Phd. mucsijozsef
Phd. mucsijozsef
Tartalom
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
tartalom
 
ltogatk
Induls: 2006-01-26
 
kedvenc zenm
 
*cikkek rsok
*cikkek rsok : A katonai kzpiskolsok szocializcija I.

A katonai kzpiskolsok szocializcija I.

  2006.04.03. 21:13

A tanulmny egy sajt felmrsen alapul, amelynek sorn a honvd gimnziumok s szakkzpiskolk hallgatit krdeztem a szocializcijuk alakulsrl

BEVEZETS

 

A katonai kzpiskols dikok szocializcija ismeret-

len terlet a szociolgia szmra. Korbban nem vizsgltk

a tmt, lehet azt mondani, hogy kzmbs terletknt ke-

zeltk, pedig az itt foly szocializci sajtos lefolysa

nem lehet kzmbs szmunkra. A tmval a szpirodalom te-

rletn tallkozhatunk, mert a szocializci irnt rzkeny

rk rsaiban tbbszr megjelenik ez a tma. Izgatja ket

a hadsereg mint totlis intzmny s ezen intzmny hats-

mechanizmusa, klnsen akkor ha nem felntt frfiakrl,

hanem gyerekekrl van sz. (Musil; Ottlik... )

A dolgozat megrsakor elzmnyekre nem tmaszkodhat-

tam, mert gy gondolom, hogy ez j terlet mind a katona-

szociolgia, mint az iskolaszociolgia tmakrben.

Ismerve a szocializcirl szl elmleteket, azt is

tudjuk, hogy a szocializci szndkolt s spontn hats-

mechanizmusval, a hatsok ltens s manifeszt jellegvel

egytt eredmnyezik azt az aktulis szemlyisget", akit a

szocializci alanynak,vagy neveltnek vagy tanulnak netn

llampolgrnak nevezhetnk.

 

Dolgozatomban a szocializci azon szakaszt vizsg-

lom, amely 14-18 ves korban zajlik, s ezen bell az is-

kolai szocializcit. A szocializci e kiemelt gensnek

vizsglatakor tudjuk, hogy csak a vizsglat szempontjbl

klnthet el a tbbi genstl; tisztban vagyunk azzal

is, hogy egyes gensek hatsai ersthetik, gyengthetik,

hatvnyozhatjk s ki is olthatjk egymst.

Mindezek ellenre a vizsglat sorn csak az iskolban

foly szocializci megfigyelsre s elemzsre szortko-

zom. A tmavlasztst az motivlta, hogy magam kzpfok

oktatsi intzmnyben vagyok igazgathelyettes, s egyben

tantom is nvendkeimet. Azt rzkelem, hogy az iskola

szndkolt hatsai, oktatsi-nevelsi cljai nem a kvnt

mrtkben valsulnak meg. Mi lehet ennek az oka? Taln a

szocializci alanyainak a kivlasztsval van baj? Nem

kell hatkonysg a kivlaszts? Lehetsges, de a szrs

tovbb nem fokozhat, tekintettel arra, hogy sem a mennyi-

sgben,sem a minsgben nem dusklunk.gy a tovbbi "min-

sgi kvetelmnyemels" azt eredmnyezhetn, hogy nem lenne

md az utnptls biztostsra, gy a hadsereg tiszti-

gnye sem biztostott, s ha nem tudunk j vfolyamokat in-

dtani, az iskolk lte kerl veszlybe. Hozzteszem azon-

ban, hogy a konfliktusok feloldsra bizonyos hatrokon be-

ll meg kell tallni a szksgszersg s az sszersg

egszsges kompromisszumt.

 

A msik lehetsges ok, s erre mr szlettek vizsg-

latok Magyarorszgon is, hogy a tanuls a tuds napjainkban

bizonyos trsadalmi csoportokban lertkeldtt,az rtkhi-

erarchia alsbb rgijba kerlt. Amikor nyugati trsadal-

makban ltalban a posztmaterilis rtkek feljebb emelked-

nek, akkor nlunk a materilis rtkek lesznek a vezet r-

tkek. E paradox helyzet oka felttelezheten trsadalmaink

eltr fejlettsgi szintjben keresend, de bizonyosan ms

sszefggsek is felfedezhetk. Ennek a lertkeldsnek

hatsa rzdhet nvendkeinknl is.

Sorolhatnk mg nagyon sok okot,de nknyesen "har-

madik" okknt kiemelem a szocializci disszfunkcionlis

hatsait iskolinkban,kompetencimat gy az iskolai szocia-

lizci hatsmechanizmusaira terjesztem ki.

Megvizsglom milyen clok rdekben hogyan s miknt

trtnik a szocializci a kzpiskolkban. Bonyoltja a

helyzetet, hogy a vizsglatot a trsadalmi rendszer egyik

alrendszernl,a Magyar Honvdsgnl mkd iskolkban vg-

zem, ezt az alrendszert szles krben mint "fegyveres er-

szakszervezetet "ismerik.

Mi trtnik ezekben a szervezetekben? Hogyan zajlik

az eljvend tisztek, tiszthelyettesek - valamennyi poten-

cilisan tbornok - szocializcija? Vajon "janicsro-

kat"kpeznek, "janicsrokk" szocializlnak, avagy msrl

van sz? Nagyon leegyszerstve azt mondhatnnk,hogy a had-

seregi nevels egyszerre hrom globlis clt fogalmaz meg.

Elszr: a nvendkek elsajttjk, megtanuljk azt

a trsadalmi kultrt, amelynek birtoklsa rvn kpesek a

trsadalomban lni, dolgozni;

Msodszor: valamilyen mrtkben elsajttjk a hadse-

regben val lthez szksges kultrt;

Harmadszor: a dikltbl fakad magatarts, viselke-

ds szablyainak az elsajttsa trtnik.

Ha e hrmas rendszert, amely termszetesen ersen

leszktett ebben a formban, tovbbgondoljuk s megprbl-

juk kibontani tartalmukat, akkor a kvetkezkre gondolha-

tunk.

Az els bizonyos objektivldott tapasztalatok, in-

tzmnyeslt rtkek, normk s magatartsi szablyok

rendszere, trsadalmi tevkenysgrendszerek megismertetse

s azok elsajttsa,

 

A msodik hasonl elemekbl ll ssze, de az egyes

tartalmak az ltalnosnak ellentmondk is lehetnek; gondol-

junk csak az ltalnos "az let szentsge elv"-re, s a

hadsereg tagjainak meghatrozott krlmnyek kztt s

helyzetekben az " ls knyszere" parancs ellentmondsra.

s ugyancsak eltrs figyelhet meg az udvariassgi szab-

lyok alkalmazsban, vagy a kommunikci sorn is. Ezek l-

talban ersen normakvet magatartst,s behdolst ig-

nyelnek.

