtelemben vett trsadalommal. E kt elem adja szmunkra az rtelmezsi kerett a devianciaminstseknek, s ez lesz a kiindulpont az etnocentrikus tuds kialakulsnak is. Megtlsem szerint mindkt fogalom ugyan annak az ismerethinybl fakad, valamilyen flelmet generl viselkeds s vagy kultraformnak a kvetkezmnye, amelyet egy konkrt trsadalom valamely kisebbsge eltr viselkedsre alkalmaz, vagy az egyms mellett l trsadalmak a msik trsadalom kultrjnak megnyilvnulsra minstsknt alkalmaz. Ne feledjk mindkt kategria, minst kategria.
A kultrt gy is felfoghatom, mint tevkenysgrendszert, tapasztalatrendszert, s normarendszert, amely az emberi egyttls sorn jtt ltre, s biztostja az azonos kultrkrhz tartozk tarts egyttlst.
A trsadalom s a kultra kztti kapcsolat dinamikus, gymint a jelensg s tartalom kztti reflexv viszony. rtelmezsnk szempontjbl fontos annak rgztse is, hogy a kultra egyrszrl a kzsen birtokolt kultrt jelenti, mint egy kzs rtelmi mezt, amelyben mkdtetjk eltrseinket, de azrt nagyjbl mindenki ugyan azt rti a jelensgen, msrszrl jelenti a tanult kultrt, amelyet a szocializci sorn sajttunk el. Mindenek eltt jelenti a kulturlis univerzlkat, gy, mint a nyelv, a beszd (kommunikci), az rs, a csaldi rendszer, a valls, az incesztus tilalma, mvszet, a tnc, a testdszts, a jtk, ajndkozs, a vicc, a higiniai szablyok egysge s ms trsadalmaktl val klnbzsge.
A trsadalomban lk szmra mindennapi empria, hogy a kulturlis univerzlkat figyelembe vve a sajt trsadalmukban a tbbsg ltal gyakoroltaktl eltr kulturlis entitsok is felfedezhetk, amelyeket vagy rsznek tekint a makrotrsadalom kultrjnak, mert nem rzkelnek fenyegetettsget jelenlte miatt, vagy “ms”-nak, devinsnak minstenek, mert valamifle vlt vagy vals flelmet tulajdontanak hordozi irnt. Ugyan gy mindennapi tapasztalat az is, hogy az orszghatrokat elhagyva ms kultrj trsadalmakat ltunk, amelyeket hol csodlunk, hol flve nznk, mert nem tudjuk egyenlre definilni hozzjuk val viszonyunkat. Ez a helyzet volt tapasztalhat az Eurpai Unihoz val csatlakozsra val magyar felkszls sorn tapasztalt egyni s trsadalmi attitdkben, de ms trsadalmak esetben is tapasztalhattunk hasonlkat. Gondoljunk csupn azokra a megnyilvnulsokra, jeremidkra, amelyek a beolvadsra, a teljes asszimilcira, a magyar kultra eltnsre, felolvadsra az olvaszttgelybenrl szltak, de szp szmmal beszltnk arrl is mit adott a “kis” magyar np Eurpnak. Tbbek kztt a Nobel-djasokat, a trk elleni vdpajzs voltunk, nagy kirlyokat, akiket tisztelt s/vagy rettegett Eurpa, az NDK-sok kiengedse az orszghatron is bszkesgnk eleme volt, de a pneurpai piknik vagy 1956, mint a nemzeti ntudat jeles momentumai hangoztak el. A msik vgleten megjelent a msok ltal szorgalmazott elzrkzsban, autarchia hangoztatsban is, sokat szltunk a nemzeti lelkletrl, amely elveszni ltszik, de mindezek mgis inkbb arrl szltak, hogy a dzsungeltl - Eurptl - val flelem tovbbra is bennnk l. Nem hiszem, hogy brmelyik megoldst abszolutizlni kellene, sokkal inkbb az egszsges nemzettudat kialaktsa lehet a vlasz a problmra, semmint az etnocentrizmus, s annak hangslyozsa. Nem feledhetjk, hogy az uniban nem csak a tbbiek msok a mi szmunkra, de mi is msok vagyunk a tbbiek szmra. m ezt a mssgot nem alakthatjuk devianciv, mert az nem vezet sehov, vagy pedig az t vgn azok a megoldsok llnak, amelyeket a XX. szzadban tbbszrsen kiprblt a vilg s lthatan csak zskutcs megolds, vagy tragdia lett az eredmny.
Mit tudunk a kultra szereprl? Hannkiss Elemr az Emberi kaland cm ktetben azt a msok ltal is megfogalmazott gondolatot veti fel, hogy az ember idegen ebben a vilgban, s minden problmja, de minden eredmnye, teljestmnye is ebbl fakad. A grg mitolgia lerst citlva mondja, hogy az igaz, hogy idegenek vagyunk benne, de megkaptuk azt a kpessget, hogy otthonn tegyk azt, elviselhetv varzsoljuk a vilgot. Lerja, hogy miutn a homo sapiens Epimtheusszal alaposan prul jrt a kszsgek elosztsakor s feltette a nagy krdst”…Hogy a csudba kerltem n ide, ebbe a vilgba? Mit tegyek, hogy ne pusztuljak el ebben a vilgban?…” Promtheusz sietett segtsgre gy szlva “… Igazad van, ez nem a te vilgod, de felptheted a magad vilgt ezen a vilgon bell. Segtek neked ebben, mert tlom az igazsgtalansgot, s mg jobban utlom a butasgot. Promtheusz vagyok, trtnetesen ppen Epimtheusz btyja, s gy nmi felelssget is rzek irntad. Gyere vissza egy ht mlva, s addig megprblok valami megoldst tallni a bajodra…” Aztn egy ht mlva megkaptuk a tzet, s a tbbit tudjuk. A dolog akr gy is trtnhetett, s az ember igyekezett megteremteni maga krl a harmnit, elklnteni a dzsungelt, az ismeretlent, a flelemkeltt a sajt maga s ignyei szerint kialaktott s berendezett, szmra ismers s biztonsgot nyjt szocializlt krnyezettl, a kultrtl. Mindekzben a dzsugeleinek felszmolsra szimblumokkal vette krl magt, a fizikai- lelki-, trsadalmi- s metafizikai dzsungelei elleni kzdelem sorn ltrehozza a kultrt, amely egyszerre morlis s racionlis univerzumknt is megjelenik sajt maga szmra.
