BEVEZETS
A katonai kzpiskols dikok szocializcija ismeret-
len terlet a szociolgia szmra. Korbban nem vizsgltk
a tmt, lehet azt mondani, hogy kzmbs terletknt ke-
zeltk, pedig az itt foly szocializci sajtos lefolysa
nem lehet kzmbs szmunkra. A tmval a szpirodalom te-
rletn tallkozhatunk, mert a szocializci irnt rzkeny
rk rsaiban tbbszr megjelenik ez a tma. Izgatja ket
a hadsereg mint totlis intzmny s ezen intzmny hats-
mechanizmusa, klnsen akkor ha nem felntt frfiakrl,
hanem gyerekekrl van sz. (Musil; Ottlik... )
A dolgozat megrsakor elzmnyekre nem tmaszkodhat-
tam, mert gy gondolom, hogy ez j terlet mind a katona-
szociolgia, mint az iskolaszociolgia tmakrben.
Ismerve a szocializcirl szl elmleteket, azt is
tudjuk, hogy a szocializci szndkolt s spontn hats-
mechanizmusval, a hatsok ltens s manifeszt jellegvel
egytt eredmnyezik azt az aktulis szemlyisget", akit a
szocializci alanynak,vagy neveltnek vagy tanulnak netn
llampolgrnak nevezhetnk.
Dolgozatomban a szocializci azon szakaszt vizsg-
lom, amely 14-18 ves korban zajlik, s ezen bell az is-
kolai szocializcit. A szocializci e kiemelt gensnek
vizsglatakor tudjuk, hogy csak a vizsglat szempontjbl
klnthet el a tbbi genstl; tisztban vagyunk azzal
is, hogy egyes gensek hatsai ersthetik, gyengthetik,
hatvnyozhatjk s ki is olthatjk egymst.
Mindezek ellenre a vizsglat sorn csak az iskolban
foly szocializci megfigyelsre s elemzsre szortko-
zom. A tmavlasztst az motivlta, hogy magam kzpfok
oktatsi intzmnyben vagyok igazgathelyettes, s egyben
tantom is nvendkeimet. Azt rzkelem, hogy az iskola
szndkolt hatsai, oktatsi-nevelsi cljai nem a kvnt
mrtkben valsulnak meg. Mi lehet ennek az oka? Taln a
szocializci alanyainak a kivlasztsval van baj? Nem
kell hatkonysg a kivlaszts? Lehetsges, de a szrs
tovbb nem fokozhat, tekintettel arra, hogy sem a mennyi-
sgben,sem a minsgben nem dusklunk.gy a tovbbi "min-
sgi kvetelmnyemels" azt eredmnyezhetn, hogy nem lenne
md az utnptls biztostsra, gy a hadsereg tiszti-
gnye sem biztostott, s ha nem tudunk j vfolyamokat in-
dtani, az iskolk lte kerl veszlybe. Hozzteszem azon-
ban, hogy a konfliktusok feloldsra bizonyos hatrokon be-
ll meg kell tallni a szksgszersg s az sszersg
egszsges kompromisszumt.
A msik lehetsges ok, s erre mr szlettek vizsg-
latok Magyarorszgon is, hogy a tanuls a tuds napjainkban
bizonyos trsadalmi csoportokban lertkeldtt,az rtkhi-
erarchia alsbb rgijba kerlt. Amikor nyugati trsadal-
makban ltalban a posztmaterilis rtkek feljebb emelked-
nek, akkor nlunk a materilis rtkek lesznek a vezet r-
tkek. E paradox helyzet oka felttelezheten trsadalmaink
eltr fejlettsgi szintjben keresend, de bizonyosan ms
sszefggsek is felfedezhetk. Ennek a lertkeldsnek
hatsa rzdhet nvendkeinknl is.
Sorolhatnk mg nagyon sok okot,de nknyesen "har-
madik" okknt kiemelem a szocializci disszfunkcionlis
hatsait iskolinkban,kompetencimat gy az iskolai szocia-
lizci hatsmechanizmusaira terjesztem ki.
Megvizsglom milyen clok rdekben hogyan s miknt
trtnik a szocializci a kzpiskolkban. Bonyoltja a
helyzetet, hogy a vizsglatot a trsadalmi rendszer egyik
alrendszernl,a Magyar Honvdsgnl mkd iskolkban vg-
zem, ezt az alrendszert szles krben mint "fegyveres er-
szakszervezetet "ismerik.
Mi trtnik ezekben a szervezetekben? Hogyan zajlik
az eljvend tisztek, tiszthelyettesek - valamennyi poten-
cilisan tbornok - szocializcija? Vajon "janicsro-
kat"kpeznek, "janicsrokk" szocializlnak, avagy msrl
van sz? Nagyon leegyszerstve azt mondhatnnk,hogy a had-
seregi nevels egyszerre hrom globlis clt fogalmaz meg.
Elszr: a nvendkek elsajttjk, megtanuljk azt
a trsadalmi kultrt, amelynek birtoklsa rvn kpesek a
trsadalomban lni, dolgozni;
Msodszor: valamilyen mrtkben elsajttjk a hadse-
regben val lthez szksges kultrt;
Harmadszor: a dikltbl fakad magatarts, viselke-
ds szablyainak az elsajttsa trtnik.
Ha e hrmas rendszert, amely termszetesen ersen
leszktett ebben a formban, tovbbgondoljuk s megprbl-
juk kibontani tartalmukat, akkor a kvetkezkre gondolha-
tunk.
Az els bizonyos objektivldott tapasztalatok, in-
tzmnyeslt rtkek, normk s magatartsi szablyok
rendszere, trsadalmi tevkenysgrendszerek megismertetse
s azok elsajttsa,
A msodik hasonl elemekbl ll ssze, de az egyes
tartalmak az ltalnosnak ellentmondk is lehetnek; gondol-
junk csak az ltalnos "az let szentsge elv"-re, s a
hadsereg tagjainak meghatrozott krlmnyek kztt s
helyzetekben az " ls knyszere" parancs ellentmondsra.
s ugyancsak eltrs figyelhet meg az udvariassgi szab-
lyok alkalmazsban, vagy a kommunikci sorn is. Ezek l-
talban ersen normakvet magatartst,s behdolst ig-
nyelnek.
A harmadik elem lnyege az rdeklds,a tuds irnti
vgy, a kreativits, a divergens gondolkods kialaktsa,
fejlesztse lehet. Ez ahhoz szksges, hogy kialakuljon egy
kritikai attitd a fennllval szemben, hiszen ez lehet az
alapja a trsadalmi fejldsnek. Hogyan illeszthet be ez a
hadseregi kzpiskolk, vagy tgabban ezen oktatsi intz-
mnyek kpzsi profiljba? Hiszen veszlyeztetheti ennek a
hierarchikusan koordinlt brokratikus szervezetnek a mk-
dsi mechanizmust is ez a tnyez!
gy hipotzisem szerint e hrom tnyez sszerendez-
snek jelents szintere lehet az iskola, ugyanakkor ezek
ellentmondsossgt nagymrtkben fokozhatja is.