A harmadik elem lnyege az rdeklds,a tuds irnti

vgy, a kreativits, a divergens gondolkods kialaktsa,

fejlesztse lehet. Ez ahhoz szksges, hogy kialakuljon egy

kritikai attitd a fennllval szemben, hiszen ez lehet az

alapja a trsadalmi fejldsnek. Hogyan illeszthet be ez a

hadseregi kzpiskolk, vagy tgabban ezen oktatsi intz-

mnyek kpzsi profiljba? Hiszen veszlyeztetheti ennek a

hierarchikusan koordinlt brokratikus szervezetnek a mk-

dsi mechanizmust is ez a tnyez!

gy hipotzisem szerint e hrom tnyez sszerendez-

snek jelents szintere lehet az iskola, ugyanakkor ezek

ellentmondsossgt nagymrtkben fokozhatja is.

A vizsglat sorn azt kell rtelmezzem, hogy hogyan

zajlik a folyamat, a kzpiskolai szocializci mennyire

feleltethet meg e hrom kvetelmnyrendszer teljests-

nek. A kiindulpont termszetesen az lesz mennyire felel

meg ez a tevkenysg a mecns, a Magyar Honvdsg elvr-

sainak. A vizsglat sorn azonban nem "ideltpus"-knt ke-

zelem a hadseregi elvrsokat, hanem mint szndkolt hat-

sok sszessgt fogom bemutatni ezeket a kvetelmnyeket. A

f hangslyt a "fekete doboz" lersra fogom helyezni, s

eltekintek az egyes jelensgek szmszer bemutatstl is.

Termszetesen, amikor olyan jellemzket mutatok be, ahol

megbzhat adat ll rendelkezsemre, ezeket forrs megjel-

lssel kzlni fogom. gy gondolom, hogy mert nekem sem, s

a vizsglat cljt tekintve sem az fontos, hogy egy-egy je-

lensg milyen adatokkal rhat le, ha nem az, hogy jelens-

geket s folyamatokat megrajzoljam.

A vizsglat mdszerl a "rejtett tanterv" vizsglat

sorn alkalmazott ramegfigyelseket; a tanrokkal,nvend-

kekkel, neveltisztekkel ksztett interjkat; napi esem-

nyek megfigyelst hasznltam. Ezen tlmenen dokkumentume-

lemzseket vgeztem, valamint hasznltam krdveket is. A

vizsglatokat egy vidki mszaki honvd szakkzpiskolban,

s egy budapesti mvszeti honvd szakkzpiskolban vgez-

tem. Interjt ksztettem kt kzismereti trgyat, kt ka-

tonai ismeretet vagy szakismeretet oktat tanrral, tiszt-

tel; 10 f nvendkkel;ngy raltogatson vettem rszt.

"Elkpzelsem a jvmrl" cmmel fogalmazst rattam 15 f

nvendkkel, a katonai plyhoz szksges rtkek meglla-

ptsra rtksklt tltettem ki 15 f tanulval. Segtett

mg a sajt iskolmban eltlttt idm sorn szerzett ta-

pasztalat-rendszer is.

 

A SZOCIALIZCIRL

 

A nemzetkzi szakirodalom a szocializci sokfle r-

telmezst hasznlja. Dolgozatomban a szocializcit mint

"...folyamatot rtelmezem, amelynek sorn a biolgiai

egyedbl ember lesz, aki tagjv, alkotjv s elsajtt-

jv vlik intzmnyeknek, valamilyen kultrnak s szoci-

lis rendszernek..."(1.) Ez a trsadalmiv vlsi folyamat,

amelynek sorn az egyn elsajttja a trsadalom kultr-

jt az embertrsaival trtn interakcik sorn zajlik. Ez

a viszony konfliktusokkal terhes, azok kzepette zajlik.

gy tanulja meg s gyakorolja be az egyn a trsadalom ta-

pasztalat-, tevkenysg-,s normarendszert. De ez az elsa-

jtts nem egyoldal, hiszen az elsajtts sorn maga is

alkotv, alaktv vlik.

A folyamat jelleg alatt azt kell rtennk, hogy ez,

az egyn szletstl a hallig tart, s ebben a folyamat-

ban csak egy szakasz a kzpiskolai idszak. Teht nem te-

kinthetjk nvendkeinket olyan "tabula rasa"-nak, amelyet

knynk s kedvnk szerint rhatunk tele. gy kell tekinte-

ni ket, mint olyan egyedeket, akiknl lezajlott az gyne-

vezett "elszocializci", s ez neknk ellltotta azt az

" aktulis szemlyisget", akinek a szocializcija itt

folytatdik. Ez az "elszocializci" tbb kevsb stabil

rtkrendet alaktott ki, meghatrozott normarendszert p-

tett ki s meghatrozott minsg magatartsi rendszert

eredmnyezett.

A csoportjainkba kerl egynek interakciban llnak

a rendszerrel,egymssal, s megkezddik a csoportkpzds

folyamata. Ennek sorn az egyni szocializcis tartalmak

s szintek szembeslnek egymssal, de a szervezet ltal

szndkolt hatsokkal is. Ezek a szembeslsek jelentik azt

a konfliktusos viszonyt, amely - vlemnyem szerint -amel-

lett, hogy megterheli a csoportkpzds s a szocializci

folyamatt, szksges velejrja is azoknak. A tulajdonkp-

peni csoportkpzds folyamata a tallkozssal a bekerls

pillanatban kezddik. Az els idszak az ismerkeds

lesz,amely egyms prblgatsval, a klnbz pozicik,

sttusok megszerzsvel folytatdik. Ebben az idszakban

mr szmolhatunk a konfliktusok nyltszni megjelensvel

is. A sttusok rendszernek megszerzsvel,megszervezds-

vel kialakulnak a csoport mkdshez nlklzhetetlen cso-

portkzi viszonyok, az lassan normalizldik, a csoport

konszolidldik. Ez lesz a szndkolt szocializci idelis

kzege. Termszetesen az elbb lert idszakot is a szoci-

alizci szerves elemnek tekintjk, de a vizsglat clj-

bl mgis elklnthetnek vljk azt.

Minl rvidebb id alatt zajlik le ez a szakasz, a

csoport s az egyn annl inkbb kpes a szndkolt hatsok

integrlsra. Termszetesen ez a helyzet nem statikus l-

lapot, hiszen a csoport dinamikus rendszer, amely folytono-

san vltozik, ez lehet az alapja a ms csoportokhoz val

viszonynak, de kialakulhat benne viszonylag tarts rt-

kek, normk s magatartsi szablyok, amelyek a csoportot

stabilizljk.

A dolgozatomban ebben az rtelemben vett szocializ-

cit rom le, bemutatva azokat a lnyeges elemeket, amelyek

segtenek megrteni a katonai kzegben zajl szocializci

sajtossgait.