E kultrnak funkcija abban rejlik, hogy biztonsgot nyjt a vilgbl (dzsungelbl) rkez tmadsok ellen, cskkentve a kiszolgltatottsg rzst, megteremti a kommunikcit a trsadalom tagjai kztt, s harmnit alakt ki a trsadalom tagjai, csoportjai egymskzti viszonyban. Taln az gi vilg lekpezdseknt is lehet rtelmezni, mint ahogy sok esetben ez trtnik is. Erre kimert pldk sort talljuk a klnbz vallsok tanulmnyozsa sorn. Ez a kzsen ltrehozott kultra tartja ssze a trsadalom tagjait, szolglja egy idben az egyni s a kzssgi identifikcit. Ez lesz az a malter, amely egysgesti a trsadalom tagjait, megteremti azt a szocilpszicholgiai jelensget, amelyet a “mi” s a “tbbiek” megnevezssel is illetnk. A “MI” lesz kpletesen a harmnia, a tkletessg, a magasabbrendsg, az er, a “TI” lesz ugyanebben az rtelemben a dzsungel, ami ugye azt jelenti, hogy ismeretlen, kiszmthatatlan, fenyeget, ellensges, ami ellen vdekezni, harcolni kell.
Ebben az rtelemben vlik rtelmezhetv a mssg krdse, ami leegyszerstve az, hogy nem mi vagyunk, - mg a kznyelv is tall erre fogalmi appartust, “nem a mi kutynk klyke” -, s minden, ami nem a mi, azzal szemben bizalmatlansgot tpllok, azt sajt kpemre akarom alaktani, vagy el akarom tntetni. Esetleg azt a rszt, ami belle szmomra szimpatikus, de csak azt, befogadni szeretnm. Ezrt rtelmezhet bizonyos megktsekkel a “mssg” mint jelensg, mint kzs gyker, de azrt eltr megnyilvnulsaknt a deviancia s az etnocentrikus tuds. A devins mssg a trsadalom kisebbsgeinek minst cmkzse, az etnocentrizmus a krnyez npek trsadalmainak cmkzse, de mindkettben azonos motvumok s hasonl tartalmak fedezhetk fel.
Elsknt a deviancirl szlunk, megprbljuk bemutatni azt a jelensgkrt, amelyet a trsadalomtudomnyok devianciaknt rtelmeznek, majd egy kvetkez lapszmban arrl, hogyan alakul ki az etnocentrizmus, mirt veszlyes ez a jelensg az eurpai integrciban.
Elsknt vizsgljuk meg a deviancia jelensgkrt.
A mssg s/vagy deviancia halljuk gyakran a kifejezseket, s nem minden esetben tesznk klnbsget kzttk, sokszor pedig szinonim fogalmakknt hasznljuk azokat, vagy ami mg rosszabb, a deviancit finomkodva mssgknt jelljk meg. A szakirodalom a deviancia s a mssg kztt azt a klnbsget fogalmazza meg, hogy a mssg az csak egy nominlis kategria, ellenben a devins az egy gradulis kategria. Az els - a msfle, msfajta, eltr, nem olyan mint mi -, csak szlelsi kategria, nem jelenik meg benne rtkels, ezzel ellenttben a deviancia az rtkelt mssgtudat, amely tartalmaz tbbletjelentst is, amit taln a nemkvnatos fogalommal rhatunk le.
Teht azt mondhatjuk, hogy minden trsadalom a mssgok sszessge, s a trsadalom letben mindig jelen van a deviancia is. Normlis trsadalmakban ez a kulturlis soksznsg (mssg) csak ersti a trsadalom erejt, ezt a jelensget az angolszsz rtelmezs szerint a civilizci fogalma takarja, - amelyet Norbert Elias “A civilizci folyamata “ cm mvben rszletesen kifejt -, ez az rtelmezs nem kirekeszt, nem elhatrol, hanem befogad, teht az eltrst csak mssgknt definilja. Ott azonban, ahol a makrotrsadalmakban egyidejleg rvnyesl sokfle viselkedsi norma kzl a trsadalom tbbsge valamely kisebbsg viselkedst nemkvnatosnak minsti, s devianciaknt jelli meg kzdelmet folytatva ellene, felbomlik a trsadalmi integrci, ezltal bekvetkezhet a trsadalmi anmia llapota, amely a deviancik sokfle megnyilvnulshoz szolgltathat tptalajt. Amikor a tbbsg a nominlis klnbzsget gradulis klnbsgg vltoztatja t s kzd ellene, akkor sokfle eszkzt alkalmaz az egyszer erklcsi szankciktl kezdve a jogi szankcikig bezrlag. Ez akr az egyn fizikai megsemmistst is eredmnyezheti. Termszetesen a kisebbsg nem minstheti a tbbsget devinss, br a kpzelet s a tapasztalat nha ms pldt mutat, gy a devinsviselkeds mindig kisebbsgi viselkeds.