A vizsglat sorn azt kell rtelmezzem, hogy hogyan
zajlik a folyamat, a kzpiskolai szocializci mennyire
feleltethet meg e hrom kvetelmnyrendszer teljests-
nek. A kiindulpont termszetesen az lesz mennyire felel
meg ez a tevkenysg a mecns, a Magyar Honvdsg elvr-
sainak. A vizsglat sorn azonban nem "ideltpus"-knt ke-
zelem a hadseregi elvrsokat, hanem mint szndkolt hat-
sok sszessgt fogom bemutatni ezeket a kvetelmnyeket. A
f hangslyt a "fekete doboz" lersra fogom helyezni, s
eltekintek az egyes jelensgek szmszer bemutatstl is.
Termszetesen, amikor olyan jellemzket mutatok be, ahol
megbzhat adat ll rendelkezsemre, ezeket forrs megjel-
lssel kzlni fogom. gy gondolom, hogy mert nekem sem, s
a vizsglat cljt tekintve sem az fontos, hogy egy-egy je-
lensg milyen adatokkal rhat le, ha nem az, hogy jelens-
geket s folyamatokat megrajzoljam.
A vizsglat mdszerl a "rejtett tanterv" vizsglat
sorn alkalmazott ramegfigyelseket; a tanrokkal,nvend-
kekkel, neveltisztekkel ksztett interjkat; napi esem-
nyek megfigyelst hasznltam. Ezen tlmenen dokkumentume-
lemzseket vgeztem, valamint hasznltam krdveket is. A
vizsglatokat egy vidki mszaki honvd szakkzpiskolban,
s egy budapesti mvszeti honvd szakkzpiskolban vgez-
tem. Interjt ksztettem kt kzismereti trgyat, kt ka-
tonai ismeretet vagy szakismeretet oktat tanrral, tiszt-
tel; 10 f nvendkkel;ngy raltogatson vettem rszt.
"Elkpzelsem a jvmrl" cmmel fogalmazst rattam 15 f
nvendkkel, a katonai plyhoz szksges rtkek meglla-
ptsra rtksklt tltettem ki 15 f tanulval. Segtett
mg a sajt iskolmban eltlttt idm sorn szerzett ta-
pasztalat-rendszer is.
A SZOCIALIZCIRL
A nemzetkzi szakirodalom a szocializci sokfle r-
telmezst hasznlja. Dolgozatomban a szocializcit mint
"...folyamatot rtelmezem, amelynek sorn a biolgiai
egyedbl ember lesz, aki tagjv, alkotjv s elsajtt-
jv vlik intzmnyeknek, valamilyen kultrnak s szoci-
lis rendszernek..."(1.) Ez a trsadalmiv vlsi folyamat,
amelynek sorn az egyn elsajttja a trsadalom kultr-
jt az embertrsaival trtn interakcik sorn zajlik. Ez
a viszony konfliktusokkal terhes, azok kzepette zajlik.
gy tanulja meg s gyakorolja be az egyn a trsadalom ta-
pasztalat-, tevkenysg-,s normarendszert. De ez az elsa-
jtts nem egyoldal, hiszen az elsajtts sorn maga is
alkotv, alaktv vlik.
A folyamat jelleg alatt azt kell rtennk, hogy ez,
az egyn szletstl a hallig tart, s ebben a folyamat-
ban csak egy szakasz a kzpiskolai idszak. Teht nem te-
kinthetjk nvendkeinket olyan "tabula rasa"-nak, amelyet
knynk s kedvnk szerint rhatunk tele. gy kell tekinte-
ni ket, mint olyan egyedeket, akiknl lezajlott az gyne-
vezett "elszocializci", s ez neknk ellltotta azt az
" aktulis szemlyisget", akinek a szocializcija itt
folytatdik. Ez az "elszocializci" tbb kevsb stabil
rtkrendet alaktott ki, meghatrozott normarendszert p-
tett ki s meghatrozott minsg magatartsi rendszert
eredmnyezett.
A csoportjainkba kerl egynek interakciban llnak
a rendszerrel,egymssal, s megkezddik a csoportkpzds
folyamata. Ennek sorn az egyni szocializcis tartalmak
s szintek szembeslnek egymssal, de a szervezet ltal
szndkolt hatsokkal is. Ezek a szembeslsek jelentik azt
a konfliktusos viszonyt, amely - vlemnyem szerint -amel-
lett, hogy megterheli a csoportkpzds s a szocializci
folyamatt, szksges velejrja is azoknak. A tulajdonkp-
peni csoportkpzds folyamata a tallkozssal a bekerls
pillanatban kezddik. Az els idszak az ismerkeds
lesz,amely egyms prblgatsval, a klnbz pozicik,
sttusok megszerzsvel folytatdik. Ebben az idszakban
mr szmolhatunk a konfliktusok nyltszni megjelensvel
is. A sttusok rendszernek megszerzsvel,megszervezds-
vel kialakulnak a csoport mkdshez nlklzhetetlen cso-
portkzi viszonyok, az lassan normalizldik, a csoport
konszolidldik. Ez lesz a szndkolt szocializci idelis
kzege. Termszetesen az elbb lert idszakot is a szoci-
alizci szerves elemnek tekintjk, de a vizsglat clj-
bl mgis elklnthetnek vljk azt.
Minl rvidebb id alatt zajlik le ez a szakasz, a
csoport s az egyn annl inkbb kpes a szndkolt hatsok
integrlsra. Termszetesen ez a helyzet nem statikus l-
lapot, hiszen a csoport dinamikus rendszer, amely folytono-
san vltozik, ez lehet az alapja a ms csoportokhoz val
viszonynak, de kialakulhat benne viszonylag tarts rt-
kek, normk s magatartsi szablyok, amelyek a csoportot
stabilizljk.
A dolgozatomban ebben az rtelemben vett szocializ-
cit rom le, bemutatva azokat a lnyeges elemeket, amelyek
segtenek megrteni a katonai kzegben zajl szocializci
sajtossgait.
A " REJTETT TANTERV" ELMLETE
A dolgozat elksztshez, vzolt krdskrk bemuta-
tshoz a " rejtett tanterv" tmakrben vgzett vizsgla-
tok mdszerei j kzeltsi lehetsget knlnak.
Az elmletek ugyanis azt vizsgljk, hogy az intz-
mny szndkolt hatsai mellett mit s hogyan tanulnak meg
a gyerekek az iskolban spontn mdon, gymond egymstl.