 

A " REJTETT TANTERV" ELMLETE

 

A dolgozat elksztshez, vzolt krdskrk bemuta-

tshoz a " rejtett tanterv" tmakrben vgzett vizsgla-

tok mdszerei j kzeltsi lehetsget knlnak.

 

Az elmletek ugyanis azt vizsgljk, hogy az intz-

mny szndkolt hatsai mellett mit s hogyan tanulnak meg

a gyerekek az iskolban spontn mdon, gymond egymstl.

Mert "...ez nem korltozdik a tananyagra, ismeretek-

re, s az iskolai tudssal kapcsolatos kszsgekre, hanem

kiterjed a szemlyes, kzvetlen tapasztalatok teljes kr-

re, gy az iskoln bell s azon kvli vilgra vonatkoz

hrekre s lhrekre, ezek stlusra s sszefggseire, az

ltzkdsi ignyekre,szabadids szoksokra a szexualits-

ra, a politikai vlemnyekre, vallsra s a hitre, msok

otthoni letnek sajtossgaira, egymssal szembeni szank-

cikra..." (2.)

Termszetesen e mellett mg sok mindent elsajtthat-

nak a gyerekek, de gy mondhatjuk azt is, hogy az iskolai

szocializci a szndkolt hatsokkal egytt s mellett

"...nagyrszt abbl ll minden trsadalomban, hogy megta-

ntjk a fiatalokat arra, hogy mit nem szabad ltniuk, hal-

laniuk, gondolniuk, reznik, vagy mondaniuk. Egy rendezett

trsadalom ppolyan elkpzelhetetlen azok nlkl a nagyon

alaposan meghatrozott szablyok nlkl, amelyek meghat-

rozzk, hogy minek kell tudatban lenni s mirl kell kom-

muniklni...". (3.)

 

Ha a szndkolt hatsok manifesztldnak is, hat-

konysgukat, minsgket nagyban befolysoljk a nem szn-

dkolt, de a nvendkek nyilvnossga eltt zajl mindenna-

pi tevkenysgeink is. Ez akkor is igaz, ha a cselekv

szndka szerint nem nyilvnos avagy indirekt cselekvst

valst meg.

A "rejtett tanterv" forrsait kt nagy csoportra

oszthatjuk. Az iskoln belli, valamint az iskola trsadal-

mi krnyezetbl fakad tnyezk csoportjra. A vizsglat

sorn elssorban s kizrlag az iskoln belli tnyezket

tekintem t Szab L. Tams "A rejtett tanterv" cm munk-

jban felsorolt tnyezk egy rsznek megfelelen.

 

 

 

I. FEJEZET

A KATONAI KZPISKOLK LTALNOS JELLEMZSE

 

1.A katonai kzpiskolai rendszer, mint a trsadalom speci-

fikus alrendszere

 

A Magyar Honvdsg jelenlegi, tbbszrsen mdostott

kzpfok oktatsi rendszert 1974-ben hozta ltre a Magyar

Nphadsereg Honvdelmi Minisztriuma. A Katonai Kollgiumi

rendszer lnyege, hogy polgri kzpfok rettsgi bizo-

nytvny megszerzse mellett indirekt nevelsi mdszerekkel

kialaktsa a nvendkekben a katonai plyhoz val rzelmi

ktdst, elsajtttassa a katonai fiskoln val tovbbta-

nulshoz szksges rzelmek, ismeretek, jrtassgok kszs-

gek minl szlesebb krt. Az alkalmazott eljrsok s

mdszerek azonban nem hoztk meg a kvnt eredmnyeket.

Egyrszt, magas a lemorzsolds (a nvendkek mintegy 50%-a

hagyta el a plyt), msrszt a megmaradt nvendkek sem

rendelkeztek a kvnt jellemzkkel. 1992-ben abbl a

megfontolsbl, hogy a felkszts teljes egszben a had-

sereg kezben sszpontosuljon s megvalsuljanak a megfo-

galmazott clok, ltrehozzk a Honvd Gimnziumokat s a

Honvd Szakkzpiskolkat. A szakkzpiskolk a korbbi

tiszthelyetteskpz iskolk jogutdjaiknt, a gimnziumok a

korbbi honvd kollgiumok bzisn nem egszen tisztzott

jogi utdls utn jnnek ltre. A katonai szervezetekhez

val illeszkeds biztostsra ltrehozzk a Kollgiumi s

Kzpiskolai Figazgatsgot, gy ezek az intzmnyek tel-

jes egszben a Magyar Honvdsg brokratikus rendszernek

rszeiv vlnak.

Az intzmnyek jelenlegi mkdsnek alapjait az

1993. vi LXXIX. Trvny, "Trvny a Kzoktatsrl"hatroz-

za meg. Nevelsi s oktatsi terveinek alapjt szintn a

trvnyben megfogalmazottak kpezik. Ltrehozzk s mkd-

tetik mindazokat az intzmnyeket, testleteket, szerveze-

teket, amelyekrl a trvny rendelkezik. A tants rendje,

a pedaggusok foglalkoztatsa a polgri intzmnyekben r-

vnyes szablyok szerint trtnik. A kvalifikcis mecha-

nizmus sem tr el az orszgos rendszertl. Az rsbeli

rettsgi tteleket a Mveldsi s Kzoktatsi Minisztri-

um adja ki, vagy az rintett szakminisztrium, az rettsgi

elnkket a terletileg illetkes jegyz jelli ki. Ltsz-

lag teht minden adott ami hasonl szint polgri kzpis-

kolk esetben is meg van, s mgis a mindennapjaink sorn

valami mssal tallkozunk.

A "Kzoktatsi Trvny" rtelmben ezen intzmnyek

fenntartja a Magyar Honvdsg, amely trvnyadta jogval

lve ms feladatokat is meghatrozhat. gy, "...az intz-

mnyek a polgri kzpiskolai tananyag magassznvonal ok-

tatsn tlmenen megalapozzk a jv tiszti, tiszthelyet-

tesi genercijnak elhivatottsgt, szakmai s katonai

alapismerett, ltalnos s katonai kpessgeit, fizikai

felkszltsgt, erklcsi s jellemtulajdonsgait..."(4.).

Ehhez teremt feltteleket a Szervezeti s Mkdsi Szably-

zat is, amely lerja"... Az intzmnyek alaptja a Honv-

delmi Miniszter, kzvetlen felgyeleti szerve a Magyar Hon-

vdsg Szrazfldi Kikpzsi Fszemllje, aki jogt a Ta-

nintzeti Fnksg Kzpiskolai Osztly utjn gyakorol-

ja...".(4.)