A makrotrsadalmak multikultrjuban sokfle viselkedsi norma l egyidejleg. Ezeknek a normknak az elfogadsa, vagy elutastsa kultrafgg, ezrt az rtelmezse mindig konkrt trtnelmileg s trsadalmilag meghatrozott szocio-kultrlis kontextusban vgezhet el. Az ettl val eltrs, “DE” “VIA” az ttl val eltrs lesz a deviancia tartalma. gy teht a tbbsg tjtl val eltrsrl lesz sz, amelyet a tbbsg morlisan is megtl. A trsadalmi minsts kialakulshoz azonban szksg van a jelensg szmossgra, mert elenysz esetszm esetn maximum valaki dilijnek minsl a dolog. A devinsviselkeds, mint magatartsbeli megnyilvnuls csak biolgiai, pszichikai s trsadalmi okok komplex egytteseknt tanulmnyozhat s rtelmezhet. A biolgiai okok kztt genetikai, lettani s biokmiai egyttllsokat fedezhetnk fel, amelyek a viselkedsi varinsok gyakoribb megjelenst vonjk maguk utn. (Elg itt a Cesare Lombroso elmletre utalnunk, gy is, mint lombrz alkat, amely a magyar kznyelvbe is beplt). A pszichikai tnyezk kztt az attachment s annak srlse, a szocilis deprivci, a szocializcis zavarok, a kommunikcis deficit, az nkifejezs zavara, a trsas kapcsolatteremts problematikja, s bizonyos szocio-genetikus transzmisszik szerepelnek leggyakrabban a beszmolkban. A trsadalmi okok kztt a deviancia megjelenik, mint trsadalmi tny, s ebben az rtelemben, mint a trsadalom mkdsnek szksges velejrja; vagy kolgiai megkzeltsben, mint urbanizcis jelensg, amely egy meghatrozott helyekre korltozdik; tovbb az interakcionista elmletek magyarzatban az egyn s a kontrollt betlt intzmnyek kztti kapcsolat, motivci kvetkezmnyeknt, amely a cmkzs elmlet nven kzismertebb. Ezen kvl fenomenolgiai kzeltsben annak magyarzataknt, hogy mit jelent maga a viselkeds az egyn s mit a trsadalom szmra; vagy konfliktuselmletknt, miszerint a trsadalmi kontrollt gyakorlk eszkze a hatalom, a hatalomnlkliek eszkze lehet a deviancia.
Mint ltjuk a magyarzatok sokrtek, s taln rezzk, hogy csak egy szempont vizsglds kzelthet csak a tnyleges okok lershoz.
Napjainkban azt tapasztaljuk, hogy a modern trsakban a deviancik szma robbansszer emelkedst mutat.
A klasszikus deviancik kztt tartottk szmon a bncselekmnyeket, az elmebetegsgeket, az alkoholfggsget, az ngyilkossgot, s az idegbetegsg azon formit, amelyek nem a gyengeelmjsg krbe soroldtak. A modern felfogs vltoztatott ezen, s napjainkban a pszichikus idegi problmk kzl azok, amelyek nem elmebetegsgek, a bnzs, a klnfle fggsgek, a szexulis deviancik, a csavargs is.
A trsadalom modernizldsnak kvetkeztben megjelentek olyan j deviancia formk is, amelyek ismeretlensgk folytn a trsadalom tagjainak taln esetenknt az indokoltnl ersebb megnyilvnulsait idzik el. Ezek egy rsze bizonyos specifikus krt rintenek, azonban vannak olyanok is, amelyek nem a trsadalom klasszikus differencildst kvetve szrdnak.
A felsorols termszetesen nem teljes, s arra sincs md, hogy valamennyit rszletesen elemezzk, a kivlasztsban egyrszt a sok esetszmot mutat, msrszt az jdonsgknt napjainkban megjelen formkrl lesz sz.
Napjainkban a trsadalom szmra, a tbbsg szmra klnsen veszlyesek a devins szubkultrj bandk, a tmeges mret alkoholizmus, a lassan felzrkz drogfogyaszts, a cskkenni nem akar dohnyzs (nikotinfggsg) az erszakos bncselekmnyek az ngyilkossg. j elemknt jelent meg a szervezett-bnzs, a fehrgallros bnzs. Klnsen az ifjsg krben egyre jobban nvekszik szmtgpes bncselekmnyek, a mobiltelefon fggsg, a jtkgpezs, az Internetfggsg, a grafiti, mint deviancia szma, s krkben tapasztalhat legnagyobb szmban a csavargs, is mint devins megnyilvnuls. Valamennyi trsadalmi csoportban megfigyelhet a tves kpzetek, az elbizonytalanods, gy is, mint trsadalmi anmia, s az erre adott vlaszknt a szektkhoz, a klnbz negatv szubkulturlis csoportokhoz val kapcsolds.
A fggsg olyan llapot, amely valamilyen hosszabb ideje hasznlt szer (drog) elvonsakor testi panaszokat s lelki depresszit okoznak, s ezek a tnetek az adott vagy valamilyen ms szer hatsra elmlnak.
A testi fggsg a test reakcija a kbtszerre, intenzv vegyi kapcsolat kialakulsa a szerrel. Elvonsuk vlsgllapotot alaktanak ki, ami rosszulltben, hnysban, vgtagreszketsben, verejtkezsben, szapora szvversben, vgtagfjdalmakban, vgtagreszketsben, grcskben nyilvnulhat meg. Az alkohol elvonsakor reszketses delrium tremensz lphet fel, grcss rohamokkal, reszketssel s knyszerkpzetekkel. A lelki fggsg kialakulsa utn ellenllhatatlan knyszer viszi r az embert, hogy jra s jra bevegye, hasznlja a szert.
Az alkohol fggsg a fiatalok krben egyre emelked mrtkben van jelen, ha morbidok akarnnk lenni, akkor a felntt hagyomnyok mlt folytatiknt nevezhetnnk meg ket Szoksosan az alkoholizmus t klnbz alakjt klnthetjk el E. M Jellinek amerikai orvos szociolgus alapjn. Alfa alkoholizmus, problma iv vagy megknnyebblsrt iv alkoholizmus, ahol a szemly azt remli az alkoholtl, hogy az problminak nyomstl felszabadul, gy ellazul. vekig tart ivs utn sem vlik alkoholistv, problmi megsznte utn felhagyhat az ivssal (egyetemista vizsgaidszakban, s vizsgk lettele utn). A bta alkoholista az ivsi szoksokhoz igazodva rendszeresen s srn iszik alkoholt. Ilyen tpus a TV alkoholista, aki a tv nzskor mindig, de ha kimarad a meccs, akkor eszbe nem jut. Ez mg nem a teljes fggsg, de lehetsges t a testi krosodshoz, valamint az alkoholizmus slyosabb formihoz. A gamma alkoholista els lpsknt a problmitl akar megszabadulni, ksbb nha filmszakadsig iszik, majd fokozatosan titokban iszik, majd mg ksbb elveszti kontrolljt, s mr krnyezete is szleli, egy korty alkohol utn nem tudja abba hagyni az ivst, majd a krnikus idszakban mr reggel elkezd inni, s letnek kzponti krdse az alkohol krl kulminl. Vgn az tnak testi, lelki s szocilis sszeomls, nem ritka az ngyilkossgi ksrlet. A delta fokozat beteg kontroll alatt tartja a fogyasztst, nem iszik eszmletvesztsig, de a fggsge fennll, mert ha abba hagyja az ivst, heves elvonsi tnetei jelentkeznek, ezrt iszik. k a szintivk, akik szinten tartjk az alkoholt, krnyezetk zmben szre sem veszi betegsgket. Epszilon alkoholista idszakosan iszkos, visszatr idkzkben iszik, knyszerbl iszik de akkor eszmletvesztsig. Utna kihagys kvetkezik, majd visszaess. Brmelyik formjt nzzk, azt tapasztaljuk, hogy az egyni problmn tl.