Mert "...ez nem korltozdik a tananyagra, ismeretek-
re, s az iskolai tudssal kapcsolatos kszsgekre, hanem
kiterjed a szemlyes, kzvetlen tapasztalatok teljes kr-
re, gy az iskoln bell s azon kvli vilgra vonatkoz
hrekre s lhrekre, ezek stlusra s sszefggseire, az
ltzkdsi ignyekre,szabadids szoksokra a szexualits-
ra, a politikai vlemnyekre, vallsra s a hitre, msok
otthoni letnek sajtossgaira, egymssal szembeni szank-
cikra..." (2.)
Termszetesen e mellett mg sok mindent elsajtthat-
nak a gyerekek, de gy mondhatjuk azt is, hogy az iskolai
szocializci a szndkolt hatsokkal egytt s mellett
"...nagyrszt abbl ll minden trsadalomban, hogy megta-
ntjk a fiatalokat arra, hogy mit nem szabad ltniuk, hal-
laniuk, gondolniuk, reznik, vagy mondaniuk. Egy rendezett
trsadalom ppolyan elkpzelhetetlen azok nlkl a nagyon
alaposan meghatrozott szablyok nlkl, amelyek meghat-
rozzk, hogy minek kell tudatban lenni s mirl kell kom-
muniklni...". (3.)
Ha a szndkolt hatsok manifesztldnak is, hat-
konysgukat, minsgket nagyban befolysoljk a nem szn-
dkolt, de a nvendkek nyilvnossga eltt zajl mindenna-
pi tevkenysgeink is. Ez akkor is igaz, ha a cselekv
szndka szerint nem nyilvnos avagy indirekt cselekvst
valst meg.
A "rejtett tanterv" forrsait kt nagy csoportra
oszthatjuk. Az iskoln belli, valamint az iskola trsadal-
mi krnyezetbl fakad tnyezk csoportjra. A vizsglat
sorn elssorban s kizrlag az iskoln belli tnyezket
tekintem t Szab L. Tams "A rejtett tanterv" cm munk-
jban felsorolt tnyezk egy rsznek megfelelen.
I. FEJEZET
A KATONAI KZPISKOLK LTALNOS JELLEMZSE
1.A katonai kzpiskolai rendszer, mint a trsadalom speci-
fikus alrendszere
A Magyar Honvdsg jelenlegi, tbbszrsen mdostott
kzpfok oktatsi rendszert 1974-ben hozta ltre a Magyar
Nphadsereg Honvdelmi Minisztriuma. A Katonai Kollgiumi
rendszer lnyege, hogy polgri kzpfok rettsgi bizo-
nytvny megszerzse mellett indirekt nevelsi mdszerekkel
kialaktsa a nvendkekben a katonai plyhoz val rzelmi
ktdst, elsajtttassa a katonai fiskoln val tovbbta-
nulshoz szksges rzelmek, ismeretek, jrtassgok kszs-
gek minl szlesebb krt. Az alkalmazott eljrsok s
mdszerek azonban nem hoztk meg a kvnt eredmnyeket.
Egyrszt, magas a lemorzsolds (a nvendkek mintegy 50%-a
hagyta el a plyt), msrszt a megmaradt nvendkek sem
rendelkeztek a kvnt jellemzkkel. 1992-ben abbl a
megfontolsbl, hogy a felkszts teljes egszben a had-
sereg kezben sszpontosuljon s megvalsuljanak a megfo-
galmazott clok, ltrehozzk a Honvd Gimnziumokat s a
Honvd Szakkzpiskolkat. A szakkzpiskolk a korbbi
tiszthelyetteskpz iskolk jogutdjaiknt, a gimnziumok a
korbbi honvd kollgiumok bzisn nem egszen tisztzott
jogi utdls utn jnnek ltre. A katonai szervezetekhez
val illeszkeds biztostsra ltrehozzk a Kollgiumi s
Kzpiskolai Figazgatsgot, gy ezek az intzmnyek tel-
jes egszben a Magyar Honvdsg brokratikus rendszernek
rszeiv vlnak.
Az intzmnyek jelenlegi mkdsnek alapjait az
1993. vi LXXIX. Trvny, "Trvny a Kzoktatsrl"hatroz-
za meg. Nevelsi s oktatsi terveinek alapjt szintn a
trvnyben megfogalmazottak kpezik. Ltrehozzk s mkd-
tetik mindazokat az intzmnyeket, testleteket, szerveze-
teket, amelyekrl a trvny rendelkezik. A tants rendje,
a pedaggusok foglalkoztatsa a polgri intzmnyekben r-
vnyes szablyok szerint trtnik. A kvalifikcis mecha-
nizmus sem tr el az orszgos rendszertl. Az rsbeli
rettsgi tteleket a Mveldsi s Kzoktatsi Minisztri-
um adja ki, vagy az rintett szakminisztrium, az rettsgi
elnkket a terletileg illetkes jegyz jelli ki. Ltsz-
lag teht minden adott ami hasonl szint polgri kzpis-
kolk esetben is meg van, s mgis a mindennapjaink sorn
valami mssal tallkozunk.
A "Kzoktatsi Trvny" rtelmben ezen intzmnyek
fenntartja a Magyar Honvdsg, amely trvnyadta jogval
lve ms feladatokat is meghatrozhat. gy, "...az intz-
mnyek a polgri kzpiskolai tananyag magassznvonal ok-
tatsn tlmenen megalapozzk a jv tiszti, tiszthelyet-
tesi genercijnak elhivatottsgt, szakmai s katonai
alapismerett, ltalnos s katonai kpessgeit, fizikai
felkszltsgt, erklcsi s jellemtulajdonsgait..."(4.).
Ehhez teremt feltteleket a Szervezeti s Mkdsi Szably-
zat is, amely lerja"... Az intzmnyek alaptja a Honv-
delmi Miniszter, kzvetlen felgyeleti szerve a Magyar Hon-
vdsg Szrazfldi Kikpzsi Fszemllje, aki jogt a Ta-
nintzeti Fnksg Kzpiskolai Osztly utjn gyakorol-
ja...".(4.)
Az intzmnyek munkja az albbiak szerint jellemez-
het:
1. A szervezeti nllsg egy llandan diktl sz-
monkr rendszerben ltezik. Az intzmny vezetse az l-
land jelentsi knyszer lzban g. Minden jelents, amely
ms katonai szervezeteknek ktelez, az intzmnyekre is
az. Havonta tlagosan 3-6 jelentst kszit az intzet. He-
tente ktszer, htfn s pnteken, reggel szban kell je-
lentst tenni a ht "teljestsrl",illetve a ht "elk-
sztettsgrl". Ez rengeteg idt elvonhat a funkcionlis
feladatok teljeststl is. Annak ellenre, hogy az intz-
mnyek nll jogi szemlyisgek, a szakkzpiskolknak
nincs nll llomnytbljuk, s valamennyi szemlyi dn-
tst a kzpiskolai osztly hagy jv, legyen az akr kine-
vezs, vagy akr egyszer jutalmazs.