Az intzmnyek munkja az albbiak szerint jellemez-

het:

1. A szervezeti nllsg egy llandan diktl sz-

monkr rendszerben ltezik. Az intzmny vezetse az l-

land jelentsi knyszer lzban g. Minden jelents, amely

ms katonai szervezeteknek ktelez, az intzmnyekre is

az. Havonta tlagosan 3-6 jelentst kszit az intzet. He-

tente ktszer, htfn s pnteken, reggel szban kell je-

lentst tenni a ht "teljestsrl",illetve a ht "elk-

sztettsgrl". Ez rengeteg idt elvonhat a funkcionlis

feladatok teljeststl is. Annak ellenre, hogy az intz-

mnyek nll jogi szemlyisgek, a szakkzpiskolknak

nincs nll llomnytbljuk, s valamennyi szemlyi dn-

tst a kzpiskolai osztly hagy jv, legyen az akr kine-

vezs, vagy akr egyszer jutalmazs.

2. Az iskolknak elrt szakmai nllsg csak mini-

mlis mrtkben rvnyeslhet. Rendszeresek a feladatszab

rtekezletek, a ktelez pedaggiai mdszertani rtekezle-

tek, amelyek a kzs gondolkods szinterei helyett gyakran

szablykzl, intencis frumok. Teljes nllsg csak a

kzismereti trgyak tanmeneteiben rvnyesthet, a katonai

alapismeretek tantrgy tanmenett az elljr hatrozza

meg. Rendszeresek az osztly ltal vezetett ellenrzsek

is.

3. A gazdasgi nllsg ltalban rvnyesl, a

fenntartsi s a mkdsi kiadsokra kzpontilag jvha-

gyott normk szerint a fenntart biztostja a szksges

anyagiakat. Ezek azonban nem kvetik a kltsgvltozsokat,

gy sok esetben nem elegendk a feladat teljes6tsre. Ez

a viszonylagos nllsg csak ott csorbul, de ott eseten-

knt teljes mrtkben, ahol az intzmny nem nll, kato-

nai nyelven "utalt" valamely ms katonai szervezethez. Itt

mg a jogos jrandsgok megszerzse is hossz csatrozsok

eredmnyeknt teljesl.

 

4. A neveltestletek nllsga ilyen felttelek

mellett nehezen kpzelhet el. Elfordult, hogy a nevel-

testlet ltal elfogadott ves Oktatsi-Nevelsi tervet

(mert az bizonyos, a kzpiskolai osztly ltal kigondolt

logiknak nem felelt meg), visszaadtak tdolgozsra. El-

mondhat teht, hogy ha a neveltestlet konfliktusmentesen

akar dolgozni, akkor inkbb a flfel figyels s igazods,

mintsem a sajt bels tevkenysg kiszlestse, mhelymun-

ka lesz jellemz.

5. A diknkormnyzat nllsga, szerepe,tevkenys-

ge formlis. Leginkbb transzmisszis funkcit sznnak ne-

ki, felvetseit inkbb magyarzzk, mint megoldjk. A veze-

ts kri a diknkormnyzatok vlemnyt a dikokat rint

krdsben, azonban az esetek tbbsgben az nkormnyzat

ezzel a lehetsggel lni nem tud.

6. Az iskolaszkek szerepe sem rzkelhet igazn.

Tekintettel arra, hogy intzmnyeink orszgos beiskolzsi

rendszerben dolgoznak, nehezen fogalmazhat meg olyan r-

dek, amiben szerepe lehetne e testletnek. A nagy fldrajzi

tvolsgok miatt az sszejvetelek megszervezse is neh-

zsget jelent, s az lsek is rendszerint az iskola tj-

koztatiban merlnek ki.

 

A katonai ismeretek, rtkek kzvettse a nvendkek

rszre heti egy rban a "katonai alapismeretek" tantrgy

keretben trtnik. E mellett a napirendben lert tevkeny-

sgek vgrehajtsa sorn, valamint szabadidben is szerepel

a katonai let szablyainak megismertetse, gyakoroltatsa.

Az sszraszmhoz kpest is alacsony raszm, kevs s a

klfnfle tevkenysgek sorn trtn kzvetts kvetel-

mnyei is vltzak, gy nem valszn, hogy a hatsok egy-

sges rendszerr llnak ssze.

sszegezve: elmondhat, hogy a katonai hierarchikus

rendbe val bekapcsolds ilyen mrtke kedveztlen hats-

sal lehet az intzmnyek funkcionlis mkdsre oktatsi

feladataink teljestsre. Az igazgatk s a szolglati

szemlyek helyzetfelismer kpessge dnti el, hogy "mit

szabad tenni". A kzismereti trgyak oktatsa a trvnyi

elrsok szerint zajlik, annak megfelel. Azonban az ese-

tenknt jelentkez katonai elfoglaltsg sok esetben csk-

kentheti azt az idt, amit az egyni tanulsra fordthatnak

a nvendkek. A katonai kpzs hatkonysga gy esetleges

lehet, funkcionlisan mg a nvendkek ltal adott szolg-

latok hatsait figyelembevve is ktsges eredmnyt hozhat.

gy gondolom, hogy - a fejezet elejn emltett hat-

konysg alacsony szintjt - nagymrtkben cskkenti az is,

hogy a szervezet nem pusztn alaprendeltetsnek teljest-

sre, hanem helyette ms, de a katonai nevels szndkolt

hatsa szempontjbl nem elsdleges tnyezkre koncentrl.

Ezrt lehet ez is a vizsglds clja.

2. A nvendkek szocilis jellemzi

A katonai kzpfok intzmnyek nvendkeinek szoci-

lis jellemzi sajtos kpet mutatnak.

1. Az intzmnyek orszgos beiskolzsak, ez az

orszgos rekrutci figyelhet meg a katonai plyt v-

lasztknl is. Nem jellemz, hogy a nvendkek a lakhe-

lykhz legkzelebb es iskolt vlasztjk. Termszetesen

elfordul nem ritkn ez is, hogy a lakhelyen mkd isko-

lt preferljk a dikok, de nem ez a jellemz. A helyzet

lershoz a telepls jellegt vlasztottam els mutat-

knt. Ezek a kategrik mint nominlis kategrik ms vizs-

glatokban is gy szerepelnek.

A megkrdezettek 3 %-a lakott/lt a fvrosban; 12 %

megyei jog vrosban (br ez igazn nehezen rtelmezhet

kategria, mert a teleplsek tbbsge az 1980-as 90-es

vekben kapta meg ezt a kzigazgatsi sttust); 26 %-a kis-

vrosban (itt is igazak az elzek); 46%-a faluban; s

elenysz hnyaduk, 1% krli rsz tanyn. Ismerve a kr-

nyk szocializcis mechanizmust, annak hatsa majd az is-

kolai szocializci szempontjbl sem lesz elhanyagolhat.

Megllapthat, hogy a katonai kzpiskolkat els-

sorban az alacsony sttus teleplseken lakk vlaszt k

jk. A nvendkek 73 %-a a teleplsi lejt kzepn aljn

elhelyezked teleplsekrl verbvldnak.