Mint ltjuk a gamma, delta, s epszilon fggsgben szenvedknl slyos betegsgrl van sz, melyet a krnyezet ltalban igen, mg a beteg maga a legkevsb sem szlel. Mg mindig gy vli, hogy csak gy iszik, mint akrki ms. Gyakran a kls tnyezkben keresi az okot. A betegsgnek egyik tnete, hogy maga a beteg nem enged betekintst az llapotba. Ez azrt veszlyes, mert elhrt minden segtsget, amire pedig mlhatatlan segtsge lenne. Kipt klnbz elhrt reakcikat, amelyek a drogfggsg tanulselmletn alapulnak. A kbtszer segtsgvel megtanuljuk sajt rzelmeinket valamilyen vegyi anyag segtsgvel clratren megvltoztatni. Az elhrts vagy vdekezs gyakoribb formi kztt tartjuk szmon a racionalizlst, mentsgkeresst; a tagadst, az-az ntudatlanul vonakodik a tnyek elismerstl; a jelentktelents, teht nem tagadja a dolgot, valamit bevall, de nem mindent; s a projekci, az truhzs, kivetts, amely szerint mindennek az okai msok, akik t tnkre akarjk, tenni, akik gyllik t.
Szinte valamennyi szerfggsg kialakulsa esetn ez a mechanizmus mkdik, veszlyeit tapasztalhatjuk az egynre, de mikro- s makrotrsadalmi krnyezetre nzve is. Ami szmunkra fontos lehet s kell, legyen, az a kiindulpont. A kiindulpont az egyn vals vagy vlt problmja, amely frusztrlja, amely megoldst ignyel. A vlasza egyni szinten valamifle stimullszer hasznlata, ami egy folyamat eredmnyeknt elvezet a fggsg legdurvbb formjig. A flelem nem az alkohol fogyaszts veszlyben rejlik csupn, hanem a megoldatlan, vagy rosszul, rossz eszkzkkel megoldott problmk elfordulsn, halmozdsn. Ezrt csalka minden olyan ksrlet, amely kriminolgiai adatokkal rja le az alkoholizmust a fiatalok krben, Egyszeri abzus nem okoz fggsget, mint lttuk az alfa s a btafogyaszts mg nem fggsg. Fogadjuk el jelzsknt, annak jelzseknt, hogy a pszicho-szocio-szexulisfejldsben lv szemly megoldhatatlannak vlt problmval tallkozott, s nem tudja a megoldst, taln csak rossz mintt akar kvetni.
A legjabb kutatsok az abzus vlasztsnak okaiknt emltik, a szerek hasznlatnak szimbolikus jelentst, vagyis valamely trsadalmi csoporthoz val tartozs szimblumt. Ezt az rzst erstheti fel az is, ha a hasznlatnak kialakul valamifle ritulis jellege. Nem devianciaknt de szeretnm olvasim szves figyelmt rirnytani a fiatalok krben ma divatos rettenetesen bonyolult kzfogsaira, vagy a cskvlts szertartsra. Egyik alkalommal rkrdeztem a mirtekre, de csak azt a vlasz sikerlt begyjtenem, hogy mi gy szoktuk. Fontos dolgok ezek. Megfigyelhet egyfajta szabadsgrzet megnyilvnulsa, mert azt teszem, amit akarok, taln valamifle felntt vls rtusa is lehet ez szmukra. Segtsget nyjt annak elviselsben, hogy nincs nagy remnyem a plyakezdsemet illeten, hogy rks vesztes pozciba tartnak rzem magam, a szocializcis nehzsgeimrt, az iskolai kudarcokrt, a magamra maradsomban, a magamra utaltsgomban, a fizikai, rzelmi esetleg szexulis bntalmazsom sorn. Segt elviselni a mindennapi let szmomra rtelmetlen szablyozottsgt, j az ltalnos szorongsaim oldshoz, segt a nyugalom illzijnak megteremtsben, a trsasgi let megknnytsben, sokszor hasznl a gykrtelensg rzse ellen, s taln j a klnbz letkori konfliktusok megoldsban.
Szmtgpes bncselekmnyek megjelense a vilghl trhdtsval gyorsan fog nvekedni. Elg, ha arra gondoljunk, hogy az a nhny hacker, akik az elejn az elismers glriit hordoztk, s inkbb csak a megmutatkozs szpsgrt dolgoztak, ma mr komoly krokat okoznak az egyneknek s a trsadalomnak. Elszeretettel kvetnek el banki s egyb csalsokat, kikmlelnek olyan adatokat, amelyekkel kimertik a kmkeds fogalmt, elrasztjk a vilghlt Internet szemttel, amelyek krokat okoznak a szmtgp hasznlknak, bnszvetkezetek jnnek ltre a vilghln, bizonytkok vannak a terrorizmus szervezsre is a hln, de szexulis deviancik terjesztsre, zugkereskedelemre, s egyb deviancik elkvetsre sztnznek, vesznek r. Mieltt valaki azonnal vget vetne az informatikai szupersztrdnak, gondoljunk arra, hogy maga a deviancia tartalma nem vltozott, csak az eszkzrendszer modernizldott. Taln nem tveds azt mondani, hogy mr az otthonunk fala sem nyjt akkora vdelmet, vagy teljes vdelmet az idegen vilg tmadsai ellen.