2. Az iskolknak elrt szakmai nllsg csak mini-
mlis mrtkben rvnyeslhet. Rendszeresek a feladatszab
rtekezletek, a ktelez pedaggiai mdszertani rtekezle-
tek, amelyek a kzs gondolkods szinterei helyett gyakran
szablykzl, intencis frumok. Teljes nllsg csak a
kzismereti trgyak tanmeneteiben rvnyesthet, a katonai
alapismeretek tantrgy tanmenett az elljr hatrozza
meg. Rendszeresek az osztly ltal vezetett ellenrzsek
is.
3. A gazdasgi nllsg ltalban rvnyesl, a
fenntartsi s a mkdsi kiadsokra kzpontilag jvha-
gyott normk szerint a fenntart biztostja a szksges
anyagiakat. Ezek azonban nem kvetik a kltsgvltozsokat,
gy sok esetben nem elegendk a feladat teljes6tsre. Ez
a viszonylagos nllsg csak ott csorbul, de ott eseten-
knt teljes mrtkben, ahol az intzmny nem nll, kato-
nai nyelven "utalt" valamely ms katonai szervezethez. Itt
mg a jogos jrandsgok megszerzse is hossz csatrozsok
eredmnyeknt teljesl.
4. A neveltestletek nllsga ilyen felttelek
mellett nehezen kpzelhet el. Elfordult, hogy a nevel-
testlet ltal elfogadott ves Oktatsi-Nevelsi tervet
(mert az bizonyos, a kzpiskolai osztly ltal kigondolt
logiknak nem felelt meg), visszaadtak tdolgozsra. El-
mondhat teht, hogy ha a neveltestlet konfliktusmentesen
akar dolgozni, akkor inkbb a flfel figyels s igazods,
mintsem a sajt bels tevkenysg kiszlestse, mhelymun-
ka lesz jellemz.
5. A diknkormnyzat nllsga, szerepe,tevkenys-
ge formlis. Leginkbb transzmisszis funkcit sznnak ne-
ki, felvetseit inkbb magyarzzk, mint megoldjk. A veze-
ts kri a diknkormnyzatok vlemnyt a dikokat rint
krdsben, azonban az esetek tbbsgben az nkormnyzat
ezzel a lehetsggel lni nem tud.
6. Az iskolaszkek szerepe sem rzkelhet igazn.
Tekintettel arra, hogy intzmnyeink orszgos beiskolzsi
rendszerben dolgoznak, nehezen fogalmazhat meg olyan r-
dek, amiben szerepe lehetne e testletnek. A nagy fldrajzi
tvolsgok miatt az sszejvetelek megszervezse is neh-
zsget jelent, s az lsek is rendszerint az iskola tj-
koztatiban merlnek ki.
A katonai ismeretek, rtkek kzvettse a nvendkek
rszre heti egy rban a "katonai alapismeretek" tantrgy
keretben trtnik. E mellett a napirendben lert tevkeny-
sgek vgrehajtsa sorn, valamint szabadidben is szerepel
a katonai let szablyainak megismertetse, gyakoroltatsa.
Az sszraszmhoz kpest is alacsony raszm, kevs s a
klfnfle tevkenysgek sorn trtn kzvetts kvetel-
mnyei is vltzak, gy nem valszn, hogy a hatsok egy-
sges rendszerr llnak ssze.
sszegezve: elmondhat, hogy a katonai hierarchikus
rendbe val bekapcsolds ilyen mrtke kedveztlen hats-
sal lehet az intzmnyek funkcionlis mkdsre oktatsi
feladataink teljestsre. Az igazgatk s a szolglati
szemlyek helyzetfelismer kpessge dnti el, hogy "mit
szabad tenni". A kzismereti trgyak oktatsa a trvnyi
elrsok szerint zajlik, annak megfelel. Azonban az ese-
tenknt jelentkez katonai elfoglaltsg sok esetben csk-
kentheti azt az idt, amit az egyni tanulsra fordthatnak
a nvendkek. A katonai kpzs hatkonysga gy esetleges
lehet, funkcionlisan mg a nvendkek ltal adott szolg-
latok hatsait figyelembevve is ktsges eredmnyt hozhat.
gy gondolom, hogy - a fejezet elejn emltett hat-
konysg alacsony szintjt - nagymrtkben cskkenti az is,
hogy a szervezet nem pusztn alaprendeltetsnek teljest-
sre, hanem helyette ms, de a katonai nevels szndkolt
hatsa szempontjbl nem elsdleges tnyezkre koncentrl.
Ezrt lehet ez is a vizsglds clja.
2. A nvendkek szocilis jellemzi
A katonai kzpfok intzmnyek nvendkeinek szoci-
lis jellemzi sajtos kpet mutatnak.
1. Az intzmnyek orszgos beiskolzsak, ez az
orszgos rekrutci figyelhet meg a katonai plyt v-
lasztknl is. Nem jellemz, hogy a nvendkek a lakhe-
lykhz legkzelebb es iskolt vlasztjk. Termszetesen
elfordul nem ritkn ez is, hogy a lakhelyen mkd isko-
lt preferljk a dikok, de nem ez a jellemz. A helyzet
lershoz a telepls jellegt vlasztottam els mutat-
knt. Ezek a kategrik mint nominlis kategrik ms vizs-
glatokban is gy szerepelnek.
A megkrdezettek 3 %-a lakott/lt a fvrosban; 12 %
megyei jog vrosban (br ez igazn nehezen rtelmezhet
kategria, mert a teleplsek tbbsge az 1980-as 90-es
vekben kapta meg ezt a kzigazgatsi sttust); 26 %-a kis-
vrosban (itt is igazak az elzek); 46%-a faluban; s
elenysz hnyaduk, 1% krli rsz tanyn. Ismerve a kr-
nyk szocializcis mechanizmust, annak hatsa majd az is-
kolai szocializci szempontjbl sem lesz elhanyagolhat.
Megllapthat, hogy a katonai kzpiskolkat els-
sorban az alacsony sttus teleplseken lakk vlaszt k
jk. A nvendkek 73 %-a a teleplsi lejt kzepn aljn
elhelyezked teleplsekrl verbvldnak.