2. Msik fontos mutat a csaldi krlmnyek cmsz-

val rhat le. Ez szintn fontos szocializcis felttele-

ket teremthetnek. Hossz idn keresztl lt egy tves kp,

nevezetesen, hogy a csonkacsaldok elszeretettel adjk

gyermekket ilyen zrt iskolba, mert gy mentesteni tud-

jk ket a klnbz kros trsadalmi hatsoktl, s rad-

sul az intzmny bizonyos terhet levesz az egyedlll sz-

l vllrl. Szemlyes meggyzdsem korbban is ms volt,

most az adatok megerstettk a korbban ltalam felttele-

zetteket, mely szerint ilyen sszefggs nehezen fedezhet

fel.

A megkrdezettek 74 %-a eredeti csaldjban, mindkt

szljvel egytt l, s ha ehhez hozzszmtjuk azt a 6%-

ot, amelyik j csaldban l egytt valamelyik jrahzaso-

dott szlvel, lthat, hogy a gyermekek 80 %-a nem gy

jellemezhet. 19 %-uk l csonkacsaldban, itt is magas, 16

szzalkos az anyval egyedllk arnya. Ez az orszgos

tlag felett van, amely 12,1 %. (TRKI 1992)

A csaldi krlmnyek - elvben - j terepet knlnak

a szocializcinak, ha felttelezzk,hogy a teljes csaldok

teljestettk szocializcis funkciikat. Sok problmt je-

lenthet azonban a 20 % krli csonkacsaldban vagy llami

gondozsban nevelkedett (1 %) nvendk beilleszkedse a k-

zssgi letbe. Termszetesen tudjuk, hogy mindkett ms s

ms problmkat okozhat.

Az llami gondozottak viszonylag alacsony arnya meg-

dnteni ltszik azt a kpet, amely bizonyos fokig "jani-

csrkpz" intzmnyeknek is vli ezen oktatsi intzmnye-

ket.

3. Elsdlegesen a szocializci llapotra, s a k-

zssgbe trtn beilleszkeds lefolysra lnyeges hats-

sal lehet a testvrek szma. Egy olyan csaldban, ahol tbb

testvr is egytt l, sokkal nagyobb lehetsg van a - Ber-

ne szerinti - szl-felntt-gyerek nllapotok rzkels-

re,utnzsra, a szerepek elsajttsra. Ezen szerepek

kiprblsi terepeknt is nagy jelentsge van a csaldnak.

Nincs testvre a megkrdezettek 11 szzalknak; 58

szzalkuknak egy testvre van. 24 %-uk kett, 4 %-uk h-

rom, 3 %-uk hromnl tbb testvrrel rendelkezik. A helyzet

s a hozz kapcsold vizsglat eredmnyei a szocializci-

ra vonatkoz elfeltevsek mellett a jvedelmi viszonyokkal

is ers sszefggst mutatnak, s nagy hatssal lehetnek a

plyavlaszts motvciira is.

4. A foglalkozsi jellemzk lersakor az apa foglal-

kozst vettem figyelembe (ahol az anya az eltart,ott

azt). A kategorizlsnl az albbi szempontokat alkalmaz-

tam. Kln kategriaknt rtelmeztem a mezgazdasgi, az

ipari, a magn- s a kzalkalmazotti kategrikat, ezen be-

ll kettvlasztottam a szellemi s a fizikai jelleg tev-

kenysget. Kln kategriaknt kezeltem a katonaszl-

ket(annak megllaptsa rdekben), vajon jellemz-e ezen a

szinten a katonai plya trktse?

Az els jellegzetessgknt azt emelhetem ki, hogy a

nvendki llomny elssorban az iparban foglalkoztatottak

krbl kerl ki 48 %, a dikok 14 szzalknl folytat az

az apa mezgazdasgi jelleg tevkenysget. Igen magas, 10

szzalkos a munkanlkliek arnya, br ez az orszgos

arnynak megfelel. Kzalkalmazotti csaldbl 6 %-uk kerl

ki, a katona-szlk gyermekeinek arnya csak 6 %-os.

Msodik f jellegzetessgknt az llapthat meg,

hogy az apk 59 szzalka fizikai jelleg tevkenysget v-

gez, kzttk is nagy, 41 szzalkos az iparban foglalkoz-

tatottak arnya. Miutn intzmnyeink a szakkzpiskolk

esetben mszaki jellegek, valsznsthet egy olyan p-

lyavlasztsi szndk, hogy a gyerekek a szlk foglalkoz-

shoz hasonl szakmai plyt preferlnak. Alacsony a kato-

naiskolai npessgen bell a szlk katonai plyjt foly-

tatk arnya. gy tnik, hogy megdlni ltszik az az elkp-

zels is , hogy katonai dinasztik vannak kialakulban, s

hogy ezek az intzmnyek elssorban a katonacsaldok to-

vbbkpzsi intzmnyeknt mkdnek.

Azt is lthatjuk, hogy ms kzalkalmazotti szfrbl

sem tmeges belps. A szellemi foglalkozsak krbl

szrmazik a dikok mintegy 20 szzalka, de az rnyaltabb

elemzs rdekben a szellemi kategria tovbbi felbontsa

mindenkppen szksges lenne.

A fentiek alapjn gy tnik, hogy a katonai plya el-

ssorban az ipari s a mezgazdasgi npessg szmra von-

z, ott is elssorban a fizikai jelleg tevkenysget foly-

tatk krben; tovbb az is valsznsthet, hogy a kato-

nai hivatst gyakorlk krben nem nagyon npszer sajt

szakmjuk.Erre utal az, hogy gyermekeik alacsony arnyban

kpviseltetik magukat a katonai kzpiskolkban.

 

5. Most mr krvonalazdni ltszik azok kre,akik a

katonai plyt vlasztjk hivatsuknak (persze a kpet to-

vbb mdosthatja az a krlmny, hogy a vgzettek egy r-

sze vglis nem kerl katonai plyra). gy vlem, hogy az

eddigi kpet kiegsztheti egy nagyon fontos mutat, amely-

rl mr clzatosan szltam is.

Manapsg egyre roml trsadalmi felttelrendszernk

hatsaknt az egynek meglhetse egyre nehezebb, bonyolul-

tabb. A klnbz letstratgikban a plyn elrhet maj-

dani jvedelmek mellett kitntetett szerepe van a csaldok

jvedelmi helyzetnek. Ennek egyik fontos mutatja az egy

fre jut jvedelem nagysga.

A jvedelmi viszonyok kategrijban a 8.000 forint

alatti jvedelemmel rendelkezk csoportjba a megkrdezet-

tek 22 szzalka; a 8.000-10.000 forint kztt helyezkedik

el 38 szzalkuk; 10.000-15.000 forint kztt 27 szzal-

kuk; 15.000-20.000 forint kztt 10 szzalkuk; s 20.000

forint felett 3 szzalkuk helyezkedik el. Ezek az adatok

igen lehangolak. Mg akkor is gy van ez, ha tudjuk, hogy

ezek az nknt bevallott sszegek nem pontosak, de gy v-

lem, hozzvetleges rtkknt mgis figyelembe vehetk.