A tmakr zrsaknt emltst teszek egy haznkban nem tl nagy mltra visszavezethet deviancira, amely New Yorkbl indult vilghdt tjra, szinte nincs olyan, aki mg nem tallkozott volna vele, s aminek a neve graffiti. Az utbbi vekben ez a tevkenysg egyes emberek szmra letformv vlt, csoportok jttek ltre, szablyok alakulnak ki a firkk helyre, stlusra, fajtira. Szmszer nvekedsk mellet megvltozott a technika, elksztsk mvszi ambcit s egyre tbb idt s anyagiakat ignyel. “… A graffitire vonatkoz trsadalmi reakcik is megvltoztak…. A trsadalom ltal a mvszeteknek kijellt tr szknek s elgtelennek bizonyul mind a graffiti mint mvszet, mind pedig a graffitisek mint mvszek szmra, megszegve ezltal a tbbsgi trsadalom erre vonatkoz ltalnosan elfogadott normit, gy egyre inkbb a deviancia hatrra szorul….”. Ez figyelhet meg napjainkban, a klnfle megnyilvnulsban, ami mg a graffiti kriminalizlst is megclozta. Valban konzultcit ignyelne a krds, mert a kriminalizls vlemnynk szerint nem ad megnyugtat megoldst. A vagyon elleni bncselekmnyek, vagy az ls tilalma a trtnelem sorn mindig kriminalizlt cselekedetek voltak, annak ellenre napjainkban is virulensek. “…A graffitinek devianciv vlsnak magyarzatt leginkbb az gynevezett cimkzselmlettel magyarzhatjuk. A cimkzselmlet a deviancit nem gy fogja fel, mint bizonyos egynek vagy csoportok sajtossgainak sszessgt, hanem mint a devinsok s nem devinsok kztti interakci folyamatt….”
A tapasztalatok azt mutatjk, hogy az ilyen fajta tbbsgi vlemnyezs nem segt a megoldsban, legfeljebb eljuthatunk oda, hogy ldzni kell ket, mint a tbbi bnzt. Valsznsthet azonban az, hogy a graffitis letmd vge elbb-utbb mgis a bnzi karrierhez kapcsoldik, s ez is ms devinsformkhoz hasonlan szankcikhoz vezet. A devins karrier ugyan is ebben az esetben is nyomon kvethet, s azonos elemeket tartalmaz. Elismersem azon mlik, ha minl tbb helyen jelen vagyok, st alrok. Megjellm a terletem, amirl a tbbiek felismernek, s tisztelnek. Ez az lland utcai jelenlt azonban azt eredmnyezi, hogy a trsadalmi ktelezettsgeimnek nem tudok eleget tenni gy, mint munkavgzs, iskolbajrs, csaldi, rokoni, barti ktelessgek. Tovbbi gondot jelent a festkek megszerzse, vagy inkbb a beszerzshez szksges anyagiak elteremtse. Leglis ton ez nem oldhat meg, mert a kzeli hozztartozk nem tudnak “mvszi plyafutsomrl”, gy rszkrl a mecenatra szba sem jhet. Marad a beszerzs, s ennek legegyszerbb mdja a lops. Innen mr a bnzi karrier fel nylhatnak utak.
A deviancik ltalban veszlyeztetik a trsadalom mkdst, de a legnagyobb krt mgis az ifjsg krben okozzk. Elszr is ez a kortrscsoport a pszichoszocilis vltozsai kvetkeztben nagyon kiszolgltatott csoport. Msodszor rtk s normarendszere nem kellen differencilt, fejlett s stabil. Harmadszor a konfliktuskezelsi techniki fejletlenek, egyskak, zmben a tmegkommunikci ltal sugallt virtulis vilgban megfelel eszkzkre korltozdik, esetleg kiegszl a kortrscsoport ltal favorizlt, hasznlt megoldsmdokkal. Negyedszer a dolgokat hajlamos rzelmileg megtlni, s br leplezi, majd meghal az elismersrt. Ha ezek a dolgok megfelel kontextusba kerlnek, akkor a megolds sikeresen szolglja az letsztn kielglst, ha nem, akkor valamifle ptcselekvs, vagy ptszer hasznltatik fel, s annak pozitv tapasztalata esetn jra s jra. Ez mr elg lesz a rgzlt hozzszokshoz. Nem feledhetjk, hogy a velnk kapcsolatba kerl esetek sokban megfelelnek az ltalnos elmleteknek, m minden egyes esetnk egy konkrt biopszichoszocilis lethelyzetben lev egyn, aki esetleg helytelenl reaglt a konfliktusra s az aktulis helyzetnek okaira is igaz a multikauzalits, teht a megrtsnk is ilyen szempontoknak kell megfeleljen.
Mg egy gondolat ide kvnkozik nem feledhet el az sem, hogy a devinsviselkeds a racionalits egyik formja, s gy annak tisztzsa fontos a tovbbi stratgia kialaktshoz, hogy a deviancia megvalstja tudatban volt-e azzal, hogy cselekedete devins. Mert ha nem, akkor a mdszer az ismerethinyra vonatkoz elvek szerint kell, megjelenjen.
II.
Fcmnkhz visszatrve, ksreljnk meg valamilyen vlaszt adni arra, hogy mi trtnik a sok kultrt magban foglal gynevezett multikulturlis Eurpban, milyen jelensgek ksrik az egyesls s az egysgesls folyamt. gy gondolhatnnk, hogy a termszetes folyamat az, hogy a msik trsadalom kultrjt “MS”-nak definiljuk ugyan, m mindenben egyenrangknt a sajtunkkal. Elfogadjuk msmilyennek, megismerkednk vele, mint szp s rdekes, elismersre mlt kultrval, amely sajt tagjai szmra ugyanolyan szempontok miatt fontos, mint a magyar neknk. Szmukra ebben az idegen vilgban, - amely sz szerint is a tbbsg szmra ismeretlen, s ppen ezrt idegen is, - ugyan gy a biztonsgot, a harmnit, a ltet jelenti, mint szmunkra a sajtunk. Ez a sokfle, egy idben egytt l kultra lesz az Eurpai Uni kultrja, amely alanyi jogon magba foglalja, s magban hordozza valamennyi tagllama kultrjt, amelyek valamennyien nll entitsok, s a tbbiekkel mindenben egyenrangak. Mssgbl devinss csak akkor fog vlni valamelyik tbbsg szemben, ha veszlyezteti a harmnit, a biztonsgot, az egyenrangsgot. Ezrt pnikolni nem clszer, helyette a sajt kulturlis identits megerstse a fontos, amely a szocializci folyamatban megvalsul.