2. Msik fontos mutat a csaldi krlmnyek cmsz-
val rhat le. Ez szintn fontos szocializcis felttele-
ket teremthetnek. Hossz idn keresztl lt egy tves kp,
nevezetesen, hogy a csonkacsaldok elszeretettel adjk
gyermekket ilyen zrt iskolba, mert gy mentesteni tud-
jk ket a klnbz kros trsadalmi hatsoktl, s rad-
sul az intzmny bizonyos terhet levesz az egyedlll sz-
l vllrl. Szemlyes meggyzdsem korbban is ms volt,
most az adatok megerstettk a korbban ltalam felttele-
zetteket, mely szerint ilyen sszefggs nehezen fedezhet
fel.
A megkrdezettek 74 %-a eredeti csaldjban, mindkt
szljvel egytt l, s ha ehhez hozzszmtjuk azt a 6%-
ot, amelyik j csaldban l egytt valamelyik jrahzaso-
dott szlvel, lthat, hogy a gyermekek 80 %-a nem gy
jellemezhet. 19 %-uk l csonkacsaldban, itt is magas, 16
szzalkos az anyval egyedllk arnya. Ez az orszgos
tlag felett van, amely 12,1 %. (TRKI 1992)
A csaldi krlmnyek - elvben - j terepet knlnak
a szocializcinak, ha felttelezzk,hogy a teljes csaldok
teljestettk szocializcis funkciikat. Sok problmt je-
lenthet azonban a 20 % krli csonkacsaldban vagy llami
gondozsban nevelkedett (1 %) nvendk beilleszkedse a k-
zssgi letbe. Termszetesen tudjuk, hogy mindkett ms s
ms problmkat okozhat.
Az llami gondozottak viszonylag alacsony arnya meg-
dnteni ltszik azt a kpet, amely bizonyos fokig "jani-
csrkpz" intzmnyeknek is vli ezen oktatsi intzmnye-
ket.
3. Elsdlegesen a szocializci llapotra, s a k-
zssgbe trtn beilleszkeds lefolysra lnyeges hats-
sal lehet a testvrek szma. Egy olyan csaldban, ahol tbb
testvr is egytt l, sokkal nagyobb lehetsg van a - Ber-
ne szerinti - szl-felntt-gyerek nllapotok rzkels-
re,utnzsra, a szerepek elsajttsra. Ezen szerepek
kiprblsi terepeknt is nagy jelentsge van a csaldnak.
Nincs testvre a megkrdezettek 11 szzalknak; 58
szzalkuknak egy testvre van. 24 %-uk kett, 4 %-uk h-
rom, 3 %-uk hromnl tbb testvrrel rendelkezik. A helyzet
s a hozz kapcsold vizsglat eredmnyei a szocializci-
ra vonatkoz elfeltevsek mellett a jvedelmi viszonyokkal
is ers sszefggst mutatnak, s nagy hatssal lehetnek a
plyavlaszts motvciira is.
4. A foglalkozsi jellemzk lersakor az apa foglal-
kozst vettem figyelembe (ahol az anya az eltart,ott
azt). A kategorizlsnl az albbi szempontokat alkalmaz-
tam. Kln kategriaknt rtelmeztem a mezgazdasgi, az
ipari, a magn- s a kzalkalmazotti kategrikat, ezen be-
ll kettvlasztottam a szellemi s a fizikai jelleg tev-
kenysget. Kln kategriaknt kezeltem a katonaszl-
ket(annak megllaptsa rdekben), vajon jellemz-e ezen a
szinten a katonai plya trktse?
Az els jellegzetessgknt azt emelhetem ki, hogy a
nvendki llomny elssorban az iparban foglalkoztatottak
krbl kerl ki 48 %, a dikok 14 szzalknl folytat az
az apa mezgazdasgi jelleg tevkenysget. Igen magas, 10
szzalkos a munkanlkliek arnya, br ez az orszgos
arnynak megfelel. Kzalkalmazotti csaldbl 6 %-uk kerl
ki, a katona-szlk gyermekeinek arnya csak 6 %-os.
Msodik f jellegzetessgknt az llapthat meg,
hogy az apk 59 szzalka fizikai jelleg tevkenysget v-
gez, kzttk is nagy, 41 szzalkos az iparban foglalkoz-
tatottak arnya. Miutn intzmnyeink a szakkzpiskolk
esetben mszaki jellegek, valsznsthet egy olyan p-
lyavlasztsi szndk, hogy a gyerekek a szlk foglalkoz-
shoz hasonl szakmai plyt preferlnak. Alacsony a kato-
naiskolai npessgen bell a szlk katonai plyjt foly-
tatk arnya. gy tnik, hogy megdlni ltszik az az elkp-
zels is , hogy katonai dinasztik vannak kialakulban, s
hogy ezek az intzmnyek elssorban a katonacsaldok to-
vbbkpzsi intzmnyeknt mkdnek.
Azt is lthatjuk, hogy ms kzalkalmazotti szfrbl
sem tmeges belps. A szellemi foglalkozsak krbl
szrmazik a dikok mintegy 20 szzalka, de az rnyaltabb
elemzs rdekben a szellemi kategria tovbbi felbontsa
mindenkppen szksges lenne.
A fentiek alapjn gy tnik, hogy a katonai plya el-
ssorban az ipari s a mezgazdasgi npessg szmra von-
z, ott is elssorban a fizikai jelleg tevkenysget foly-
tatk krben; tovbb az is valsznsthet, hogy a kato-
nai hivatst gyakorlk krben nem nagyon npszer sajt
szakmjuk.Erre utal az, hogy gyermekeik alacsony arnyban
kpviseltetik magukat a katonai kzpiskolkban.
5. Most mr krvonalazdni ltszik azok kre,akik a
katonai plyt vlasztjk hivatsuknak (persze a kpet to-
vbb mdosthatja az a krlmny, hogy a vgzettek egy r-
sze vglis nem kerl katonai plyra). gy vlem, hogy az
eddigi kpet kiegsztheti egy nagyon fontos mutat, amely-
rl mr clzatosan szltam is.
Manapsg egyre roml trsadalmi felttelrendszernk
hatsaknt az egynek meglhetse egyre nehezebb, bonyolul-
tabb. A klnbz letstratgikban a plyn elrhet maj-
dani jvedelmek mellett kitntetett szerepe van a csaldok
jvedelmi helyzetnek. Ennek egyik fontos mutatja az egy
fre jut jvedelem nagysga.
A jvedelmi viszonyok kategrijban a 8.000 forint
alatti jvedelemmel rendelkezk csoportjba a megkrdezet-
tek 22 szzalka; a 8.000-10.000 forint kztt helyezkedik
el 38 szzalkuk; 10.000-15.000 forint kztt 27 szzal-
kuk; 15.000-20.000 forint kztt 10 szzalkuk; s 20.000
forint felett 3 szzalkuk helyezkedik el. Ezek az adatok
igen lehangolak. Mg akkor is gy van ez, ha tudjuk, hogy
ezek az nknt bevallott sszegek nem pontosak, de gy v-
lem, hozzvetleges rtkknt mgis figyelembe vehetk.