Lthat, hogy a csaldok kzel 60 szzalka a ltminimum

alatt, 27 szzalkuk a ltminimum krl s mindssze 13

szzalk az aki ennl jobban l.

 

Megllapthat teht, hogy a katonai plyt vlasztk

elssorban a szegnysgi kszbn lk, vagy annak krny-

kn elhelyezked csaldok krbl kerlnek ki, s le-

het,hogy a katonai plyra kerlsk csak vlasztsi kny-

szerre s nem a plya irnti rdekldsre vezethet vissza.

Bizonyra ez sszefggsbe hozhat azzal is,hogy ezek az

intzmnyek teljesen ingyenesek, st tanulmnyi eredmnytl

fggen tanulmnyi sztndjban is rszeslnek a nvend-

kek. Ez a teljes elltsi rendszer nagy terheket vesz le a

csaldok vllairl, gy megknnyti a dik tanulst.

sszegzskppen elmondhat, hogy a szocilis jellem-

zk olykor kedvezen, mskor kedveztlenl hatnak a kz-

piskolai szocializcira.

a. A lakhely szerinti jellemzk a teleplsi lejt

als pozciibl belpetteknl alapja lehet a hierarchikus

viszonyok elfogadsnak, ezt felerstheti a jvedelmi

helyzetbl fakad "szorts" elfogadst.

b. Az apa szakkpzettsge vagy ahhoz hasonl jelleg

munka vgzse kedvez alap lehet a tanulsi motvcik kia-

laktsban.

 

c. A csaldi szocializci elzmnyei megknnythetik

a beilleszkedst, a csoportokon belli sttusok megszerz-

st, a szerepelvrsok elfogadst s teljestst, a sze-

repkonfliktusok felismerst, ltalban a konfliktusok ke-

zelst. Ha ez a cl megvalsulhat, akkor lervidlhet az a

szakasz, amelyet beilleszkedsnek hvunk, s ha elfogadjuk

azt, hogy ennek sikere dnt hatssal lesz a szocializci

folyamatra, eredmnyessgre.

d. Lehet, hogy az alacsonyabb trsadalmi sttusak

stratgibl inkbb "hivatst" mint " munkt" vlasztanak.

A beljk nevelt ktelessgtudat a hadsereg cljainak meg-

felel, a rendszer funkcionlsa szempontjbl jelenlegi

viszonyaink kztt ez a kvnatos.

e. A teleplsi lejt a szocializcira negatv ha-

tssal is lehet, ugyanis vele egytt megjelenik az iskolk

eltr sznvonala. Minl alacsonyabb sttus a telep-

ls,annl kevsb rendelkezik az oktatshoz szksges fel-

ttelekkel, gy az oktats sznvonala is alacsonyabb lehet.

Teht ez jelentheti azt,is hogy az ismeretekben kevsb

felkszlt egynek is jelentkezhetnek tovbbtanulsra.

f. Az anyagi tnyezk knyszert hatsa, amely n-

vendkeinket a plyhoz ktheti, ksbb cskkenhet, ez azt

eredmnyezheti, hogy amint megsznik az a knyszert ha-

ts, amely ma mg kemnyen l, ha ez megsznik, akkor n-

vekedhet a plyrl kilpk arnya.

g. A behdol tpus szemlyek, akik a vizsglat so-

rn a plyra kerlssel lthatlag egyre inkbb elveszik

annak a lehetsgt, hogy a hadsereg bels talakulsi fo-

lyamatai elssorban bels innovcival valsulhatnak meg.

h. A kedveztlen jvedelmi helyzet, ami jelenleg a

hadseregre jellemz, (1991-ben a hivatsos katonk csald-

jainak 74,6 szzalka a ltminimum krnykn lt), az okta-

tsi intzmnyekbe kerlk rvn nem javul, hanem ujrater-

meldik.

 

3. A nvendkek plyavlasztsi motvcii

A nvendkekre is jellemz, igaz az az llts, hogy

a plyavlasztsra a 14 ves letkor nem kedvez; a vlasz-

ts ebben az letkorban tbbnyire nem tudatos. Legtbbszr

valamilyen homlyos cl jelenik meg a vlaszts mgtt,

s/vagy a dnts kitoldik egy ksbbi idpontra.

A plyavlasztsnl a megkrdezettek vlaszai alapjn

az albbi tipikus vlasztsi motvcik rajzolhatk meg.

 

a. Az els tpusba azok tartoznak, akik mindenkppen ka-

tonk akarnak lenni. ket az egyenruha szpsge( elssorban

a hadigyakorl), a fegyverek szeretete, a harcitechnika

csodlata, a katonk frfias ert sugrz megjelense

s/vagy egy romantikus "katonasg"-kp vezeti. Megfigyelhe-

t, hogy az ltaluk felptett vilg vagy a "Ramb" tpus

filmekbl vagy a "Top Gun" cm jsgbl ptkezik. Igen

alacsony azok szma, akik csaldi vagy barti krbl mer-

tettk informciikat. Elktelezettsgk a plya mellett

igen ers.

b. A msodik tpus a "technikt ltalban szeretk

kre". Ennl a csoportnl azt tapasztalhatjuk, hogy "...a

technikhoz olyan ers a vonzdsom, hogy egyb ms tnye-

zt is figyelmen kvl hagyva vlasztom akr a katonai p-

lyt is..." Ez a csoport ersen technokrata. A plyhoz k-

tdsk ersen ambivalens.

c. A harmadik tpusba azok a nvendkek sorolhatk,

akik a szlk anyagi helyzete miatt a tovbbtanulst csak

ebben az ingyenes iskolban "engedhetik meg" maguknak. A

hadsereg irnt ltalban kzmbsek, az rettsgi bizonyit-

vny megszerzse a f cljuk, ezutn nagy valsznsggel

kilpnek a szervezetbl.

 

d. A negyedik tpust azok kpezik, akik a szlk aka-

ratbl vlasztottk a katonai plyt. Nem j tanulk, de

korbbi eredmnyeik alapjn itt mg felvtelt nyerhetnek,

s el lehet mondani, hogy mgiscsak tovbbtanulnak. k a

"presztizs kzpiskolsok". Sem a plya, sem a tanuls

irnt nem rdekldnek. Az iskolt azonban szli nyomsra

mgsem hagyjk el,de vgig alacsony tanulmnyi eredmnyk.

e. Az tdik tpus a "romantikus plyavlasztk" k-

re. Korbban semmilyen ismeretk nem volt sem a katonai

plyrl sem a katonai kzpiskolkrl, de nem alakultak ki

ms plya aspirciik sem. Egy laktanyabemutat vagy egy

kzpiskola ltogatsa utn felsznes benyomsok alapjn

dntenek tovbbtanulsukrl. Bekerlsk utn sorban rik

ket a csaldsok, s ltalban rvid idn bell elhagyjk

az intzmnyt.

f. A hatodik tpus azokat a nvendkeket takarja,

akiknek a szlk nevelsi szndkkal jellik ki a katonai

kzpiskolt. Ott gymond "rendre s fegyelemre" tantjk.