A magyar kultrnak, mint minden nemzet kultrjnak tbb fontos feladata van, ebbl kettt most nknyesen kiemelnk. Fontos a nemzeti identits megrzse, fejlesztse, de legalbb ilyen fontos olyan kulturlis elemek elsajttsa, amelyek a vilg fbb tendenciiba val bekapcsoldst szolgljk. Ez a kt kvetelmny egyformn fontos, egyik sem terjedhet a msik rovsra, mert a tlzott ragaszkods a hagyomnyokhoz a trsadalom fejldsnek gtjv, a tlzott modernkeds a nemzeti identits elsorvadsnak okozjv vlhat. Hogyan felelhetnk meg ennek a kvetelmnyrendszernek idelisan? A magyar trtnelem sorn mindig erre kerestk a vlaszt, s el kell mondani, hogy tl gyakran nem a helyeset, a trsadalom fennmaradst fejldst szolglt vlasztottuk. Nem kell nagyon messzire menni a trtnelem felidzsben, mert jkori s legjabb kori trtnetnk is tele van rossz megoldsokkal. Taln kzelmltunkban nem tallkozunk vele? Bizonyra egyetrthetnk abban, hogy legalbb is szlethettek volna akr bels trsadalmi viszonyaink, akr a szomszdos, de akr eurpai vagy vilg kapcsolatainkban a megvalsultnl szerencssebb, helyesebb, clravezetbb megoldsok is. Ezek okai szertegazak, azonban valamennyi jelensg mgtt meghzdnak a nemzeti hovatartozs rtelmre s tartalmra vonatkoz eltr rtelmezsek, amelyek a trsadalom mikro- s makrocsoportjai krben nyilvnulnak meg. Ugyan akkor hozztartozik az a kommunikcis md is, ahogyan a tudst tadjuk. Az egyik a tartalommal, a msik a didaktikval van szoros sszefggsben. A kett eredmnyeknt szksges lenne az egszsges nemzethez tartozs rzse, amely attl lesz egszsges, hogy bszkesggel tlt el, de nem akar magnak klnleges jogot, mentes az etnocentrizmus valamennyi elemtl. gy taln elrhet lenne az a cl, amit fejezetnk elejn felvetettnk.
Itt lp be a felelssge a hadseregnek. Azzal nem tud a szervezetbe bekerlt egynek esetben mit kezdeni, amely a megelz szocializcis mechanizmusok hatsra jellemzv vlt tagjai kulturlis identitsra vonatkozan, de a ksbbiekben vzoland jelensgekre nincs szksge a hadseregnek, ha mgis megjelennek, akkor fel kell lpni vele szemben. Vilgoss majd akkor vlik szmunkra, ha rtelmeztk az ideolgia fogalmt.
Valamennyi trsadalmi szerepl mst gondol a nemzeti hovatartozs fogalma alatt. A htkznapi gondolkods szmra nincs benne semmi rdekes, ez egy termszetes llapot, termszetes belltds, valami egyszer magtl rtetd dolog. A mvsz rtelmezsben ez inkbb valami lmnyfle, valami olyan szemlyes tapasztalat, ami azutn folyamatosan arra kszteti, hogy ezt megossza msokkal. Gondoljunk Petfi Alfld, a Bnk bn ria, A Dunnl, a Nem tudhatom cm mvekre, az Istvn a kirly rockoperra, de errl szl az Edda, Elhagyom a vrost cm ntja is. A tudomny azonban sokkal nehezebb helyzetben van, a korbban felsoroltakat nehz mricsklni, gondoljunk itt a Holt kltk trsasga cm filmre, ahol az ifj irodalomtuds a vers rtke cm ttelrl fejtette s fejttette ki dikjaival egytt a vlemnyt. A tudomny szmra nem ragadhat meg a kultra teljes totalitsban, a valsg csak egy rszt ragadhatjuk meg, s a szakszersg elefntcsonttornyba zrkzva des keveset adhatunk t a befogadk rszre.
Napjainkban egyre tbb m jelenik meg a tmakrben, mondanivalja van a filozfinak, kzgazdasgtannak, a trtnelemtudomnynak, a nyelvsznek, a pszicholgusnak, s nem utolssorban a szociolgusnak.
“Minden kultrnak megvannak a maga sajtos viselkedsminti, amelyek idegenl hatnak a ms kulturlis krnyezettbl rkezett emberek szmra” rja Giddens, majd idz Horace Miner tanulmnybl az iakirema(sic) kzssg kultrjbl: “ Az egsz rendszer alapjul az a hit szolgl, hogy az emberi testundort, s eredenden hajlamos az elsatnyulsra s a betegsgre. Egy ilyen testbe bezrva az ember csak abban remnykedhet, hogy ritul s ceremnia erejvel sznteti meg testnek ezen jellegzetessgeit. Minden hztartsban tallhat egy vagy tbb szent hely erre a clra… Az ilyen helyisgek kzppontja egy falba beptett doboz vagy fik. Ebben a fikban tartjk mindazokat a varzsszereket s mgikus italokat, amelyek nlkl hitk szerint egyetlen bennszltt sem lhet… a szjjal kapcsolatosan mr-mr beteges flelmet s elragadtatst reznek, mert gy hiszik, hogy a szj llapota termszetfeletti hatssal van minden trsadalmi kapcsolattal…. Ezek az emberek rendkvli gondot fordtanak a szjukra, az ezzel a rtussal jr tevkenysget a gyantlan idegen elszr alighanem visszatasztnak tartja… Egy kis kteg disznszrt dugnak a szjukba valami varzsporral, aztn pontosan szablyozott mozdulatokkal mozgatjk a szjukban….” . Elg nevetsges ez a viselkeds, de ha megprbljuk felidzni a reggeli breds utni frdszobai ritulinkat rjvnk, nem csak az iakirema kultra (sic) tartalmazza ezt, hanem az koragyam (sic.) is. Vannak rdekes egybeessek is.
“Mint lthat, nem rthetjk meg ezeket a szoksokat s hiedelmeket attl a kultrtl elszigetelten, amelybe begyazdik. Egy kultrt jelentseinek s rtkeinek viszonyrendszerben kell vizsglnunk – ez a szociolgia legfontosabb elfeltevse.”