Lthat, hogy a csaldok kzel 60 szzalka a ltminimum
alatt, 27 szzalkuk a ltminimum krl s mindssze 13
szzalk az aki ennl jobban l.
Megllapthat teht, hogy a katonai plyt vlasztk
elssorban a szegnysgi kszbn lk, vagy annak krny-
kn elhelyezked csaldok krbl kerlnek ki, s le-
het,hogy a katonai plyra kerlsk csak vlasztsi kny-
szerre s nem a plya irnti rdekldsre vezethet vissza.
Bizonyra ez sszefggsbe hozhat azzal is,hogy ezek az
intzmnyek teljesen ingyenesek, st tanulmnyi eredmnytl
fggen tanulmnyi sztndjban is rszeslnek a nvend-
kek. Ez a teljes elltsi rendszer nagy terheket vesz le a
csaldok vllairl, gy megknnyti a dik tanulst.
sszegzskppen elmondhat, hogy a szocilis jellem-
zk olykor kedvezen, mskor kedveztlenl hatnak a kz-
piskolai szocializcira.
a. A lakhely szerinti jellemzk a teleplsi lejt
als pozciibl belpetteknl alapja lehet a hierarchikus
viszonyok elfogadsnak, ezt felerstheti a jvedelmi
helyzetbl fakad "szorts" elfogadst.
b. Az apa szakkpzettsge vagy ahhoz hasonl jelleg
munka vgzse kedvez alap lehet a tanulsi motvcik kia-
laktsban.
c. A csaldi szocializci elzmnyei megknnythetik
a beilleszkedst, a csoportokon belli sttusok megszerz-
st, a szerepelvrsok elfogadst s teljestst, a sze-
repkonfliktusok felismerst, ltalban a konfliktusok ke-
zelst. Ha ez a cl megvalsulhat, akkor lervidlhet az a
szakasz, amelyet beilleszkedsnek hvunk, s ha elfogadjuk
azt, hogy ennek sikere dnt hatssal lesz a szocializci
folyamatra, eredmnyessgre.
d. Lehet, hogy az alacsonyabb trsadalmi sttusak
stratgibl inkbb "hivatst" mint " munkt" vlasztanak.
A beljk nevelt ktelessgtudat a hadsereg cljainak meg-
felel, a rendszer funkcionlsa szempontjbl jelenlegi
viszonyaink kztt ez a kvnatos.
e. A teleplsi lejt a szocializcira negatv ha-
tssal is lehet, ugyanis vele egytt megjelenik az iskolk
eltr sznvonala. Minl alacsonyabb sttus a telep-
ls,annl kevsb rendelkezik az oktatshoz szksges fel-
ttelekkel, gy az oktats sznvonala is alacsonyabb lehet.
Teht ez jelentheti azt,is hogy az ismeretekben kevsb
felkszlt egynek is jelentkezhetnek tovbbtanulsra.
f. Az anyagi tnyezk knyszert hatsa, amely n-
vendkeinket a plyhoz ktheti, ksbb cskkenhet, ez azt
eredmnyezheti, hogy amint megsznik az a knyszert ha-
ts, amely ma mg kemnyen l, ha ez megsznik, akkor n-
vekedhet a plyrl kilpk arnya.
g. A behdol tpus szemlyek, akik a vizsglat so-
rn a plyra kerlssel lthatlag egyre inkbb elveszik
annak a lehetsgt, hogy a hadsereg bels talakulsi fo-
lyamatai elssorban bels innovcival valsulhatnak meg.
h. A kedveztlen jvedelmi helyzet, ami jelenleg a
hadseregre jellemz, (1991-ben a hivatsos katonk csald-
jainak 74,6 szzalka a ltminimum krnykn lt), az okta-
tsi intzmnyekbe kerlk rvn nem javul, hanem ujrater-
meldik.
3. A nvendkek plyavlasztsi motvcii
A nvendkekre is jellemz, igaz az az llts, hogy
a plyavlasztsra a 14 ves letkor nem kedvez; a vlasz-
ts ebben az letkorban tbbnyire nem tudatos. Legtbbszr
valamilyen homlyos cl jelenik meg a vlaszts mgtt,
s/vagy a dnts kitoldik egy ksbbi idpontra.
A plyavlasztsnl a megkrdezettek vlaszai alapjn
az albbi tipikus vlasztsi motvcik rajzolhatk meg.
a. Az els tpusba azok tartoznak, akik mindenkppen ka-
tonk akarnak lenni. ket az egyenruha szpsge( elssorban
a hadigyakorl), a fegyverek szeretete, a harcitechnika
csodlata, a katonk frfias ert sugrz megjelense
s/vagy egy romantikus "katonasg"-kp vezeti. Megfigyelhe-
t, hogy az ltaluk felptett vilg vagy a "Ramb" tpus
filmekbl vagy a "Top Gun" cm jsgbl ptkezik. Igen
alacsony azok szma, akik csaldi vagy barti krbl mer-
tettk informciikat. Elktelezettsgk a plya mellett
igen ers.
b. A msodik tpus a "technikt ltalban szeretk
kre". Ennl a csoportnl azt tapasztalhatjuk, hogy "...a
technikhoz olyan ers a vonzdsom, hogy egyb ms tnye-
zt is figyelmen kvl hagyva vlasztom akr a katonai p-
lyt is..." Ez a csoport ersen technokrata. A plyhoz k-
tdsk ersen ambivalens.
c. A harmadik tpusba azok a nvendkek sorolhatk,
akik a szlk anyagi helyzete miatt a tovbbtanulst csak
ebben az ingyenes iskolban "engedhetik meg" maguknak. A
hadsereg irnt ltalban kzmbsek, az rettsgi bizonyit-
vny megszerzse a f cljuk, ezutn nagy valsznsggel
kilpnek a szervezetbl.
d. A negyedik tpust azok kpezik, akik a szlk aka-
ratbl vlasztottk a katonai plyt. Nem j tanulk, de
korbbi eredmnyeik alapjn itt mg felvtelt nyerhetnek,
s el lehet mondani, hogy mgiscsak tovbbtanulnak. k a
"presztizs kzpiskolsok". Sem a plya, sem a tanuls
irnt nem rdekldnek. Az iskolt azonban szli nyomsra
mgsem hagyjk el,de vgig alacsony tanulmnyi eredmnyk.
e. Az tdik tpus a "romantikus plyavlasztk" k-
re. Korbban semmilyen ismeretk nem volt sem a katonai
plyrl sem a katonai kzpiskolkrl, de nem alakultak ki
ms plya aspirciik sem. Egy laktanyabemutat vagy egy
kzpiskola ltogatsa utn felsznes benyomsok alapjn
dntenek tovbbtanulsukrl. Bekerlsk utn sorban rik
ket a csaldsok, s ltalban rvid idn bell elhagyjk
az intzmnyt.
f. A hatodik tpus azokat a nvendkeket takarja,
akiknek a szlk nevelsi szndkkal jellik ki a katonai
kzpiskolt. Ott gymond "rendre s fegyelemre" tantjk.