Ezek a nvendkek intzeti plyafutsuk sorn akut fegye-

lemsrtk. Elg gyakori a tanulmnyi s/vagy fegyelmi elg-

telensg miatti eltvoltsuk.

 

Termszetesen tudjuk, hogy ilyen tpusok tisztn nem

tallhatk meg iskolinkban, de az egyn plyavlasztsi

motvcija ezen tpusok valamifle tvzete lehet csupn.

 

4. A nvendkek hosszabb tv letcljai

A hosszabb tv letclok is nagyon vegyes s ssze-

tett kpet mutatnak. Leegyszersitve, s megkeresve bennk

a kzs elemeket,az albbi rendszer figyelhet meg. Az itt

kvetkez felsorolsban a sorrend, a nvendki vlaszok

sszestett sorrendjt tkrzi, de hozz kell tenni, hogy

az egyes elemek kztt lnyeges nagysgrendi eltrsek nem

mutatkoztak.

a. A boldog let; csaldalapits; csaldi hz birtok-

lsa; j felesg s kett gyermek( ltalban min-

denhol kett)

b. Szakmai vgzettsg megszerzse; j munkahely; j

beoszts; munkahelyi elismertsg.

c. Biztos meglhets megteremtse

d. Tovbbtanuls valamilyen felsfok tanintzetben.

 

5. A nvendkek vlasztott rtkei, rtkrendszerek

A jvperspektiva kialakulsa szempontjbl dnt

letszakasz a serdlkor s az ifjkor. Ez az letszakasz

meghatroz szerepet jtszik az rtkorientci, az nazo-

nossg, a szemlyes s trsadalmi identits formlsa szem-

pontjbl. Ennek felmrsre a nvendkekkel egy 66 rtk-

bl ll rtksklt tltettnk ki. Az rtkek elssorban

olyan cl -s eszkzrtkek, amelyek a katonai plyn el-

vrt rtkrendet takarjk. A megkrdezettek negyedik vfo-

lyamos nvendkek, kzvetlen az rettsgi eltt llnak.

A jv hivatsos katonja legfontosabb tulajdonsgai-

nak, jellemzinek a kvetkezket tartottk (ltalban csak

a 6-os s 7-es rtkeket vettem figyelembe). (Mellklet)

a. Megbzhatsg

b. Szakmai felkszltsg, helyzetfelismer, kezdem-

nyez s dntsi kpessg

c. Hazaszeretet, bajtrsiassg

d. Egszsggyi alkalmassg, pszichikai trkpessg

e. Fegyelmezettsg, humanizmus, nkritikus bellt-

ds. A pozitv tulajdonsgokat,rtkeket megers-

tik a nvendkek ltal elutastott rtkek, azok

amelyeket a jv hivatsos katoninl eltlnek

(az rtkskla 1-es s 2-es rtkei, a 4-es rtk

amely a kzmbs rtk jellsvel volt azonos.

 

Az elutastott rtkek a kvetkezk:

a. Agresszivits

b. Megalkuvs

c. nteltsg

d. Hatalomvgy

e. Makacssg

f. Karrierizmus

h. rzelgssg

Elgondolkodtat azonban a plya szempontjbl kzm-

bs rtkek halmaznak ilyen egyttllsa, mert az elze-

ket kiegsztheti.

a. Vallsossg

b. Az nmvelds irnti igny

c. Az alkotmny elfogadsa

d. A tudomnyos ismeretek irnti rdeklds

e. Tudomnyos tevkenysg

f. Politikai kzmbssg

g. Ravaszsg, kockzatvllals

E hrom rtkcsoport,amelyet a kzpiskolai szociali-

zci utols vben mrtnk meg,jl mutatja,hogy a folyamat

clkitzsei funkcionlisan teljesltek, de diszfunkcii is

felsznre kerlt. Megnyugtat, hogy funkcionlisan kiala-

kulnak ugyan a katona elvrt tulajdonsgai a nvendkek-

ben,(vagy legalbbis valamifle igny ezek irnt),az vi-

szont elgondolkodtat, hogy az nmvelsre val igny, az

j irnti fogkonysg ezek kztt nem szerepel. Fl, hogy

ez sszefggsben van a szocilis jellemzknl felvetett

problmkkal, de gyanthatk mgtte a kpzs prioritsai-

bl fakad anomlik is.

sszefoglalva lthatjuk, hogy mind a motvcik, mind

a clok, mind az rtkek tbb-kevsb megfelel alapot

biztosthatnak a szocializci eredmnyessghez, de nagy-

mrtkben tartalmazzk a lemorzsolds eslyt csakgy,

mint a "szksges mrtk" tanuls stratgijt.

 

6. A nvendkek tanulmnyi jellemzi

A tanulmnyi jellemzk lersnl felhasznltam a

Magyar Honvdsg Tanintzeti Fnksg adatait az 1993/94

tanvrl. A rszletes statisztikk helyett itt is csak a

jelensgekrl kvnok szlni.

1. Az intzmnyrendszer sszestett tanulmnyi tlaga

3, 62, ami a jelenlegi rtelmezs szerint "j" rendsg,

az egyes vfolyamok csak szzadpontokkal trnek el ettl.

Ez mindjrt felvet egy krdst, valban ennyire homogn va-

lamennyi iskola valamennyi osztlya. Ennyire egysges a

teljestmny? s ha igen, vajon hogy lehetsges ez?

2. Az vfolyamok emelkedsvel prhuzamosan nvekszik

az ssz vfolyamtlag, cskken a buksok szma, ugyangy a

rendsgi mutatk (jeles- elgsges) is ezt az arny jel-

zik. Nvekszik a lemorzsolds, ami tlagban 26 szzalk,

(de a negyedik vfolyamok gngyltett lemorzsoldsa mr

48-szzalkos) ez nagyon magasnak tnik.