Ennek hinya okozza a legtbb flrertst a legklnbzbb trsadalmi csoportok tagjai kztt trsadalmon bell, de ugyan gy a trsadalmak kztt is. Ezek megismerse s tadsa a trsadalmak tbbi szereplje rszre a legfontosabb feladatunk, de csak akkor jrunk el helyesen, ha megismersnk s kzvettsnk szervezett empirikus ismeret, amely mentes az elfogultsgtl, hajtereje a megismers izgalma s az rk emberi kvncsisg motvuma. Az emberi megnyilvnulsokban azonban sokfle rtelmezssel s megnyilvnulssal tallkozunk, amelyek magukban hordozzk az etnicizmus fel val elhajlst. Etnocentrizmusnak a tovbbiakban a szociolgia ltal elfogadott s Sumner ltal megfogalmazott rtelmezst hasznljuk, mgpedig olyan ideologikus gondolkodsi rendszernek, amely a vilgot elsdlegesen a sajt csoport vonatkozsban rja le s rtelmezi, az adott csoport szmra rvnyesen. Ez rendszerint vagy nem egyezik, st gyakorta tkzik ms csoportok gondolkodsi rendszereivel. Az etnocentrikus gondolkodsi mintk eleven rzelmi s viselkedsre sztnz hatervel rendelkeznek.
A trsadalom szempontjbl fontos a nemzeti tudat fenntartsa s erstse, amelyben a trtneti tuds lehet az alap, amelyben a megfelel helyre kell tenni a nemzet historikumt s ugyan gy a trtnelem nemzeti rtelmezsnek krdskreit is. A nemzeti hovatartozs, mint az nmeghatrozs egy trsadalom-llektani eszkze, - amely trtnelmi elzmnyeinek teljes szmbavtele nlkl - olyan sarkalatos trtnelemszemlleti problma, mely vgs soron a nemzet historikuma s a trtnelem nemzeti vlasztsa kztti vlaszts krdst veti fl.
“A nemzeti hovatartozs tudata s rzse termszetadta mdon nem keletkezhet, nem gy empirikus tny, mint az vszakok vltakozsa, vagy a szomjsg. Festinger a valsg trsadalmilag konstrult oldalt, melynek a megismershez nem elegendek az letben maradshoz szksges, termszet adta mdon megszerezhet ismeretek s eljrsi szablyok trsadalmi sszehasonltsra szorul ismeretek forrsaknt trgyalja. …A trsadalmi sszehasonlts a vlemnyek sszehasonltst jelenti, s ez csak a kommunikci tjn mehet vgbe.”
Ez a kommunikci tpust tekintve lehet diakron, amennyiben a mltbl rkez s jelenre hatssal lv, vagy jelenbl a jvre vonatkoz zenetet hordoz. Ezt rtelmezhetjk a mlt s jelen kzti, valamint a jelen s jvkzti tvolsg thidalsra szolgl kommunikciknt. Ez a kommunikcis tpus a trsadalmi nagycsoportok jelen llapott igyekszik fenntartani, s ersteni. Ebbe a sorba illeszkedik az sszes “humani” trgy, kztk a trtnelem, s a hadtrtnelem, az irodalom, a szociolgia, a nprajz, a zene s gy tovbb. A szinkron kommunikci esetnkben mindig a nemzeti hovatartozsra vonatkoz zenetek aktualizlsra szolgl, s kitnen alkalmas a klnfle jelentsek, funkcik kzl az ppen aktulis kiemelsre. Ezrt fordulhatna el, hogy egy szinkronizlt jelentsen az aktualizlt szemlyisg igencsak meglepdne. Ennek veszlyesebb a jelenlte, hiszen minden kontextusbl kiemelhetv teszi az zenetet, s gy az brmikor s brmire, ugyanarra s annak az ellenkezjre is felhasznlhat. Minden kommunikci lehet szemlyes s szemlytelen, errl a kommunikcielmletek szles kre ad magyarzatot, szmunkra annyiban vlik rdekess, hogy mikor melyiket alkalmazzuk az oktats sorn. Figyelnnk kell arra, hogy a szemlyes kommunikci az mindig interperszonlis kzegben zajlik, ezltal szemlyesebb, intimebb, nagyobb teret adhatunk a racionlis ismereteknek. Ez a legalkalmasabb az egszsges nemzettudat racionalitson alapul s azt rzelmi oldallal kiegszt kialaktsra, fejlesztsre. A szemlytelen kommunikci sorn a jelentsek krt mindig csoportokra, tmegekre vonatkoztatjuk, s ez egy sajtos id s kzegkeresztezdst eredmnyez, nem fontos benne a racionalits, az intimits kimondottan zavar. A sznoklatok sorn igen csak zavarba ejt lenne egy msod, vagy harmadfok egyenlet megold kpletnek magyarzata.
Vlemnyem szerint a tanra elssorban a szinkron szemlyes mdszer a legjellemzbb, de kommunikcink sorn a ngy tpus egyttesen van jelen, de nem mindegy milyen arnyban. Amg az egyik megfelel tudst biztost a tudomnyos ismereten s racionalitson alapul nemzettudathoz, addig a msik az etnocentrikus gondolkodshoz vezet, Nem mindegy, melyik gondolkodsi struktra rgzl a szemlyisg sajtjaknt.