Ezek a nvendkek intzeti plyafutsuk sorn akut fegye-
lemsrtk. Elg gyakori a tanulmnyi s/vagy fegyelmi elg-
telensg miatti eltvoltsuk.
Termszetesen tudjuk, hogy ilyen tpusok tisztn nem
tallhatk meg iskolinkban, de az egyn plyavlasztsi
motvcija ezen tpusok valamifle tvzete lehet csupn.
4. A nvendkek hosszabb tv letcljai
A hosszabb tv letclok is nagyon vegyes s ssze-
tett kpet mutatnak. Leegyszersitve, s megkeresve bennk
a kzs elemeket,az albbi rendszer figyelhet meg. Az itt
kvetkez felsorolsban a sorrend, a nvendki vlaszok
sszestett sorrendjt tkrzi, de hozz kell tenni, hogy
az egyes elemek kztt lnyeges nagysgrendi eltrsek nem
mutatkoztak.
a. A boldog let; csaldalapits; csaldi hz birtok-
lsa; j felesg s kett gyermek( ltalban min-
denhol kett)
b. Szakmai vgzettsg megszerzse; j munkahely; j
beoszts; munkahelyi elismertsg.
c. Biztos meglhets megteremtse
d. Tovbbtanuls valamilyen felsfok tanintzetben.
5. A nvendkek vlasztott rtkei, rtkrendszerek
A jvperspektiva kialakulsa szempontjbl dnt
letszakasz a serdlkor s az ifjkor. Ez az letszakasz
meghatroz szerepet jtszik az rtkorientci, az nazo-
nossg, a szemlyes s trsadalmi identits formlsa szem-
pontjbl. Ennek felmrsre a nvendkekkel egy 66 rtk-
bl ll rtksklt tltettnk ki. Az rtkek elssorban
olyan cl -s eszkzrtkek, amelyek a katonai plyn el-
vrt rtkrendet takarjk. A megkrdezettek negyedik vfo-
lyamos nvendkek, kzvetlen az rettsgi eltt llnak.
A jv hivatsos katonja legfontosabb tulajdonsgai-
nak, jellemzinek a kvetkezket tartottk (ltalban csak
a 6-os s 7-es rtkeket vettem figyelembe). (Mellklet)
a. Megbzhatsg
b. Szakmai felkszltsg, helyzetfelismer, kezdem-
nyez s dntsi kpessg
c. Hazaszeretet, bajtrsiassg
d. Egszsggyi alkalmassg, pszichikai trkpessg
e. Fegyelmezettsg, humanizmus, nkritikus bellt-
ds. A pozitv tulajdonsgokat,rtkeket megers-
tik a nvendkek ltal elutastott rtkek, azok
amelyeket a jv hivatsos katoninl eltlnek
(az rtkskla 1-es s 2-es rtkei, a 4-es rtk
amely a kzmbs rtk jellsvel volt azonos.
Az elutastott rtkek a kvetkezk:
a. Agresszivits
b. Megalkuvs
c. nteltsg
d. Hatalomvgy
e. Makacssg
f. Karrierizmus
h. rzelgssg
Elgondolkodtat azonban a plya szempontjbl kzm-
bs rtkek halmaznak ilyen egyttllsa, mert az elze-
ket kiegsztheti.
a. Vallsossg
b. Az nmvelds irnti igny
c. Az alkotmny elfogadsa
d. A tudomnyos ismeretek irnti rdeklds
e. Tudomnyos tevkenysg
f. Politikai kzmbssg
g. Ravaszsg, kockzatvllals
E hrom rtkcsoport,amelyet a kzpiskolai szociali-
zci utols vben mrtnk meg,jl mutatja,hogy a folyamat
clkitzsei funkcionlisan teljesltek, de diszfunkcii is
felsznre kerlt. Megnyugtat, hogy funkcionlisan kiala-
kulnak ugyan a katona elvrt tulajdonsgai a nvendkek-
ben,(vagy legalbbis valamifle igny ezek irnt),az vi-
szont elgondolkodtat, hogy az nmvelsre val igny, az
j irnti fogkonysg ezek kztt nem szerepel. Fl, hogy
ez sszefggsben van a szocilis jellemzknl felvetett
problmkkal, de gyanthatk mgtte a kpzs prioritsai-
bl fakad anomlik is.
sszefoglalva lthatjuk, hogy mind a motvcik, mind
a clok, mind az rtkek tbb-kevsb megfelel alapot
biztosthatnak a szocializci eredmnyessghez, de nagy-
mrtkben tartalmazzk a lemorzsolds eslyt csakgy,
mint a "szksges mrtk" tanuls stratgijt.
6. A nvendkek tanulmnyi jellemzi
A tanulmnyi jellemzk lersnl felhasznltam a
Magyar Honvdsg Tanintzeti Fnksg adatait az 1993/94
tanvrl. A rszletes statisztikk helyett itt is csak a
jelensgekrl kvnok szlni.
1. Az intzmnyrendszer sszestett tanulmnyi tlaga
3, 62, ami a jelenlegi rtelmezs szerint "j" rendsg,
az egyes vfolyamok csak szzadpontokkal trnek el ettl.
Ez mindjrt felvet egy krdst, valban ennyire homogn va-
lamennyi iskola valamennyi osztlya. Ennyire egysges a
teljestmny? s ha igen, vajon hogy lehetsges ez?
2. Az vfolyamok emelkedsvel prhuzamosan nvekszik
az ssz vfolyamtlag, cskken a buksok szma, ugyangy a
rendsgi mutatk (jeles- elgsges) is ezt az arny jel-
zik. Nvekszik a lemorzsolds, ami tlagban 26 szzalk,
(de a negyedik vfolyamok gngyltett lemorzsoldsa mr
48-szzalkos) ez nagyon magasnak tnik.