Nem vizsgltuk ugyan, de felttelezhet, hogy a ta-

nulmnyi tlag vfolyamok kzti azonos szintje sszefggs-

ben lehet-e azzal a tnnyel, hogy ltalban a gyengbb ta-

nulk morzsoldnak le. Logikai elfelttelezs szerint eb-

ben az esetben az tlageredmnyeknek nvekednik kellene,

de ezzel szemben - mint mr korbban jeleztem - ezek a mu-

tatk cskkennek, vagy stagnlnak. Mi lehet mgtte? Szin-

tn csak logikai okfejts hogy a tanulmnyi tlagok s a

lemorzsolds kztt nem lehet nagy az sszefggs. Elfor-

dulhat az is, hogy amennyiben a lemorzsolds mgis csak

sszefgg a tanulmnyi eredmnnyel, s a gynge elmenete-

lek tvoznak, akkor fokozatosan emelkedik a kvetelmny-

szint. Vagy taln a lemorzsolds egyformn jelentkezik

valamennyi csoportnl, ami a statisztikkban lthatan a

lemorzsoldsnak elssorban nem tanulmnyi okai vannak. Nem

zrhat ki az sem, hogy a nvendkek bellnak egy kzepes-

nl alig jobb szintre s azt elrve csak annak megtartsra

trekszenek. Ezt ltszanak altmasztani az rtkpreferen-

ciknl megllaptott tudssal kapcsolatos attitdk is.

Ezen sszefggsek elemzst szksges lenne elvgezni,

hiszen a tanuls motvcii s annak motivlhatsga csak

ezek ismeretben lehet eredmnyes.

 

7. Az oktat-nevel llomny jellemzi

Amennyire fontos a szocializci alanyainak ismerete

a szocializci eredmnyes befolysolshoz, annyira fontos

az is,hogy a szocializcit vgz oktat-nevel llomny

felkszlten, cltudatosan tevkenykedjen a szndkolt ha-

tsok elrse rdekben. A felkszltsg alatt a kvalifik-

cis kvetelmnyeknek val megfelelst s az egyb, emberi,

vezeti, pedaggiai kpessgek-kszsgek s az elhivatott-

sg megltt rtem.

Az intzmnyek nevel testletnek bemutatshoz az

MH. Tanintzeti Fnksg statisztikjt hasznltam fel.

Az llomny sszettele, vgzettsge, letkora sok

tnyeztl fgg, s intzmnyenknt ms sajtossgokkal

rendelkezik. Egyik lnyeges mutat a telepls jellege,

mert meghatrozza a rendelkezsre ll testlet nagysgt,

s befolysolja annak kvalifikcijt is. Elfordulhat,

hogy egyes teleplseken az alkalmaztats "szksgszeren

megfelelt" kvetelmnyt tudjk csak figyelembe venni a k-

zalkalmazotti llomnynl. Ez elssorban a szakkzpisko-

lkra jellemz, ahol a kis teleplseken knytelenek fis-

kolai vgzettsg tanrokat is alkalmazni. Termszetesen

elrjk nekik az egyetemi vgzettsg megszerzst. Jelen-

leg mg lehetsgek mellett is hinyzik a kzalkalmazott

tanroknak 9,5 szzalka. (MH 1994. Beszmol)

A hivatsos katonatanrok valamennyien rendelkeznek

katonai fiskolval, tbb mint 75 szzalkuk pedaggiai

vgzettsggel. A pedaggiai vgzettsg megszerzst munka

mellett folytatjk. Ennek hinya egy tudatosan vgiggon-

dolt pedaggiai rhats hinyt eredmnyezheti, ez gyakran

prosul ms, a rendszer mkdsbl fakad anomlival is.

Tbb esetben elfordul, hogy neveltiszti beosztst a kato-

nai plya vgn jr hivatsos tiszt kapja meg, aki ms

helyrsgbe mr nem kvn beosztst elltni, korbbi ta-

pasztalatait nem a tindzser korosztly nevelsben szerez-

te, ezrt alkalmazott mdszerei nem megfelelek ennek a

korosztlynak.

A msik jelensg a fiatal plyakezd tisztek alkalma-

zsa neveltisztekknt. Itt az letkor kzelsge eredm-

nyekkel kecsegtethetne, azonban kt komoly veszlyt rejt

magban. Egyrszt a kezd tisztnek nincs tapasztalata az

emberekkel val bnsmd tern sem, msrszt hosszabb tvon

szmolni jelenltvel sem lehet, mert a katonai karrier

szempontjbl ez elgg lebecslt helyzet, s sajt rdekei

miatt 3-4 v utn kivlik a beosztsbl.

Ezt mutatja az is, hogy a fiatalok tmeneti beoszts-

nak tekintik munkjukat, ezrt szinte llandsul a nevel-

tiszti helyek feltltetlensge. 1994-ben elrte a 19 sz-

zalkot; van olyan iskola ,ahol meghaladja a 33 szzalkot.

A szocializci szempontjbl, ha a szocializci

egyik legfontosabb genst tekintjk gy vljk, a nagyobb

gondot mindenkppen a hivatsos katonaoktatk nagy hinya,

az letkori szlssgek, a pedaggiai felkszltsgbeli hi-

nyossgok s az llandsult fluktuci okozza. Az eredm-

nyessghez szksgeltetne az llandsg s a folyamatossg

is.

 

 

II.FEJEZET

 

A KATONAI KZPISKOLK SZOCIALIZCIS MECHANIZMUSA

 

Az elz fejezetben lttuk,milyen kondcik jellemzik

a szocializci intzmnyt, illetve a szocializci ala-

nyait. Megprbltuk a kt fontos genst kvantitatv adatok

nlkl, inkbb csak jellegzetes jegyeik alapjn bemutatni.

Ebben a fejezetben ksrletet tesznk annak megrajzolsra,

milyen viszonyok rvnyeslnek a szocializci sorn.

Mg az elz fejezetben nhny esetben lltsunkat

szmszersteni tudtuk, itt csak a jellemzk lersra szo-

rtkozunk, s eltekintnk a jelensgek nagysgrendjnek be-

mutatstl, tovbb azok minststl is, hiszen ez nem e

szociolgiai vizsglat kompetencija. Annak ellenre, hogy

a rendszernek magam is tagja vagyok, igyekszem rtkmentes

maradni tleteimben, br azzal is tisztban vagyok, hogy a

jelensgek ltsa nem mentes az rtkterheltsgtl.

A kzpiskolk,mint mr korbban jeleztk, a katonai

szervezeteknek megfelelen a racionlisan koordinlt brok-

ratikus szervezetek tpusba illeszthetk, mert "...racio-

nlisan lefektetett tteles rendje van,..., az intzmny

rendje mindenkivel szemben rvnyeslni kvn, akire megha-

trozott ismertetjegyek rillenek, mindegy hogy az illet

szemlyes elhatrozsnl fogva csatlakozott-e, s az is

teljesen mindegy, hogy kzremkdtt-e a ttelesen lefekte-

tett rend kialaktsban. Az intzmnyek rendje teht eg-

szen sajtos rtelemben kiknyszertett rend..."(5.). Ez a

rend tkrzdik az intzmnyek Szervezeti s Mkdsi Sza-

blyzatban, s ez rvnyesl a mindennapi tevkenysg so-

rn is.

 
Pontos id
 
annodomini
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
linkek
 
Tartalom

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168