Az etnocentrikus tudsnak, gondolkodsnak is van struktrja, amelyre Csepeli (2000. 16.p.) analizcija segtsgvel az albbiakat mondhatjuk el. Legfontosabb a lt dimenzija, amelyben megtalljuk a sajt s az idegen csoport kzti klnbsgek magyarzatt, amik arrl szlnak, hogy ezek termszetadta mdon lteznek, hogy ezek totlisak. ppen ezrt jogosultak vagyunk ennek a klnbsgnek a kimondsra, s a megolds megvalstsra. (kivl fajelmletek szlettek ebben a tmakrben, amelyek ma is ismt terjedben vannak). Megtallhatk bennk a fontossg dimenzira vonatkoz elemek is. Itt is roppant egyszerstsek tehetk. Minden, ami az in-gruppal sszefgg s arra vonatkozik az fontos, az elsbbsget lvez, s ami nem az nem fontos, vagy nincs is. Ez az ignorancia kedvez terepe, hosszabb tvon elzrkzshoz s a viszonytsi alapok beszklshez vezethet. Napjaink bels s kls politikai csatrozsainkban szinte pontosan ezeket ltjuk visszaksznni. Centrlis szerepet jtszik az rtk dimenzi az etnocentrikus tudsban, ami a j s a rossz, a hasznos s a haszontalan diddal rja le a jelensgeket. Minden j s hasznos, ami az in-groupnak az, s ami szmra kros az a rossz. Vgs rosszknt mint elhrthatatlan bnbakknt az idegen csoportot tnteti fel, s ez lesz az etnocentrikus etika alapja. Nem kell mrlegelni, aki a rossz okozja, az bntetst rdemel, a bntets mdja s mrtke pedig az in-group megtlsre tartozik Bizonyra sokan emlksznk mg Milgram 1963-as tanulsi ksrletre, ahol a ksrleti szemlyek 12,6%-a utastotta el a ksrletvezet azon utastst, hogy hallos elektrosokkot adjon, de 65% elment a 450 voltig is. Ez a korbban emltett elhrthatatlan bn s bnbak nem a sajt, hanem a msik csoport, a MS. Megteremtdik az sszefggs dimenzi is, ami azt eredmnyezi, hogy a csoport tagjainak ltrehozza a redukcit, s felmenti a tagokat az oknyomozs szksgessge s felelssge all. Ez az egyik legveszlyesebb elem, mert hosszabb tvon a gondolkods alli felmentst eredmnyezheti. Pedig ezltal veszlyessge abban rejlik, hogy megfeledkezik arrl a lehetsgrl, hogy a jelensgek egytt jrsa a vletlenen is mlhat, s mg ms sokrt klcsnhats soktnyezs meghatrozottsg segt a jelensg megtlsben. Az etnocentrikus logika segtsgvel jutunk el kvetkeztetsekhez. Ebben dominns, vagy kizrlagos elem a htkznapi tudson s a leegyszerst hajlamon alapul gondolkodsunk. Az oksgi sszefggseket leegyszerstjk, vagy esetleg nem is vizsgljuk, mindent egyetlen dimenziba srtve vonunk konklzit. Rendszerint ebben segtsgnkre van a “gestalt” szemllet is, aminek lnyege egszlegesen ltni a jelensgeket. Ha nem ll rendelkezsre megfelel mennyisg, minsg, struktrj informci, a tudat a “cmki” segtsgvel kitlti a hinyz adatokat. Ez nem lenne gond, mert egyb szlelseink sorn is hasonlan mkdnk, de az etnocentrikus gondolkods sorn nem is treksznk a megismersre, eltletes viselkedsnk tkletesen mkdik, hiszen mr a tudatunk fikjaiban ott lapulnak a kialaktott sztereotpiink, s teszik a dolgukat. Beindulnak klnbz racionalizcis mechanizmusaink, gy is, mint nigazols, vagy projekci (kivetts) vagy a bnbakkpzs. Termszetesen ennek sorn rvnyesl a szelektv sszehasonlts, amelynek sorn igyeksznk bizonytani a sajt csoport rtatlansgt, vtlensgt, jakaratunkat kvnjuk bemutatni, tovbb a rnk zdul idegen rosszindulatot, rosszakaratot. Ezek egyttesen lesznek a tarts vagy ideiglenes kudarcaink ltrehozi, okozi. Ugye ismers ez egy kiss a pszicholgiai tanulmnyainkbl. Ha ezt intzmnyestjk, ez lesz az ideolgia.
Ideolgia alatt rtjk valamely csoporton bell a politikai ercsoportok ltal kpzett, intzmnyeslt, kultivlt gondolkodsi keretet, llapot-meghatrozsokat s clttelezseket.
Ezek a tudsok plnek be a szocializci sorn az egyn tudatba. gy az egyn a trsadalmasuls folyamata sorn a trsadalmi integrci rszesv vlik, kidolgozott vilg s nrtelmezsek hordozjv valamelyik trsadalmi csoport tagjaknt, amely trsadalmi csoport az nrtelmezseit egyni felhasznlsra bocstja, s az ehhez val alkalmazkodst kzvetve vagy kzvetlenl kifizetdv teszi.
Ha ezek az ideolgik s etnocentrista tudsok tveszik a trsadalomban a vezet szerepeket, akkor a szocializci sorn ezek rktdnek t a fiatal korosztlyok tudatba. Ez felkelti, folytonoss teszi, bren tartja az in-group s az idegen csoport kztti konfrontcit, gtjv vlik a tudomnyos racionalitson alapul megismersnek s gondolkodsnak. Ez a modell gtjv vlik a szomszdos, de ugyan gy az eurpai orszgokkal val klcsns elnykn s tiszteleten alapul egyttmkdsnek. Ez nem motorja, hanem a gtja a trsadalmi fejldsnek, fknt, ha ez olyan fajta kizrlagossgra, trelmetlensgre alapozdik, amit napjainkban gyakran lthatunk. Br a nagy tbbsg msknt ltja egymst, ms ideolgik mellett teszi le a voksot, de szerencsre ez egy olyan heterogn trsadalmi szisztma mellett zajlik s olyan kauzlis multikulturlis mezben trtnik, ami kizrja, vagy legalbb is cskkenti az eddig vzoltakat. gy lesz az etnocentrista tuds s ideologikus gondolkods a megismers gtjv, s egyben a konfliktusok rejtett hordozjv. A konfliktusokra adott nem megfelel vagy rossz vlasz, a msikkal s a msokkal szembeni bizalmatlansg pedig egyre mlyl, kizrva a megismers, az egyttmkds lehetsgt.
Bizonyra segt az rs olvasinak rtelmezhetbb tenni a felvetett fogalmakat, nem csak megvalsulsuk, hanem szletsk titkait s krlmnyeit is megismerve. Nem nehz beltni, ha kpesek vagyunk a jelensgeket megrteni, akkor az a tovbbiakban segt azok elkerlsben, hiszen ezltal vlik ez a tudatos pedaggiai munka rszv. A megismers abban is segtsgnkre lehet, hogy a felismert szocializcis trseket s azok okait feltrva kzelebb juthatunk azoknak a mdszereknek a kivlasztshoz, amelyek segtsgvel eredmnyes lehet a reszocializcis tevkenysgnk.
Ehhez kvnok eredmnyes kutakodst s munkt.
Budapest, 2005. janur 18.
|