Nem vizsgltuk ugyan, de felttelezhet, hogy a ta-
nulmnyi tlag vfolyamok kzti azonos szintje sszefggs-
ben lehet-e azzal a tnnyel, hogy ltalban a gyengbb ta-
nulk morzsoldnak le. Logikai elfelttelezs szerint eb-
ben az esetben az tlageredmnyeknek nvekednik kellene,
de ezzel szemben - mint mr korbban jeleztem - ezek a mu-
tatk cskkennek, vagy stagnlnak. Mi lehet mgtte? Szin-
tn csak logikai okfejts hogy a tanulmnyi tlagok s a
lemorzsolds kztt nem lehet nagy az sszefggs. Elfor-
dulhat az is, hogy amennyiben a lemorzsolds mgis csak
sszefgg a tanulmnyi eredmnnyel, s a gynge elmenete-
lek tvoznak, akkor fokozatosan emelkedik a kvetelmny-
szint. Vagy taln a lemorzsolds egyformn jelentkezik
valamennyi csoportnl, ami a statisztikkban lthatan a
lemorzsoldsnak elssorban nem tanulmnyi okai vannak. Nem
zrhat ki az sem, hogy a nvendkek bellnak egy kzepes-
nl alig jobb szintre s azt elrve csak annak megtartsra
trekszenek. Ezt ltszanak altmasztani az rtkpreferen-
ciknl megllaptott tudssal kapcsolatos attitdk is.
Ezen sszefggsek elemzst szksges lenne elvgezni,
hiszen a tanuls motvcii s annak motivlhatsga csak
ezek ismeretben lehet eredmnyes.
7. Az oktat-nevel llomny jellemzi
Amennyire fontos a szocializci alanyainak ismerete
a szocializci eredmnyes befolysolshoz, annyira fontos
az is,hogy a szocializcit vgz oktat-nevel llomny
felkszlten, cltudatosan tevkenykedjen a szndkolt ha-
tsok elrse rdekben. A felkszltsg alatt a kvalifik-
cis kvetelmnyeknek val megfelelst s az egyb, emberi,
vezeti, pedaggiai kpessgek-kszsgek s az elhivatott-
sg megltt rtem.
Az intzmnyek nevel testletnek bemutatshoz az
MH. Tanintzeti Fnksg statisztikjt hasznltam fel.
Az llomny sszettele, vgzettsge, letkora sok
tnyeztl fgg, s intzmnyenknt ms sajtossgokkal
rendelkezik. Egyik lnyeges mutat a telepls jellege,
mert meghatrozza a rendelkezsre ll testlet nagysgt,
s befolysolja annak kvalifikcijt is. Elfordulhat,
hogy egyes teleplseken az alkalmaztats "szksgszeren
megfelelt" kvetelmnyt tudjk csak figyelembe venni a k-
zalkalmazotti llomnynl. Ez elssorban a szakkzpisko-
lkra jellemz, ahol a kis teleplseken knytelenek fis-
kolai vgzettsg tanrokat is alkalmazni. Termszetesen
elrjk nekik az egyetemi vgzettsg megszerzst. Jelen-
leg mg lehetsgek mellett is hinyzik a kzalkalmazott
tanroknak 9,5 szzalka. (MH 1994. Beszmol)
A hivatsos katonatanrok valamennyien rendelkeznek
katonai fiskolval, tbb mint 75 szzalkuk pedaggiai
vgzettsggel. A pedaggiai vgzettsg megszerzst munka
mellett folytatjk. Ennek hinya egy tudatosan vgiggon-
dolt pedaggiai rhats hinyt eredmnyezheti, ez gyakran
prosul ms, a rendszer mkdsbl fakad anomlival is.
Tbb esetben elfordul, hogy neveltiszti beosztst a kato-
nai plya vgn jr hivatsos tiszt kapja meg, aki ms
helyrsgbe mr nem kvn beosztst elltni, korbbi ta-
pasztalatait nem a tindzser korosztly nevelsben szerez-
te, ezrt alkalmazott mdszerei nem megfelelek ennek a
korosztlynak.
A msik jelensg a fiatal plyakezd tisztek alkalma-
zsa neveltisztekknt. Itt az letkor kzelsge eredm-
nyekkel kecsegtethetne, azonban kt komoly veszlyt rejt
magban. Egyrszt a kezd tisztnek nincs tapasztalata az
emberekkel val bnsmd tern sem, msrszt hosszabb tvon
szmolni jelenltvel sem lehet, mert a katonai karrier
szempontjbl ez elgg lebecslt helyzet, s sajt rdekei
miatt 3-4 v utn kivlik a beosztsbl.
Ezt mutatja az is, hogy a fiatalok tmeneti beoszts-
nak tekintik munkjukat, ezrt szinte llandsul a nevel-
tiszti helyek feltltetlensge. 1994-ben elrte a 19 sz-
zalkot; van olyan iskola ,ahol meghaladja a 33 szzalkot.
A szocializci szempontjbl, ha a szocializci
egyik legfontosabb genst tekintjk gy vljk, a nagyobb
gondot mindenkppen a hivatsos katonaoktatk nagy hinya,
az letkori szlssgek, a pedaggiai felkszltsgbeli hi-
nyossgok s az llandsult fluktuci okozza. Az eredm-
nyessghez szksgeltetne az llandsg s a folyamatossg
is.
II.FEJEZET
A KATONAI KZPISKOLK SZOCIALIZCIS MECHANIZMUSA
Az elz fejezetben lttuk,milyen kondcik jellemzik
a szocializci intzmnyt, illetve a szocializci ala-
nyait. Megprbltuk a kt fontos genst kvantitatv adatok
nlkl, inkbb csak jellegzetes jegyeik alapjn bemutatni.
Ebben a fejezetben ksrletet tesznk annak megrajzolsra,
milyen viszonyok rvnyeslnek a szocializci sorn.
Mg az elz fejezetben nhny esetben lltsunkat
szmszersteni tudtuk, itt csak a jellemzk lersra szo-
rtkozunk, s eltekintnk a jelensgek nagysgrendjnek be-
mutatstl, tovbb azok minststl is, hiszen ez nem e
szociolgiai vizsglat kompetencija. Annak ellenre, hogy
a rendszernek magam is tagja vagyok, igyekszem rtkmentes
maradni tleteimben, br azzal is tisztban vagyok, hogy a
jelensgek ltsa nem mentes az rtkterheltsgtl.
A kzpiskolk,mint mr korbban jeleztk, a katonai
szervezeteknek megfelelen a racionlisan koordinlt brok-
ratikus szervezetek tpusba illeszthetk, mert "...racio-
nlisan lefektetett tteles rendje van,..., az intzmny
rendje mindenkivel szemben rvnyeslni kvn, akire megha-
trozott ismertetjegyek rillenek, mindegy hogy az illet
szemlyes elhatrozsnl fogva csatlakozott-e, s az is
teljesen mindegy, hogy kzremkdtt-e a ttelesen lefekte-
tett rend kialaktsban. Az intzmnyek rendje teht eg-
szen sajtos rtelemben kiknyszertett rend..."(5.). Ez a
rend tkrzdik az intzmnyek Szervezeti s Mkdsi Sza-
blyzatban, s ez rvnyesl a mindennapi tevkenysg so-
rn is.